Hallo Schilderliefhebber
Vind, zoek of plaats op deze blog alles over schilderen met olieverf.
Stel jouw vragen over schilderen met olieverf aan mij.
Rechtsbovenin de website kun je de eerste videoschilderles van ruim een uur gratis downloaden.
- Alex Mooyman
Stel jouw vragen over schilderen met olieverf aan mij.
Rechtsbovenin de website kun je de eerste videoschilderles van ruim een uur gratis downloaden.
117 Reacties op “Hallo Schilderliefhebber”
Door philippe Waldack op 20 december 2011 om 19:39
Hallo Alex,
Kon het toch niet laten om voor het nieuwe jaar nog een doek te presenteren. Het is een oude doek die ik enigsins verbeterd heb, door een meer expressieve stijl te hanteren. Vind dat het wel gelukt is.
Iedereen een goed eindejaar.
Groetjes.
Dit vind ik goed
3
Door Alex op 21 december 2011 om 06:50
Erg Mooi werkje Philippe!
Ik vind dat het water echt beweegt.
Ziet er allemaal heel realistisch uit.
Alles lijkt te kloppen in dit doekje.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
3
Door Dick op 13 januari 2012 om 23:45
Heel mooi Philippe!!
Komt bij mij over!!
Dit vind ik goed
2
Door philippe Waldack op 15 december 2011 om 17:46
Dag Adri,
Bedankt voor de complimenten. Doet wel eens deugd.
Je opmerking omtrent het fotograferen van doeken en egale tonen van schilderwerken is heel terecht.
Vind het altijd een beetje spijtig dat je veelal de belangrijkste details op de foto genomen van je doek meestal niet ziet. Het is echt spelen met het soort licht en lichtinval. Er is een groot verschil tussen kunstlicht en natuurlijk licht. Soms neem ik wel 20 tal foto's van eenzelfde doek, onder kunstlicht en natuurlijk licht en daar neem ik dan de beste weergave uit. Ook het type fototoestel is natuurlijk heel belangrijk met al de opties. Maar blijkbaar is dit ons domein niet ( nog niet ). Het zou wel leuk zijn mocht Alex of medebloggers ons daar meer uitleg over zouden kunnen geven. Misschien is dit hier niet de geschikte site voor, maar toch is licht een van de belangrijkste factoren bij het schilderen. Zowel bij de realisatie van de compositie ( kleuren, tonen, enz...) als de werkomgeving waarin iemand schilderd. Adri ik hoop dat we een bevredigend antwoord mogen verwachten. Alhoewel als ik wat tijd zou steken in de fotografie en wat meer centen heb, ik het antwoord wel vinden zal.Vele groetjes en veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel succes met je tentoonstelling.
Dit vind ik goed
2
Door Adri op 14 december 2011 om 20:28
Super Philippe! Prachtige lucht, en die streep zon door het groen komt goed over. Je zou er zó willen gaan wandelen....
Op foto's komt het meestal toch nét even anders over dan in het echt. Als je wat fellere en primaire kleuren gebruikt gaat dat nog wel, maar ik blijf het fotograferen van doeken waarin veel tonen van dezelfde kleur zijn verwerkt een lastig ding vinden.... Hoop dat Alex nog eens iemand vindt die hier tips over heeft. Groetjes Adri.
Dit vind ik goed
2
Door philippe Waldack op 14 december 2011 om 18:03
Dag Alex,
Ziehier mijn eerste berglandschap in kleur.

In het echt komt het beter naar voren. Op de bergen zijn allerlei lichteffecten te zien die van de zon afkomstig zijn, deze zijn bijna niet te zien op de foto. Wat vinden jullie ervan?
Nu ben ik bezig met expressief schilderwerk. Tot gauw met een nieuw schilderwerkje.
Dit vind ik goed
2
Door philippe Waldack op 12 december 2011 om 15:08
Dag Alex en medebloggers.
Exuseer voor de late reactie, maar was nog niet mee met de nieuwe website.Het antwoord Alex en Dick is het volgende. Ik noem het studie's omdat het meestal de eerste keer is dat ik een bepaald onderwerp aansnij. Het voorbeeld hier is de techniek om bergen en rotsen te leren schilderen. Bergen en rotsen leren voelen door de lichtinval en zijn schaduwen. Mijn studie's doe ik het liefst in grijstonen en die studie zet ik dan meestal op doek in kleuren.Ik ga op zoek welke kleuren ik het best gebruik, hangt van vele factoren af heb ik ondertussen begrepen Wat Dick aanhaalt over de onderschilderingen in grijstinten is heel leerzaam en een goede gids voor het gebruik van kleuren. In grijstinten werken is zeker een goede methode om de gewenste toonwaarden te zoeken qua perspectief, enz...
Ja Dick je hebt gelijk ,als ik iets op voorgrond had geplaatst had het meer diepte gekregen. Daarom noem ik het ook studie's, zo zie ik de foutjes, om het beter te doen op doek in kleuren. Alvast bedankt voor je raadgevingen.Werken met alleen wit en gebrande omber zal ik zeker doen. Heb een paar weken al dit idee om daar iets mee te doen.Ben ondertussen het studiewerk op doek in kleuren aan het schilderen. Het is bijna af. Dick, je zit op de goede weg en uw inzicht in compositie en andere is sterk vooruit gegaan de laatste tijd, naar mijn bescheiden mening.Inderdaad Alex, ik schilder of in grijs of kleur. Een uitzondering is het stilleven, daar heb ik een onderschildering gemaakt met grijstinten, omdat Heleen Van wyck ( boek, leren kleuren mengen ) dit aanraadt.Onderschildering hangt natuurlijk ook af welke stijl en techniek je gebruiken wil.Ik denk , als je een sterk expressief werk wil gaan schilderen dat dit gepaard gaat met minder onderschildering, vermits de penseelstreken hier duidelijk naar voren moeten komen, dit met magere en dikke verf afgewisseld.
Ja Dick, het is een boeiende zoektocht, naar onderwerpen, je eigen stijl, kleurgebruik, enz.Hoe meer praktijk, hoe rapper je het ontdekken zal, als het maar geestig blijft, niks forceren, genieten, expirimenteren maar zou ik zeggen.Saluutjes iedereen, veel schildergenot, tot wederhoren en zien.
Dit vind ik goed
2
Door Dick op 2 december 2011 om 19:27
Voor iedereen die het avontuur schilderen aangaat.
Eerlijk gezegd zijn al de schilderijen die k heb gemaakt...avontuurtjes/experimenten...hoe flik ik dat nou...en vinden anderen dat wel goed..
Zal een ieder van jullie wel bekend in de oren klinken.
Ik ben ook nog aan het zoeken en er komt een moment dat ik zeg: Ik doe het op die manier!
...en dan maakt het verder niet meer uit wat een ander denkt..
Dit ben ik!!
Dick ...en ik bewonder hoe anderen het doen!!
Dit vind ik goed
3
Door Dick op 2 december 2011 om 01:01
Wat moeten wij toch met dat grijs? (Ik en Philippe)
...misschien heeft het te maken met een tekentraditie, (houtskool-potlood-conte)want dat is per definitie alleen maar grijs en als je goed gumt...heb je wit (bij wijze van spreken).
Die onderschilderingen waar ik mee bezig ben zijn alleen maar grijstinten of -tonen.
Als ik grijstinten zou vertalen in de kleuren van een rode roos...en stel dat ik vijf grijstinten 'getekend' heb...dan moet ik dus 5 mengsels voor rood maken en die kleuren op de juiste plaats gaan invullen en afhankelijk van je stijl wel of niet harde of zachte overgangen maken.
Het is dus eigenlijk een trucje!..en volgens mij heel handig!!
De onderschildering op masonite en afgedekt met vernis is zodoende dus een wegwijzer voor de verdere kleuren....en kleurtjes door een andere kleur schilderen gaat heel goed door de gladde ondergrond.
(Denk ik...)
Philppe zou dus zijn (grijze)landschap kunnen overschilderen met landschapskleuren.
Het grijs van de bergen heeft in werkelijkheid een andere kleur dan het grijs van de de stuiken.
Welke kleur je ook kiest....het gaat om licht en donker...en dichtbij...en veraf!
Dat is wat ik er van begrijp.
Schilder ze!!
Dick.
Dit vind ik goed
1
Door Alex op 2 december 2011 om 01:19
Hoi Dick,
Ja, deze onderschildermethode in grijstinten is mij bekend.
Je hebt het mooi en duidelijk uitgelegd.
Heel leerzaam ook voor onze bezoekers.
Philippe lijkt alleen in zwart wit te schilderen of in kleur.
Dus niet volgens de door jou beschreven techniek.
Ik ben dus ook nog wel benieuwd naar zijn reactie.
Reuze bedankt voor jouw waardevolle bijdrage.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
1
Door Dick op 29 november 2011 om 22:23
Door iets op de voorgrond te zetten krijg je meer diepte. Kan ook een tak zijn.
Volgens mij is het verder wel goed.
Misschien het pad vooraan iets breder, maar dat is ook van mij een kwestie van smaak (niet te veel van aantrekken).
Dit vind ik goed
1
Door philippe Waldack op 29 november 2011 om 20:17
Dag Alex en medebloggers,
Ziehier mijn laatste werkje. Een eerste studie van bergen en rotsen in zwart&wit en eerste poging tot het scheppen van struikjes, gras, sparren.
Geef gerust je gevoel en ervaring in dit werkje.
Zo kan ik leren uit de foutjes.
Een dank bij voorbaat.
Groetjes aan iedereen.
Dit vind ik goed
1
Door Alex op 30 november 2011 om 23:21
Hoi Philippe,
Een mooi werkje vind ik.
Ben best benieuwd waarom jij vaak in grijstinten werkt en het studie noemt.
In grijstinten werken is natuurlijk een goede methode om toonwaarden te zoeken.
Aan de andere kant vind ik die zwartwit werkjes ook wel heel erg mooi en een mooi alternatief voor in kleur werken.
Het geeft een beetje een ouderwetse foto effect.
Werken met alleen wit en bruin zou ook wel eens heel boeiend kunnen zijn. Vergeelde foto effect.
Als dit slechts een studie is, dan ben ik benieuwd naar wat er nog meer gaat volgen.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
2
Door philippe op 1 november 2011 om 13:07
Dag Alex,
Mocht je geen laarzen aangetrokken hebben zou je zeker natte voetjes gekregen hebben.
Heb vergeten zeggen dat ik het strand aan de linkeronderkant van het doek, met de spattechniek gedaan heb. Eerste maal dat ik deze techniek gebruik en ben er zeer tevreden over. Het heeft een realistische weergave van een strand met fijne korrels.
Dit gezegd zijnde ben ik al aan het denken op een nieuw doekje die ik realiseren wil.
Vele groeten aan iedereen en heel veel schilderplezier.
Dit vind ik goed
1
Door philippe op 31 oktober 2011 om 20:29
Dag Alex,
Ziehier nog een oefening met weerspiegelingen in het water. Buien en zonlicht weerspiegeld in het water.

