De Nieuwe Kleurenmengcursus - Schilderen met olieverf

Page content

De Nieuwe Kleurenmengcursus

De Nieuwe Videocursus Zelf Kleuren Mengen is nu beschikbaar.

Met deze nieuwe cursus zul je het kleuren mengen volledig onder de knie krijgen. Dit zal uiteraard een zeer positief effect hebben op de kwaliteit van je schilderijen

Deze cursus is geschikt voor alle kunstschilder verfsoorten.

Het E-boek

Volledige uitleg over kleuren en kleuren mengen

In deze Nieuwe cursus komen alle facetten van het zelf kleuren mengen aan de orde.
Je krjgt volledig inzicht in het systeem van kleuren en kleurenleer in het bijgaande E-boek Zelf Kleuren Mengen.
Na het lezen van dit gemakkelijk te begrijpen E-boek, ben je klaar voor de videolessen.

De Videolessen

De Echte kleuren

De Videolessen beginnen met het leren mengen van de echte kleuren vanuit de  primaire kleuren rood, geel en blauw.
Hieruit volgen de secundaire kleuren en de tertiaire kleuren.
Als basis gebruiken we de kleurencirkel van Johannes Itten.

Kleurgradaties

In de volgende Videoles leer je om echte kleuren om te zetten naar kleurgradaties of tinten.
Het manipuleren van ieder kleur tot de kleur die jij zoekt wordt een gemakkelijk te begrijpen vaardigheid.

Huidkleuren

Hoe je de juiste huidkleuren moet mengen is een zeer veel gestelde vraag.
In deze videoles leer je een systeem, waarmee je iedere gewenste huidkleur kunt mengen en naar jouw smaak aanpassen.

Meester over je eigen kleurenpallet

Tot slot leer je een techniek waarmee jij volledig meester wordt over jouw eigen palet.
Iedere kleur die er in jouw eigen assortiment verf zit, zal met deze slimme techniek aan het licht komen.
Je weet zo precies wat alle mogelijkheden zijn met jouw eigen verftubes.

Niet goed Geld terug!

Omdat ik niemand iets wil verkopen waar hij of zij niet tevreden mee is, geldt er een volledige 3 dagen niet goed geld terug garantie voor deze cursus. Ben jij om wat voor reden dan ook niet tevreden over deze cursus, dan kun je alsnog je geld terug krijgen, zonder flauwe voorwaarden of vragen. Jouw tervredenheid staat voorop! Jij loopt dus geen enkel risico.

Wil je meer weten over deze zeer complete kleurenmengcursus?

Klik dan Hier voor meer info.

Vriendelijke groet,

Alex Mooyman

    Comment Section

    19 reacties op “De Nieuwe Kleurenmengcursus


    Door Yvonne staats op 29 januari 2014

    Beste Alex
    Helemaal door jou visie op kleuren verf er mee aan de slag gegaan .
    Ben natuurlijk al veel met verf en kleur bezig omdat ik al 15 jaar elke dag schilder en 3x bij Wherelant Kunst en Cultuur schilder bij TOP Docenten.Allemaal afgestudeerde Kunstenaars die graag hun Talent over willen geven .
    Maar jou verhaal over Kunst is zo duidlijk en je weet waar je het over hebt zonder Dikdoenderij !!dat is menig Docent niet gegeven ,zo zijn Sommige hun eigen indetiteit kwijt .Weten het soms niet meer duidelijk over te brengen .Ben nog bij Sam Drukker op workshop geweest in het Rijks ook zo;n gigant wat uitleg betreft .EN SCHILDER KUNST natuurlijk .Ik hou van SAM zijn werk en LUCIAN FREUD is voor mij bovenaards.Ik voeg jou aan mijn rijtje pfffffff is geen verkeerd rijtje toch ?maar nu even meer omdat ik je ook een heel leuk mens vind hoe je schrijft en mensen dingen leert zonder gelijk commercieel te denken TOP in deze tijd.Nou ik hoop dat ik nog veel van je kan lezen waar ik zo veel aan heb.Dank je wel voor nu GR Yvonne


    Door Alex op 29 januari 2014

    Hoi Yvonne,

    ik voel mij zeer vereerd in jouw rijtje en hoop je nog veel te mogen inspireren!
    Verder beloof ik je om nooit een dikdoener te worden. Het zit ook niet echt in mij denk ik.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door rien van grinsven op 11 augustus 2012

    Hallo Alex,
    Ik heb veel opgestoken van de kleuren meng cursus en met succes uit geprobeerd.Er ging een wereld voor me open en hoop het te gebruiken in mij verdere schilderijen. bedankt.
    vriendelijke groeten
    rien van grinsven


    Door Louise op 5 juli 2012

    Het is gelukt Alex, ik kan me gaan verdiepen in deze cursus.
    Enorm bedankt,
    Louise.


