De juiste verhoudingen in je schilderij (deel 1)

Als je graag kloppende verhoudingen in je schilderij wilt krijgen is het handig om wat voorkennis te hebben. In deze extra lange serie van vijf artikelen vertel ik je alles wat je hierover moet weten.

Het bepalen van de horizon

Allereerst begin je met het vaststellen waar de horizon zich bevindt, ook als de horizon in je schilderij niet echt te zien zal zijn. In een zeezicht zal het meestal wel duidelijk zijn waar de horizon zich bevindt, maar bijvoorbeeld midden in een kamer of in een dichtbegroeid bos wordt dit al een stuk onduidelijker.

Toch is het in zo’n geval belangrijk om te bepalen waar je horizon ligt. Dit geeft je namelijk houvast voor de juiste verhoudingen, omdat alle rechte lijnen eindigen op  één of twee verdwijnpunten op de horizon. Als je dus weet waar je verdwijnpunten eindigen, dan weet je waar je horizon ligt.

Eenpuntsperspectief: één verdwijnpunt

In het onderstaande plaatje lopen beide treinsporen naar één verdwijnpunt aan de horizon. Zo komen daar, zo lijkt het althans, bij elkaar. Ook de electriciteitskabels rechts bovenin dit plaatje lopen naar ditzelfde verdwijnpunt.

De bielzen van het spoor zijn in dit plaatje allemaal evenwijdig met de horizon. Ze komen dus niet samen in een verdwijnpunt in de verte. De electriciteitsmasten die je in de verte ziet zijn precies verticaal, en komen ook niet samen ergens boven of onder de horizon. Als je deze foto na zou schilderen en lantaarnpalen naast het spoor zou willen schilderen dan zouden die dus ook precies verticaal moeten lopen, en niet naar een verdwijnpunt toe.

Omdat er maar één verdwijnpunt is heet dit eenpuntsperspectief.

Tweepuntsperspectief: twee verdwijnpunten

In dit plaatje zie je ook een treinspoor. In dit geval loopt deze echter niet naar het midden van de horizon, zoals bij het vorige plaatje, maar naar een verdwijnpunt links op de horizon.

Hierdoor gebeurt er iets interessants met de bielzen. Deze lopen nu niet meer precies evenwijdig aan de horizon. Als je de lijnen van de bielzen door zou trekken dan zouden deze óók samenkomen op een verdwijnpunt op de horizon, ergens helemaal rechts buiten beeld.

Als je deze foto na zou schilderen en lantaanpalen toe zou willen voegen, dan moeten deze nog steeds precies verticaal staan. Ze zouden dus nog steeds niet samen komen in een verdwijnpunt.

Omdat er in dit geval twee verdwijnpunten zijn heet dit tweepuntsperspectief.

Kikvorsperspectief en vogelperspectief

Bij de vorige twee plaatjes liepen verticale lijnen, bijvoorbeeld van de denkbeeldige lantaarnpalen, allemaal precies recht. En dus niet richting een verdwijnpunt. Dat komt omdat je als kijker ongeveer recht naar voren kijkt. Als je als kijker niet meer recht naar voren kijkt, maar omhoog of omlaag, dan komen ook verticale lijnen samen in een verdwijnpunt.

In het onderstaande plaatje kijk je omhoog naar een watertroren. De toren lijkt van boven steeds smaller te worden. Als je de verticale lijnen van de watertoren doortrekt dan komen ze samen in een verdwijnpunt dat ver boven de horizon ligt. Dit heet wel kikvorsperspectief.

 

In het onderstaande plaatje van een aantal wolkenkrabbers kijk je juist van boven naar beneden. De gebouwen lijken naar beneden toe juist iets smaller te worden. Als je de lijnen langs de zijkanten van de gebouwen door zou trekken, dan komen deze samen in een verdwijnpunt ver beneden de horizon onder de grond. Dit heet wel vogelperspectief.

Kijkhoogte is horizonhoogte

De horizon is eigenlijk altijd te vinden op de hoogte van de ogen van de beschouwer. Bij een staand volwassen mens van 1.80 zal de horizon zich dus bevinden op 1.80. Alles wat dus kleiner is dan 1.80 bevindt zich dus onder de horizon en alles wat groter is steekt hierboven uit.