Groetjes.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 31 oktober 2011 om 20:59
Wow Philippe, een zeer indrukwekkend werkje van jouw hand.
Ik krijg bijna de neiging om kaplaarzen aan te trekken als ik naar dit doekje kijk.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door philippe op 25 oktober 2011 om 21:58
Dag Adri,
Bedankt voor de complimenten. Iedereen leert van iedereen, dat maakt het zo leuk in het proces. Jij eveneens nog veel schilderplezier en aangename leerstof.
Groetjes
Philippe.
Dit vind ik goed
1
Door Adri Huisman op 25 oktober 2011 om 15:21
Philippe: Wat leuk dat wij jouw vorderingen kunnen volgen; daar kan iedereen iets van leren! Succes, en vooral plezier verder met schilderen! Groetjes, Adri.
Dit vind ik goed
1
Door philippe op 24 oktober 2011 om 11:37
Hoi Alex,
Zeker weten dat ik graag advies ontvang, anders zou ik ze niet vragen. Ben tenslotte een leerling. Hart en ziel is een zaak, techniek en ervaring is een andere zaak, die moet je leren. De dag dat ervaring, techniek, gevoel, expressie te samen valt zal ik een heel gelukkig mens zijn.
Bedankt.
Stuur je reeds de verbetering van het vorige doekje op.
Groetjes.
Dit vind ik goed
0
Door Philippe Waldack op 23 oktober 2011 om 11:02
Hoi Alex,
Je hebt gelijk. Als ik de golven op de voorgrond meer accentueer zal het contrast zeewater en water op het strand versterkt worden. Nu is het een te groot geheel en loopt alles zo wat in elkaar.Ik had wel zo het gevoel dat er iets onnatuurlijks was, m.a.w. nog iets beter kon en had een duwtje nodig.
Maar heel alleen kom je daar dikwijls niet uit. Het klare bewijs dat zo'n blog heel leerzaam en nuttig kan zijn.
Ik ga proberen het schilderijtje te verbeteren ( voordeel van olieverf ). Ik stuur je het resultaat terug op.
Het antwoord op je beschreven techniek is. Het moment dat ik vroeg hoe ik de weerspiegelingen schilderen moest, ik reeds de helft van het schilderij af had. Ik had reeds het volledig strand geschilderd. Dus kon ik jouw techniek niet volledig toepassen. Weet je wat, ik zal een nieuw doekje maken op basis van je beschreven techniek. Ben ook heel nieuwsgierig. Ben verzot op technieken en als deze dan lukken, ben je nog zo tevreden. Stuur eveneens het nog in hexagram 1 zittende schilderijtje op.
Bedankt voor het zo belangrijke duwtje.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 23 oktober 2011 om 20:22
Hoi Philippe,
Tof dat je mijn advies kunt waarderen. Ik vind het best moeilijk om een oordeel te vellen over iets waar iemand zijn hart en ziel in heeft gestoken.
Fijn dus dat het goed aan is gekomen en dat je er wat mee kunt.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Vriendelijke Groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door philippe op 23 oktober 2011 om 10:25
Hoi Alex,
Inderdaad, je hebt gelijk,zozal het contrast zeewater en water van het strand versterkt worden en de weerspiegelingen meer tot hun recht komen. Nu is het een te sterk geheel vind ik.
Ik had wel het gevoel dat er iets een beetje onnatuurlijk oogde.
Maar dikwijls kom je daar alleen niet uit en heb je een duwtje nodig. Wie twijfelt er nog dat zo'n blog heel verrijkend en leerzaam is?
Alvast bedankt Alex, ik zal proberen het schilderijtje te verbeteren en stuur het resultaat op.
Groetjes.
Dit vind ik goed
0
Door philippe op 22 oktober 2011 om 20:00
Dag Alex,
Mijn eerste poging naar weerspiegelingen op het water is een feit geworden.

Geef gerust advies of opmerkingen wat je er van vindt.
Bedankt.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 22 oktober 2011 om 23:05
Hoi Philippe,
Mooi gelukt zou ik zeggen toch?
Ik zou de golven op de voorgrond iets meer detail geven. Vooral de schuimkoppen.
Nu zijn de details op de achtergrond scherper, waardoor je een soort ongedraaid perspectief lijkt te krijgen.
Misschien eigenlijk wel een grappige uitdaging om dit bewust eens om te draaien.
Hoe is de door mij beschreven techniek voor weerspiegelingen jou bevallen?
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door philippe op 20 oktober 2011 om 22:52
Dag Alex,
Ziehier mijn laatste zeelandschap met zonsopgang.

Titel : Het licht van Domburg ( Zeeuws-Vlaanderen ). Olieverf op doek 100*100.
Geschilderd van eigen genomen fotomateriaal.
Dit vind ik goed
1
Door Alex Mooyman op 20 oktober 2011 om 23:28
Hoi Philippe,
Een prachtig en realistisch werkje!
Heel mooi ook hoe het witte licht door de woken breekt.
Ik vind ook de golven heel mooi en realistisch.
Goed idee ook om op een groot doek te werken. Dan krijg je meer ruimte om details uit te werken.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door philippe op 4 oktober 2011 om 18:25
Dag Alex en blogvrienden,
Een zonsopgang in een zeelandschap. Kwestie van de warme en koude kleuren even te proeven en eveneens de kleuren van de ochtend na te bootsen.
Alex,of medeblogers, zeg maar wat je er van vind en er eventueel sugessties, of verbeteringen aangebracht kunnen worden.
Dit vind ik goed
0
Door philippe op 1 oktober 2011 om 19:44
Dag Dick en mede(cursisten),
Alvast bedankt Dick voor je mening en het respect en de gevoelens die je uit jegens mijn schilderijtjes.
Maar iedereen hier op de blog zijn bewogen en bedreven mensen, elk op zijn manier.Dit is wat het zo mooi maakt.
De vele werkjes die hier tentoongesteld worden en de vele vragen en tips die we mogen ontvangen getuigen van gezonde creatieve geesten.
Geslaagde of minder geslaagde werkjes( alhoewel deze uitspraken heel relatief zijn), zijn altijd een beetje van een cosmisch,spiritueel, menselijk gebeuren.Het mooie van dit alles is dat we allemaal de kracht,durf en een onbewuste inspiratie hebben om het TE DOEN.
Vele kleurrijke groetjes.
Totziens
Dit vind ik goed
0
Door Dick op 30 september 2011 om 20:27
Ik had geantwoord op een bericht van Phillip..weet niet of het daaraan gekoppeld is, ..maar mijn vorige bericht was echt voor philippe.
Dick
Dit vind ik goed
0
Door Dick op 30 september 2011 om 19:10
NIKS AAN MEER AAN TE DOEN!!
JIJ WORDT(BENT) EEN GROTE KUNSTENAAR...
Misschien lul ik nu in wartaal: Het diepe van jezelf naar boven halen...is eigenlijk wat je doet ....en iedereen mag het zien...
Dick.
Dit vind ik goed
0
Door greet op 22 september 2011 om 09:34
Hallo Alex,
Vraagje: het gebeurt soms, wanneer ik verf onderling meng op het palet, dat het a.h.w. korrilig wordt. Het lijkt zich eerst niet goed te mengen dus ik probeerde het met wat terpetijn wat niet lukte en daarna (op een andere plek op palet) met medium. het werd niet mooi. Af en toe gebeurt het ook op het doek wanneer ik er een nieuwe kleur bijvoeg. De korreltjes kan ik er zo afschrapen maar het is niet goed en het is geen werken ook. Wat doe ik verkeerd????
groeten van Greet
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 22 september 2011 om 11:52
Hoi Greet,
Ik kan daar zo op afstand geen verklaring voor geven. Het klinkt alsof je verf van studiekwaliteit gebruikt. Dat wil nog wel eens slecht mengen.
Ik raad je aan om de vraag voor te leggen aan de winkel waar je de verf hebt gekocht. Neem je verf, terpentijn en medium mee.
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Waldack Philippe op 13 september 2011 om 16:59
Dag Alex,
Ook bedankt voor je persoonlijke mening
Hoe verzend ( op welk emailadres) ik best het tekstje?
Tot wederschrijven.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 13 september 2011 om 18:12
Hoi Philippe,
Maakt niet uit welk emailadres je gebruikt.
Bijvoorbeeld mail@schilderenmetolieverf.com
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Waldack Philippe op 12 september 2011 om 20:47
Dag Adri,
Alvast bedankt voor je mening. Het doet altijd een beetje deugd als anderen je prestaties aprecieren.Ikzelf kan mijn schilderijen niet op de persoonlijke pagina zetten. Daarvoor heb ik den Alex nodig. Ik zie wel wat ik doe. Hartelijke groeten en nog vele,mooie schildersmomeneten
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 13 september 2011 om 02:59
Hoi Philippe,
Ook ik vind dit een prachtig schilderij.
Natuurlijk plaats ik het graag op jouw persoonlijke pagina,
Schrijf jij dan een stukje tekst voor erbij?
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Adri Huisman op 11 september 2011 om 22:14
Wouw, Philippe! Wat is dit mooi! Supergoed gedaan!
Plaats je 'm ook op je pagina "schilderijen van cursisten"?
Dit vind ik goed
1
Door Waldack Philippe op 11 september 2011 om 19:29
Dag Alex,
Ziehier een zeelandschap in kleuren.
Groetjes.
Dit vind ik goed
1
Door Waldack Philippe op 10 augustus 2011 om 19:53
Dag Alex en medecurcisten,
Ziehier nog een schilderijtje op studiepapier. Vindt persoonlijk dat dit een van mijn beste poging is om (een staat) van de zee weer te geven. Wat vinden jullie ervan?
Groetjes van Philippe.
Dit vind ik goed
0
Door Adri Huisman op 4 augustus 2011 om 21:58
Philippe: bedankt voor je complimenten! Leuk dat we elkaars werk op deze manier kunnen zien.
Goed idee van Alex om die mogelijkheid te bieden aan zijn cursisten. 'k Hoop dat er nog veel meer cursisten hun creaties op de site (laten) zetten!
Hartelijke groet,
Adri Huisman.
Dit vind ik goed
1
Door philippe op 4 augustus 2011 om 17:47
Welgemeende complimenten aan Adri Huisman, voor haar mooi werk. Het is een zaligheid om er naar te kijken. Doe zo verder!
Groetjes.
Dit vind ik goed
1
Door philippe op 4 augustus 2011 om 17:13
Hier een schilderijtje in licht-donkercontrast, met als bedoeling een stukje weer te geven uit de onmetelijke hemel met zijn ontelbare contrasten.

