Page content

Het opbouwen van je schilderij in de juiste volgorde

Het opbouwen van je schilderij in de juiste volgorde

Bouw je schilderij op door te beginnen met grote kwasten en kies daarna steeds kleinere kwasten en penselen.

Verkeerd beginnen.

Hoewel het vaak verleidelijk kan zijn om met fijne penselen allereerst wat details in je schilderij aan te brengen, of te beginnen met de meest in het oog springende onderwerpen, wil ik je aanraden om daarmee te wachten.

Vooral bij bijvoorbeeld het schilderen van een portret kan het heel verleidelijk zijn om als eerste te beginnen met bijvoorbeeld de ogen. Hoewel het, met het aanbrengen van enkele eerste details, lijkt alsof je direct grip krijgt op je schilderij, brengt dit in werkelijkheid direct beperkingen met zich mee.

Zonder achtergrond is de plek en de impact van je hoofdonderwerpen veel minder goed te bepalen. Heel vaak kunnen schilderijen die mislukt lijken, enorm verbeterd worden door een andere achtergrond toe te passen. Natuurlijk is een achtergrond om je hoofdonderwerpen heen schilderen lastiger dan andersom. Verstandig dus om dit te vermijden.

Wat er gebeurt, als je begint met de details, is dat de omliggende factoren en de achtergrond vaak niet meer aan bod komen of moeilijk om de details heen te schilderen zijn.
Je kunt het zien alsof je vissen in een aquarium stopt, dan zand en stenen,de waterplanten en tot slot water in het aquarium. Je kunt het vullen van een aquarium zeker goed vergelijken met het opbouwen van een schilderij.
Zeker als je bedenkt dat bij het schilderen de meest logische volgorde is om van achtergrond naar voorgrond te schilderen.

Begin met je achtergrond.

Zie de achtergrond en de omliggende factoren als de etalage waarin je je hoofdonderwerpen tot hun recht laat komen. Pas als de etalage klaar is wordt het tijd om de hoofonderwerpen te plaatsen.

Als je vanaf een voorbeeld of een voorschets werkt, is het aan te raden om vooraf wat te expirimenteren met verschillende achtergronden/ kleuren. De achtergrond werkt in hoge mate mee om de hoofdonderpwerpen nog beter uit te laten komen. Nadat je de inpact van verschillende achtergronden hebt bekeken, maak je een keus en begin je met het schilderen van je achtergrond.

Begin met je grootste kwasten.

Het is een goede gewoonte om je schilderij te beginnen met de grootste kwast die je vinden kunt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kwast van 5 á 6 cm breed (groter mag ook). Begin met grote streken en forse bewegingen, zonder hier al te veel over na te denken. Door snel te schilderen schakel je je gedachten uit en leer je veel meer om te aanschouwen  wat er gebeurt in plaats van te regiseren. Hierdoor ben je niet meer bezig om te regiseren wat je handen doen en krijg je meer tijd om te beleven wat er gebeurt. Het klinkt misschien wat vreemd, maar snel schilderen en je gedachten uitschakelen zal er voor zorgen dat je juist meer grip krijgt op je schilderij. Ik denk dat dit komt omdat je geest de tijd krijgt om zich te ontspannen, waardoor je het geheel van het schilderij beter overziet.

Van groot en ruw naar klein en fijn.

Kies hierna aflopend steeds kleinere kwasten en eindig met je kleinste penseel voor de details.

Door deze methode begint je schilderij vanzelf met de meest grove en minst scherpe details en worden alle navolgende details steeds scherper en preciezer. Hierdoor ontstaat ook helemaal vanzelf het optisch perspectief dat de indruk geeft van driedimensionaliteit. Door op de achtergrond je kleuren door te mengen met grijzen en op de voorgrond je kleuren meer verzadigd te laten, zal dit optisch perspectief nog meer versterkt worden, wat de diepte in je schilderij nog beter zal benadrukken.
Pas helemaal aan het einde ga je je richten op de kleine details, highlights etc. met je kleine penseeltjes.

Als je op de hierboven beschreven manier schildert, zul je zien dat je schilderij letterlijk beter uit de verf komt.

Vond je dit een nuttig artikel?
Je doet mij een groot plezier door het te delen met de knoppen die je hieronder vindt.

Ook jouw reactie wordt zeer gewaardeerd!
Vriendelijke groet,

Alex Mooyman

Comment Section

5 reacties op “Het opbouwen van je schilderij in de juiste volgorde


Door Irma op 1 september 2017

Bedankt voor de nuttige tips.


Door Anna op 8 juli 2017

Geweldig om het zo eenvoudig uitgelegd te krijgen. Dankjewel.


Door dheygere op 18 november 2015

Beste,
Heel klare en éénvoudige uitleg. U gaat naar de essentie.
Dank u wel.
Anne


Door Dixie Solleveld op 26 augustus 2014

Heel goed zo’n doekje…


Door Hannie op 11 april 2014

Je hebt helemaal gelijk.Ik maak de achtergrond vaak met een doekje I.p.l.van een kwast,werkt vlugger en later kun je dan nog een correctie doen. Veel succes!!

Plaats een reactie


*


like

Niks missen? Blijf met 1 muisklik op de hoogte!