Gaat deze persoon echter op zijn knieën zitten of juist ergens bovenop staan, dan verandert daarmee ook de hoogte van de horizon. Staat de kijker op een toren van 100 meter, dan zal de horizon zich bevinden op 101,80 meter. Ligt deze persoon plat op de grond, dan ligt de horizon op ongeveer 20 cm.

In mijn schilderij hieronder kun je duidelijk vaststellen dat de kijker zich op een grotere hoogte bevindt dan de persoon op de voorgrond.

 

Een trucje voor meer inzicht

Voorafgaande aan het volgende deel van deze serie, wil ik je graag een trucje verklappen om je verhoudingen en drie-dimensionaliteit veel beter te kunnen weergeven en begrijpen.

Probeer de onderwerpen van je schilderij of gewoon een plaatje te verbeelden met een nauw passende glazen box eromheen. In het geval van complexere vormen kun je ook meerder glazen boxen gebruiken, maar begin eerst met eenvoudige vormen.

Zodra je onderwerpen in een glazen box stopt, krijg je veel meer grip op verhoudingen en driedimensionaliteit. Zo’n glazen box kun je ook nog voorzien van middenlijnen en diagonaallijnen, waardoor je onderwerp uiteenvalt in een soort partjes. Het gevolg hiervan is dat je nu veel gemakkelijker alle verhoudingen kunt zien en begrijpen.
Pijp-in-box.
Daarna kun je deze box in perspectief schetsen, waardoor je onderwerp ook vanzelf binnen dit perspectief valt.
Pijp-in-driedimensionale-box.

Nog een oefening

Een leuke oefening is om een paar tijdschriften door te bladeren en een paar geschikte foto’s uit te zoeken met interessant perspectief. Teken hierin met potlood of een viltstift deze glazen boxen om een aantal onderwerpen heen.

Probeer hierbij als eerste de horizon terug te vinden, want alle rechte lijnen van je box eindigen in één of twee punten op de horizon. Alle vertikale lijnen zullen in de meeste gevallen precies haaks op je horizon lopen (tenzij je als kijker omhoog of omlaag kijkt).

Begin eerst met eenvoudige plaatjes waarbij je de horizon heel gemakkelijk kunt terugvinden. Bijvoorbeeld een huis of een enkel voorwerp. Nadat je deze box hebt getekend zoek je de diagonaallijnen op waardoor je ook de middenlijnen kunt plaatsen. Door deze oefening vaak te doen, zul je al snel zien dat je perspectief en verhoudingen een stuk beter zult gaan begrijpen.

Schetsen op je doek

Het is raadzaam om voordat je op je doek begint om eerst wat schetsen op papier te maken. Ben je er eenmaal uit dan kun je je schets gaan opzetten op je doek. Is je schets op papier dezelfde maat als je doek dan kun je natuurlijk je schets overzetten met doordrukpapier (papier met een dun laagje houtskool).

Om te schetsen op doek kun je houtskool gebruiken. Ik gebruik zelf het liefst een potlood van Derwernt Drawing die hiervoor speciaal gemaakt is. Deze zijn in meerdere kleuren verkrijgbaar bij iedere goede kunstschilderwinkel. Het resultaat is gemakkelijk overschilderbaar. Gebruik een lichte kleur en het liefst in de kleur van je onderwerp.

Schetsen betekent dunne lijntjes aanbrengen, dus geef weinig druk. Harde lijnen zijn vaak erg dominant, waardoor je moeilijk nog kunt aanpassen of veranderen. Ben je eenmaal zeker van je zaak, dan kun je alle lijnen die kloppen wat aandikken. Doe dit echt pas in de laatste fase.

Tot zover deze uitleg over de juiste verhoudingen in je schilderij. Lees verder in het volgende deel van deze serie.

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw trucs om de verhoudingen in je schilderij in juiste proporties te brengen. Deel die dus hieronder.