In het echt is het werkje mooier en komt het beter over. Maar ik heb zo geen al te goed fototoestel. Voorlopig zal ik er mij moeten content met stellen.
Als je het doekje op de site of persoonlijke pagina wil zetten, kan jij misschien met fotobewerking die overbelichting wat dempen.
Bey, tot later.
Groetjes aan iedereen.
Dit vind ik goed
0
Door philippe op 3 juli 2011 om 19:26
Dag Alex,
Ziehier het nieuwste doekje. Terug in grijstonen, speciaal gelet op licht-donkercontrasten, is me wel aardig gelukt denk ik. Zie jij iets wat het doek( werkje ) nog meer waarde zou kunnen geven, of jij anders gedaan zou hebben met jouw ervaring. Laat het me gerust weten!!!
Alvast bedankt.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 9 juli 2011 om 00:55
Hoi Philippe,
Weer een spannend en prachtig werkje. Zeer mooi, die wazige achtergrond tegen de scherpe voorgrond. Zeer mooi voorbeeld van optisch perspectief.
Ik heb eigenlijk niets toe te voegen.
Jij hebt absoluut begrepen waar schilderen over gaat, en je hebt beslist een groot talent.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door philippe op 22 juni 2011 om 18:33
Hallo iedereen,
De compositie van de kleurenstudie, die gemaakt is op speciaal studiepapier voor olieverf, heb ik eerst getekend en daarna de contouren aan de buitenkant van de balkjes afgeplakt. Dit om samenvloeing van de zuivere kleuren te vermijden. Een werkje die veel geduld en nauwkeurigheid vraagt, maar o zo een goede meditatie.
Het afplakwerk heb ik kunnen terugvinden in de videoschilderlessenlessen op de website.
Saluutjes.
Veel schilderplezier
Dit vind ik goed
0
Door philippe op 16 juni 2011 om 13:15
Dag Alex,
Ziehier een kleurenstudie van kleur tegen kleurcontrast met zuiver stralende primaire kleuren.

Een geometrische compositie die wel leuk uitvalt vind ik persoonlijk.Zulke studie's lijken wel saai, maar voor mij is dit zeker niet het geval, ik geniet en gevoel en leer er veel van.
Wat betreft de persoonlijke pagina: Hoe stuur ik best mijn ideeen naar jou voor de pagina? Wil er eens werk van maken!!! Ben in ziekteverlof en heb nu meer tijd.
Alex, kun je mij nog eens de vidiolessen opsturen, mijn computer is gecrasht en heb mij een nieuwe moeten aanschaffen, met als resultaat dat ik veel bestanden kwijt ben van mijn oude computer. Alvast een dank bij voorbaat.
Tot wederhoren.
Groetjes.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 21 juni 2011 om 00:53
Hoi Philippe,
Een mooi werkje, met in gedachten het kleurenleerboek van Johannes Itten.
Je bent inmiddels vast veel beter geworden in rechte lijntjes zetten, of heb je een trucje gebruikt?
Zo ja dan willen wij dat natuurlijk allemaal weten.
Het is grappig om te weten dat mijn kleurenstudies door veel mensen ook als een mooi schilderij worden gezien.
Zo ook met dit studiewerkje van jou en byzonder leerzaam om te doen.
Hoewel dat op het eerste gezich wel zo lijkt is het maken van zo,n werkje inderdaad helemaal niet saai.
Voor ieder die dit niet gelooft: probeer het maar een keer.
Philippe, ik wens je nog veel schilderplezier, helemaal nu je wat extra tijd hebt.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door philippe op 20 mei 2011 om 20:01
Hoi Alex,
Bedankt voor het klare ( heldere ) antwoord en je reactie op mijn vragen.
Inderdaad, de gezichten ( goden voor mij) willen steeds van de partij zijn in mijn schiderwerkjes.
Misschien gebeurd dit bij velen bij de beginfase in het proces leren schilderen.Bij mij zeker.
Wat het boek betreft, zal ik eens op mijn gemak moeten uitpluizen.Wie zoekt die vindt !!!
Veel kleur- en schildergenot aan iedereen.
Tot later.
Dit vind ik goed
0
Door philippe op 16 mei 2011 om 14:37
Dag Alex,
Ziehier mijn laatste schilderwerkje. Een eerste poging naar een studie der kleuren.

