Bespreek mijn schilderij

[socialbuttons]

Deze pagina is speciaal bedoeld voor iedereen die graag zijn schilderij wil laten bespreken.

Wil jij graag jouw schilderij door mij laten bespreken?

-Klik op de donkerblauwe knop “reageren” of scroll helemaal naar beneden.
-Stel bij reageren jouw vragen en omschrijf zo goed mogelijk wat je graag besproken wil hebben.
-Je kunt zelf geen foto plaatsen: Stuur een duidelijke, mooi recht genomen foto van je werk naar mail@schilderenmetolieverf.nl

Een schilderij hoeft niet per sé af te zijn. Als je bijvoorbeeld vast bent gelopen kun je ook halverwege een bespreking aanvragen zodat je weer verder kunt.
Daarbij kun je vertellen:
wat je hebt willen bereiken met je schilderij
waar je tevreden over bent
waar je moeite mee had
waar je nog vragen over hebt
hoe je iets aan moet pakken
etc.
Hoe meer informatie je geeft hoe beter ik kan reageren.
Bespreek mijn schilderij is bedoeld voor één schilderij per keer, zodat het voor iedereen overzichtelijk blijft.
Niettemin mag je meerdere keren een schilderijbespreking aanvragen.
Nadat je je omschrijving hieronder hebt geplaats, stuur je een duidelijke foto van je schilderij naar mail@schilderenmetolieverf.nl
Ik plaats deze foto en mijn reactie dan zo spoedig mogelijk erbij.
Natuurlijk zal ik altijd mijn best doen om jouw schilderij zo respectvol mogelijk te bespreken.
[socialbuttons]

120 gedachten over “Bespreek mijn schilderij

  1. Hallo Alex,
    Ik heb een kinderclown geschilderd in olieverf voor mijn oogappel Nina.
    In de laatste les van Olie-schilderen adviseerde mijn Leraar mij om de achtergrond in ‘wolkjes’ te schilderen doch dat was helemaal n i e t mijn voorkeur. Ik heb het niettemin toch geprobeerd maar het resultaat staat mij écht niet aan ….
    Zelf gebruik ik liever een contrastkleur bvb paars of een tint hiervan. Graag uw deskundig advies a.u.b.?
    (Is het een goed idee van mij om de kleur p a a r s te kiezen of misschien toch een andere kleur?, ik denk hierover omdat oranje goed contrasteert met paars, maar ik volg natuurlijk uw raadgevingen, dat spreekt vanzelf!)
    Ik zie uw antwoord met grote belangstelling tegemoet, waarvoor nu alvast hartelijk dank bij voorbaat!
    Met vriendelijke groeten,
    Marlène
    marleen.jeunen@gmail.comclouwn

    1. Hoi Marlène,
      adviezen van leraren, inclusief die van mijzelf zijn er altijd om in de wind te slaan als dat je zo uitkomt.
      Zo ook dus mijn onderstaande suggesties.
      Voor advies over achtergronden verwijs ik je naar mijn vorige bespreking.
      Als je toch voor wolken kiest, dan zou ik ze wat gedefinieerder maken, bijvoorbeeld door meer kleuren dan alleen wit te gebruiken.
      Bijvoorbeeld grijsblauw en oranjerood.
      Dat zijn van die mooi weer wolken die je de afgelopen dagen veel kunt zien tegen zonsondergang.
      (is bijna altijd een teken dat de volgende dag ook mooi weer zal geven).
      Probeer wolken eens te schilderen met een waaierpenseel en maak korte draaiende bewegingen. Poets het resultaat niet te veel door, dan blijven de wolken spannend en grillig.
      Succes!
      Vriendelijke groet,
      Alex

      1. Hartelijk dank voor uw goede raad en tips Alex. Ik heb een proefwerkje gemaakt met een
        waaierpenseel en inderdaad : het oogt meteen veel frisser en aangenaam om naar te kijken. Ik moet nu alleen nog beslissen welke kleuren het best matchen met het o r a n j e van de kinderclown? Dit gaat weer een moeilijke beslissing worden want ik heb al enkele mooie kleuren uitgetest …. Ook uw idee om een beetje te puzzelen met allerlei achtergronden is een leuke bezigheid, die ik zeker – in de toekomst – nog zal toepassen!
        Met vriendelijke groeten,
        Marlène

  2. Hallo Alex,
    Enkele weken geleden, ben ik begonnen aan een CLOWN. Ik heb er mij lekker mee geamuseerd …
    Nu – enkele dagen geleden – bekijk ik het resultaat opnieuw en stel vast dat ik toch niet helemaal tevreden ben over de
    achtergrond: ik heb ultramarijn en ceruleum blauw gebruikt maar vind dit toch een beetje te donker en daarom heb ik er wat wit doorheen gekliederd. Dit was misschien toch niet zo’n goed idee want nu lijkt het alsof ik iets heb willen verdoezelen?
    Wat denkt u hierover: graag uw deskundig advies over het geheel?
    Met vriendelijke groeten,
    Marlène
    clouwn-olieverf

    1. Hoi Marlène,
      Het kiezen van achtergronden is natuurlijk heel individueel en soms ook echt een zoektocht.
      Als je van een voorbeeld werkt, is het een goed idee om het hoofdonderwerp uit te knippen en te testen tegen verschillende achtergronden.
      Ook kun je je schilderij uitprinten en hetzelfde doen.
      As je wil dat je kleuren lekker gaan knallen, kun je er voor kiezen om als achtergrond een complementaire kleur te gebruiken.
      Daarbij moet je er goed bij nadenken welke kleuren je elkaar wil laten versterken.
      Kies je daarbij paars, dan zullen de gelen extra gaan opvallen. Kies je voor groen, dan zullen de huidkleuren en de roden meer gaan stralen.
      Je kunt ook combineren bijvoorbeeld door paarse en groene vlakken in de achtergrond te zetten.
      Wil je juist de aandacht meer op je hoofdonderwerp(en) vestigen dan kun je beter kiezen voor een wat neutralere kleur.
      Daarnaast is het aan te raden om je kleuren door te mengen met grijstinten waardoor ze wat minder dominant worden.
      Je achtergrond wat waziger maken zal er voor zorgen dat je hoofdonderwerp meer naar de voorgrond komt.
      Al met al blijft het aan te raden om vooraf wat te experimenteren met knipsels en achtergronden.
      Het is en blijft een zoektocht met vele mogelijkheden.
      Succes!
      Vriendelijke groet,
      Alex

