Waar moet ik op letten als ik olieverf koop

Page content

Schildertip van de week / week 33

Waar moet ik op letten als ik olieverf koop?

tubes olieverfVerf kun je kopen in drie verschillende klassen
1. Studiekwaliteit
2. Kunstenaarskwaliteit
3. Ambachtelijke kwaliteit

De kwaliteit van een verf staat altijd op de tube vermeld.

Studiekwaliteit is zeer goedkoop maar je mag er dan ook niet te veel van verwachten.
Je kunt er mee oefenen en je kunt er lekker dik mee werken, omdat het weinig kost.
Deze kwaliteit zal niet veel, en geen dure pigmenten bevatten, waardoor de dekking slecht kan zijn als je dun wilt werken. Bovendien zal deze verfkwaliteit snel vergelen.
Deze kwaliteit kun je dus het beste gebruiken voor niet duurzame doeleinden.

Kunstenaarskwaliteit is een uitstekende kwaliteit om mee te schilderen.
De pigmenten zijn beter en sterker. Ook als je dun wilt werken zal de verf goed dekken.
Kunstenaarskwaliteit is de beste keus voor iedereen die serieus wil gaan schilderen.

Ambachtelijke verf
Deze kwaliteit bevat vaak bijzondere eigenschappen of wordt gemaakt voor specifieke doeleinden.
Soms kun je hiermee kleuren of effecten verkrijgen die je met normale verf niet kunt maken.
Ambachtelijke verf zul je niet vaak nodig hebben en is meestal erg duur.

Je kunt alle drie de kwaliteiten, alsmede ook verschillende olieverfmerken met elkaar mengen.

Succes,

Vriendelijke groet,
Alex Mooyman

Heb Jij een Vraag of ook een goede Tip? Laat Hieronder Jouw Reactie achter!

 

Volgende Tip       Terug naar Overzicht

 

    Comment Section

    23 reacties op “Schildertip van de week / week 33


    Door Paul van werkhoven op 14 maart 2013

    vraag, hoe kan ik het beste gemetselde steentjes schilderen, hoe moet ik beginnen? ( natuurlijk op een schilderij)


    Door Alex op 14 maart 2013

    Hoi Paul,

    daar kun je meerdere oplossingen voor gebruiken.
    Je kunt natuurlijk alle steentjes apart schilderen op een ondergrond met de kleur van de voegen.
    De ondergrond kleur kun je het makkelijkst eerst met acrylverf direct op het droge doek schilderen en daarna doorgaan met olieverf.
    (Je kunt ook olieverf gebruiken voor de ondergrondkleur, maar die zal eerst moeten drogen voor je verder kunt).
    Deze methode zou ik gebruiken als de steentjes allemaal verschillend moeten zijn.

    Je kunt ook eerst de ondergrondkleur van de voegen schilderen en dan na droging een stenenkleur hier overheen schilderen.
    Daarna kun je de voegjes weer uitkrassen met bijvoorbeeld een kroontjespen of de achterkant van je penseel, of een ander voorwerp.
    Hiervoor moet de bovenste verflaag natuurlijk nog wel nat zijn.
    Bij deze methode zullen alle steentjes een beetje op elkaar lijken.

    Wil je de steentjes echt netjes in perspectief laten lopen, bestudeer dan de gratis lessen over de juiste verhoudingen in je schilderij.
    Hierdoor zul je meer grip krijgen op perspectief.

    Tot slot kun je eerst een muurkleur op je doek zetten en daarna met de hand alle voegjes er in zetten.
    ik zou voor deze methode alleen kiezen als de voegjes lekker rommelig mogen worden, anders wordt het een chirurgenwerkje.

    Iemand anders nog suggesties?

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Peter op 24 maart 2013

    Hallo Alex,
    Ik heb een vraag een vriend van mij heeft een restauratie op een olieverfschilderij van mij gedaan.

    Nu zijn die plaatsen dof geworden.hij heeft ook na
    ongeveer 6 maanden de restauratie stukken gehandeld met vernis ,maar ze zijn nog steeds dof.
    Aan de achterkant kan je zien dat er olie in het doek is getrokken.Kan ik de restauratie stukken nu nog behandelen met bv. lijn ole? of retoucheervernis er op zetten?
    Alvast bedankt voor je event. reactie. Peter


    Door Alex op 24 maart 2013

    Hoi Peter,

    het klinkt als ingeschoten plekken.
    Vernislaag helpt hier niet tegen.
    Lees hier de oplossing
    Eerst wel de vernislaag verwijderen met terpentine.