    Door philippe Waldack op 14 maart 2012

    Dag Alex en mede hobbybeoefenaars.

    Heb de kleurenmengcursus van Alex aangekocht.
    Heb hem heel goed bestudeerd en in praktijk omgezet.
    Vooral het hoofdstuk “MEESTER OVER JE EIGEN PALET”, heb ik wel letterlijk opgenomen.
    Als colorist zijnde, heb dan ook een kwantiteit aan kleuren op mijn palet, heb ik 568 verschillende kleurtinten gemengd.Best wel een omslachtig werkje, maar ben nu een grootmeester ( althans in kwantiteit )over mijn palet.Nu nog de meester worden in het gebruik van de kleuren op het doek,dit is althans mijn droom en passie.

    Veel schilderplezier.
    Philippe.


    Door Adri op 21 februari 2012

    Hoi Alex,
    ‘k Heb eindelijk de gelegenheid gehad om jouw Kleurenmengcursus tevolgen. Het maken van een kleurencircel had ik al eens eerder gedaan, blijft een goede oefening. Je aanwijzingen over het mengen van een goede huidskleur zullen mij zeker van pas komen, vooral de mengkleuren die jij gebruikt voor schaduwwerking zal ik zeker uit proberen!
    Hartelijke groeten, Adri.


    Door Alex op 21 februari 2012

    Hoi Adri,

    Fijn om van zo,n goede schilder als jij te horen dat je plezier hebt van mij kleurenmengcursus.
    Hoe is je expositie bevallen?

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Adri op 21 februari 2012

    Ja, de expo loopt goed, veel belangstelling, leuke reacties. Eén doek verkocht, en twee nieuwe opdrachten. Nog drie weken te gaan…..
    Wat een erg leuke bijkomstigheid is zijn de onverwachte contacten met mensen die ik lange tijd niet zag. Vorige week bv. hebben we een schoolvriendin van mij met haar man rondgeleid. Heel leuk om elkaar op deze manier weer (na 40 jaar – intussen allebei oma…..) te ontmoeten!
    Hartelijke groet, Adri.


    Door philippe Waldack op 13 januari 2012

    Hoi Alex,

    Een vraagje: Als ik het goed begrepen heb wordt er geen wit of zwart noch grijstonen gebruikt bij de kleurmengingen bij de oefening meester over je eigen palet??
    Je gaf aan dat je eerst een tussentint tussen de kleur van de linkerbalk en de balk bovenaan moet mengen, vervolgens een lichtere tint en daarna een donkere tint, net zoals bij de kleurencirkel. Maar bij sommige kleuren, zoals de doffe en heel doffe kleuren, is dit heel moeilijk te verwezenlijken.Graag een beetje steun a.u.b.
    Alvast een dank bij voorbaat.


    Door Alex op 13 januari 2012

    Hoi Philippe,

    omdat deze oefening al zo ontzettend veel kleuren bevat, blijft er maar weinig ruimte over om ook nog de grijsvarianten te schilderen.
    Je kunt daarom die kleuren die je interessant vindt uitlichten en deze apart bewerken met zwart, wit en grijs.

    Wat de donker en dof uitvallende kleuren betreft, maak ik in het midden van de kleur een rondje waar ik de verf verdun met terpentine. Zo kun je beter bepalen wat de werkelijke eigenschap van deze kleur is.
    Je zou er ook wat wit door kunnen mengen, maar daarmee verleis je mogelijk de originele kleur uit het oog.

    Het gaat er eigenlijk om dat je een databas opbouwt van kleuren, waar je altijd uit kunt raadplegen.
    Zo nu en dan zul je een kleur moeten dooermengen met wat wit, zwart of grijs, om hem exact te benaderen.

    Als je nog vragen hebt hoor ik ze graag.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door philippe Waldack op 12 januari 2012

    Hoi Alex,

    De diepgaande bijdrage komt zowel van Johannes Itten, als van het internet algemeen.Maar Itten blijft mijn favoriet.
    Groetjes.


