Page content

Hoe schilder je een bos

Hoe schilder je een bos

Hoe schilder je een bos is natuurlijk een vraag waar je vele antwoorden op kan geven.
Maar wat is er leuker dan iemand die heel goed bossen kan schilderen die bereid is om zijn aanpak in detail te onthullen?

Jos van der Venn, lid van onze besloten sub-website Schildervrienden en een getalenteerd, schilder geeft hieronder zijn geheimen prijs.
Ik zou zeggen “doe er je voordeel mee” en als je vragen hebt, stel ze hier dan onder.

Beste schildervrienden, mijn naam is Jos van der Venn.

Ik zal proberen om een goed verslag te maken van hoe ik een landschap opzet en afwerk.
Het gaat over de opbouw van het doek hieronder.

bos schilderen

Voor een landschap neem ik altijd een langwerpig doek B.V. 40×60, 40×80 of 50×100 enz (dus verhouding1:2).

We schilderen van achter naar voren.
1. eerst de lucht,
2 .dan de horizon
3. dan de verte b.v. weide
4. dan bos doorkijk
5. boomstammen naar voren bredere stammen i.v.m. diepte
6. blad van donker naar licht
7. bospad
8. water
9. afwerking
10. takjes.

Voorbereiding

Ik bereid al mijn doeken altijd voor door die met zeer sterk verdunde burnt sienna (terpentine) in te wrijven met een sponsje, waarna ik die met een oude lap heel goed uitwrijf tot droog. Zelf schilder ik niet graag op een witte ondergrond. Het voordeel van deze onderkleur burnt sienna is, wanneer je een luchtpartij mager opschildert, dat je gebruik kunt maken van een doorschemering, wat erg mooi kan uitvallen. Zeker wanneer je lichte wolken schildert en waar geen blauw in zit.
Dan ga ik kijken waar ik donkere en lichte wolken wil hebben, hierna ga ik alle kleuren die ik wil hebben voorbereiden.

1. Lucht schilderen

Donkere kleur: ceruleum blauw. met burnt sienna en titaan wit. Burnt sienna gebruik ik om het blauw zachter te maken in combinatie met wit. Zorg er wel voor dat de burnt sienna niet gaat overheersen, blijf in het blauwe zitten.

Lichte kleur: Meer titaan wit, klein puntje oranje en nog minder cadmium geel licht. Toevoeging van geel om het oranje wat te verzachten. Begin nu de donkere en de lichte kleuren heel mager op te schilderen tot bijna tegen het blauwe aan, waarna ik met een zachte runderhaar penseel nr. 18 (kattentong) het donker en licht heel zacht in elkaar laat overvloeien, waarna je later de wolken koppen naar behoefte uitwerkt.
Hierna ga ik een indeling (donkere onderschildering) maken waar ik graag het blad en boomstammen wil hebben, die zet ik allemaal op met gebrande omber. Ik gebruik voor het opzetten altijd goedkoop varkenshaar.

Hoe schilder je en bos lucht schilderen

2. Horizon schilderen

Hier gebruik ik het blauwe van de lucht met iets groen er in. Houd de kleur zacht, geen scherpe randen, scherpe randen verzachten met een droge borstel. Hoe zachter hoe meer diepte.

3. Weide schilderen

Licht van kleur, cadmium licht geel, puntje oranje, puntje burnt sienna, met wit.
Tegen de horizon lijn aan zetten en dan naar onderen schilderen, houd het rustig zonder al te veel details. De bovenste lijn van de weide op de horizon moet worden verzacht i.v.m. diepte.

4. Bos doorkijk schilderen

Speel met veel verschillende kleuren zoals, aarde groen, of olijfgroen, met ceruleum blauw, geel oker, burnt sienna, oranje, wit. Maak de kleuren niet te donker. i.v.m. de lichtval, kan je van boven af door het bos lichte en open stukken in het bos creëren. Alle toevallen kunnen mee spelen en waardevol zijn in de diepte.

Hoe schilder je en bos bos doorkijk schilderen

5. Boomstammen schilderen

Waarna naar behoefte boomstammen geschilderd worden met gebrande omber. Van achteraf dunnen stammen, naar voren worden die steeds breder i.v.m. diepte. Tegen een lichte achtergrond worden donkere stammen geschilderd en tegen een donkere achtergrond worden lichte boomstammen geschilderd. Later worden de stammen uitgewerkt, op kleur gebracht met een paletmes. Met een klein randje op de zijkant van het paletmes kun je de stammen bewerken. ( Let goed op de lichtval). Waar komt het licht vandaan? Boomstammen die ver weg staan niet te scherp schilderen. i.v.m. diepte. scherpe randen met een schone borstel zachter maken, runderhaar nr. 6

6. Boombladeren schilderen

Ik begin in dit landschap bovenin met gebrande omber en aardegroen waar nodig, alles donker op te zetten (onderschildering). Ik gebruik hiervoor een varkenshaar penseel nr. 18. die ik heel ruw heb gemaakt waarvan de haren breed uit elkaar staan. Hierdoor kun je verder naar onder, door niet te hard te drukken, al enige bladeren laten zien.
Belangrijk in vele gevallen met schilderen is, hoe hard ik met het penseel op het doek druk, zeker wanneer men nat in nat schildert.
Op het opgebrachte donker ga ik lichtere bladeren schilderen, met een runderhaar penseel waarvan de haren wat breed uit staan. We werken nat in nat, let op druk niet te hard waardoor de ondergrond zich mengt met de onderkleur.
Groen maak ik van b.v. rauwe omber en cadmuim donker geel met aarde groen naar behoefte, tweede stap alleen geel toevoegen aan de eerste kleur, over de eerste laag heen schilderen, waar we nu een hele lichte kleur aan brengen door nog meer geel en wit toe te voegen op de tweede kleur. Die we weer op laatste opgebrachte kleur aanbrengen.
Speel ook wat met andere kleuren, laat het toeval zijn beloop gaan. Andere kleuren die men kan proberen is b.v. Geel oker, burnt sienna, oranje, herfst kleuren. Zwart mengen met licht geel= een mooie kleur groen.