86 gedachten over “De juiste verhoudingen in je schilderij (deel 1)

  1. hallo.geloof het of niet . ik had op de lagere school een meester die gek was op perspectief tekeningen en daar moesten wij (alleen de jongens) mee aan de slag . dat was in de 5e en 6e klas. en daar ik ook al fotografeer van af mijn 6e jaar heb ik dat ook allemaal moeten leren B.V. om een bepaalde diepte in je foto te krijgen .
    Groeten van Ed Spijkers

    1. Hallo Ed,
      En däár heb ik nou een “trauma” aan overgehouden…. jongens mochten alle LEUKE dingen doen (knutselen, techniek e.d.) en de meisjes moesten handwerken en borduren!!!!!! Gelukkig is dat nu wel anders, en ik heb de ‘schade’ later wel ingehaald hoor!
      Veel teken en schilderplezier, groetjes, Adri.

  2. Zelf vind ik het altijd handig om de horizon lijn en de twee lijnen naar het verdwijnpunt dun op het doek te zetten. Daar kan ik dan mijn onderwerp aan aanpassen.

  3. Leuk onderwerp als vervolg van de les 8 technisch perspectief.
    Zelf teken ik met vierkantjes,afhankelijk van de grote doek b.v. 5cm bij 5cm,
    dan verdeel ik de plaatjes en foto,s,let op de verhouding b.v. 1cm foto = 5 cm, dan krijg ik altijd de juiste verhouding
    groetjes van rien van grinsven

  4. Hallo
    Aangezien ik nog een leek ben,gaat er nu n tipje van de sluier.Ga nu proberen om de juiste lijnen te tekenen om de horizon goed te krijgen.
    Groetjes alice

  5. Ik heb het nog nooit op die manier gedaan maar ik ga zeker proberen ik hoop dat het lukt anders vraag ik het aan je Alex want ik heb al veel geleerd dankje Tonny

  6. Beste Alex,
    perspectief tekenen is moeilijk. Vaak teken ik iets en laat het dan aan anderen zien. Zij zien iets vreemds aan de tekening; dan blijkt dat je niet alle lijnen consequent naar het verdwijnpunt hebt getekend.
    Jouw uitleg is helder en vooral de trucs helpen. Jouw praktische tips zijn altijd nuttig.

  7. Nooit meer problemen met perspectief !
    Te maken een kader [vierkant of rechthoek] van hout of dun staafijzer/koper. In dit kader een gelijkmatig raster van vierkantjes aanbrengen [b.v. draden spannen van naaigeren] Hoe kleiner het raster van vierkantjes – hoe exacter de tekening mogelijk is. Op de hoeken van het kader schuin bevestigen idem hout/staafijzer in de vorm van een piramide – samenkomend in een zeer kleine ring [deze ring moet geplaatst zijn ter plaatse van een imginaire loodlijn middenin het kader] Dit apparaat d.m.v. een statief een stationaire plaats geven t.o.v. het te schilderen object .
    Op het te schilderen oppervlak eveneens een raster van vierkantjes tekenen overeenkomend met het raster van het apparaat. Dit raster kan groter of kleiner zijn .
    Kijkend door het ringetje kan men met in achtname van het raster de juiste interpretatie geven van het te schilderen object.

  8. Het blijft voor mij altijd moeilijk,om de juiste verhouden te krijgen.Aangezien ik geen kunstenaar in t tekenen ben.Ooit heb ik de moed opgebracht om te gaan schilderen.Ik dacht, ik kan niet tekenen dus ook niet schilderen.Het schilderen werkt ontspannend.Maar om op deze manier verhoudingen te leren inzien.Ik ga t nog eens goed door lezen.en ook gebruiken.
    dankjewel hiervoor.

  9. alex, wat een geluk, dat ik mijn eerste olieverf schilderlessen bij jou gevolgd heb. Nu al weer zo”n 3 jaar geleden. Ik ben nu aan het ‘portret schilderen ‘ geslagen en dat bevalt goed. Regelmatig kijk ik naar jouw site voor nieuwe dingetjes, die ik kan leren. De site groeit en groeit en ziet er prachtig uit! Vandaag heb ik toch weer wat opgestoken van de introductie-les perspectief. Dank.
    groet, ELLY

  10. DOOR TINEKE
    HALLO,WAT GOED MET UITLEG alex,
    POOSJE GELEDEN MAAR ZO KRIJG IK WEER INSPIRATIE,
    DANK JE WEL VOOR JE MAILTJE,TINEKE

  11. Ik teken altijd op gevoel, en meestal pakt dat toch wel goed uit. Ik ga het nu eens op deze manier proberen. IN IEDER GEVAL BEDANKT HIERVOOR.
    Groetjes van Ineke Daamen.