Heb gemerkt dat je inmiddels het boekje over de kleurenleer van Johannes Itten gevonden hebt. Maar ik ben sterk geinteresseerd in zijn compleet werk, genaamd Kunst der farben.
( liefst vertaald in het Nederlands ) in dit boek toont hij veel voorbeelden van zijn eigen schilderijen en van anderen, dienend als aanvulling op de verschillende thema's die hij over kleurwerkingen beschrijft.Weet jij soms waar ik dit boek vinden kan?
Er is zeker niks mis met de ingekorte versie van zijn kleurenleer, laten we daar duidelijk over zijn.
Alvast bedankt voor je reactie!!
Vele schildergroetjes aan iedereen!!
Tot later
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 17 mei 2011 om 00:02
Hoi Philippe,
Een prachtig werkje weer vind ik.
Ligt het aan mij, of zie ik weer een gezicht in de lucht?
Lekker buiten geschilderd zie ik...
De uitgebreide versie van Johannes Itten heb ik ook nog niet kunnen vinden.
Het boek is echter wel in het nederlands vertaald en heet: 'Kunst en kleur'
Mocht je het wel vinden, laat het mij dan even weten. Ik plaats het graag bij de boekenlijst van de website.
Ik heb ook een antwoord op jouw vorige vraag. Je vindt het onder jouw vorige vraag.
Vriendelijeke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Willy Wehnes op 31 maart 2011 om 15:50
Beste Alex,
Heb al een tijd niets van mij laten horen, helaas, brengt Copd veel ellende mee.
Ben nu helaas afhankelijk van rolstoel en zuurstof.
Maar goed we leven nog, en schilderen door ,het gaat wat moeilijker nu en het duurt langer
voor dat een schilderij af is..Nu heb ik toch wel een verrassing voor je:
De Lieve mensen van "Mee" exposeren een aantal schilderijen van mij in hun kantoren complex op een alternatieve manier omdat er glaswanden zijn.
Het is wel grappig als je langs de schilderijen loopt gaan ze bewegen door de windvlaag die passeren met zich mee brengt.
Mocht je interesse hebben om te gaan kijken,dan zou ik graag je mening willen horen.
Bij Mee kan je zo binnen wandelen..
het adres is Richard Holkade 2 2033PZ. Haarlem
Ben zo blij dat er mensen zijn die deze dingen voor iemand doen omdat zij het zelf niet meer kunnen..
Zo een type ben jij ook, denk ik, voor je cursisten ben je altijd bezig zie ik op de weblog en het word steeds meer en mooier van foto,s van schilderijen.
Hier eindig ik met veel respect want je doet het toch maar allemaal..
met vriendelijke groet,
Willy Wehnes
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 31 maart 2011 om 15:57
Hoi Willy,
Tof om te horen dat schilderen altijd nog plezier voor je brengt.
Ja, als iedereen elkaar een beetje helpt, wordt de wereld een stuk leuker.
Ik ben blij dat mijn bijdrage ook gewaardeerd wordt. Ik doe het daardoor met extra veel plezier.
Ik kom niet zo vaak in de buurt van Haarlem, maar ik ga er vanuit dat alle lezers van deze blog ook welkom zijn.
Ik zou het leuk vinden als je ook nog wat fotos van je werk en de expositie stuurt.
Ik wens je nog heel veel schilderplezier.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Emmy Crama op 21 maart 2011 om 16:09
Hoi Alex,
Ik heb er weer een gemaakt, Ik vond een zeskant schilderij en vond het een apart model en zie hier wat ik ervan gemaakt heb.
Het is vanaf een plaatje gemaakt.
Ben benieuwd naar je mening.
Groetjes
Emmy
Dit vind ik goed
0
Door Wim Tusveld op 20 maart 2011 om 13:47
Hoi Alex ,
Om een beetje duidelijk te maken dat ik nogal beperkt ben in mijn mogelijkheid om te scilderen heb ik een 4 tal foto's mee gestuurd. Maar ook een paar woorden die mijn interrese veduidelijken. Mijn naam is Wim Tusveld, maar daar was je al achter gekomen. Toen ik na een succes volle zaken reis in mei 1996 thuis kwam had ik met mijn vrouw afgesproken de komende week gezellig samen door te brengen. We hebben de volgende morgen samen ontbeten, mijn vrouw zou alleen de maandagde lunch doen op het gemeentehuis (catering) en daarna was de rest van de week voor ons. Zover is het echter nooit gekomen want ze was nog maar net weg toen ik door een hersenstam infarct werd getroffen. Na 3,5 maanden coma werd ik volkomen verlamd wakker, alleen dat ogen kon ik bewegen, dat heet dan het Locked In Syndroom. Een naam die goed bij de situatie past opgesloten in je eigen lichaam. De eerste 2 jaar plat op de rug liggen en naar het plafond turen, in het derde jaar kreeg ik de kans om in Hoensbroek te revalideren. Daar heb ik geleerd om te eten en een vinger te bewegen en gebruiken. Om goed te communiceren met de computer erg belangrijk maar ik wilde meer. Zoals je op de foto's ziet wordt het penseel met tape aan die ene werkende vinger vast gemaakt, ook een potlood wordt zo bevestigd
Het is me niet gelukt om de vieo te bekijken, mischien heb je een tip ook voor mijn schilderwerk.
Groeten Wim
Dit vind ik goed
1
Door Alex Mooyman op 21 maart 2011 om 09:36
Hoi Wim,
Een zeer indrukwekkend verhaal.
Heel knap dat je opeist wat je kunt bereiken.
Omdat jouw schilderij nog in een prille beginfase zit, kan ik je nog niet zoveel advies geven.
Jouw opzet lijkt mij in ieder geval een goed begin.
Gebruik je olieverf of acryl?
Ik ben benieuwd waarom je de videoles niet hebt kunnen bekijken. misschien kan ik je helpen.
Je kunt even kijken op de hulppagina.
http://www.schilderenmetolieverf.com/kandevideonietafspelen.html
Helpt dat niet, neem dan weer even contact met mij op.
Mail@schilderenmetolieverf.com
Ik wens je nog heel veel schilderplezier en stel het op prijs als je mij op de hoogte houdt van de vorderingen van je schilderij.'
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
1
Door Wim Tusveld op 18 maart 2011 om 16:40
Hoi Alex ,
Om een beetje duidelijk te maken dat ik nogal beperkt ben in mijn mogelijkheid om te scilderen heb ik een 4 tal foto's mee gestuurd. Maar ook een paar woorden die mijn interrese veduidelijken. Mijn naam is Wim Tusveld, maar daar was je al achter gekomen. Toen ik na een succes volle zaken reis in mei 1996 thuis kwam had ik met mijn vrouw afgesproken de komende week gezellig samen door te brengen. We hebben de volgende morgen samen ontbeten, mijn vrouw zou alleen de maandagde lunch doen op het gemeentehuis (catering) en daarna was de rest van de week voor ons. Zover is het echter nooit gekomen want ze was nog maar net weg toen ik door een hersenstam infarct werd getroffen. Na 3,5 maanden coma werd ik volkomen verlamd wakker, alleen dat ogen kon ik bewegen, dat heet dan het Locked In Syndroom. Een naam die goed bij de situatie past opgesloten in je eigen lichaam. De eerste 2 jaar plat op de rug liggen en naar het plafond turen, in het derde jaar kreeg ik de kans om in Hoensbroek te revalideren. Daar heb ik geleerd om te eten en een vinger te bewegen en gebruiken. Om goed te communiceren met de computer erg belangrijk maar ik wilde meer. Zoals je op de foto's ziet wordt het penseel met tape aan die ene werkende vinger vast gemaakt, ook een potlood wordt zo bevestigd
Ik begon met schilderen in 2007. Aanvankelijk ook met de mond, door mijn vinger gaf echter een beter resultaat. ik stuur wat foto's van mijn expirimenten.
Groeten Wim
Dit vind ik goed
1
Door Philippe op 19 februari 2011 om 15:55
Dag Alex en mede olieverfschilders,
Hierbij mail ik je mijn laatste schilderwerkjes door.Het eerste werkje is De verkenner genoemd, in zwart en wit met een beetje gele oker aan de bovenkant van de schuimkoppen. Niet goed te zien op de foto, heb geen al te scherp fototoestel blijkbaar, maar in het echt is het zeker te zien.
Eveneens zend ik je mijn eerste abstract werkje door.
Ga nu beginnen met kleuren te werken. Heb al een beetje geproefd van atmosferisch perspectief, diepte, beetje techniek met de penselen en spalters, enz.
Op naar de kleuren nu, met hen onderschilderingen, met hun eigenzinnig karakter, met hun unieke uitstraling, met het spel tussen hun broeders en zusters, en ga zo maar door.Moet deze geheimzinnige materie nog leren kennen en moet momenteel nog heel bescheiden zijn.Hopelijk laten ze mij toe tot hen wereld.
Heb trouwens op aanraden van Alex, het boek van Heleen Van Wijk, kleuren mengen in de praktijk aangeschaft.
Saluutjes.Tot wederschilderen.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 19 februari 2011 om 17:22
Hoi Philippe,
Altijd weer leuk om werkjes van jou te ontvangen.
Als ik kijk naar dit werk en de andere werkjes die jij mij op hebt gestuurd, valt mij op dat je goed bent in spanning opbouwen.
Ook in het bovenste werkje voel ik echt het weer en de golven. Alsof ik er middenin beland.
Leuk dat je ook met abstract aan de slag bent gegaan. Abstract werken is heel erg leerzaam.
Ook in jouw abstracte werk herken ik weer jouw eigen stijl.
Als je eenmaal de wereld van kleuren ontdekt met al hun geheimen, dan gaat er een wereld voor je open.
Het boek van Heleen van Wyk is een geweldig boek als het om kleuren gaat.
Een investering die je zeker gaat terugverdienen.
Ik wens je nog heel veel schilderplezier,
Vriendelijke groet,
Alex mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Philippe op 23 januari 2011 om 13:11
Dag Alex,
Heb je mijn laatste schildersdoekje gemaild, met als titel " droomboom"

Geef gerust je artiestieke mening.
Tot later.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 23 januari 2011 om 13:27
Hoi Phillipe,
Weer een mooi doekje. Ik ben erg benieuwd naar de achterliggende gedachte bij jouw "Droomboom".
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Emmy Crama op 12 januari 2011 om 21:08
Hoi Alex,
Ik mail je het laatste schilderij die ik in 2010 heb gemaakt. Ik ben benieuwd naar je reactie. Ik vond het erg spannend omdat ik zoiets nog nooit gemaakt had.
Dit vind ik goed
3
Door Philippe op 30 december 2010 om 19:04
Dag Alex,
Alles goed? Nog niet te moe van al de feestdagen?

Het is een tijdje geleden dat je nog iets gezien had van mij, maar ik ben ook aan het leren tekenen.Zodoende heb ik nu minder tijd om te schilderen( alhoewel er 3 doeken klaar staan om afgewerkt te worden).
Ik heb je een foto opgestuurd van mijn laatste schilderwerkje.
Ik maak een studie omtrent wolken en probeer perspectief in mijn onderwerpen te krijgen.
Volgens mijn bescheiden mening ben ik daar wel een beetje geslaagd.
Het is een sober platteland. Heb ik bewust gedaan, omdat ik wou dat de wolken overheersen.
Zoals je ziet is er een onweder op komst en dit wou ik goed laten blijken.
Geef gerust je ervaren mening!!!.
Saluutjes. Een gelukkig en creatief nieuw jaar toegewenst.
Door Alex Mooyman op 30 december 2010 om 19:38
Hoi Philippe,
Weer een leuk schilderijtje van jou.
Leuk dat je ook aan het tekenen bent geslagen.
Je zult zelf nu ook wel beamen dat schilderen en tekenen best erg verschillen.
Niettemin zijn er natuurlijk ook wel overeenkomsten, en leer je er beter door kijken naar verhoudingen.
Als ik naar jouw werken kijk dan herken ik er altijd wel weer wat onverwachte figuren in.
Daardoor blijft het leuk om langdurig jouw werk te bekijken.
Ik denk dat jij talent hebt voor surrealisme en magisch realisme.
Beste Philippe, Ik wens ook jou, en natuurlijk alle andere schilderliefhebbers een zeer creatief en voldoenend nieuw jaar toe.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Elly Vlamings op 13 december 2010 om 12:49
ALEX, ik heb mijn engels moeten oppoetsen om jouw KADO te kunnen snappen.
Heel handig programma.
Bedankt, dat je mij deelgenoot hebt gemaakt.
En Emmy, je hoeft het niet te downloaden. Je kunt het ook gewoon inzien.
groet,ELLY
Dit vind ik goed
1
Door Emmy Crama op 12 december 2010 om 19:40
Hoi Alex,
Ik wilde je cadeau downloaden maar dat lukt niet. Het programma (Vista) deed moeilijk en herkende de uitgever niet. Dus helaas ik kan er even niets mee. Jammer of heb je een oplossing hoe ik het wel kan downloaden.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 12 december 2010 om 20:01
Hoi Emmy,
Je kunt in je virusbeveiliging aangeven dat je een bepaald programma vertrouwt.
Daarna zal het downloaden wel lukken,
Het programma is overigens gegarrandeerd virusvrij, dus helemaal veilig.
Lukt het daarna nog steeds niet, laat het me weten,
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
3
Door Philippe op 12 december 2010 om 14:56
Dag Alex,
Bedankt voor je cadeau. Zal er zeker gebruik van maken.
Saluutjes. Tot binnenkort met nieuwe werkjes.
Dit vind ik goed
2
Door Emmy Crama op 29 november 2010 om 21:25
Hoi Alex,
Tijd geleden maar ik ben inmiddels begonnen met olieverf. Het is fijner weken dan met acryl. Ik doe hierbij mijn 1e olieverfschilderij. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Ik schilder tot op heden