Hoe schilder je een bos bladeren schilderen

7. Bospad schilderen

Zie punt 3 voor de gebruikte kleuren. Schilder deze kleuren naar onder met de onderkant van een paletmes door horizontale bewegingen te maken. Breng onder de bomen op het bospad wat meer donkere kleuren op, schaduw, b.v. rauwe 0mber, gebrande omber burnt sienna met gele oker en wit, mag iets blauw in voorkomen. Naar voren toe mag het wat dikker opgebracht worden het mag wat grimmiger zijn.

Hoe schilder je en bos water schilderen

8. Water schilderen

Het opzetten en uitwerken van een sloot, gebruik van kleur, kobalt blauw, aarde groen, op de donkere kant wat gebrande omber. De lichtste kleur op het water brengen we aan met de lichtste kleur van de luchtpartij met de platte kant van een paletmes (horizontaal op brengen). Als afwerking met de zijkant palet mes wat licht groen aan brengen wat lijkt op eendenkroos of ander groene waterplant. Breng wat schaduw aan van eventuele bos of boomstammen, geen harde kleur gebruiken.

9. Afwerking

Langs de zijkanten van het water alles donker met gebrande omber opzetten.
Waarna ik dan met een bewerkte platte brede varkenshaar penseel (waar ik met een schaar vele haren heb uitgeknipt) gras het water in schilder. Beetje gebogen laten overhellen het water in.
Dan met de zelfde borstel de rest van de oevers bewerken tot gras met een lichte kleur. b.v. gele oker met wat licht groen, dit mengen met licht geel en wit voor de lichtval.
Onder de bomen van het bos breng ik met het paletmes diverse donkere kleuren aan, b.v. gebrande omber, phtalo blauw, deze twee kleuren benaderen zwart, verder gebruik ik aarde groen, burnt sienna, licht inval met geel oker, geel, oranje.(speel met kleur)
We kunnen nog wat heide aanbrengen met onze gras borstel met paars, b.v. ceruleum blauw en alizarin crimson en wit. Minder wit =donker en meer wit= lichter paars.

10. Takjes schilderen

Nu ga ik nog wat details aanbrengen zoals takjes aan de bomen met gebande omber, gemengd met aarde groen.
Hiervoor gebruik ik een sleper nr. 000 om hele dunne takjes te schilderen, hierbij maak ik de verf heel dun met veel medium (waterig) de sleper horizontaal door de verf heen trekken. draaiende tussen duim en wijsvinger, zodat de haren mooi gevuld zijn met verf en dan met het puntje van het penseel dunne takjes maken. Misschien hier en daar wat paaltjes.

11 Algemene tips

Hieronder geef ik je nog wat extra tips die je kunnen helpen bij het schilderen van een bos:

  • Probeer vanaf het begin tot het einde goed op te letten waar het licht vandaan komt.
  • Schilder van achter naar voren. Lucht, horizon, weide, enz.
  • Schilder van donker naar licht (Bladopbouw van bomen).
  • Schilder vanaf de horizon met zachte kleuren, naar voren steeds meer details.
  • Voor ruw werk gebruik ik varkenshaar en voor details runderhaar.
  • Ik werk veel met een paletmes.
  • Ik gebruik sneldrogende medium. (met mate, veel medium bij gebruik met een sleper).
  • Ik teken weinig op met een landschap, laat het zijn beloop gaan.
  • Let goed op het perspectief, van achter naar voren, van klein naar groot.
  • Ik zelf schilder het liefste nat in nat. Let hier wel op hoe hard je drukt met het penseel, de ondertoon mag niet te veel in elkaar overgaan.
  • Ik schilder met olieverf van Van Gogh.
  • Landschappen schilder ik meestal met tertiaire tot pastel kleuren. Natuurlijke kleuren.
  • Geen harde kleuren in de horizon, naar voren wat scherpere randen.
  • Goed materiaal is het halve werk.

Wens iedereen veel schilderplezier!!

Tot zover deze geweldige uitleg van Jos van der Venn.
Beloon zijn gulle uitleg en laat hieronder jouw reactie achter of stel hem een vraag.

Wil je Jos van der Venn en nog meer inspirerende schilders online ontmoeten? Word dan gratis lid van Schildervrienden.

Duizelt het je nog een beetje als het gaat om kleuren mengen? Kijk dan eens naar deze kleurenmengcursus.

Comment Section

3 reacties op “Hoe schilder je een bos


Door Verheye Jacques op 28 februari 2018

Prachtige stap voor stap uitleg. Ik ben zowat net begonnen met het schilderen met olieverf. Die sleper 000 die jij gebruikt had ik ook graag. Wat zou je mij kunnen aanbevelen? Welk haar of prijsklasse? Groeten,
Jacques


Door Wim v d Venn op 6 februari 2018

Hartstikke goeien uutleg Jos mer zien we dukker mee bezig . Veul sukses en tot gauw wer is . Groetjes Wim en Tonny Offere Famielie


Door Desiree op 15 januari 2018

Wat een goede en eerlijke uitleg. Erg leuk om te lezen!

Plaats een reactie


*


like

Niks missen? Blijf met 1 muisklik op de hoogte!