  3. Heb een mail naar jou toe gestuurd maar nu nogmaals schilder veel op houten panelen die ik zelf maak of tegen kom, alleen heb ik het gevoel dat het heel snel smeren wordt dit schilderij is gemaakt op een deel van een oude binnendeur weet niet hoe ik hier een foto kan plaatsen.
    Schilderij-op-houten-paneel

    1. Hoi Hans,
      om het nog even duidelijk te zeggen: foto’s mail je aan mij door en ik plaats die dan bij jouw tekst.
      Wat bedoel je met het wordt heel snel smeren? Wat voor verf gebruik je?
      Probeer je vraag goed te omschrijven en vertel wat je voor materiaal gebruikt.
      Daarnaast wat je wil bereiken.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  4. Ik vind hem erg mooi welk bos hangt hij en schuur je ook eerst je plank hier ben ol nog mee bezig
    Groetjes Ank

  5. Ik ben geboeid door alles wat leeft en beweegt en probeer de realiteit en de sfeer daarvan zo goed mogelijk weer te geven, maar de afzetting met prikkeldraad vind ik minder geslaagd, maar wel essentieel. Heel graag uw kritiek/raadgevingen.
    Mhg. Simon Streuper
    Simon-Streuper-Olieverf-koeien-in-de-wei

    1. Hoi Simon,
      Ik vind dit een bijzonder knap schilderijtje.
      Heel mooi hoe je heel subtiel met het licht hebt gewerkt.
      Het prikkeldraad is misschien niet zo gezellig in dit landschap, maar het werkt wel essentieel mee aan je perspectief.
      Je zou misschien kunnen kiezen voor een houten hekwerk.
      Als je daarbij de voorgrond van dat hekwerk heel scherp weergeeft, kan dat ook nog meer optisch perspectief geven, waardoor het plaatje nog iets meer driedimensionaal wordt.
      Tenzij jij nog specifieke vragen hebt, kan ik weinig aanmerken op dit werkje.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  6. Dit schilderij heb ik gemaakt naar een schilderij van Helmantel.
    Ik ben een liefhebber van zijn schilderkunst die rust uitstralen.
    Alex (en anderen) zou ik willen vragen om het te bekijken en uw eerlijk oordeel te geven.
    Er zijn wat dingen in het schilderij wat ik anders had willen zien, zoals de achtergrond.
    Verder ben ik er wel blij mee, maar zie uit naar uw reactie en opmerkingen.
    Een hartelijke groet: Bert v.d.Meer.
    schilderij-gemaakt-naar-een-schilderij-van-Henk-Helmantel

    1. Hoi Bert,
      Een geslaagd schilderij zou ik zeggen.
      Ik weet natuurlijk niet hoe het origineel er uit ziet.
      De achtergrond is wat neutraal, maar wellicht trekt dat wel alle aandacht naar het kastje.
      In andere gevallen kun je er ook voor kiezen om wat vlekkerigere achtergronden te gebruiken.
      Gebruik daarvoor grote kwasten, grove streken en meng niet teveel door op het doek.
      Maak ook foto’s van je werk en print ze uit.
      Zo kun je lekker kliederen en experimenteren met achtergronden in de afdrukjes.
      Ik vind de lijst persoonlijk wat zwaar. maar zoals ik al zeg is dat mijn persoonlijke mening.
      Ik zou zelf bijvoorbeeld een donkergroene lijst kiezen met een rustig welvend profiel.
      Ook het effect van lijsten kun je volop uitproberen met afdrukjes uit de printer.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  7. Goede avond,
    Hr Alex moest mijn schilderij op een andere manier naar je toe zenden, maar helaas! Niet gelukt, heb nog even hulp gehad maar ook dat lukte niet.
    Een reactie plaatsen alleen (zie dit berichtje).
    Vriendelijke groet
    Gonny

  8. Dag Alex,
    Ik vind het tof dat je raad en advies wilt geven op een gemaakte schilderij, raad en (of) advies is altijd welkom en kan enkel een positieve invloed hebben op mijn werken.
    Mijn doel:
    Mijn drang tijdens het schilderen is misschien door beroepsmisvorming (als fijnmecanieker) fotografisch te schilderen, daarmee bedoel ik dat mijn schilderij op een foto moet lijken.
    Tot op heden heb ik een viertal schilderijen welke ik als “AF” beschouw en twee “Gezichtsbedrog schilderijen ” Ik denk dat ik deze eens heb toegestuurd op 20/12/2013.
    Maar nu leg ik mij speciaal toe op portretschilderen .
    Tot nu heb ik volgende portret schilderijen gemaakt: Mijn vrouw en schoonmoeder – mijn zoon en schoondochter — mijn kleinkind – mijn zelfportret . Maar geen enkel vind ik 100% af en werk ik ze soms nog bij met “glazing” en bestudeer ik ze waar ik ze nog zou kunnen verbeteren.
    Met ander woorden ik ben niet snel tevreden van mijn werk.
    Ik heb dagen dat het me beter lukt en andere dagen dat ik moeite heb en dan leg ik het soms opzij en begin iets anders.
    bv. Plooien in een pull of kleed of gelaatrimpels geven mij soms de meeste problemen
    Ook is het soms moeilijk om de geschilderde persoon naturel weer te geven en dan werk ik eraan tot het zo naturel mogelijk lijkt.
    Waar ik nog veel moeite mee heb is de start. Ik begin wel met een potloodschets voor de compositie, verhouding en perspectief, maar het grijzen sla ik gemakkelijk over en start te snel met grondlagen in de kleuren. Ik wil te snel resultaat zien (dat moet ik dringend afleren)
    Ik ben er mij van bewust dat het moeilijk en zelfs bijna onbegonnen werk is hier omtrend aanwijzingen te geven daar elke schilderij andere moeilijkheden kent.
    Alsook denk ik het volgende :
    Als voorbeeld neem ik mijn kleinkind. Ik had haar geschilderd er haar niet volledig in , het was een baby maar niet mijn kleinkind welk ik er zou moeten inzien. Toen ik het schilderij toonde aan mijn schoondochter antwoordde ze mij ” Ze trekt er een beetje op ” Weken heb ik er over gedaan om een positief resultaat te bekomen en dit door te zoeken, vergelijken en te verbeteren.
    Naar mijn bescheiden mening is het enkel door ervaring dat men sneller de karaktertrekken kan opmerken.
    Of denk ik fout ???
    In de hoop dat je de tijd vind om ze te bekijken en te beoordelen dank ik u bij voorbaat
    Vriendelijke groeten
    Bespreking-schilderij-portret