vanaf foto's van de vakantie.
Hoe kan ik het schilderij naar je toe mailen?
Groetjes
Emmy
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 29 november 2010 om 22:48
Hoi Emmy,
Leuk om weer van je te horen.. en je schilderijen te kunnen zien.
Reacties kun je hier op de blog schrijven, maar fotos moet je aan mij opsturen (mail@schilderenmetolieverf.com).
Maar dat had je duidelijk zef al begrepen.
Ik vind het leuke, rustige schilderijtjes.
Ik vind de verhoudingen aardig kloppen, vooral het eerste schilderij.
Ook het kleurgebruik vind ik mooi en harmonieus
Was dit een vakantie in Nederland? Ik moet aan de wadden denken. Texel?
Geweldig toch, om je vakantieherinneringen vast te leggen op een schilderij.
Als je het aan de muur hangt, heb je elke dag een beetje vakantie.
Ik ben benieuwd of je nog meer gaat schilderen, Ik verheug mij op meer werk van jou.
Veel schilderplezier,
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Joke op 21 november 2010 om 20:07
Hallo Alex,
Zomaar een vraagje. Heb net een prachtig boek gelezen over werk van Leonardo Da Vinci.
Nou vraag ik me af hoe hij nou die krullen in de haren schilderde. Ik weet dat een slakkenhuis als voorbeeld diende maar hoe hanteerde hij nou de kwast. Weet jij dat?
Groetjes
Joke
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 21 november 2010 om 20:22
Hoi Joke,
Ik weet niet zoveel over Da Vinci, of in ieder geval over zijn schildertechnieken.
Ik hoop dus dat iemand anders het weet.
Als ik wat tegenkom over zijn technieken, dan laat ik hetje weten.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyma
Dit vind ik goed
1
Door Philippe op 21 november 2010 om 12:11
Hè Alex,
Weer eens bedankt voor je artistieke uiteenzetting. Ben ook ergens trots dat je het werkje prachtig vindt. Prachtig is toch iets meer dan mooi.
Door les twee van je videocurcus ben ik gaan expirimenteren, met dit werkje als resultaat. Inderdaad zijn er een paar gezichten en ogen in het werk te zien. Het gezicht rechts die voor mij een buitenaardse indruk gaf, heeft mij geleid naar het maanlandschap. Het fenomeen van gezichten kom ik vaak tegen in de opbouw van een schilderij. Ik doe dat nooit bewust. K'an trouwens nie schetsen, laat staan tekenen.
Ik zal zeker de techniek schrafito in de toekomst uitproberen!!!
Saluutjes iedereen.
Dit vind ik goed
0
Door Philippe op 20 november 2010 om 15:50
Hello Alex,
Heb ik effekes geluk zeg, ze gingen mij daar houden op die planeet.

K'heb nog vlug een foto kunnen nemen en ben als de bliksem weg gelopen en hem naar jou gemaild.
T'is terug een werkje in grijstonen, misschien een beetje bizar, maar tijdens het proces van het schilderen vroeg het schilderijtje naar deze (biotoop).
Graag je leerrijke opmerkingen a.u.b.
Tot weermail.
Dit vind ik goed
1
Door Alex Mooyman op 20 november 2010 om 20:06
Hoi Philippe,
weer een prachtig werkje van jou.
De lucht is bijna abstract vind ik. Hoe langer ik er naar kijk, hoe meer ogen en zelfs gezicten ik er in ga zien.
Wel vind ik dat de voorgrond wat scherper en gedetailleerder zou mogen om het optisch perspectief te accentueren.
Zo kun je nog meer in het schilderij kruipen.
Je kunt op de voorgrond ook met een scherp voorwerp in de natte verf tekenen om details aan te scherpen.
Deze techniek heet schrafito.
Maar al met al Philippe, ben ik zeer onder de indruk van dit werkje.
Mooi surrealistisch en ook tegen abstract aan.
Ik ben razend nieuwsgierig naar wat je allemaal nog meer gaat schilderen.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Philippe op 19 november 2010 om 19:27
Hey Alex,
K'heb vandaag de constructie gemaakt voor de terpentijnpot en ja......als je goed kijkt is de terpentinekom een oude pispot ( hahahaha).

Saluutjes k'ga naar mijn maanlandschap ( werkje waar ik nu mee bezig ben )
Dit vind ik goed
1
Door Alex Mooyman op 19 november 2010 om 19:44
Leuk om mijn eigen ontwerp zo terug te zien.
Het is duidelijk dat je mijn cursus met haar en huid verslindt.
Tof om te zien dat ik je zo heb kunnen inspireren.
Ben benieuwd naar je maanlandschap.
Veel schilder en timmerplezier.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Philippe op 18 november 2010 om 14:22
Dag Alex,
alvast bedankt voor je vlugge reactie en deskundige uiteenzetting. Het voelt goed aan dat je de blog nauw in de gaten houdt en dat je iedereen zoveel mogelijk met raad en daad begeleid.
Wat betreft diepte in mijn werkjes, zal ik je raad zeker opvolgen, ik weet dat ik meer moet durven, om zo dieptewerkingen te verkrijgen.
Wat bedoel je met alle soorten bruinen, zijn dat de typische aardekleuren oker, omber, sienna?
Zoniet hoe kan ik deze bruinen voor deze specifieke werkjes verkrijgen? Welke zijn dan de ideale mengingen der kleuren?
Ik heb net les twee van de videocurcus doorgenomen. Ben aan het oefenen om heuveltjes, bergen, kraters,enz.te schilderen, dit door een maanlandschap te creeren. Dat zal hoogwaarschijnlijk mijn volgend werkje zijn. Als het af is stuur ik het met plezier op.
Salluutjes iedereen.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 18 november 2010 om 19:15
Hoi Philippe,
leuk om je zo te kunnen volgen terwijl jij de lessen toepast.
Ik blijf graag op de hoogte.
Ja ik bedoel inderdaad de typische aardkleuren.
Je kunt ook zelf bruinen maken uit complementaire kleuren. (zie het e-boek of de pagina kleuren mengen op deze blog).
Zo geeft bijvoorbeeld paars met geel een hele mooie houtkleur.
Je kunt de bruin iets naar de eerste of de tweede complementaire kleur laten neigen.
Ik raad je aan om gewoon veel te expirimenteren met kleuren mengen.
Vooral als je verf overhoudt: Smeer het door elkaar om te zien wat er gebeurt.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Philippe op 17 november 2010 om 14:03
Dag Alex,
Ziehier een werkje in olieverf met wit&zwart en grijstonen.
Geef even je deskundige uitleg,a.u.b. Wat kan er eventueel aan verbeterd worden. Of wat vind je juist tof. Alvast bedankt.
Tot wederschilderen
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 17 november 2010 om 17:22
Hoi Philippe,
Een leuk schilderijtje vind ik.
Het is altijd leuk om te schilderen met slechts twee of drie kleuren, of in grijstiinten.
Je leert er heel veel van over kleurgradaties en het laat bovenden zien dat je met twee of drie tubes verf al een volwaardig schilderij kunt maken.
Schilderen hoeft dus niet altijd een dure hobby te zijn.
Waar jij goed rekening mee hebt gehouden is dat contouren in de verte altijd vervagen,
Dit noem je optisch perspectief. of atmosferisch perspectief.
Dit wordt veroorzaakt door dampdeeltjes in de lucht die contouren, maar ook de kleursterkte verzwakken. (breken).
Als je het idee van diepte in je schilderij wilt verbeteren, raad ik je aan om zowel onderaan bij de golven, als bovenaan in de lucht, je details te verscherpen.
Dichter naar je toe zijn de contouren namelijk scherper en in het geval je kleuren gebruikt, worden de kleuren sterker.
Verder kun je, door op de voorgrond meer gedetaileerde voorwerpen aan te brengen, ook weer het optisch perpectief versterken.
Bijvoorbeeld een meeuw, een bootje of een goed gedetailleerde strandpaal.
Probeer ook een keer met wat aardekleur (voornamelijk alle soorten bruin en enkele gelen) en wit een schilderij te maken. Je krijgt daarmee het effect van een oude vergeelde foto.
Ik vind het leuk dat je zo fanatiek aan het schilderen bent. Dat zie ik natuurlijk graag.
Ben ook benieuwd wat je allemaal van de videoschildercursus opsteekt.
Bedankt voor jouw aanzienlijke bijdrage(n).
Veel schilderplezier,
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Philippe op 10 november 2010 om 11:09
Dag Alex,
Alvast bedankt voor je reactie en raadgevingen. Misschien schaf ik wel je schildercurcus aan, maar moet daarvoor eerst nog een beetje sparen!!! Want je weet wel, dat alles vrij duur is in aankoop als je een passionele hobby hebt. Ik tracht dan ook zoveel mogelijk zelf te maken en te ontdekken.We zien wel in de toekomst.Veel schilderplezier en tot wederhoren.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 17 november 2010 om 17:25
(Philippe heeft inmiddels de Videoschildercursus aangeschaft en is fanatiek aan het schilderen)
Dit vind ik goed
0
Door Philippe op 9 november 2010 om 20:52
Hallo Alex en mede bloggers,
Fijn jullie allemaal te leren kennen en jullie bevindingen en ervaringen te mogen lezen en te delen.
Het wordt hier precies een klein sociaal netwerkje, waar mensen even hun hart en passie kunnen luchten. Ik vind persoonlijk dat de'n Alex hier goed bezig is, heel sterk dat hij zo'n blog neerzet. Heel leerrijk en gezellig. Zou je denken dat hij een zielsverwantje van ons is?????
Alex ik heb het schilderijtje van je eerste videoles geprobeerd. Ik stuur je de foto van het werk op.
Nogmaals bedankt Alex en groetjes aan iedereen. Tot wederhoren, wacht op de mooie galerij die hier binnenkort op gaan zal.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 9 november 2010 om 22:58
Hoi Philippe,
Bedankt voor jouw mooie reactie.




