Page content

Glaceren

Glaceren

De kunst van glaceren

Traditionele olieverfschilderijen begonnen vaak met een monochromatische versie van het afgewerkte stuk. (monochromatische kleuren zijn diverse tinten van eenzelfde kleur). Wanneer deze versie goed opgedroogd was begon de schilder lagen glacis toe te voegen in verschillende kleuren, waarbij hij elke laag liet drogen voordat hij de volgende aanbracht. Deze kunst van het glaceren, ook door Vermeer gebruikt, verschafte de schilder meer controle over de ontwikkeling van zijn schilderij en de kleuren.

monochromatische onderschildering

monochromatische onderschildering door Gré Dijkhuis

Wat is glaceren?

Dit is om het simpel te zeggen, het aanbrengen van een transparant laagje verf over een dekkende verflaag die goed is opgedroogd. Het kan worden vergeleken met een gekleurde gel, over een foto. Echter terwijl het eenvoudig lijkt, is glaceren iedere keer weer een uitdaging. Glacis kan als kleur over een onderschildering worden aangebracht, maar kan ook gebruikt worden om kleuren op het doek te mengen door transparante kleuren over elkaar heen te zetten. Voorbeeld: blauw glacis over geel zal groen opleveren. Glaceren kan alleen met transparante en semi-transparante kleuren. Dit wordt aangegeven op de tube.

Waarom glaceren

Glaceren is een techniek waarmee je heel veel diepte, ja zelfs driedimensionaliteit kunt suggereren. Daarnaast verkrijg je heel diepe kleuren die lijken te leven. Dit laatste effect komt omdat licht door het glacis heen kan schijnen en weerkaatst op de onderliggende kleuren. Zo lijkt een geglaceerd schilderij van kleur te veranderen als je het vanuit verschillende standpunten en belichting bekijkt.

Hoe werkt glaceertechniek?

Eerst moet je de verf die wordt gebruikt voor het glaceren met precies de juiste hoeveelheid standolie en/of terpentijn of glaceermedium verdunnen. Daarbij moet je precies uittesten hoe dun het glacis moet zijn. Dit zal per kleur verschillend zijn, omdat iedere kleur een andere sterkte heeft. Daarnaast zijn sommige kleuren van zichzelf al transparant, terwijl andere kleuren van zichzelf sterk dekkend zijn. Met dekkende kleuren kun je niet glaceren. Het toepassen van een te dikke laag kan de kleur of schaduw sterk veranderen, zodat je een ongewenst effect op je doek krijgt. Vaak zelfs in die mate dat je weer een laag moet verwijderen. Het is dus sterk wikken en wegen. Het beste is dan ook met een soort van parallel doek te werken om de dikte en het effect van het mengsel te testen. Teveel verf toevoegen aan het glaceermengsel zal ook de doorzichtigheid van het glazuur verminderen, afhankelijk van je kleurkeuzes.

Het geheim van succesvol glaceren

Het geheim van glaceren met succes, is geduld. Je hebt veel geduld nodig om je kleuren en tinten langzaam op te bouwen. Om goed te glaceren is er echt geen andere manier om het goed te doen dan er ruim de tijd voor nemen. Laag voor laag. De verf moet zeer dun gehouden worden, ook al heb je soms het idee dat de verf zo dun is dat ze geen effect heeft. De eerste of tweede laag, en misschien zelfs de derde kan zo lijken, dat er geen of te weinig effect is. Maar de sleutel tot succes is laag voor laag blijven bouwen tot je een verschil begint te merken. Aantallen van 10 to 20 glaceerlagen is geen uitzondering. Bij het aanbrengen van meerdere lagen over elkaar moet je ook rekening houden met het mager naar vet principe. Met terpentijn of terpentine maak je verf magerder. Met olie maak je de verf vetter. Meng je glacis nooit met wit, want daardoor verdwijnt de transparantie van je glacis. Witte verf maakt transparante verf dekkend.

Glacis laat zich niet opjagen

Zoals ik al zei, Geduld is de sleutel voor succesvol glaceren. Wil jij direct resultaat zien, breng je de lagen te dik aan, of voeg je teveel verf toe aan het mengsel, dan zal glaceren een frustrerende bezigheid worden, zonder voldoening. Het zal je pas goed lukken zodra je rustig en geduldig wordt en leert te genieten van het proces, in plaats van het eindresultaat. Gebruik extreem dunne, en op het eerste gezicht, schijnbaar ineffectieve glacislagen, vaak wel tien of twintig. Op het einde wordt je geduld beloond. En op een prachtige manier ook!

Wil jij op dit artikel reageren?
Laat het hieronder weten!
Wil je een foto meesturen? stuur die dan naar mail@schilderenmetolieverf.nl dan plaats ik die bij jouw bericht.
Vond je dit artikel leuk en inspirerend? Deel het dan graag op Facebook, Twitter, google plus en LinkedIn.