    1. Hoi Benjamin,
      Dit is de enige foto die ik van je heb ontvangen.
      Maar de bedoeling is ook per keer één schilderij te bespreken, want anders wordt het onoverzichtelijk.
      Ja, het schilderen van goed lijkende portretten is ontzettend moeilijk.
      Het is sowieso aan te raden om een foto eerst te projecteren of over te trekken om de grootste lijnen vast te leggen.
      Voor tekenaars heet dat vals spelen, voor schilders is dit een zeer toelaatbare methode.
      Alles helemaal zelf uitpuzzelen is heel dapper, maar daar hoort dan bij dat het soms heel erg frustrerend kan zijn.
      Verder kan ik je aanraden om zowel je voorbeeld als je schilderij in stukjes te bekijken,
      Dek de rest af met velen papier.
      Bijvoorbeeld eerst de linkerhelft van een gezicht, dan de rechterhelft.
      Dan de onderkant, dan de bovenkant, etc.
      Je kunt ook diagonaal vlakken afdekken.
      Bekijk ook de belangrijkste persoonlijke onderdelen als ogen, mond, neus, gezichtslijnen, etc
      Constateer waar je verschillen of fouten ziet, schrijf ze op en haal dan alle afdekking weer weg.
      Kijk nu nogmaals naar het geheel en kijk naar de zaken die je ontdekt hebt.
      Tijdens het schilderen kun je ook delen afdekken.
      Deze methode is ook heel geschikt voor het vinden van de juiste kleuren.
      kleuren naast elkaar beïnvloeden elkaar en door de rest af te dekken vind je pas de ware kleuren.
      Punten die heel erg veel invloed hebben op een portret zijn ogen, wenkbrauwen, mond en neus, kaaklijn, kin, gezichtslijnen.
      Als er maar een hele kleine afwijking in zit dan kan een portret helemaal de mist in gaan.
      Probeer deze onderdelen dan ook helemaal afgedekt te bekijken.
      Tot slot wil ik je graag zeggen dat jouw perfectie uit jouw schilderij is af te zien.
      Mijn complimenten dus.
      Het echt goed weergeven van portretten is een lange weg van veel doen en leren van je fouten.
      Volgens mij ben jij al flink op weg.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Goede avond Alex,
        Mijn hartelijke dank voor de tips, zeker de tip om delen af te dekken ga ik zeker toepassen. Eén dezer dagen zal ik eens het schilderij van mijn zoon en schoondochter toesturen om uw mening te kennen.
        Wat ik zeer aantrekkelijk vind is ook dat jou beoordelingen van andere schilderij zeer leerrijk kunnen zijn.
        Ik heb hierbij terug een stimulans gekregen en zal zeker deze site blijven volgen.
        Hartelijke dank
        NIC.

  9. Hoi Alex,
    Het schilderij dat ik meestuur is door mij gemaakt naar aanleiding van de ‘proefles’ over lucht en water. Ik vond het best lastig om jouw techniek te volgen, vooral met de lucht in beweging krijgen. Maar uiteindelijk heb ik er een eigen draai aan gegeven en daar ben ik toch wel een beetje trots op. Het was de bedoeling dat ik op de voorgrond een strand met golven en een palmboom schilderde. Dit ging helemaal mis. Schilderij een paar weken weggezet en toen de palmboom weggehaald en bootje geschilderd (schuin liggend). Kortom ik heb geleerd dat al mislukt iets, je niet moet opgeven en iets anders proberen. Zoals jij in je lessen aangeeft: kijk maar wat er gebeurt. Ik vind dat best spannend. Vooral het schuinliggende bootje vond ik erg moeilijk, vooral de verhoudingen.
    Hilde-van-Gup

    1. Hoi Hilde,
      Heel goed dat je je eigen weg bent gegaan en het misgaan hebt benut als een nieuwe kans.
      Lessen zijn uitstekend om van te leren, maar als je vast loopt, is het beter om het los te laten.
      Door zelf te ontdekken en te proberen zul je de lessen een volgende keer ook weer beter begrijpen.
      Ook ik heb wel eens schilderijen die totaal mislukken of vastlopen.
      Ik berg ze dan op en bekijk ze na enige tijd opnieuw, met andere ogen.
      Vaak ben ik dan best tevreden, omdat ik mijn aanvankelijke plan heb losgelaten en open sta om nieuwe mogelijkheden te zien.
      Ik vind dat je verhoudingen behoorlijk goed gelukt zijn.
      Als houvast kun je een denkbeeldige of (met heel dunne lijntjes) tijdelijke driedimensionale box om je bootjes schilderen.
      Trek je in die box ook nog middellijnen en diagonalen dan krijg je nog meer houvast.
      (zie ook mijn gratis perspectieflessen)
      Al met al vind ik jouw schilderijtje bijzonder geslaagd.
      Je hebt zelfs echte weerspiegelingen geschilderd en heel dunne lijntjes.
      De bootjes in de verte zijn vaag, waardoor je ook optisch perspectief hebt gemaakt.
      Ook aan schaduw heb je gedacht.
      Ik krijg bij dit plaatje een beetje een Grieks/Turks gevoel.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  10. Door Irene
    Dit schilderij heb ik gemaakt naar een fofo genomen door mijn man in Venetie zelf.
    Deze foto is ´s nachts gemaakt.
    Doel was de geheimzinnige sfeer van die karnavalsperiode weer te geven.
    Moeilijkheid was de maskers van de personen op de achtergrond zo flou mogelijk over te brengen wat me maar half gelukt is.
    Wat redelijk geslaagd is zijn de gemaskerde op de voorgrond. Het gebouw heb ik terug moeten schilderen omdat er toen restauratiewerken waren en de paarden heb ik toen op internet gevonden en aangepast aan de grote van het schilderij. groetjes en bedankt Irene
    Venetië-olieverf-Irene-Verdeyen