Hieronder nog meer werken van Philippe die hij mij toestuurde.
Ik vind dat je een leuke schilderstijl hebt.
Van mijn schildercursus zul je vooral veel kunnen leren op het gebied van de kleuren mengen op het doek, waardoor meer diepte en meer realisme zal ontstaan.
In jouw werk herken ik een ruwe penseelvoering die ik ook zeer kan waarderen.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Joke op 20 oktober 2010 om 16:47
Alex,
Ik ga gelijk zelf zo'n schildersstok maken.
Groetjes
Joke
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 17 oktober 2010 om 19:48
Hoi Joke,
Bedankt voor jouw mooie bijdrage.
Een schildersstok kun je trouwens heel gemakkelijk zelf maken.
Je neemt gewoon een stok die lekker in de hand ligt.
Daar draai je aan het eind wat watten omheen, waarna je er met een dun touwtje een stukje leer omheen bindt.
Klaar is je schildestok!
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Joke op 17 oktober 2010 om 19:24
Beste Alex,
Bedankt voor je tips. Eerlijk gezegd gebruik ik geen schildersstok, wil dat wel al heel lang aanschaffen maar dat is er nog niet van gekomen.
Ik heb inderdaad gebruik gemaakt van een malletje van papier voor het wijnglas, maar was lastig omdat ik nat in nat werk. Je tip om schrafito te gaan doen ga ik zeker uitproberen bij een volgend schilderij.
Groetjes
Joke
Dit vind ik goed
1
Door Joke op 4 oktober 2010 om 11:11
Beste Alex,
Ik ben een fan voor het z.g.n. fijnschilderen. Nu ben ik met een glas wijn bezig maar het lukt maar niet om de ronde lijnen echt strak en recht te krijgen. Heb jij misschien tips voor mij?
Kun je ook met b,v. pen en inkt een olieverfschilderij bewerken?
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 4 oktober 2010 om 20:10
Hallo Joke,
Ik ga er maar van uit dat je al gebruik maakt van de schilderstok om je schilderende hand op te steunen.
Ik kan mij niet anders voorstellen dan dat jij deze als fijnschilder zeer regelmatig gebruikt.
Je kunt, mits je onderlaag al droog is natuurlijk, altijd eerst een lijn globaal neerzetten en daarna verbeteren door middel van wegpoetsen wat er te veel staat.
Hiervoor gebruik je een schone kwast of penseel met wat terpentine.
Zo kun je net zo lang heen en weer boetseren totdat je tevreden bent over je lijn.
Rechte lijnen:
Kaarsrechte lijntjes maak je natuurlijk gewoon door af te plakken met (doorzichtig) plakband.
Vanzelfsprekend moet de onderliggende schildering voldoende droog zijn.
Gebogen lijnen:
Een andere truc is om de lijn of vorm eerst te tekenen op een stuk papier en daarna uit te snijden.
Vervolgens kun je dit stuk papier gebruiken als mal.
Als je twee identiek gespiegelde lijnen nodig hebt, kun je natuurlijk altijd een tweede velletje papier onder je mal leggen, of het papier dubbel vouwen tijdens het uitsnijden.
Je kunt ook allerlei materialen gebruiken als stempel. Zo kun je bijvoorbeeld de rand van een glas in de verf zetten en afdrukken op je doek om een perfect ronde cirkel neer te zetten. Je kunt hiermee natuurlijk veel creatiever (met andere materialen) te werk gaan. Zorg dat je altijd een oefendoekje in de buurt hebt staan, zodat je niet bang hoeft te zijn om gekke ideeen uit te proberen.
Ik heb trouwens regelmatig mijn oefendoekjes voor een goede prijs kunnen verkopen, dus een oefendoekje hoeft geen weggegooid geld te zijn.
Jouw vraag of je met inkt op olieverf kunt werken durf ik niet aan te raden. Ik kan je niet garanderen dat dit goed pakt, blijft zitten en duurzaam is.
Schrafito
Als je echter precies weet wat je wilt gaan schilderren, kun je natuurlijk wel plannend te werk gaan door een onderschildering aan te brengen in de gewenste kleur.
Na overschilderen van deze onderschildering kun je met een pennetje je lijntjes uitkrassen, waardoor de onderschildering weer tevoorschijn komt.
Je tekent dus eigenlijk in de verf.
In jouw geval van het glas, zal je onderschildering dus wit zijn.
Groot voordeel van deze methode is dat je verkeerd uitgekraste lijntjes gemakkelijk weer dichtschildert.
Deze methode heeft overigens een naam: Schrafito.
In mijn nieuwe videoschildercursus (die nog in de maak is), laat ik meer over deze techniek zien.
Beste Joke. ik hoop dat ik je wat verder geholpen heb.
Ik vind dat je knap en mooi werk maakt.
Ik nodig je graag van harte uit om jou fijschildertechnieken hier op deze blog met ons te delen.
Ik weet zeker dat jouw kennis een waardevolle bijdrage zal kunnen leveren.
Veel schilderplezier,
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman.
Dit vind ik goed
2
Door Elly Vlamings op 24 augustus 2010 om 18:33
Dag schilders in spe van nederland [ en belgie ]
Gistereavond was het 19.30u. toen ik bijna klaar was met mijn groenten:Pompoen, courgette en 3 tomaten. Niet voor het avondeten maar om 15.30u was ik begonnen ze na te schilderen

Ik had een foto gekregen en wilde die gaan naschilderen maar ik kreeg geen binding met die foto.
Ik dacht aan de teil met pompoenen, courgettes en tomaten van mijn volkstuin, die in de garage staat en haalde ze op en legde ze op tafel naast mijn ezel[tje] Dat leeft en laat zich veel gemakkelijker naschilderen dan van een foto Je ziet hoe ze er echt uit zien . En als je schildert wat je ziet komt het goed. De tijd vliegt voorbij zonder dat je er erg in hebt. En dat vind ik zo fijn van schilderen JE BENT HELEMAAL VAN DE WERELD !! Maar om 19.30u riep mijn man: ''Gaan we nog wat eten vandaag? Hierbij een foto. Het is nog niet af maar komt al in de buurt
Hartelijke groet van ELLY ps Alex: GOLVEN blijven lastig.
Dit vind ik goed
0
Door Herreman Eddy op 20 augustus 2010 om 18:12
Geachte Alex,
Ik ben Eddy Herreman uit belgie.
Ik ben wel geintreseerd in de aankoop.
Maar ik wil u graag een vraag stellen. Toen ik op internet jou schilderkunst zag, kon ik een filmpje bekijken van een voorbeeld. Je was toen aan een doek bezig met een witte grondlaag te beschilderen, en het duurde in tijd nog redelijk lang.
Maar mijn windows explorer was niet aangepast zodat ik er maar 1 & 2 minutjes van zag. Nu is mijn pc in orde maar zou graag dat filmpje nu eens goed bekijken.
Kan dit nog? zoja kan u mij dit internetadres om eens te bekijken doorsturen a.u.b. Ik ben wel in jou verkoop van verf en vidio geintreseerd, maar lessen komen volgen vanuit belgie lijk me wat veraf.
Veel oprechte groeten, Eddy Herreman.
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 21 augustus 2010 om 00:29
Hoi Eddy,
Als het goed is, dat kun je het gratis filmpje eindeloos opnieuw bekijken. (les 1 Lucht en Water).
Deze les duurt ruim een uur.
Ik zal je de link even opnieuw opsturen.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door willy op 14 augustus 2010 om 14:07
hoi Alex.
Bedankt voor je antwoord,je hebt wel gelijk voortaan zal ik mij maar niks aantrekken van het feit dat ik maar een zondags schilder ben,alhoewel ik bijna elke dag schilder, misschien is het toch jaloezie geweest dat mensen dat zeggen, en die in de usa waren het ergst..
wat je expositie betreft het volgende...
het schiet mij zo maar te binnen, wat zou je denken van een expositie op een mooie zomerdag in het vondelpark of de Haarlemmerhout, op een open plek waar we dan gelijk met zijn allen kunnen picknicken met onze zelf meegebrachten etenswaren.. kosten je eigen vervoer en eten en drinken. Ik zie het al voor me... mooi weer gezellige mensen..fantasie genoeg.. zo kunnen we dan gelijk kennis maken met elkaar...Maar een website is ook wel goed hoor en een voor de verkoop zou ook te gek zijn.. want ik zelf zou niet weten hoe ik dat zou moeten aanpakken omdat ik geen mensen ken die mij daar bij zouden willen helpen..dus top.
Heb nog wel wat mooie werken staan die ik dol graag aan andere zou laten zien omdat daar mijn hele ziel en zaligheid in ligt, en vandaar dat ik nu moe ben en me weer op moet laden, want de zogenaamde reukloze terpetine is niet goed voor mijn longen., helaas.. dus verplicht olieverf op waterbasis, heb een probeer setje gekocht van Reeves niet duur,ben benieuwd,moet er nog aan beginnen. bedankt Alex dat je een foto van mijn werk erbij hebt gezet,hoop dat andere cursisten of belangstellende er ook op reageren..ben benieuwd. solong..
Groetjes, willy
Dit vind ik goed
0
Door willy op 13 augustus 2010 om 22:28
hoi Alex,
Bedankt voor je advies zodra mijn geldschip is aangekomen zal ik het doek op nieuw raamwerk laten zetten want ik vind het zelf te mooi om zomaar weg te doen,raar is dat toch soms kan ik er naar blijven kijken en zie dan steeds wat anders , maar goed vaak als ik schilder kan ik niet stoppen en voor ik het weet is het heel iets anders geworden en dan moet ik uit kijken dat ik het daardoor weer niet verpest..Wat de art academie betreft had meegemaakt dat mensen ons( de mensen die niet op een academie zitten of gezeten hebben ) als minderwaardigen kunstenaars werden gezien ..zo van je bent maar een zondags schilder..en als je deelneemt aan workshops in buurthuizen werd je gepest want men had liever dat mensen naar de acedemie gingen...hoop dat je snapt wat ik bedoel..Ben enorm blij dat je mijn werk leuk vind,geeft mij weer moed om verder te gaan,thanks Alex ..en nu ga ik nog even slijmen... vind je website gaaf..en hoop echt dat je een expositie wil geven voor al jouw mensen die jou waarderen dat je dit zonder extra kosten doet,dat waardeer ik zeer.want zo,n vraagbraak erbij kost je een hoop tijd.. sterkte, hoop dat je veel vrienden hebt die je helpen..Have an Nice Weekend..
vriendelijke groet,
willy
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 13 augustus 2010 om 23:12
Hoi Willy,
Trek je van arrogante kunstenaars maar niets aan en doe gewoon lekker wat jij zelf leuk vindt.
Negatief commentaar vertelt vaak meer over de persoon zelf dan over jou. En in de kunstwereld heeft iedereen wel een mening.
Als je daar eenmaal aan gewend raakt zul je zien dat meningen over kunst niets zeggen, omdat iedereen weer een andere mening heeft.
Als je dat eenmaal in de gaten krijgt, zul je jezelf helemaal los kunnen maken van wat een ander van jouw werk vindt.
En nogmaals, kunst hoeft niet persee heel erg knap of ingewikkeld te zijn. Als iets vanuit je hart en ziel komt is het altijd goed en zul je vanzelf de mensen gaan vinden die passen bij jouw werk.
Ik ben erg benieuwd wat je bedoelt met een expositie.
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik een extra pagina ga maken waar het werk van cursisten te bekijken is?
Dat idee zal ik binnenkort gaan uitwerken en het zal inderdaad helemaal gratis worden voor cursisten.
Als jij of andere cursisten hier ideeen bij hebben met suggesties van hoe dat er het beste uit kan gaan zien, en wat de mogelijkheden hiervan kunnen zijn, hoor ik dat graag.
Ik zou zelfs een aparte pagina kunnen maken waar cursisten hun werk te koop zouden kunnen aanbieden als hier behoefte aan is.
Ik sta altijd open voor suggesties, dus laat maar weten.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door willy op 12 augustus 2010 om 23:51
Hoi Alex,
ben blij met jou schildercursus vooral hoe jij de lucht en zee schilderd.gaaf, dat moet je maar durven.
gelukkig voor mij had ik het gauw door en was verbaasd toen ik dacht dat ik het weer is mooi verprutst had , dat dan het effect veel mooier was..en je eigenlijk weinig verf nodig hebt om iets moois te creeren. ben dol op schilderen met olieverf en als ik eenmaal bezig ben ook totaal de tijd vergeet...de foto van het schilderij wat ik meegezonden heb, heb ik geschildert op een doek van exon 1.20 x 0.75 cm doek zag er prima uit.maar toen ik het op wilde hangen aan de muur bleek het helemaal kromgetrokken te zijn .helaas. en het latwerk is door het doek heen te zien is daar iets aan te doen,??? ( behalve dan om er een kilo verf tegen aan te gooien) Ben bang dat dan mijn hele werk verpruts is. zou het mogelijk zijn om het doek op nieuwe latjes te zetten?? en zou graag willen weten wat je van het schilderij vind. en of je ook weet of een schilderstuk aan bepaalde eisen moet voldoen om tot een kunstwerk verheven te worden ,door diegene die altijd vinden dat je dan minstens rietveld gehad moet hebben om daarvoor in aanmerking te komen. sorry dat ik het zo zeg maar ik vind zelf dat mensen de mooiste dingen kunnen maken zonder daar ooit voor gestudeerd te hebben..Bedankt Alex ,jou stijl doet me wel aan Dali denken.
vriendelijke groet,