Comment Section

16 reacties op “Glaceren


Door Kaat op 19 september 2017

Kan deze tecniekn toegepast worden voor het tekenen van een doorschijnend gordijn op glas?


Door Marie Anne op 15 juni 2017

Ik vind het een prachtige techniek. Zelf schilder ik met aquarel. Is er iets dergelijks mogelijk met aquarelverf??


Door Alex op 15 juni 2017

Hoi Marie Anne,

ik denk dat aquarel wel erg veel verschilt van olieverf.
Wat wel geschikt voor jou zal zijn is de kleurenmengcursus.
Deze is gemaakt voor alle verfsoorten.

Vriendelijke groet,
Alex Mooyman


Door Elle de Jonge op 6 juni 2017

graag uw mening.
Ik schilder grote doeken en graag met olieverf (Olive Black) maar dit is vrij kostbaar.
Heeft u een alternatief door bijv. acrylverf te mengen met een olie?
Of missch. een tip om goedkoop aan Olive zwarte olieverf te kopen?


Door Alex op 12 juni 2017

Hoi Elle,

acrylverf kun je niet mengen met olieverf.
Misschien is zelf Olive black mengen met olieverf goedkoper.

Vriendelijke groet,
Alex Mooyman


Door Joanna van den eijnden op 29 april 2017

Graag verhoudinging standolie/terpentijn voor glacis lagen, nergens is dat te lezen !


Door Alex op 29 april 2017

Hoi Joanna,
De standolie geeft het glaceer-effect. De terpentijn zorgt voor verdunning.
De verhouding is aan jouzelf.
Voor het beste effect werk je in vele zeer verdunde lagen. Twintig zeer dunnen laagjes is heel gewoon.
Glaceren is een kwestie van geduld.

Vriendelijke groet,
Alex Mooyman


Door Joanna op 25 april 2017

Graag uitleg over glacis. Als je meerdere lagen glacis wilt wat is de verhouding standolie/terpentine?????? Moet toch vet over mager???? Dus graag daar info over


Door Alex op 25 april 2017

Hoi Joanna,

als je heel dunne laagjes aanbrengt is vet over mager niet nodig.
De verhoudingen is een kwestie van proberen wat voor jou het beste werkt.
Over het algemeen geldt bij glaceren dat je het beste in vele zeer dunne laagjes werkt, dus niet al te snel resultaat verlangt. Flink verdunnen met terpentine kan dus zeker geen kwaad.

Vriendelijke groet,
Alex Mooyman


Door Mireille Vanblaere op 29 augustus 2016

eens een goede uitleg hoe met een glacis werken echt goeie tips


Door Mathilda op 13 juli 2015

Kun je mij een hint geven hoe ik een parel moet schilderen?
Met vriendelijke groet


Door Theo Rooijmans op 29 oktober 2014

Hey Alex,

Inderdaad een interessant item (glaceren met olieverf)
Als je nog geen ervaring heb met glaceren,moet je toch voorzichtig eerst een proefstukje uitproberen,(welke kleur,kwast,viscositeit enz)
Bij mijn laatste portrait (donkere africaanse huidskleur vond ik dit enigszins toch te licht van kleur.Dus met ultramarijn geglaceerd,wat resulteerde in veel te donkere kleur.Vraag kan ik met zinkwit glaceren dit weer enigszins herstellen,?
Glaceren met asphalt ? wat voor kleur is dit Leo?,.

met vr gr Theo


Door Alex op 29 oktober 2014

Hoi Theo,

Ja, bij glaceren is het, zeker wanneer je hier nog geen ervaring mee hebt, heel belangrijk om naast je werk met een proefdoekje te werken.
Je kunt zo vooraf zien wat het effect van een glaceerlaag zal zijn.
Daarnaast kun je aan het proefdoekje redelijk onvoorzichtig voelen of een glaceerlaag al droog genoeg is voor een volgende cessie.
Ook als je wel veel ervaring hebt, is een proefdoekje naast je werk aan te raden.

Met wit kun je niet glaceren, omdat dit iedere transparante verf dekkend maakt.
Meng daarom glaceerverf ook nooit door met wit, want dan verlies je het doorschijnende effect.

Voor bijvoorbeeld het schilderen van glaswerk, kun je wit wel doormengen met veel olie of medium, maar het is geen glaceerlaag en zal niet doorschijnend zijn, in de zin van dat er licht doorheen kan breken.
Licht dat onder de glaceerlagen weerkaatst op de onderliggende kleuren, is juist wat glaceren zo’n bijzonder effect meegeeft.

Hieronder nog even de kleur Asphalt
Asphalt-Olieverf

Vriendelijke groet,

Alex Mooyman


Door leohoppenbrouwers op 23 oktober 2014

ik ben al lang bezig met glaceren en gebruik veel transparante verf zoals asphalt werkt goed in portrait

gr leo


Door Alex op 23 oktober 2014

Hoi Leo, heb je nog tips voor Paul hierboven?

Plaats een reactie


*


like

Niks missen? Blijf met 1 muisklik op de hoogte!