    1. Hoi Irene,
      een heel spannend plaatje!
      Zo te zien heb je gewerkt met een beperkt palet, wat direct voor een bepaalde sfeer zorgt.
      Waar ik moeite mee heb is de abrupte overgang tussen vaag en scherp.
      Hierdoor lijken de personen op de voorgrond bijna geplakt op de achtergrond.
      Ik denk dat je dit kunt verhelpen door enkele personen op de achtergrond iets scherper weer te geven.
      Je maakt hiermee als het ware een overgang tussen scherp en vaag, waardoor het optisch perspectief geloofwaardiger wordt.
      De handen en armen van het paar zou je nog iets scherpen kunnen maken door meer verzadigde kleuren te gebruiken.
      Hierdoor komen deze meer naar voren waardoor je meer driedimensionaliteit krijgt
      Nu zitten de verzadigde kleuren het meest in de gezichten, waardoor de handen die eigenlijk naar voren komen een beetje wegvallen.
      Al met al vind ik dit een technisch heel knap en fijngeschilderd schilderij met een spannende sfeer.
      Dus zeker mijn complimenten!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  11. Hallo Alex,
    Volgens uw bericht hebt u de foto van mijn schilderij met reuze pompoen reeds ontvangen.
    Met deze wil ik melden dat ik nog nooit geschilderd had tot ik van een vriend een koffer kreeg met allerlei tuben olieverf (afkomstig van een overleden schilder)
    Ik ben dan gaan rondneuzen op het internet over beginnen schilderen met olieverf, na wat zoekwerk heb ik mij een set goedkope penselen aangeschaft een paar schilderdoeken.
    Ik wist niet goed hoe ik moest beginnen en heb dan maar een poging gedaan om een zelf gekweekte reuze pompoen te schilderen, ik dacht dat het nog meeviel en heb dan ook maar de bladeren en houten constructie met pvc folie van de serre er bij geschilderd.
    De bladeren aan de linker zijde zijn niet naar mijn zin maar deze aan de rechterkant vindt ik beter van vorm. Wat ik wel moeilijk vindt zijn de (fijne) nerven in de bladeren en de rechtlijnigheid van de houten constructie.
    Graag uw bevinding over mijn allereerste experiment.
    Dank bij voorbaat,
    Ronny
    Reuze-pompoen

    1. Hoi Ronny,
      lang niet slecht voor een eerste schilderijtje.
      Je zal altijd zien dat bij het schilderen van veel dezelfde voorwerpen, de laatsten altijd beter zijn dan de eersten.
      Dat is nu eenmaal een gegeven en het betekent dat je gaandeweg groeit.
      Sta er niet te lang bij stil en ga gewoon een volgend schilderij maken.
      Heel fijne lijntjes, zoals nerven kun je ook maken door te tekenen (krassen) in de natte verf met bijvoorbeeld een saté prikkertje.
      Als je van tevoren heel goed weet wat je wil gaan doen, kun je vooraf een lichtgroene laag acrylverf opzetten.
      Acrylverf droogt heel snel en je kunt er na ongeveer een half uurtje al overheen met olieverf.
      Ga je daarna de nerfjes uitkrassen, dan komt de lichtgroene verf weer tevoorschijn.
      Zo kun je heel dunnen lijntjes maken zonder iemand weet hoe je dat gedaan hebt.
      Als beginnende schilder wil ik je graag meegeven dat schilderen veel meer dan tekenen aan elkaar hangt van trucjes en slimmigheden.
      Die trucjes en slimmigheden leer je vooral door veel te doen en fouten te durven maken.
      Juist in die fouten ontdek je vaak bijzondere effecten die per ongeluk gebeuren.
      Heb je mijn gratis videoles al gevonden?
      Ik denk dat je er veel door zult ontdekken.
      Ik wens je heel veel plezier met je verse schildercarrière!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  12. Beste Alex, ik heb met plezier uw les bekeken en ik zou graag een werk willen laten toetsen.
    Bijgaand werk heb ik enige tijd geleden afgerond. Ik ben best tevreden met de handen, het kant en de stofuitdrukking. Ik ben niet tevreden over de sleutelbeenderen.
    Heeft u nog tips voor het schilderen van stof en huid?
    Ik ben benieuwd naar uw reactie. Alvast hartelijk dank.
    Met vriendelijke groet,
    Anneke van Teijlingen
    Anneke-van-teijlingen

    1. Hoi Anneke,
      Als je mijn les hebt bekeken, dan zal je hebben gezien dat ik mij op een ander pad begeef dan jij.
      Ik ben zelf bezig op een wat vrijer pad en laat mijn schilderijen meer ontstaan dan dat ik ze plan.
      Niettemin vind ik jouw klassieke aanpak ook boeiend en complimenteer ik je met het resultaat.
      de sleutelbeenderen lijken inderdaad niet te kloppen, vooral bij de aansluiting van het borstbeen.
      Ook het rechter sleutelbeen zit naar mijn mening te hoog en loopt te krom.
      Misschien is mijn beste tip om eens naar de anatomie van het skelet te kijken.
      De handen zijn inderdaad heel erg mooi gelukt.
      Verder heb ik niet zoveel tips voor je.
      Ik leg mij toe op de beginnende en gevorderde schilder en heb een vrijere insteek dan de klassieke aanpak.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  13. Hoi.
    Ik heb zojuist een schilderij naar je gemaild.
    Het is het allereerste schilderij wat ik gemaakt heb, wel onder begeleiding van een professional hoor.
    Ik ben er zelf best wel tevreden over. Ik heb echter veel moeite met het kleuren mengen.
    Wil je me een eerlijk mening geven en misschien advies over het mengen.
    Alvast bedankt, groeten Willie
    Eerste-schilderij-Willie-Bekers