  12. Leuk onderwerp na tekenen ben ik begonnen met schilderen vandaar de cursus die door wegvallen van lichtsterkte in ogen voorlopig stilligt.
    Bepalen horizon is eenvoudig te doen door ooghoogte van jezelf bovenkant is horizon onderkant de bodem.
    Ik teken meestal een lijn met krijt of houtskool plaats als het mogelijk is twee stippen op als verdwijn punten anders zijn ze denkbeeldig.
    Handig hulp middel is een rechthoek (schilderijen en tekenpapier zijn rechthoekig) en plaats deze dusdanig dat het beeld wat je wilt schilderen daar ook goed in past zo kan je dan ook de horizon bepalen en daarbij de verdwijnpunten plaatsen. Hou het voor jezelf makkelijk.

  13. hallo,
    dank je wel voor de uitleg, wat ik graag zou willen weten is of je wolken in de lucht ook in perspectief kan tekenen of dat stromingen in de lucht los staan van perspectief. ik ga zeker met je uitleg aan de gang.
    groet Ida

    1. Hoi Ida,
      Lijnenperspectief zal niet zo gemakkelijk toe te passen zijn in wolken, maar je zou natuurlijk met een onderliggens lijnenperspectief wel meer begrip hebben van welke wolken ver weg, en welke dichtbij liggen.
      Bij wolken h je meer te maken met optisch perspectief, dus kleurgradaties.
      Bedankt voor je interessante vraag.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  14. Beste Alex, ik vind perspectief tekenen moeilijk en daarom is alle informatie over dit onderwerp welkom. Van ieder voorbeeld leer ik wel weer iets. Dank je voor je mail.
    Vriendelijke groet
    annie torenvliet

  15. Hallo,dank voor deze uitleg, zal zeker van pas komen en hoop dan ook dat het dieptezicht in mijn schilderijen beter wordt.
    met vriendelijke groet, Nicole

  16. helder verwoord wat je intuïtief al enigszins aanvoelt (dat geldt voor mij althans) maar dan nog niet goed onder de knie krijgt. Deze instructie helpt om de puntjes op de i te zetten, de vinger op de zwakke plek te leggen, net datgene dat ‘ongrijpbaar’ was (is) meer concreet vorm te geven.
    Oftewel, bedankt voor deze waardevolle informatie!

    1. Hallo iedereen,
      Albert heeft dit prachtig verwoord. Een goede compositie is heel belangrijk en er komt veel bij- kijken.Genoeg stof om er een uitgebreid artikel of babbel aan te wijden. Ik zou er veel kunnen van vertellen, maar dit laat ik aan Alex over.
      Bij deze wil ik hem hartelijk bedanken voor zijn inzet om dit onderwerp zo helder en voor iedereen verstaanbaar weer te geven.
      Groetjes.

  17. Beste Alex,
    Ik leer heel veel van jouw informatieve lessen. Fijn dat je dit ook met ons deelt. Ik wilde de cursus die je laatst aanbod ook best doen, en ook al is het niet duur, ik moest even op de centjes letten. Ik hoop dat ik het later alsnog kan doen.
    Voor de rest verslind ik je mailtjes en leer er veel van.
    Bij deze dus: dank je wel.
    Groetjes Tini.

  18. Hoi Alex,
    Ik bedank je voor deze fijne instructie. Ik heb er veel aan en blijf al jouw info volgen en doe er mijn voordeel mee.
    Nogmaals dank
    Groetjes
    Emmy

    1. Ik vraag me af of het gebruik van Derwent vieuwer handig in gebruik kan zijn ? En gebruik jij zelf ook wel deze hulpmiddelen?

  19. Waw, wat een interessante side over perspectieven. Héél belangrijk bij een schilderij. Ik ben heel tevreden dit gevonden te hebben.