    Door philippe Waldack op 12 januari 2012

    Dag Alex,

    Heb inmiddels de oefening kleurtinten mengen geprobeerd. Vond het een heel leerzaam, facinerende oefening. Alhoewel ik een gelijkmatig verloop in tintschakeringen nooit optimaal heb bereikt.Dit geldt zeker voor de pastelkleuren.
    Verf mengen op dragers zal moeilijker zijn dan op een palet, vermoed ik. Een ander feit is dat het olieverfpapier de neiging heeft de aangebrachte verf heel vlug te absorberen en zo moeilijker te bewerken is. Al bij al is het een heel interessante oefening en o zo verrijkend voor je persoonlijk palet.
    Bedankt Alex en tot wederhoren.


    Door Alex op 12 januari 2012

    Hoi Philippe,

    Het probleem van absorberend papier kun je gemakkelijk oplossen door het papier voor te behandelen met een heel dun laagje medium of schildersolie.
    Waarschijnlijk zal het je dan ook beter lukken om de tinten gelijkmatiger te mengen op het doek.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door philippe Waldack op 12 januari 2012

    Dag Alex,

    Ik heb i.v.m. de primaire kleuren het een en ander opgezocht.
    Het tradionele subtractieve kleurmengsysteem in de schilderkunst, dat de verfkleuren rood, blauw en geel de primaire kleuren zijn is niet juist. Met deze drie kleuren is het niet mogelijk om bijv. zowel een diep paars als een fris oranje te mengen.
    In het subtractieve kleursysteem, zoals in de kleurendruk, zijn de primaire kleuren magenta (roze), geel en cyaan (hemelsblauw). Dit systeem wordt ‘subtractief’ genoemd omdat bij vermenging steeds minder licht teruggekaatst wordt, waardoor de donkerdere kleuren ontstaan.
    Bij subtractieve menging is de mengkleur altijd donkerder dan de donkerste bronkleur. Vandaar het donkere, bruinachtige paars die we verkrijgen.
    In het ideale geval levert het mengen van alle kleuren zwart op. In de praktijk blijkt dit niet het geval, daarom bestaat het kleurensysteem voor drukinkt en de meeste kleurenprinters uit vier kleuren: CMYK ofwel Cyan, Magenta, Yellow, Key (black).
    Een Partitieve kleurmenging( een manier van kleuren mengen waarbij de mengkleur donkerder is dan de helderste en helderder dan de donkerste bronkleur.) Doet zich voor bij verschillend gekleurde stippen naast elkaar en/of bij kleurwisselingen snel na elkaar.Bij dekkende verf, maar ook in een mozaïek of een geruit weefsel, wordt gebruikgemaakt van partitieve kleurmenging. Bij partitieve menging is de mengkleur lichter dan de donkerste en donkerder dan de lichtste bronkleur. Om alle kleuren in verzadiging te kunnen mengen hebben we naast cyaan, magenta en geel, ook rood, groen en blauw, dus de lichte en de donkere hoofdkleuren. De gangbare opvatting waarbij rood, blauw en geel als primaire kleuren worden beschouwd bij deze menging is onjuist. Men kan dan in feite geen verzadigd magenta of cyaan verkrijgen, alleen een flets groen of roze.Maar wees getroost, na al deze blablabla.
    Toch levert dit in de praktijk weinig problemen op omdat de begrippen “rood” en “blauw” vaag gebruikt worden.
    Als een kunstschilder bijvoorbeeld een oranje wil mengen, zal hij een rood uit de tube pakken en dit mengen met een warm geel. Wil hij echter een paars maken, dan pakt de kunstschilder, vanuit intuïtie en ervaring, eerder een blauwachtig “rood” (in feite een naar magenta neigende tint, zoals karmijn), en mengt dat met een blauw dat al naar paars neigt.
    Dit is het grondbebied van de kleurenpsychologie, maar daar gaan we niet over uitweiden, alhoewel ik persoonlijk van mening ben, als men de wereld van de kleuren goed kent dit een heel interessante psychlogie is om in de praktijk uit te voeren. Ze zal ongetwijfeld ‘die expressie’ die jij wil overbrengen teweeg brengen.
    Zo Alex en medebloggers, ik hoop dat ik een steentje bijgedragen heb in verband met kleurenmengen. Het is misschien wel saai en vergezocht, maar ik vond het toch interessant.
    Vele groeten.