willy
Dit vind ik goed
3
Door Alex Mooyman op 13 augustus 2010 om 01:20
Hoi Willy,
Ik zou het kromgetrokken doek gewoon in een stevige lijst zetten, dan trekt het vanzelf wel weer recht.
Je kunt ook een stevige plaat MDF tegen de achterkant schroeven om de boel weer recht te trekken.
Als laatste oplossing kun je het doek ook op een nieuw raam zetten.
Je hebt hiervoor een speciale spantang en een nietapparaat nodig.
Als je hier geen ervaring mee hebt, dan zou ik het laten doen bij een lijstenmaker of een winkel die zelf doekjes op maat levert.
Ik denk niet dat dit erg veel hoeft te kosten.
Het tweede probleem waar je het over hebt, ken ik uit eigen ervaring.
Vooral als er achter het doek ook nog verstevigingslatten zitten.
De kwast stoot tegen deze latten onder het doek, waardoor ter plaatse van de lat net iets meer verf los laat. Het gevolg is dat je de contouren van het geraamte in je schilderij ziet.
Achteraf is hier helaas weinig meer aan te doen.
Het beste wat je kunt doen is voordat je gaat schilderen, een stuk op maat gemaakt karton achter het gehele doek plaatsen.
Ja over echte kunst of een echte kunstenaar zijn veel meningen.
Hier is mijn mening daarover.
In mijn ogen is iedereen die dingen maakt vanuit het diepst van zijn gevoel een kunstenaar.
Belangrijk is in mijn ogen dat je je eigen gevoel volgt en je niets aantrekt van de mening van anderen.
Ik heb op exposities vaak gemerkt dat iedereen weer een andere mening heeft over mijn werk.
De een vindt het niks, en de ander vindt het geweldig. De een wordt vrolijk van een bepaald doek, terwijl een ander er emotioneel van wordt en weer een ander er helemaal niets aan vindt.
Mooi, lelijk, kunst of geen kunst is dus erg afhankelijk van degene die het kunstwerk bekijkt.
Om een echte kunstenaar te zijn moet je daarom in mijn ogen gewoon maken wat je hart je ingeeft, ongeacht wat anderen daar van vinden.
Je zult na verloop van tijd vanzelf gaan merken dat er mensen zijn die je werk kunnen waarderen op de manier zoals jij het bedoeld hebt.
Vaak komt het voor dat anderen jouw werk op hun eigen namier zien en er heel andere dingen uit halen dan jij er in gestopt dacht te hebben.
Geeft niets. Het kan leuk zijn om te luisteren naar wat anderen in jouw werk zien en het leert je beseffen dat meningen ook niet echt belangrijk zijn.
Als je je werk ook echt wilt verkopen, is het succes gek genoeg lang niet altijd afhankelijk van of jouw werk mooi is of niet.
Ik ken kunstenaars die de meest fantastische dingen maken, maar die maar weinig verdienen met hun werk.
Daarnaast ken ik kunstenaars die juist erg goed zijn in het aan de man brengen van hun kunst, ongeacht of het mooi is of niet.
Wat voor een goede verkoop erg kan helpen is als je een serie samenstelt van ongeveer 6 of 7 schilderijen die samen een eenheid vormen.
Zo versterken de werken elkaar en zal de verkoop enorm verbeteren.
Belangrijk is dat je de verkochte schilderijen dan pas ter beschikking stelt na het einde van de expositie.
Verder moet je je schilderij een goede prijs geven. Gek genoeg zul je een schilderij gemakkelijker kunnen verkopen als het duur is, dan wanneer het veel te goedkoop is.
Mensen kopen met een schilderij graag een stukje waarde, dus als jij jouw doek te goedkoop maakt, hebben mensen het idee dat het wel niet veel waard zal zijn, of worden.
Tot slot over Rietveld opleiding:
Ik ken enkele mensen die de Rietveld hebben gedaan. Volgens hen leerde je er vooral om je kunst tot een project te verheffen en een platform van waaruit je je kunst aan de man kunt brengen.
Wat het maken van kunst betreft, voelden zij zich eigenlijk vooral in het diepe gegooid, en hadden zij weinig te verwachten van opleiding in het maken van kunst, techniek, etc. De opdracht was vooral veel kunst maken.
Natuurlijk is dat ook waar. de enige manier om kunst te leren maken, is door het veel te doen.
Dit zijn natuurlijk slechts meningen die ik gehoord heb van Rietveldstudenten.
Ik zou het leuk vinden als Rietveldstudenten hier op deze blog zelf over zouden vertellen.
Zelf geloof ik dat je zonder Rietveld opleiding even veel succes en plezier kunt hebben.
Het belangrijkste is in mijn ogen toch dat je je hart volgt en dat je werkt vanuit je eigen ziel.
Het succes dat je dan zult krijgen past dan ook helemaal bij jou.
Jouw schilderijtje vind ik leuk. Vooral de tegenstelling van de torenflats met de dolfijnen.
Ik wens je heel veel schilderplezier.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Jan op 10 augustus 2010 om 22:28
hallo Alex. mijn vraag is hoe kan ik het best golfen op het water maken ik ben nu weer vol op bezig maar water altijd vlak en word een beetje eentonug.ik heb er al weer twee klaar gemaakt .groetjes Jan
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 10 augustus 2010 om 23:27
Hoi Jan,
Dat vind ik een leuke vraag.
Golven maak je als volgt:
Je schildert het water gewoon zoals je in de videolessen geleerd hebt.
Daarna ga je nat in nat enigszinds horizontaal met titaniumwit golfachtige lijntjes zetten.
Je kunt dit ook heel goed met een waaierkwast doen die je zachtjes in horizontale beweging heen en weer wiegt op het doek.
Naarmate je dichter naar voren komt worden de afstanden tussen de golflijnen natuurlijk wat breder en gedetailleerder.
Als je blauw water hebt kun je in de hogere golven wat viridian hue (groen) mengen op het doek of door het blauw.
Door aan dit mengsel van blauw en viridian hue, wit toe te voegen krijg je ook van die lichtdoorschijnende plekken in de golven.
Op de randen van de schuimkoppen kun je een heel klein beetje gele oker door het wit mengen.
De randen aan een golf geven vaak ook licht door en daar kun je weer het blauw groen wit mengsel gebruiken.
Tussen de horizontale lijnen van de golven kun je holle gebogen lijntjes zetten in de richting waarin de golf krult.
Let hierbij goed op de richting, want dat geeft echt de holle vorm en de stroomrichting van de golf weer.
Deze liijntjes hebben allerlei kleinere aftakkinkjes net als bij een bliksemschicht.
Hoe meer van dit soort kleinere details, hoe spannender de golf zal worden.
Eenmaal bij het strand aangekomen kun je met flink verdund titaniumwit de kringeltjes schilderen die op het strand aankomen.
Je kunt hier bij het wit eventueel een glaceermedium gebruiken zodat het strand door de witte verf heen blijft schijnen.
Ook deze op het strand spoelende kringeltjes hebben weer allerlei kleine zijtakjes en kleinere kringeltjes.
Ik wens je veel succes. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik dat graag.