  20. hallo Alex,heb met veel inspanning geprobeerd om het perspectieftekenen te begrijpen; helaas snap ik er totaal niks van, het is me te technisch, lijkt wel adacadabra (had vroeger al een 1 of 2 op wiskunde…)ik begrijp dat je met verdwijnpunten moet werken, maar dat is dan ook bijna alles. En ik begrijp dat alles een schaduw heeft, maar als ik hier mijn hoofd teveel over breek, gaat m’n plezier heel snel op de loop…ik doe het meer op mijn gevoel, en dan kan het natuurlijk gauw misgaan, heb jij nog een idee wat me hierbij kan helpen?

    1. Hoi Ypie,
      Wat je het beste kan helpen is denk ik een aanmoediging om te doen wat je leuk vindt en te laten wat je minder plezier oplevert.
      Zoals jij het op je gevoel doet ben je denk ik precies op de juiste weg.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. ja, dat is vast wel het beste; en al doende leert men; nou heb ik ergens op jouw site (ik kan niet meer vinden waar, dat mensen een of ander raster van je konden verkrijgen, is dat zo, en zo ja, dan zou ik dat heel graag willen hebben….groetjes ypie

  21. Nou ik werk simpel weg met een verhouding. ik maak een raster op het papiertje of plaatje dat ik wil schilderen en dat zelfde raster maak ik ook op mijn schilders doek. heb ik een plaatje van een boom en is de breede van mijn plaatje 10 cm en mijn doek 50 cm dan doe ik 50:10 en dat is de afstand van het aantal strepen op mijn doek.

    1. Hoi Carlitos,
      Dat kan handig zijn in het geval je een plaatje als voorbeeld gebruikt.
      Als je echter zelf de juiste verhoudingen tussen voorwerpen wilt bepalen is het hulpraster natuurlijk heel handig.
      Wil je graag dat ik je het toezend?
      Vriendelijke Groet,
      Alex Mooyman

  22. Hoi Alex, wat een goede uitleg zeg, ik ben er gelijk mee aan de gang gegaan. ik kijk uit naar je raster.
    Met vriendelijke groet, mirjam

  23. hallo Alex,
    Graag zou ik ook een raster van je willen ontvangen.
    Ook van kijken leer je heel veel.
    Als ik in de natuur ben dan kijk ik hoe mijn ogen de prachtige natuur zien en dat zet ik dan op het doek. Ben nog een beginnende schilder en moet nog veel leren, maar al doende leert men.
    Bedankt voor deze mooie leerzame site.
    met vriendelijke groeten,
    Drieke Dijkstra

    1. Hoi Jeanne,
      Je kunt met houtskool een raster op je doek zetten.
      Je kunt ook eerst een schets op papier maken. De achterkant insmeren met houtskool en overtrekken op je doek.
      Je kunt ook een foto projecteren op je doek.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    2. Hoi Jeanne,
      op je voorbeeld zet je een raster uit.
      Daarna zet je dit zelfde raster op schaal over op je doek,
      Je hebt nu een veel beter inzicht in hoe lijnen en vormen kunnen worden overgenomen.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  24. Voor de horizon neem ik het midden van het doek en ga dan 1 tot 2 cm hoger voor de scheidslijn, in het midden de stip, dat werkt goed. Voor perspectief ga ik zeker je heldere raad opvolgen, vooral die 3d! bedankt.
    groetjes, Inez

  25. Hallo ik heb al die reacties door gelezen dat ze zo een goede hulp hadden met de raster om mee te tekenen. Zou het mogelijk zijn dat ik ook in aanmerking kan komen voor een gratis raster.
    Met vriendelijke groet Thea Griens

  26. Hallo Alex,
    ik lees dat iedereen zo enthousiast is over jou raster. Ik heb zelf ook veel problemen met verhoudingen en perspectief. Is het mogelijk om ook mij zo’n raster toe te sturen. Ik zou je heel dankbaar zijn daarvoor.

  27. Hallo,
    Wat duidelijk omschreven, bedankt voor deze uitleg. Ik heb de site opgeslagen onder mijn favorieten.
    Zelf ben ik aan het tekenen geslagen en ook ik vind de verhoudingen erg moeilijk. Zou u mij ook zo’n raster willen toesturen?
    Alvast hartelijk dank!:-)
    Groetjes,
    Karen

  28. dom, dom, dom.
    veel spelen met de computer, ook niet goed!!!!
    ik denk dat ik de hele mikmak eruit heb gegooid.
    Dus begin opnieuw.
    Ben blij dat ik weer kon lezen over je perspektief tekenen,
    daarom wil ik wel weer zo’n nieuw raster aanvragen.
    Weet niet meer waar hij zit.(als ik hem nog heb???)
    is het mogenlijk? tekencurcus is weer begonnen, dus erg handig zou het zijn om het te gebruiken, voor deze beginneling.
    GROETJES,
    SOPHIE.