    Door Alex op 12 januari 2012

    Wow, Philippe,

    Hier herkent men de doorgewinterde kleurenstudent.
    Ik vind dat je hiermee een prachtige bijdrage aan deze blog hebt geleverd.
    Komt deze diepgaande bijdrage uit de studies van Johannes Itten, of heb je nog meer bronnen geraadpleegd?
    Voor diegenen die dit allemaal te ver gaat: Kleuren mengen is toch vooral een kwestie van praktijk, dus ga in dat geval gewoon lekker aan de slag.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door mar selderijk-box op 12 april 2012

    Dag Philippe,

    Zojuist genoten van je uitleg over primaire/subtractive kleuren. Nu schilder ik toch al zo’n 25 jaar en me nooit zo verdiept in kleuren mengen. In grote lijnen weet je hoe het ongeveer werkt. Toch denk ik dat ik me hierin (door jouw bijdrage) meer moet gaan verdiepn. Wie weet toch de kleurenmeng cursus aan schaffen?
    vriendelijke groet en tot later?


    Door philippe Waldack op 11 januari 2012

    Dag Alex,

    Heb gisteren de kleurencirkel geschilderd.Het was geen sinecure om deze oefening te doen, maar ben er toch meer of min in geslaagd
    Mijn primaire kleuren zijn: cadmiumgeel light, winsorrood, phtaloblauw.Omdat ik persoonlijk vind, dat deze kleuren(pigmenten) het best de zuiverste primaire kleuren benaderen. Of ben ik daar misschien mis in?Over de violettinten ben ik niet zo tevreden, ze zijn te donker en neigen meer naar een bruine tint. Als ik bij de kleurenmenging een beetje wit doe, dan verkrijg ik pas een deftig violet, roodviolet, blauwviolet.
    Mijn vraag is: phatoblauw, het kleur dat jij gebruikt is dit hetzelfde dan phtaloblauw? Is phtaloblauw misschien een beetje te sterk,te verzadigd of te transparant. Alvast bedankt voor je reactie.
    Trouwens, een dikke proficiat voor de professionele aanpak van je kleurenmengcurcus.Daar kan een mens veel uit leren!!!!


    Door Alex op 11 januari 2012

    Hoi Philipe,

    bedankt voor jouw comment.
    Blijkbaar is er een typfoutje ingeslopen. Ja het gaat inderdaad om Phtaloblauw.
    Zoals je waarschijnlijk al in het E-boek hebt gelezen, mengen kleuren alleen heel exact in de drukkunst, dus ook je printer.
    Daarbij worden pigmenten gebruikt die bij menging precies die kleuren geven die je zou verwachten.
    De pigmenten in olieverf reageren wat anders met elkaar, waardoor afwijkingen kunnen ontstaan, die je eigenlijk niet had beoogd.
    Dit komt omdat pigmenten in olieverf uit vele verschillende stoffen worden gewonnen, waardoor deze ook verschillend met elkaar kunnen reageren.

    Daarom is de laatste video “Meester over je eigen palet” zo leerzaam, omdat je met dit systeem wel alle mogelijke kleuren zult kunnen mengen die je zoekt.

    Ik ben benieuwd naar jouw comment over de andere videolessen.
    Als er nog meer vragen in je opkomen, sta ik graag voor je klaar.

    Ik wens je nog heel veel mengplezier!

    Vriendelijke groet,

    Alex mooyman


    Door Alex op 11 januari 2012

    Hoi Philippe,

    Nog even een extra reactie op jouw vraag of je de juiste primaire kleuren hebt gebruikt.
    Ja hoor, Ik geloof, uit mijn hoofd, dat ik een andere rood heb gebruikt, maar Winsorrood komt zeker ook heel dich in de buurt van de primaire kleur rood.

    Over jouw bruine paars nog even het volgende: In de video heb ik dit probleem opgelost door de verf heel dun uit te strijken met wat toevoeging van terpentine, waardoor eigenlijk het wit van het papier door de verf schijnt.
    In wezen heb jij het probleem opgelost door wat wit bij te mengen, wat hetzelfde effect geeft.

    Overigens is dit een handige truc als je een kleur niet helemaal goed kunt beoordelen.
    Vooral bij donkere kleuren kan dit soms wat moeilijk zijn.
    Door wat wit door de kleur te mengen zul je beter kunnen zien wat zijn herkomst is.
    In jouw geval was het bruinige paars toch wel degelijk echt paars.
    Het bewijs komt voort uit dat er een mooi paars tevoorschijn kwam na doormengen met wit.

    Heb je dus mooi opgelost, volgens de regels der (kleurenmeng)kunst.

    Vriendelijke groet

    Alex Mooyman

    Plaats een reactie


    *


    like

    Niks missen? Blijf met 1 muisklik op de hoogte!