    Vriendelijke groet

    Alex Mooyman


    Door Peter van Willigen op 26 maart 2013

    Hallo Alex,

    Bedankt voor het advies ik zal met proberen.
    Maar als je terpentine gebruikt voor de vernis
    lost dan je verflaag niet op?

    retoucheervernis is geen oplossing?

    Gr Peter


    Door Alex op 26 maart 2013

    Hoi peter,

    gedroogde verf lost niet op van terpentine.
    Met verse verflagen natuurlijk voorzichtig zijn.

    Retoucheervernis is geen oplossing.
    Een tekort aan olie los je op door toevoeging van olie, niet door toevoeging van vernis.
    In feite vul je het tekort aan olie weer aan door de verflaag te inpregneren met olie.
    De reeds wel verzadigde verflagen zullen de olie minder opnemen, waardoor je het gehele doek kunt insmeren.
    Daarna goed uitpoetsen. Indien nodig, na droging herhalen.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Paul van werkhoven op 14 maart 2013

    vraag, hoe kan ik het beste gemetselde steentjes schilderen, hoe moet ik beginnen? ( natuurlijk op een schilderij)


    Door Alex op 14 maart 2013

    Hoi Paul,

    daar kun je meerdere oplossingen voor gebruiken.
    Je kunt natuurlijk alle steentjes apart schilderen op een ondergrond met de kleur van de voegen.
    De ondergrond kleur kun je het makkelijkst eerst met acrylverf direct op het droge doek schilderen en daarna doorgaan met olieverf.
    (Je kunt ook olieverf gebruiken voor de ondergrondkleur, maar die zal eerst moeten drogen voor je verder kunt).
    Deze methode zou ik gebruiken als de steentjes allemaal verschillend moeten zijn.

    Je kunt ook eerst de ondergrondkleur van de voegen schilderen en dan na droging een stenenkleur hier overheen schilderen.
    Daarna kun je de voegjes weer uitkrassen met bijvoorbeeld een kroontjespen of de achterkant van je penseel, of een ander voorwerp.
    Hiervoor moet de bovenste verflaag natuurlijk nog wel nat zijn.
    Bij deze methode zullen alle steentjes een beetje op elkaar lijken.

    Wil je de steentjes echt netjes in perspectief laten lopen, bestudeer dan de gratis lessen over de juiste verhoudingen in je schilderij.
    Hierdoor zul je meer grip krijgen op perspectief.

    Tot slot kun je eerst een muurkleur op je doek zetten en daarna met de hand alle voegjes er in zetten.
    ik zou voor deze methode alleen kiezen als de voegjes lekker rommelig mogen worden, anders wordt het een chirurgenwerkje.

    Iemand anders nog suggesties?

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Peter op 24 maart 2013

    Hallo Alex,
    Ik heb een vraag een vriend van mij heeft een restauratie op een olieverfschilderij van mij gedaan.

    Nu zijn die plaatsen dof geworden.hij heeft ook na
    ongeveer 6 maanden de restauratie stukken gehandeld met vernis ,maar ze zijn nog steeds dof.
    Aan de achterkant kan je zien dat er olie in het doek is getrokken.Kan ik de restauratie stukken nu nog behandelen met bv. lijn ole? of retoucheervernis er op zetten?
    Alvast bedankt voor je event. reactie. Peter


    Door Alex op 24 maart 2013

    Hoi Peter,

    het klinkt als ingeschoten plekken.
    Vernislaag helpt hier niet tegen.
    Lees hier de oplossing
    Eerst wel de vernislaag verwijderen met terpentine.

    Vriendelijke groet

    Alex Mooyman


    Door Peter van Willigen op 26 maart 2013

    Hallo Alex,

    Bedankt voor het advies ik zal met proberen.
    Maar als je terpentine gebruikt voor de vernis
    lost dan je verflaag niet op?

    retoucheervernis is geen oplossing?

    Gr Peter


    Door Alex op 26 maart 2013

    Hoi peter,

    gedroogde verf lost niet op van terpentine.
    Met verse verflagen natuurlijk voorzichtig zijn.

    Retoucheervernis is geen oplossing.
    Een tekort aan olie los je op door toevoeging van olie, niet door toevoeging van vernis.
    In feite vul je het tekort aan olie weer aan door de verflaag te inpregneren met olie.
    De reeds wel verzadigde verflagen zullen de olie minder opnemen, waardoor je het gehele doek kunt insmeren.
    Daarna goed uitpoetsen. Indien nodig, na droging herhalen.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door ypie op 6 februari 2013

    hallo Alex, ik heb een vraag over het schilderen van twee zwanen, de ene zit wat voor de ander en de schaduw van de voorste hals en kop valt op de achterste zwaan; de zwanen zijn natuurlijk wit en ik heb er een oranje achtergrond achter geschilderd met groen water (beetje pthalogroen achtig) wat ik behalve de schaduwen die van de zwanen in het water vallen, verder wit gelaten heb daarom heen met enige lijntjes om de rimpeling van het water te krijgen. Naar mijn idee krijg je dan gewoon een grijsachtige lichte schaduw…ik weet dat wit natuurlijk geen kleur is, maar is wat ik gedaan heb goed naar jou idee? Verder heb ik het doek wit gelaten (heb eigenlijk gedaan wat jij zei dat je niet een heel doek hoeft in te vullen, om een schilderij af te maken; ik vind dat in dit geval heel mooi, omdat de aandacht echt naar de zwanen (met jongen) gaat…groetjes, ypie
    zwanen-Ypie


    Door Alex op 6 februari 2013

    Hoi Ypie,

    kun je er even een fotootje bij sturen, dan kan ik je beter helpen.

    Vriendelijke Groet,
    Alex Mooyman


    Door Alex op 7 februari 2013

    Hoi Ypie,

    ik vind het moeilijk om er een oordeel over te geven wat de schaduwen betreft.
    Misschien hebben andere bezoekers een idee.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door ypie op 6 februari 2013

    hallo Alex, ik heb een vraag over het schilderen van twee zwanen, de ene zit wat voor de ander en de schaduw van de voorste hals en kop valt op de achterste zwaan; de zwanen zijn natuurlijk wit en ik heb er een oranje achtergrond achter geschilderd met groen water (beetje pthalogroen achtig) wat ik behalve de schaduwen die van de zwanen in het water vallen, verder wit gelaten heb daarom heen met enige lijntjes om de rimpeling van het water te krijgen. Naar mijn idee krijg je dan gewoon een grijsachtige lichte schaduw…ik weet dat wit natuurlijk geen kleur is, maar is wat ik gedaan heb goed naar jou idee? Verder heb ik het doek wit gelaten (heb eigenlijk gedaan wat jij zei dat je niet een heel doek hoeft in te vullen, om een schilderij af te maken; ik vind dat in dit geval heel mooi, omdat de aandacht echt naar de zwanen (met jongen) gaat…groetjes, ypie
    zwanen-Ypie


    Door Alex op 6 februari 2013

    Hoi Ypie,

    kun je er even een fotootje bij sturen, dan kan ik je beter helpen.

    Vriendelijke Groet,
    Alex Mooyman


    Door Alex op 7 februari 2013

    Hoi Ypie,

    ik vind het moeilijk om er een oordeel over te geven wat de schaduwen betreft.
    Misschien hebben andere bezoekers een idee.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Gerry op 3 juli 2012

    Misschien is dit ook een tip? als je een fontijn schilderd.waar het water neer komt kun je met een waaier penseel heel leuk spetters maken door de waaier te laden met wit en dan waar de spetters moeten komen een beetje omhoog te drukken…


    Door Dick op 4 juli 2012

    ….misschien kun je ook gewoon spetteren…door je vinger over het waaierpenseel te halen….(ik heb het nog niet geprobeerd)


    Door Gerry op 3 juli 2012

    Misschien is dit ook een tip? als je een fontijn schilderd.waar het water neer komt kun je met een waaier penseel heel leuk spetters maken door de waaier te laden met wit en dan waar de spetters moeten komen een beetje omhoog te drukken…


    Door Dick op 4 juli 2012

    ….misschien kun je ook gewoon spetteren…door je vinger over het waaierpenseel te halen….(ik heb het nog niet geprobeerd)


    Door Ufkes-Knip op 11 mei 2012

    Dag Alex

    Inderdaad verf ik met olieverf,grote abstracties in prachtige kleuren.