  29. Ik schilder nog maar een maand maar vind het een mooi bezigheid Kop leegmaken en schilderen wat ge graag ziet we altijd niet zo eenvoudig maar moeilijk gaat ook en ik voel mij ontstrest.groetjes mady 5 oktober2014 9h55

  30. Hallo Alex,
    Ik heb toevallige op internet jouw uitleg over hoe leer ik schilderen gevonden . Ben net begonnen met schilderen, ik vond het heel interessant en duidelijk. Ik probeer op dit moment om iets na te schilderen heb nog geen eigen fantasie om iets op het doek te zetten. Als ik iets naschilder is het inderdaad helemaal plat zit geen diepte in dat zie ik niet. Als het niet te veel gevraagd is zou ik ook graag zo’n raster van je krijgen.
    Bij voorbaat mijn voor je moeite.
    Groetjes Els

  31. Beste Alex,
    Leuke site met handige perspectief tips!
    Graag ontvang ik ook een tekenraster om mee te oefenen. Alvast hartelijk dank!
    Petra

  32. Beste Alex,
    k ben een poosje gestopt met schilderen. Maar door jou e-book te hebben gelezen ben ik weer helemaal bemoedigd maar vooral geïnspireerd om deze activiteit weer op te pakken. Ieder woord en advies is zo kloppen en nuttig om weer aan de slag te gaan. Dank je wel voor de mooie duidelijke adviezen.
    ‘k blijf je volgen.

  33. Super site …………….. ben beginnend schilder samen met mijn vader op een cursus heerlijk zo’n vader / dochter avond in de week. Alleen snap ik inderdaad ook helemaal niks van de verhoudingen pffff zo moeilijk om iets goed op het doek te krijgen dat is frusterend. Heb de tekst inmiddels een paar keer gelezen maar ik ben blond…………………..Is het ook voor ons mogelijk om jou gratis raster te krijgen, denk dat we dan op de goede weg komen.
    alvast super bedankt Nicole en pap

  34. Alex, ik heb nooit volledig “het perspectief” begrepen. Boeken gelezen, bibliotheken bezocht, uitleg erover gekregen. Maar mensen die het perspectief goed begrijpen kunnen het slecht verwoorden omdat het voor hun logisch is. Dit is de eerste keer dat ik een fatsoenlijke en begrijpbare uitleg krijg en die komt van jou. Hartelijk dank hiervoor. Zal het proberen in praktijk te krijgen.

  35. Beste Alex
    Ik ga samen met mijn zus schilderen en we zijn alle materialen aan het ver zamelen.
    Zo zij wij op uw site terecht gekomen en alles aan het doorspitten.
    Het is zeer leerzaam voor ons twee`n en het scheelt ons veel geld.
    Als het mogelijk is, zou ik graag van u zon raster ontvangen, anders krijgen wij nooit de diepte in het schilderij.
    Alvast heel vriendelijk bedankt.
    Groetjes Ellie en Noos.
    p.s. we volgen uw site om steeds meer te weten te komen.

  36. Beste Alex,
    Tot nu toe heb ik enkel met grafietpotlood en houtskool gewerkt. Eén keertje heb ik softpastel geprobeerd. Aan de hand van jouw beschrijvingen ga ik nu toch ook schilderen proberen. Ben benieuwd hoe dat zal gaan, met kleuren werken. Ik teken overigens meestal portretten, aan de hand van een raster die ik op de foto teken en dan ook op mijn doek, zodat ik de verhoudingen goed kan vinden. Als ik de reacties hierboven lees, heb jij iets handigs hierop bedacht. Daar ben ik benieuwd naar. Ik ben nieuwsgierig naar het kleuren mengen. Dat is nieuw voor mij, zoals je uit bovenstaande begrijpt. Je tips en trucs lees ik met aandacht en veel plezier. Groeten, Angela

  37. Wat betreft perspectief is het vaak met het blote oog moeilijk te zien, maar neem een mobieltje en kijk eens naar het camerabeeld bv van een rechthoekig blad papier dat op tafel ligt. Beweeg de camera van hoog naar laag en kijk eens wat er verandert. Paar keer doen en je raakt dat beeld nooit meer kwijt.