Hieronder even een voorbeeld van een zeegezichtje van mij.
Veel schilderplezier,
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Aka op 10 augustus 2010 om 14:24
Hallo Alex,
Al jaren heb ik beginnersmateriaal in huis, maar kwam er steeds niet toe, ten eerste
om van die gedachte af te komen dat het perfect moest zijn....en drukte, je moet er vrij voor zijn om onbevangen te gaan schilderen, tenminste zo voel ik dat.
Ben heel blij met je blog, adviesen etc., dat spoort me zeker aan te beginnen.
Dank voor je mail en inzet, zal hier zeker regelmatig terugkomen.
Groet, Aka
Dit vind ik goed
1
Door augustin op 10 augustus 2010 om 07:00
alex.
de kuristen geven niets anders dan goede commetaar over jou.
dat geeft een hele goede kik en stimuleerd mij om en aan te beginen.
dank u voor het duuwtje in de rug
Door Dick op 8 augustus 2010 om 07:53
Ik begrijp je helemaal, want tegenwoordig gaat echt alles om geld.....mensen kunnen of durven niet meer spontaan te zijn.
Ik was nog niet begonnen, maar ga ik zeker doen (heb al een klein beetje ervaring met bloemen schilderen)
Ik had al door de site gebladerd en ik vind het best wel bijzonder.....eigenlijk een plek waar mensen samenkomen.
Heel erg leuk!!
Groeten,
Dick.
Dit vind ik goed
1
Door Jolanda op 29 juli 2010 om 16:26
Hallo Alex,
Ik zou graag gaan beginnen te schilderen met olieverf. Welk merk verf kun jij aanraden om aan te schaffen. Het hoeft toch niet altijd het duurste te zijn om een goed en duurzaam resultaat te krijgen?
Vriendelijke groet,
Jolanda
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 29 juli 2010 om 19:39
Hoi Jolanda,
Ik gebruik zelf meestal Winton 200 ml tubes. Die zijn betaalbaar en van redelijk goede kwaliteit.
Ik ben hier zelf best tevreden over.
Meer uitgebreide informatie over olieverf vind je ook in een ouder artikel op deze blog.
Ik raad je ook zeker aan om je (rechts bovenin op deze pagina) in te schrijven voor mijn gratis Videoschilderles.
Behalve een videoschilderles van ruim een uur, ontvang je nog veel meer gratis video-informatie over schilderen met olieverf.
Het is echt helemaal gratis en zonder enige verplichting tot wat dan ook.
Ik wens je heel veel schilderplezier.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Emmy Crama op 12 juli 2010 om 11:54
Alex, ik heb nog geen schilderijen gemaakt, wel met acryl. Ik zit nu met een beenblessure en denk dat ik pas in sept. weer ga schilderen en dan wil ik met olieverf gaan starten. Als ik dan wat af heb stuur ik je een foto.
Succes en tot horens.
Groet, Emmy Crama
Dit vind ik goed
1
Door Alex Mooyman op 12 juli 2010 om 17:08
Hoi Emmy,
Ik wens je veel sterkte met je blessure.
Ollieverf werkt heel anders dan acryl. het geeft meer mogelijkheden en heeft meer geduld.
Als je nog verf gaat aanschaffen raad ik je aan om losse tubes te kopen.
Zo,n kant en klaar setje lijkt heel verlijdelijk, maar in de praktijk komt het er op neer dat je sommige kleuren nooit zult gebruiken, en dat andere al op zijn op het moment dat je halverwege bent.
Beter is het om wat basiskleuren aan te schaffen en een zwart. Verder raad ik je aan om twee keer zoveel wit te kopen.
Later kun je dan je kleuren eventueel uitbreiden.
Ik kijk nu al uit naar de foto van je eerste olieverfschilderij.
vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
1
Door Emmy op 11 juli 2010 om 13:07
Hoi Alex, vind dit een hele leuke manier om wat bij te leren over schilderen met olieverf en vind het fantastisch dat je zoveel van jouw kennis met ons (de onwetenden) wil delen,..ben nog steeds niet begonnen aan schilderen met olieverf (wel met acryl) maar ga binnenkort toch een keer verf kopen om het uit te proberen! Groetjes, Emmy Maas.
Dit vind ik goed
1
Door Alphons op 26 juni 2010 om 23:50
Hallo Alex,
Een zeer goed idee dit blog en ziet er goed uit A+
Zou er ook voor zorgen dat mensen hun schilderijtje kunnen
laten zien dat maakt je blog nog beter.
Zal hier regelmatig een kijkje nemen, succes.
Mvg,
Alphons
Dit vind ik goed
0
Door Alex Mooyman op 27 juni 2010 om 02:01
Hoi Alphons,
Fijn om te horen dat je regelmatig terug komt. Er zal zo echt een community ontstaan van schilderlierfhebbers.
Het idee van een aparte pagina met schilderijen van cursisten en bezoekers zit in de pen.
Je bent van harte welkom om ook jouw werk al aan mij op te sturen.
Dat kan naar:
mail@schilderenmetolieverf.com
Lijkt mij zeer inspirerend om zoveel werken bij elkaar te kunnen zien.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
2
Door Emmy Crama op 25 juni 2010 om 12:56
Leuk hoor deze blog, je houdt op deze manier wel contact met elkaar. Ik deel de mening dat je, als je aan het schilderen bent, je jezelf verliest en een bent met het schilderij. Dus in dat opzicht "therapie" herken ik dat wel. Ik doen het alleen nog te weing.
Groetjes
Emmy
Dit vind ik goed
3
Door Alex Mooyman op 26 juni 2010 om 20:08
Hoi Emmy,
leuk om weer van je te horen.
Heb je nog nieuwe schilderijen gemaakt?
Ik moet nog veel uitpuzzelen met deze nieuwe blog, maar langzaam maar zeker leer ik meer en krijgen we meer mogelijkheden.
Het lijkt mij ook erg leuk om een aparte pagina te maken van schilderijen van cursisten. Een soort online gallerie.
Dat jezelf verliezen in het schilderij vind ik een van de mooiste dingen van het schilderen. Dat alleen al vind ik therapeutisch.
Schilderen maakt mij eigenlijk altijd gelukkig. Dat is al helend op zich.
Groetjes,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
1
Door Arthur op 24 juni 2010 om 15:56
Ja, Alex. Heel goed en erg interessant!
Dit vind ik goed
0
Door Aat Valk op 24 juni 2010 om 13:40
Beste Alex,
Mijn compliment over je Blog schilderen met olieverf.
Inmiddels ben ik zelf begonnen met het schilderen met olieverf.
Fantastische hobby.
Jouw aanwijzingen volg ik om me zelf te verbeteren.
Met vriendelijke groet,
Aat
Dit vind ik goed
1
Door Alex Mooyman op 26 juni 2010 om 20:50
Hoi aat,
Ja schilderen met olieverf is inderdaad fantastisch.
Wat ik vooral geweldig vind aan olieverf is, dat er onverwachte effecten kunnen plaatsvinden, waardoor je door gelukkige ongelukjes effecten leert creeeren die je met geen enkele andere verf kunt bereiken.
Fouten maken is dus niet erg, maar juist interessant en leerzaam.
Ik raad je ook zeker aan om eens abstract en zonder doel te werken, omdat je daarvan het meest leert over olieverf.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman.
Dit vind ik goed
1
Door Marga op 24 juni 2010 om 09:30
Mooie manier om alle informatie over schilderen hier zo te bundelen. Interessant om te lezen en ik hoop dat dit een mooi, uitgebreid podium wordt voor de schildersactiviteiten. Ik heb vroeger ooit 'het hobbyhoekje' gehad waar ik iets soortgelijks deed maar dan voor gericht op algemeen creatief gebied. Dit zou je ook kunnen uitbreiden met tips & trucs en voorbeelden enz. Maar ik denk dat je dat allemaal zelf ook al bedacht hebt
Succes en hartelijke groet,
Marga
Dit vind ik goed
1
Door Alex Mooyman op 26 juni 2010 om 20:57
Hoi Marga,
Bedankt voor je positieve reactie.
Ja ook ik hoop dat dit de grootste en meest uitgebreide vraagbaak wordt over schilderen met olieverf.
Aan mij zal het niet liggen, en ik ben ook heel erg blij met alle reacties en vragen die er in korte tijd zijn gekomen over olieverf.
Tips Trucs en voorbeelden over schilderen met olieverf zullen er zeker steeds meer komen. Bedankt voor jouw suggestie.
Ook wil ik een aparte pagina maken met schilderijen van cursisten en bezoekers.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dit vind ik goed
0
Door Martijn op 21 juni 2010 om 23:20
Hoi Alex,
Blog ziet er goed uit! Ik ben benieuwd naar je volgende berichten.
Groeten,
Martijn
Dit vind ik goed
1