    Afgelopen maand deed ik een uitval naar acryl, want ik zie daar soms goede resultaten mee.
    Ik kan het niet, zelfs niet met medium en droogvertrager.

    Keer weer terug naar mijn geliefde.
    Ik moet namelijk er in kunnen wrijven en doorwerken, dagenlang. wel zit ik met het volgende:
    Hoe zorgvuldig ik de tubes ook afsluit, niets kan ik er aan doen, dat de verf voorin zo hard wordt: te hard om er nog uit te kunnen knijpen.
    Ik ga dan in de weer met kokend water of met de schaar om de tube open te knippen,overlangs.
    In warm Zuid-Frankrijk of zo heeft men daar geen last van, denk ik. Dus dat werkte voor Van Gogh en Appel
    wel gemakkelijker! Wat is jouw mening?
    En vooral:welk merk doet dat niet?
    Winsor wel namelijk.
    Welk merk is het beste in het NIET HARD WORDEN ? En in welke kleur.
    Zwart b.v. van Scheveningen blijft zelfs zonder dop vloeibaar
    Dat is mijn vraag

    Misschien Rembrandt? Ook niet altijd.

    Vr Gr.
    Hemmechien


    Door Alex op 11 mei 2012

    Hoi Hemmechien,

    Acrylverf:
    Zelf gebruik ik acryl nog wel eens voor onderschilderingen. Door de supersnelle droging kun je er bijna direct achteraan met olieverf. Verder sluit ik me helemaal bij jou aan. Met olieverf heb je lekker alle tijd van de wereld.

    Uitdrogende verftubes:
    Ik gebruik zelf Winton en daar heb ik dit euvel van uitdrogende tubes nog nooit mee gehad.
    Olieverf droogt onder invloed van zuurstof, dus wat je zou kunnen proberen, is om je tubes zo luchtdicht mogelijk te verpakken.
    Je kunt er van uit gaan dat kleuren die op het doek snel drogen, ook in de tube sneller hard zullen worden.
    Verder zou je kunnen proberen of een druppeltje lijnolie in de dop helpt, voordat je de tube dichtdraait.

    Imand anders nog ervaring met uitdrogende tubes, inclusief een goede tip om dit te voorkomen?

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Ufkes-Knip op 11 mei 2012

    Dag Alex

    Inderdaad verf ik met olieverf,grote abstracties in prachtige kleuren.

    Afgelopen maand deed ik een uitval naar acryl, want ik zie daar soms goede resultaten mee.
    Ik kan het niet, zelfs niet met medium en droogvertrager.

    Keer weer terug naar mijn geliefde.
    Ik moet namelijk er in kunnen wrijven en doorwerken, dagenlang. wel zit ik met het volgende:
    Hoe zorgvuldig ik de tubes ook afsluit, niets kan ik er aan doen, dat de verf voorin zo hard wordt: te hard om er nog uit te kunnen knijpen.
    Ik ga dan in de weer met kokend water of met de schaar om de tube open te knippen,overlangs.
    In warm Zuid-Frankrijk of zo heeft men daar geen last van, denk ik. Dus dat werkte voor Van Gogh en Appel
    wel gemakkelijker! Wat is jouw mening?
    En vooral:welk merk doet dat niet?
    Winsor wel namelijk.
    Welk merk is het beste in het NIET HARD WORDEN ? En in welke kleur.
    Zwart b.v. van Scheveningen blijft zelfs zonder dop vloeibaar
    Dat is mijn vraag

    Misschien Rembrandt? Ook niet altijd.

    Vr Gr.
    Hemmechien


    Door Alex op 11 mei 2012

    Hoi Hemmechien,

    Acrylverf:
    Zelf gebruik ik acryl nog wel eens voor onderschilderingen. Door de supersnelle droging kun je er bijna direct achteraan met olieverf. Verder sluit ik me helemaal bij jou aan. Met olieverf heb je lekker alle tijd van de wereld.