  38. Wat een leuke site heb je! Ik ga het e-book goed doornemen want ik schilder nog maar pas in een gezellige schildersclub. Kan nog niet goed kiezen wat ik het leukste vind, acryl, aquarel, pastel of olieverf. Maar door veel uitproberen komt dat wel goed denk ik. Verhoudingen vind ik ook lastig en zo’n tekenraster lijkt me superhandig. Ook ben ik lid van een stichting die probeert om mensen actief te maken in een vrijetijds bezigheid waaronder schilderen. Groeten van leonie

  39. Schilder al lang. Heb jouw cursus enkele jaren terug gekocht.
    Nu zou ik graag een raster willen ontvangen om de juiste verhoudingen in een schilderij te krijgen. Kan dat? Alvast bedankt!

  40. Ontzettend bedankt voor de zeer nuttige informatie. Na het lezen hiervan kijk ik heel anders tegen de dingen aan. Ik zal proberen het toe te passen.

  41. Ik heb met veel interesse jouw perspectief les gelezen en herlezen. Ik heb het altijd heel moeilijk gevonden om te bepalen waar ik de horizon moest zoeken. Vooral bij twee punt perspectief Ik ga er nu een beetje meer van begrijpen. Dank zij jouw duidelijke uitleg. Ik zal nog vaak eens even gaan spieken, om te kijken of ik het wel goed begrepen heb.

    1. Ok, duidelijk.
      Zoiets maak je natuurlijk heel gemakkelijk zelf, dus ik zie geen reden om daar geld aan uit te geven.
      Je kunt er zelfs gewoon je vingers voor gebruiken.
      Een oud dia raampje volstaat ook.
      Als je in het veld schildert kan het soms handig zijn.
      Vriendeijke groet,
      Alex Mooyman

  42. Ik ben vorig jaar weer begonnen met teken en schilderen
    Daar ik wat problemen heb met de lucht en de diepte
    Zou ik graag ook wat tips van je ontvangen
    En graag een raster
    Hoe kan ik het beste terecht op je website
    Alvast bedankt

  43. Hallo Alex ik ben nog aan het kijken hoe je site werkt ik heb een paar keer wat geschilderd en heb nog heel veel te leren . Zal me van de week even voorstellen .

  44. Hallo ,
    Ik ben aan het schilderen met vierkantjes op het doek te tekenen, maar ik weet niet hoe ik de centimeters moet berekenen. Ik trek eerst het bewuste model over op ruitjespapier van 1 cm, maar dan weet ik niet hoe ik moet berekenen in hoeveel cm ik de vierkantjes moet maken op het papier.
    Dus dat schiet vaak niet op, of ik heb ze te groot of te klein waardoor het weer over moet.
    Heel frustrerend

    1. Hoi Thea,
      ik denk dat ik even een voorbeeld nodig heb van wat je aan het maken bent om je verder te helpen.
      Kun je me even een foto mailen?
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  45. Ik ben juist begonnen met een beetje te leren schilderen, en deze les over perspectief
    gelezen, heel leerrijk.En ook heel belangrijk.Daarom zou ik ook heel graag deze hulpraster
    ontvangen.

  46. Wat fijn om dit zo te lezen over perspectief
    Vind het best moeilijk moest het ook tig keer lezen begin het een beetje te begrijpen nu nog toepassen haha
    Bedankt voor de nuttige tips

  47. Dankjewel voor het perspectief raster, ik teken blokjes van een centimeter horizontaal en verticaal om iets op mijn doek te krijgen…dan kan ik nu proberen of mijn perspectief goed zijn met dat raster.

  48. Ik snap niets van perspectief.ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik zie het dus niet. Ikzelf doe het volgende: ik maak een foto van het onderwerp. Daarna maak ik een kopie op de printer. Op die kopie teken ik ruitjes. Als ik dan kijk zie ik het perspectief wel!!!!!!! Misschien niet de snelste manier, maar het werkt wel.😬

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *