Page content

De Titel van je schilderij

De Titel van je schilderij

Hier even een belangrijk artikel over de titel van je schilderij.

Dit artikel zal vooral de ogen openen voor mensen die hun schilderijen willen verkopen of willen tonen via het internet.

Dus als jij een eigen website hebt, een Persoonlijke Pagina op deze website of een plek op een andere schilderijensite, Facebook, Twitter, Hyves, maar ook Marktplaats, etc. , let dan nu even heel goed op.
Er is namelijk iets heel belangrijks, dat je moet weten als je een groot publiek wilt bereiken met je schilderijen.
Eigenlijk kun je gerust stellen dat dit buiten het internet ook belangrijk is.
Een goede titel gaat voor jou aan het werk.

Eigenlijk wist ik dit al lang, maar door het publiceren van mijn eigen schilderijen op deze website, werd mij dit weer even dubbel en dwars duidelijk.
Het leek me belangrijk om dit even met je te delen.

Je titel voegt waarde toe aan je schilderij

Eerst begin ik even bij het begin.
De titel van je schilderij geeft natuurlijk een extra dimensie aan je schilderij. Met de titel van je schilderij voeg je iets toe. Bijvoorbeeld wat je met je schilderij bedoeld hebt, wie of wat het is, een bepaald gevoel, een emotie, extra uitleg, etc.

Daarnaast kun je je schilderij ook een titel geven die om reactie vraagt. Wat dacht je bijvoorbeeld van “who is afraid of red yellow and blue“? Zoals je waarschijnlijk wel weet is dit schilderij wereldberoemd geworden. Zou dat ook zijn gebeurd zonder deze vraag? Een bijzondere titel is dus iets dat in je gedachten blijft hangen.

De titel van je schilderij op het internet

Nu even terug naar het allerbelangrijkste als je met je schilderij gevonden wilt worden op het internet.
Het internet is tegenwoordig natuurlijk de grootste kans om in de volle aandacht te komen. Als je met je schilderij op de eerste pagina van Google terecht wilt komen, wat natuurlijk de beste manier is om in de aandacht te komen, is het van het grootste belang om goed na te denken waar je op gevonden wilt worden.

Daarnaast is het goed om te onderzoeken of je het jezelf niet al te moeilijk  maakt. Dat kun je heel gemakkelijk doen door je titel eens in te typen in google en te kijken wie je concurrenten zijn.

Praktijkvoorbeelden

Om even een praktisch voorbeeld te geven, mijn schilderijtje “Voeden” wordt in google overstemd door adviezen over afvallen en dieetgoeroes. Mijn schilderijtje”(B)ellen”  wordt overspoeld door bel-abonnementen en mijn schilderijtje “Sailing” is in google nergens te vinden, dankzij alle zeilforums die op nr 1 in google staan.

Zodra ik achter deze titels “olieverf” typ, gaat het al een stuk beter en ben ik met veel schilderijen te vinden op de eerste pagina van google. Het is dus raadzaam om olieverf achter je titel te plaatsen. Zo is mijn schilderijtje “Friesland” niet op google te vinden. Zodra ik er echter olieverf achter plaats, sta ik op nr. 1 van de eerste pagina.

Verzin een unieke naam

Veel beter is het om de titel van je schilderij uniek te maken. De kans dat je daarmee op google nr. 1 terechtkomt is veel groter, mits het natuurlijk een bestaand woord of naam is. Zo staat mijn schilderij “De Poortwachters van het Nu” in een klap op Google nr. 1. Dit geldt ook voor mijn schilderijen “Het ontvankelijke”, “De verstandige vogel” , ” Stairless to Heaven” en zo nog een aantal titels.

Specifieke woorden zullen misschien minder vaak worden ingetypt in google, maar als het gebeurt, sta jij vol in de aandacht en is de kans dat er op geklikt wordt behoorlijk groot.

Longtail en shorttail zoekwoorden

Google maakt gebruik van zoekwoorden. Daarbij  kunnen we onderscheid maken tussen shorttail en longtail zoekwoorden.
Een shorttailzoekwoord is bijvoorbeeld schilderij. Je kunt je voorstellen dat je op dit zoekwoord zoveel concurrentie hebt dat je een plaats op de eerste pagina wel kunt vergeten.

Een longtailzoekwoord bestaat meestal uit meer woorden achter elkaar of een zin.
Een longtail voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld “surrealistisch schilderij van landschap met rood en blauw. Je kunt er op rekenen dat als dit letterlijk wordt ingetypt in goolge, deze titel op nr 1 zal staan. Daarnaast loopt deze titel de kans afzonderlijk te worden gevonden onder de losse woorden van de logtail of combinaties hiervan.
Een schilderij titel met meerdere woorden maakt dus meer kans om gevonden te worden.

Tekst bij je schilderij

Tekst die je onder het plaatje van je schilderij plaatst helpt enorm mee aan de plaats in google die je met je titel zult bereiken. Daarbij is van belang dat de naam van je titel regelmatig voorkomt in de tekst. Verder geldt, hoe meer tekst hoe beter. Vermeld daarnaast alle relevante informatie die met je schilderij te maken heeft, zoals wat je ermee bedoeld hebt, de maten, uitvoering, verfoort, techniek, etc. Dit helpt allemaal voor een betere positie in google.

Plaatjes plaatsen op het internet

Een veelgemaakte fout is dat mensen een foto op het internet plaatsen met de naam die door de camera aan het plaatje is gegeven Het plaatje heet dan bijvoorbeeld: Olympus006983. Jpg. Je kunt je voorstellen dat google je plaatje dan dus ook toont op deze titel, zodat je er dus niets aan hebt. Ook in google afbeeldingen zul je niet gevonden worden. Alleen Olympus zal blij zijn met jouw gratis reclame. Geef je plaatje bij het opslaan op de computer dus al direct de goede titel, dan word je daar ook op gevonden.

Welnu, misschien vond je dit allemaal wat te technisch, maar het zijn de basisvoorwaarden om goed gevonden te worden op het internet. Dus wil jij graag vol in de aandacht staan met je schilderijen, volg deze regels dan goed op en je zult zien dat je resultaten boekt.

 

Succes!

Vriendelijke groet,

Alex Mooyman

Comment Section

10 reacties op “De Titel van je schilderij


Door Jurjen Ruben Schilderijen op 19 september 2016

Leuk artikel. Veel kunstenaars zien de zelfpromotie inderdaad over het hoofd, of vinden het niet leuk. Een goede website met de juiste teksten en afbeeldingnamen (en alt tags van afbeeldingen) zijn essentieel om in Google te “ranken”. Zeker de moeite waard om je er een beetje in te verdiepen!


Door Liliane op 15 maart 2013

He Nieske

Ik dacht eerst ook hetzelfde als jij, maar ik zou je toch willen aanmoedigen om toch iets te sturen voor de website. We kunnen altijd van elkaar leren.
Ik stuur ook mijn werken naar Alex en vraag of hij tips kan geven voor verbetering. Zo heb ik er iets aan, ik leer er van en van mijn “fouten” kunnen andere ook leren. Dus doe het maar eens. De meeste van ons zijn beginnende schilders.
Ik vind het een tof gegeven om andere materiale, zoals een spiegel, in een schilderij te verwerken.
Groetjes en hopelijk mogen we toch iets zien van jou prestaties.
Liliane


Door nieske op 14 maart 2013

hallo alex ik ben op het moment met wat anders bezig wat wel met schilderen te maken heeft
ik heb een nog al een flink formaat kanvasdoek zwart gemaakt als onergrondje daarop heb in de midden van het doek een vierkanten spiegel geplakt
van achter die spiegel laat ik bloemen vandaan komen
dat is ook heel fijn schilderen mooi gekleurde bloemetjes ik hoop dat dit een succes word ik doe mijn best
de schilderijn die ik al gemaakt heb durf ik niet naar je te sturen omdat ik veel mooiere op jou weblog zie staan daarbij kunnen de mijne lang niet aan tippen sorry groetjes nieske
andere schilders/ressen wens ik veel succes


Door Alex op 15 maart 2013

Hoi Nieske,

Jammer dat je je schilderijen niet aan ons durft te laten zien.
Iedere schilder heeft zijn unieke eigen karakter en dat is altijd de moeite waard.
Zo te lezen ontbreekt het je niet aan creatieve ideeën, dus wees trots op jezelf en op alles wat je creëert.

Maak jezelf vrij om te leven als een kunstenaar en let niet op wat anderen doen, zeggen of vinden.
Dat houdt je maar gevangen en voegt niets toe. Schilderen is vrijheid beleven.
De schilderijen op de persoonlijke pagina’s zijn geen competitie, maar een bonte verzameling van creatieve mensen die graag delen.
Zowel hoogstaande technieken als grillige strepen kunnen de geest beroeren en dat is voor iedereen weer anders.
Iedereen die zijn werk toont voegt dus iets toe en kan op waardering rekenen.
Dus ook jouw werk is van harte welkom.

Vriendelijke groet,

Alex Mooyman


Door Liliane op 14 maart 2013

Hoi Alex
Dank je wel voor de goede tip.


Door adri op 14 maart 2013

Hoi Alex,
Dankzij jouw slimme ideeën zijn mijn schilderijen goed op Google te vinden, op titel, maar óók als je alleen mijn naam invult. En dat terwijl er nog meer schilders (m/v) zijn die Adri Huisman heten….
Succes met je werk! Groeten, Adri.


Door Alex op 15 maart 2013

Hoi Adri,

dat is mooi om te horen.
Hoeveel Adri’s Huisman er ook zijn, het is wel duidelijk wie de slimste is.

Vriendelijke groet,

Alex Mooyman


Door Gre op 14 maart 2013

Hallo Alex, wat een leuke tip, ik heb er nog nooit aan gedacht om mijn schilderijen een naam te geven, ik ga er eens voor zitten.
groet Gre


Door Ger Blewanus op 14 maart 2013

Beste Alex,

Volg je altijd met plezier, wat een energie steek jij erin.
Succes gewenst!!
Ger


Door Alex op 14 maart 2013

Hoi Ger,

Bedankt voor je reactie.

De energie die ik er in stop krijg ik dubbel en dwars terug van de warme reacties van alle bezoekers.
Ik vind het ontzettend tof om iedereen hier te mogen inspireren en ik raak zelf ook enorm geïnspireerd van zoveel schilders om mij heen.

Leuk dat je me blijft volgen.

Vriendelijke groet,

Alex Mooyman

Plaats een reactie


*


like

Niks missen? Blijf met 1 muisklik op de hoogte!