    Uitdrogende verftubes:
    Ik gebruik zelf Winton en daar heb ik dit euvel van uitdrogende tubes nog nooit mee gehad.
    Olieverf droogt onder invloed van zuurstof, dus wat je zou kunnen proberen, is om je tubes zo luchtdicht mogelijk te verpakken.
    Je kunt er van uit gaan dat kleuren die op het doek snel drogen, ook in de tube sneller hard zullen worden.
    Verder zou je kunnen proberen of een druppeltje lijnolie in de dop helpt, voordat je de tube dichtdraait.

    Imand anders nog ervaring met uitdrogende tubes, inclusief een goede tip om dit te voorkomen?

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Louise op 4 maart 2012

    Hallo Alex,

    Ik hoop dat ik hier mijn vraag kan stellen.
    Op de tube’s olieverf staan vierkantjes die dekkend (zwart) halfdekkend (zwart/blank) of helemaal blank zijn.
    Wat het betekent is duidelijk, maar op welke manier wordt dit gebruikt?
    m.vr.gr.,
    Louise


    Door Alex op 4 maart 2012

    hoi Louise,

    Olieverf kun je onderverdelen in dekkende, semi transparante en transparante kleuren.
    Dat is dus wat je aangegeven ziet staan op de tubes.

    Met de transparante kleuren kun je glaceren, door het opbrengen van doorschijnende verflagen.
    Als je bijvoorbeeld met transparant geel over gedroogd blauw schildert krijg je een glazige gele laag die het blauw verandert in groen.
    Dit glaceren geeft een ander effect dan wanneer je de kleuren nat door elkaar mengt.
    Met glaceren kun je effecten van diepte en driedimensionaliteit suggereren.
    Glaceren gebeurt soms ook in meerdere lagen die na droging over elkaar gezet worden.

    Om te kunnen glaceren is het bij deze transparante kleuren niet noodzakelijk om een glaceermedium toe te voegen.
    Maar het kan wel als je de transparatie wilt vergroten.

    Met dekkende kleuren kun je alleen glaceren als je ze mengt met glaceermedium.
    De hoeveelheid glaceermedium is afhankelijk van de kleur en de transparantie die je wilt bereiken.

    Tot slot valt op te merken dat iedere transparante kleur vermengd met wit, een dekkende kleur oplevert.

    Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik ze graag.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Louise op 5 maart 2012

    Hallo Alex,

    Dank voor je uitleg,
    m.vr.gr.
    Louise


    Door Louise op 4 maart 2012

    Hallo Alex,

    Ik hoop dat ik hier mijn vraag kan stellen.
    Op de tube’s olieverf staan vierkantjes die dekkend (zwart) halfdekkend (zwart/blank) of helemaal blank zijn.
    Wat het betekent is duidelijk, maar op welke manier wordt dit gebruikt?
    m.vr.gr.,
    Louise


    Door Alex op 4 maart 2012

    hoi Louise,

    Olieverf kun je onderverdelen in dekkende, semi transparante en transparante kleuren.
    Dat is dus wat je aangegeven ziet staan op de tubes.

    Met de transparante kleuren kun je glaceren, door het opbrengen van doorschijnende verflagen.
    Als je bijvoorbeeld met transparant geel over gedroogd blauw schildert krijg je een glazige gele laag die het blauw verandert in groen.
    Dit glaceren geeft een ander effect dan wanneer je de kleuren nat door elkaar mengt.
    Met glaceren kun je effecten van diepte en driedimensionaliteit suggereren.
    Glaceren gebeurt soms ook in meerdere lagen die na droging over elkaar gezet worden.

    Om te kunnen glaceren is het bij deze transparante kleuren niet noodzakelijk om een glaceermedium toe te voegen.
    Maar het kan wel als je de transparatie wilt vergroten.

    Met dekkende kleuren kun je alleen glaceren als je ze mengt met glaceermedium.
    De hoeveelheid glaceermedium is afhankelijk van de kleur en de transparantie die je wilt bereiken.

    Tot slot valt op te merken dat iedere transparante kleur vermengd met wit, een dekkende kleur oplevert.

    Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik ze graag.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Louise op 5 maart 2012

    Hallo Alex,

    Dank voor je uitleg,
    m.vr.gr.
    Louise


    Door Irma op 25 februari 2012

    Hallo Alex,

    Ik ben met een olieverfschilderij bezig met een zeer donkere achtergrond (payne’s grey en karmijn rood gebrand) Nu is de achtergrond nogal streperig geworden, waarschijnlijk te lang doorgegaan terwijl de verf al begon op te drogen.
    Is het mogelijk de strepen weg te krijgen door er overheen te schilderen? Of is eerst licht schuren een oplossing? Ik durf niet te schuren, voordat ik zeker weet of het geen kwaad kan.
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Met vriendelijke groet,
    Irma


    Door Alex op 25 februari 2012

    Hoi Irma,

    Ik vind het moeilijk te beoordelen van zo,n afstand, zonder het schilderij gezien te hebben.
    Ik raad je aan om een proefdoekje te maken met dezelfde strepen.
    Na droging kun je dan straffeloos proberen wat het beste helpt.
    Probeer ook verschillende groftes schuurpapier.

    Succes,

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Irma op 25 februari 2012

    Hallo Alex,

    Ik ben met een olieverfschilderij bezig met een zeer donkere achtergrond (payne’s grey en karmijn rood gebrand) Nu is de achtergrond nogal streperig geworden, waarschijnlijk te lang doorgegaan terwijl de verf al begon op te drogen.
    Is het mogelijk de strepen weg te krijgen door er overheen te schilderen? Of is eerst licht schuren een oplossing? Ik durf niet te schuren, voordat ik zeker weet of het geen kwaad kan.
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Met vriendelijke groet,
    Irma


    Door Alex op 25 februari 2012

    Hoi Irma,

    Ik vind het moeilijk te beoordelen van zo,n afstand, zonder het schilderij gezien te hebben.
    Ik raad je aan om een proefdoekje te maken met dezelfde strepen.
    Na droging kun je dan straffeloos proberen wat het beste helpt.
    Probeer ook verschillende groftes schuurpapier.

    Succes,

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Maartje op 7 februari 2012

    Alex, veel dank voor alle zendingen. Ik zal alles goed bewaren want er valt steeds veel van je te leren. Ik ben nog niet begonnen aan een nieuw schilderij, er staat nog steeds een doekje op de ezel dat bijna af is…..Het is bestemd voor mijn kleindochter, het stelt een landschapje voor, een huisje met een meertje ervoor waarin ik een eenvoudige spuitende fontein wil schilderen, maar hoe doe ik dat? Geen idee, ben bang dat ik met teveel wit alles verpruts…..Vriendelijke groet, Maartje


    Door Alex op 7 februari 2012

    Hoi Maartje,

    Als je bang bent iets te verprutsen, laat dan je ondergrond volledig drogen.
    Je kunt dan naar hartelust uitproberen. Is het mislukt, dan haal je het gewoon weer weg met wat terpentine.

    Ik zou het zelf proberen met een waaierpenseel op zijn kant, met wat licht verdund wit. (niet teveel verdunnen).
    Zoek een beetje naar de beste verdunning.

    Je krijgt het beste effect door de fontijn in 1 vlotte beweging te schilderen. Dus niet een paar keer over dezelfde plek.

    Je kunt nog een heeeel klein beetje blauw voor een koude fontijn, of rood voor een warme fontijn doormengen.
    Met de waaierpenseel kun je gemakkelijk verbreden door hem te draaien.
    Aan het eind van je streek bevat de waaierpenseel minder verf, waardoor je vanzelf het idee krijgt dat de fontijn vernevelt.
    Geef je penseel aan het eind van je streek ook wat minder druk.

    Natuurlijk is het altijd handig om een oefendoekje te hebben waar je lekker op kunt uitproberen.
    Als je nog vragen hebt, dan hoor ik ze graag.

    Succes!

    Vriendelijke Groet,


    Door Maartje op 11 februari 2012

    Hartelijk dank Alex. Met de waaierpenseel is de fontein inderdaad gelukt. T.z.t. zal ik een foto doorsturen van het schilderijtje, het is ‘zomaar wat’ en vaak veranderd…. Nog een vraag: ik heb lange tijd niet geschilderd en veel tubes zijn niet goed meer af te sluiten, soms door tveel aangekleefde verf op de schroefdraad, jammer want er zitten dure kleuren tussen. Hoe hou jij je tubes schoon? Nogmaals hartelijk dank voor je tips. Maartje


    Door Alex op 11 februari 2012

    Hoi Maartje,

    Tof dat het gelukt is. Ik zie uit naar jouw foto.

    Het beste kun je natuurlijk direct je tubes schoon maken met een doekje. De dopjes gooi ik ook wel in een bakje met water en veel afwasmiddel, dan lost de verf snel op. Van oude tubes bewaar ik de schoongemaakte dopjes, dan kun je nog eens wisselen als dat nodig is.
    Je kunt wat kwast ontharder op de schroefdraad van je tubes smeren of met een mesje schoon krabben.

    Succes.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Marian Franken op 12 februari 2012

    Als je voor het sluiten even de tube met de onderkant op een tafel kloppen, zo zakt de overtollige verf weer terug.


    Door Maartje op 7 februari 2012

    Alex, veel dank voor alle zendingen. Ik zal alles goed bewaren want er valt steeds veel van je te leren. Ik ben nog niet begonnen aan een nieuw schilderij, er staat nog steeds een doekje op de ezel dat bijna af is…..Het is bestemd voor mijn kleindochter, het stelt een landschapje voor, een huisje met een meertje ervoor waarin ik een eenvoudige spuitende fontein wil schilderen, maar hoe doe ik dat? Geen idee, ben bang dat ik met teveel wit alles verpruts…..Vriendelijke groet, Maartje


    Door Alex op 7 februari 2012

    Hoi Maartje,

    Als je bang bent iets te verprutsen, laat dan je ondergrond volledig drogen.
    Je kunt dan naar hartelust uitproberen. Is het mislukt, dan haal je het gewoon weer weg met wat terpentine.

    Ik zou het zelf proberen met een waaierpenseel op zijn kant, met wat licht verdund wit. (niet teveel verdunnen).
    Zoek een beetje naar de beste verdunning.

    Je krijgt het beste effect door de fontijn in 1 vlotte beweging te schilderen. Dus niet een paar keer over dezelfde plek.

    Je kunt nog een heeeel klein beetje blauw voor een koude fontijn, of rood voor een warme fontijn doormengen.
    Met de waaierpenseel kun je gemakkelijk verbreden door hem te draaien.
    Aan het eind van je streek bevat de waaierpenseel minder verf, waardoor je vanzelf het idee krijgt dat de fontijn vernevelt.
    Geef je penseel aan het eind van je streek ook wat minder druk.

    Natuurlijk is het altijd handig om een oefendoekje te hebben waar je lekker op kunt uitproberen.
    Als je nog vragen hebt, dan hoor ik ze graag.

    Succes!

    Vriendelijke Groet,


    Door Maartje op 11 februari 2012

    Hartelijk dank Alex. Met de waaierpenseel is de fontein inderdaad gelukt. T.z.t. zal ik een foto doorsturen van het schilderijtje, het is ‘zomaar wat’ en vaak veranderd…. Nog een vraag: ik heb lange tijd niet geschilderd en veel tubes zijn niet goed meer af te sluiten, soms door tveel aangekleefde verf op de schroefdraad, jammer want er zitten dure kleuren tussen. Hoe hou jij je tubes schoon? Nogmaals hartelijk dank voor je tips. Maartje


    Door Alex op 11 februari 2012

    Hoi Maartje,

    Tof dat het gelukt is. Ik zie uit naar jouw foto.

    Het beste kun je natuurlijk direct je tubes schoon maken met een doekje. De dopjes gooi ik ook wel in een bakje met water en veel afwasmiddel, dan lost de verf snel op. Van oude tubes bewaar ik de schoongemaakte dopjes, dan kun je nog eens wisselen als dat nodig is.
    Je kunt wat kwast ontharder op de schroefdraad van je tubes smeren of met een mesje schoon krabben.

    Succes.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Marian Franken op 12 februari 2012

    Als je voor het sluiten even de tube met de onderkant op een tafel kloppen, zo zakt de overtollige verf weer terug.

    Plaats een reactie


    *


    like

    Niks missen? Blijf met 1 muisklik op de hoogte!