    1. Hoi Wilie,
      ik vind het een leuk schilderij, al helemaal voor een eerste schilderij.
      Zo te zien heb je aardig aanleg en raad ik je vooral aan om nog veel meer schilderijen te gaan maken.
      Wat kleuren mengen betreft is het aan te raden om wat meer kennis over kleuren te krijgen en daarnaast kleuren te leren mengen volgens een vaststaande methode.
      Op die manier zal je er heel snel grip op krijgen.
      Ik heb hiervoor speciaal de kleurenmengccursus ontwikkeld.
      Ik wens je nog heel veel schilderplezier en ben benieuwd naar je volgende werken.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  14. Hoi Alex,
    Sinds een paar weken schilder ik weer veel, dankzij jouw lessen met olieverf. Hiervoor heb ik een vrij intensieve teken en schildercursus gevolgd, waarbij er minder ruimte was voor eigen expressie. Nu wil ik mij gaan bezighouden met ‘vrije’ landschappen waar ritme, harmonie, kleur etc.. vrij spel hebben. Mijn inspiratiebron vormen mijn eigen bewerkte foto’s en olieverf. Ik leer veel van jouw website!
    Op internet kwam ik de Talens-wedstrijd tegen, het is de bedoeling om een schilderij te maken geïnspireerd op van Gogh. Ik stuur je een eerste probeersel. Een vrij landschap, waarbij ik veel kleur en structuur heb uitgeprobeerd. Het is nog niet af, ik wil graag lijnen scherper neerzetten, kleuren verdiepen… Maar ik ben bang dat de spontaniteit verdwijnt..Kun je mij misschien helpen?
    Inge
    Abstract-inge-fintelman

    1. Hoi Inge,
      ik ben het met je eens dat het een goed idee is om enkele onderdelen te verscherpen en te voorzien van verzadigdere kleuren.
      Mijn eerste indruk was: het mist diepte.
      Ik kan me voorstellen dat je bang bent om iets te verpesten, daar heb ik ook wel eens last van.
      In zo’n geval maak ik meerdere afdrukjes van mijn werk om daar vervolgens lekker ongestraft in te kliederen.
      Als ik dan een proefstukje heb gemaakt waar ik dan tevreden over ben, ga ik het niet letterlijk naschilderen, want dan verdwijnt inderdaad de spontaniteit.
      Maar door de oefenstukjes heb ik toch wat meer trefzekerheid opgedaan en weet ik beter waar ik naar toe wil.
      Ik zou in dit werk persoonlijk kiezen om de verschillen tussen licht en donker te versterken.
      Je kunt dit het beste bestuderen door het werk te bekijken door je oogharen.
      Goede en spannende verhoudingen tussen licht en donker bepalen heel erg of een schilderij boeiend is of niet.
      Daarnaast zal de illusie van diepte een schilderij ook altijd goed doen.
      Dat kun je bereiken door te werken met tegenstellingen tussen vaag en scherp, verzadigde en minder verzadigde kleuren.
      Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen inspireren.
      Succes!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  15. Beste Alex,
    Dank je wel, hier kan ik verder mee. Hopelijk kan ik je binnenkort het resultaat laten zien! Dank je wel voor je snelle reactie!!
    Inge

    1. Hoi Henny,
      wat de lucht betreft: Wauw!
      Het is een prachtige, super spannende lucht geworden vol beweging.
      Wat mij betreft ben je hierin zeer geslaagd.
      Wat het water betreft raad ik je aan om de verf heel horizontaal op te brengen en iets meer uit te strijken met een schone kwast.
      Daarbij is het ook heel belangrijk dat je rechte horizontale streken gebruikt van helemaal links naar rechts en andersom.
      Werk daarbij van buiten naar binnen.
      Probeer de lucht eens apart te bekijken door het water af te dekken.
      Je zal dan zien dat de lucht bijna een foto zou kunnen zijn.
      Dek daarna de lucht af en kijk naar het water.
      Hoewel het er veel van weg heeft, het lijkt nog niet echt heel overtuigend op water.
      Dat komt vooral doordat de kwaststrepen niet voldoende horizontaal zijn en de verf niet voldoende is doorgestreken.
      Als je wil dan kan je het water nog een keer opnieuw doen, door na droging eerst weer een witte glij-laag aan te brengen.
      Plak daarbij je horizon af met een stukje doorzichtig tape.
      Je kunt dit natuurlijk ook gewoon laten en het in een volgend schilderijtje doen.
      Het zal leuk zijn om de verschillen later te kunnen bekijken.
      Al met al ben ik super-trots met wat je gedaan hebt met mijn gratis videoschilderles.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Ik had hetzelde als jij Alex, was niet tevreden met het water. I’m volg je eerste raad op en plak de lucht af met tape en begin opnieuw. Ik kan het daarna met foto’s vergelijken . Ik mail het resultaat als het af is.
        Dank voor je advies
        Groetjes Henny

      1. Hoi A Zopfi,
        het is voor mij een beetje moeilijk om te weten wat jij mist.
        Misschien moet je mij een beetje helpen.
        Ik vind de diepte wel ok.
        Slim hoe je die krasjes hebt gebruikt om perspectief te suggereren.
        Vriendelijke groet,
        Alex Mooyman

  16. Beste Alex,
    Ik zit een beetje vast om de gezichtsuitdrukking van mijn schilderijen te volmaken,ik durf nog te weinig kleuren mengen om dat te verwezenlijken.
    Graag had ik wat suggesties van u verkregen

  17. Van het portret van Duyselberg,is het formaat van het doek te klein,dat weet ik.
    Maar wat vindt je van de gelaatskleur.
    Wim-Duisenberg

    1. Hoi A.Zopfi,
      Even voor de andere lezers: de ruimte om het portret heen is inderdaad wat krap.
      Zoals je al schrijft heb je dat zelf ook al gezien.
      In dit portret kun je heel goed zien dat huidkleuren nooit bestaan uit alleen roze.
      je ziet ook andere kleuren en witte highlights.
      Voor mijn gevoel zijn de donker tinten iets te zwaar doorgevoerd en dan vooral aan de onderkant van het gezicht.
      Daarnaast zou ik de bril nog wat meer detail geven. Hij lijkt nu van één kleur en zonder perspectief.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  18. Dag Alex,
    Bedankt voor je reactie.
    Ik had graag het schilderij van de Monalisa besproken die ik graag wilde afwerken,maar in het bijzonder met het gelaat heb ik problemen om de juiste huidskleur en de ogen af te werken.
    Vriendelijke groeten?
    Fons
    Mona-Lisa-Fons

    1. Hoi Fons,
      voor het gemak heb ik maar even een plaatje van de echte Mona Lisa erbij gepakt.
      De-echte-Mona-Lisa
      Het kan natuurlijk zijn dat jij een ander plaatje hebt gebruikt, maar ik kan hier toch al veel uit opmaken.
      Wat onmiddellijk opvalt is dat jij de ogen , wenkbrauwen en neus probeert weer te geven met heel harde lijnen.
      Daardoor kun je eigenlijk geen kant meer op en loop je vast.
      Probeer alleen harde lijnen te gebruiken als deze ook werkelijk hard zijn.
      In mijn voorbeeld zie ik die eigenlijk alleen in het neusgat, de bovenste wimpers en de schaduw links naast de wang en kaak.
      En zelfs deze lijnen zijn niet keihard, ze vervagen een beetje.
      De rest geef je vorm door afwisselend schaduwen te plaatsen en lichtere plekken te schilderen.
      Begin met dat eerst heel dun aan te brengen met wat lichtere kleur, later pas de eindkleur.
      Ben je eenmaal tevreden dan kun je de kleuren wat sterker gaan aanbrengen.
      Bij het schilderen van een portret schilder je het gelaat meestal eerst met een basis-huidkleur.
      Dat meng je zelf door middel van alizarin crimson rood, een felle geel en veel witte verf.
      In mijn voorbeeld zie je dat de huidkleur behoorlijk naar geel neigt.
      Daarna ga je de lichtere kleuren maken door je basiskleur met wit te vermengen.
      Sommige plekken zullen juist wat geler zijn, andere plekken zullen juist wat roder zijn.
      Ook de lippen worden verkregen door het basismengsel door te mengen met rood.
      Je gebruikt telkens je basiskleur om de andere kleuren te mengen.
      Zorg dus dat je een flinke hoeveelheid basiskleur aanmaakt.
      Bewaar het eventueel onder plastic folie.
      Tot slot maak je de schaduwplekken door een heeel klein beetje donkergroen door je basiskleur te mengen.
      Het kan zijn dat dat niet de gewenste kleur geeft. Probeer in dat geval wat andere kleuren of groentinten te mengen.
      Het zal altijd een beetje zoeken zijn naar de juiste kleur.
      In principe worden schaduwkleuren altijd gemengd door je gebruikte basiskleur door te mengen met een heel klein beetje van zijn complementaire kleur.
      Probeer verder bij het naschilderen van een voorbeeld altijd om je voorbeeld bijna geheel af te dekken, behalve hetgeen je na wil schilderen.
      Kleuren naast elkaar beïnvloeden elkaar, waardoor het moeilijk wordt om een kleur werkelijk te definiëren.
      Door gedeeltes af te dekken voorkom je dit effect en kun je ook beter zien wat je wil naschilderen (meer focus).
      Probeer de juiste verhoudingen van alle onderdelen van haar gezicht te vinden door door je oogharen heen naar het voorbeeld en je doek te kijken.
      Hierdoor blijven de grootste contouren zichtbaar wat het naschilderen flink vereenvoudigt.
      Je ziet veel sneller als er iets niet klopt.
      Het schilderen van al die kleine schaduwen, licht en donkerplekjes betekent dat je heel weinig verf moet gebruiken en door zachtjes kloppen met een schone kwast de randen kunt vervagen.
      Ik gebruik voor dit soort werkjes altijd graag een kattentong.
      Je hebt best wel een moeilijk onderwerp gekozen om na te schilderen, dus als je halverwege nog meer advies wil krijgen, voel je dan vrij om mij nog een keer te vragen.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  19. Hoi Alex,
    Wat leuk dat je schilderijen bespreek, daar had ik nou het meest behoefte aan.
    Dus hier een schilderij van mij.
    Dit schilderij is vanaf een foto van het plaatsje Pont en Royans in Frankrijk
    Acryl op doek.
    Vrienden van ons hebben daar een huisje.
    Wij mochten er gebruik van maken om onze vakantie er door te brengen.
    Zij zochten nog een aantal schilderijtjes voor aan de muur, vandaar dit schilderij.
    -Maar hoe doe ik de lucht, betreffende perspectief. Veraf lichter en naar voren donkerder en hoe krijg ik een mooie lucht kleur blauw.
    -Ik heb vooraan met houtskool een boom getekend waar nog blaadjes aan moeten, maar is die boom wel nodig voor het perspectief of zal ik deze weg laten.
    En wat het water betreft moet ik er nog wat aan veranderen.
    Ik hoor het graag van U.
    Groetjes,
    José
    Pont-Royans

    1. Hoi Jose,
      Water en lucht hebben meestal overeenkomende kleuren omdat water de lucht weerspiegelt.
      Dat kan natuurlijk ook wel eens afwijken als water heel vervuild is of als het heel ondiep is, zodat je ook de bodem ziet.
      Ik schilder zelf altijd eerst lucht en water voordat ik andere dingen ga schilderen, zodat ze goed overeenkomen.
      In jouw geval vind ik het water heel mooi met alle weerspiegelingen, dus ik zou eerder de lucht aanpassen aan het water.
      De lucht lijkt wat kouder van kleur dan het water, net of er in de lucht een ander weertype is dan in het water wordt weerspiegeld.
      Ik zou dus het blauw van het water gebruiken om de lucht te schilderen.
      Wat (optisch) perspectief in de lucht betreft zeg je het bijna goed: Veraf niet per se lichter maar wel minder verzadigd van kleur.
      Je kunt hiertoe een heel klein beetje zeer lichtgrijs door je verf mengen en de lucht tamponeren (rechtstandig kloppen in de verf met een grote kwast).
      Vooraan gebruik je dan juist wat verzadigdere kleuren en scherpere contouren.
      Ook aan de rechterkant van de gebouwen, die dichterbij lijken, zou je de kleuren wat verzadigder kunnen maken.
      Alleen al de stuikjes aanpakken zal meer diepte brengen.
      Nu zitten de meest verzadigde kleuren in het midden van het doek.
      De huisjes geven heel veel sfeer aan het schilderijtje, bijna zonde om daar een boom voor te zetten
      Verder zijn zijn onderwerpen die van het doek aflopen niet zo aan te raden.
      Ze worden meestal als storend ervaren.
      Je zou voor het perspectief ook een steen in het water kunnen schilderen of een (frans) hekwerkje op de voorgrond.
      Al met al vind ik het een schattig schilderijtje waar veel geduld van afstraalt.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Bedankt Alex,
        Ik was zelf ook nog niet tevreden over de lucht. Deze zal ik in dezelfde kleur als het water proberen te schilderen.
        In eerste instantie was ik van plan om links wat bomen neer te zetten, maar later vond ik het ook zonde dus ik denk dat ik een steen of stenen in het water doe.
        En ik zal de struikjes links en de gebouwen wat meer naar voren laten komen.
        Misschien moet ik het midden stuk dan ook wat minder kleur inbrengen.
        Nogmaals bedankt voor uw reactie, ik kan in elk geval weer verder.
        Vriendelijke groet,
        José

  20. Hoi Alex
    Hier is mijn 2e poging,
    Heb alleen het water veranderd, en zo goed mogelijk je advies gevolgd.
    En de lucht gelaten zoals het was.
    Vind dit al veel beter.
    Wat vind je ervan
    Groetjes Henny
    Henny-Aarts

    1. Hoi Henny,
      stukken beter zo!
      Het water schittert nu echt.
      Je kunt in een latere fase, na droging nog wat witte streepjes en zigzagjes schilderen om beweging te suggereren.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  21. Goede avond Alex,
    Hierbij wil ik je mijn laatste werk toesturen om eens je gedacht te kennen over het resultaat en waar ik nog verbetering zou kunnen aanbrengen. Dit om niet in verlegenheid te vallen bij de persoon voor wie ik het geschilderd.
    Daar ik nog geen raam had heb ik mijn doek op een plank gemonteerd om, als het droog is, op het raam te bevestigen. (43 x 33 cm.)
    Bij voorbaat dank ik u
    Nicasens Benjamin
    Sint-Bernhard-Hond-Nicasens-Benjamin

    1. Hoi Nicasens,
      tenzij je zelf nog vragen hebt, kan ik niet zoveel bedenken wat er nog zou moeten worden veranderd.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  22. Dag Alex,
    Hartelijke dank voor uw mening, dit is voor mij een grote geruststelling.
    Nog een goede avond
    Nicasens B.

  23. Hoi Alex,
    Wil graag het uiteindelijke resultaat laten zien van het schilderij dat je in juli hebt besproken. Ik heb jouw feedback ter harte genomen en er veel plezier aangehad/van geleerd tijdens het schilderen. Wat is olieverf toch fijne verf! Nu is er meer ordening het oog wordt geleid en er is meer contrast/licht/donker te zien. Ik denk dat het nu af is. Maar misschien heb jij nog een opmerking? Om je het proces te laten zien heb ik een foto meegestuurd van de drie versies, een detailfoto (collage) en een foto van het uiteindelijke resultaat. Het blijft lastig om zoveel kleur goed te fotograferen.
    Bedankt voor je feedback,
    groetjes Inge
    Inge-fintelman-aanpassingen-schilderij
    inge-fintelman-schilderij-eindresultaat

    1. Hoi Inge,
      Een hele metamorfose!
      Het is een stuk rustiger geworden voor het oog en de contrasten zijn ook beter geworden.
      Ik zou de rode blaadjes nog wat meer tinten rood geven. Als je een blaadje onder een mooie lichtval bekijkt, dan zal je opmerken dat de linkerkant vaak een heel andere kleur heeft dat de rechter.
      Blaadjes vooraan vangen meer licht dan verholen blaadjes.
      Vaak zijn de verschillen tussen de tinten heel groot.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  24. mijn laatste schilderij , waar ik erg trots op ben, wil ik toch vragen hoe ik vooral de waterpartij nog mooier en realistischer kan maken.
    Kees-Woerde-schilderij-bespreking

    1. Hoi Kees,
      Voor realistisch water is het belangrijk dat alle lijnen horizontaal zijn opgebouwd.
      Probeer dus altijd niet-horizontale lijnen te vermijden
      Als je nat in nat werkt, kun je dit benadrukken door altijd te eindigen door het water goed horizontaal door te strijken.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    1. Hoi Maria,
      Dat vind ik moeilijk om te beantwoorden. Wanneer is iets fout?
      Ik vind de geelwitte bloemen een beetje weinig geaccentueerd, vergeleken bij de rest.
      Misschien kun je daar wat mee?
      Als je van mij een goed antwoord wil krijgen is het van belang dat je zelf aangeeft waar je nog niet helemaal tevreden mee bent.
      Op die manier kan ik je veel specifieker aanwijzingen geven.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  25. Goede avond Alex
    Zoals beloofd stuur ik hierbij de foto van de Border Collie welke ik op vraag heb geschilderd.
    Van dit werk ben ik persoonlijk slechts 95% tevreden, niet tegenstaande dat iedereen het mooi vind, maar ik ben niet 100% tevreden. De rede ligt hem bij het tapijt (met dikke wol draden) Uit schrik dat ik alles zou verpesten durf ik het tapijt niet overdoen.
    De kleuren welke ik voor mijn zwart heb bij gevoegd is Sèvresblauw en bij wit een weinig gebrande omber.
    Graag had ik uw mening geweten over dit werk.(foto stuur ik afzonderlijk door)
    Mijn dank bij voorbaat
    Nicasens B.
    Eerste versie
    Border-Collie-olieverf
    Verbeterde versie
    Border-Collie-olieverf-aangepast

    1. Hoi Nicasens,
      als iedereen het mooi vindt en jij 95% tevreden bent, dan zou ik die vijf % maar laten voor wat het is.
      Een werk van jezelf is eigenlijk nooit klaar, maar ik zou voor die 95% tevredenheid gaan en er volop van te genieten.
      De voorpoten zijn wat mij betreft in vergelijking met de eerste versie beter los gekomen en meer deel uit gaan maken van de hond.
      Het wollen tapijt vind ik ook behoorlijk goed gelukt.
      Als je zelf nog niet tevreden bent dan raad ik je aan om los nog een aantal andere wollen tapijten te schilderen.
      Oefening baart kunst.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Goede morgen Alex,
        Mijn dank voor je oordeel.
        Oefenen op zulke wollen tapijten zal ik zeker doen en zal er zeker voor gaan.
        Hartelijke dank
        Nicasens B.

  26. Dag meneer
    bedankt voor het filmpje
    ik vind het echt fijn dat u zoveel gratis weg geeft.
    ik kan er ook veel van leren.
    ik heb hier een schilderij van mezelf.
    kunt u mij nog wat tips geven of wat ik verbeteren moet?
    Hert-in-bos-willem-van-sligtenhorst
    vriendelijke groet,
    willem

    1. Hoi Willem,
      een mooi schilderijtje waarin je goed gebruik hebt gemaakt van optisch perspectief.
      Omdat je zelf niet aangeeft waar je zelf nog verbetering zou willen, vind ik het moeilijk om je advies te geven.
      Je zou door te krassen in de natte verf nog wat takjes en sprietjes kunnen maken.
      Verder, dat zie je niet in dit plaatje omdat ik de randen heb bijgeknipt, raad ik je aan om de randen goed mee te schilderen.
      Ik ben benieuwd naar nog ander werk van jou.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  27. Dag meneer
    ik ben een roodborst aan het schilderen,
    maar de haartjes en de vleugel lukken niet helemaal.
    kunt u mij helpen?
    Roodborstje
    met vriendelijke groet,
    willem

    1. Hoi Willem,
      Allereerst raad ik je aan om nat in nat te werken.
      Werk je met acrylverf, voeg dan een retarder aan je verf toe.
      Retarder zorgt ervoor dat je verf minder snel droogt.
      Zo heb je meer tijd om kleuren op het doek nat in nat te mengen.
      Daarnaast raad ik je aan om je kleuren eerst in complementaire kleuren aan te brengen.
      Complementaire kleuren zijn de tegenoverliggende kleuren in de kleurencirkel.
      Dus onder oranje komt blauw, onder rood komt groen, onder geel komt paars, etc.
      Volledige-uitleg-over-kleuren-en-kleuren-mengen
      Nadat deze kleuren gedroogd zijn ga je er nat in nat overheen.
      Werk je met olieverf dan breng je dus eerst een dunne glijlaag aan van lijnolie.
      Werk je met acryl, dan vermoed ik dat je eerst wat water opbrengt.
      De pluisjes en veertjes maak je met een kwastje met uitstaande haren.
      Een kwastje dat dus al flink versleten is en niet zo netjes meer.
      Varkensharen werken vaak het best, maar je kunt ook denken aan een waaierpenseel.
      Gebruik daarbij niet het hele penseel maar bijvoorbeeld een hoekje ervan.
      Veren zijn opgebouwd in laagjes, dus probeer ze ook zo aan te brengen, beginnend met de onderste veren.
      Probeer een veertje in één beweging te schilderen, anders gaat het effect verloren.
      Dons kun je schilderen door met een schoon droog penseel met heel fijne haartjes, de verf een beetje uit te trekken naar de randen.
      Het beste gebruik je hiervoor eekhoornhaar.
      Doezelpenselen zoals deze heten zijn heel erg duur, maar ik heb een tipje voor je.
      Bij etos, kruidvat etc. vind je op de afdeling make-upartikelen dit soort kwastjes voor een veel betere prijs.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. dag meneer
        heel hartelijk bedankt voor de informatie en tips
        ik had eerlijk gezegd nog nooit van complementaire kleuren gehoord
        ik ga proberen er wat moois van te maken
        willem

  28. goedemiddag Alex
    Mijn naam is Henk
    Ik wou een schilder werk aan je laten zien en je mening hier over vragen.
    Over dit Panorama Land schap. Wat het is: Een Karper Vijver.
    Heb ik met Acryl water verf geschilderd, met Marter haren penseel vincent 301-2 ,301-3, 301-4
    hier heb ik de bomen mee geschilderd.
    MvG Henk Freyee
    Henk-Freyee

    1. Hoi Henk,
      een mooi herfstschilderijtje.
      Mooi fijn geschilderd.
      De koele herfst temperatuur is er zelfs goed in te voelen.
      Schilder je ook wel eens met olieverf?
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  29. Hallo Alex,
    Mijn vraag is als volgt:
    Wil graag een herfstboom realiseren maar de kleuren lopen in elkaar heen zodat je de onderscheid tussen het rood, groen, oranje, geel, etc. nauwelijks meer ziet.
    Zou je me een tip kunnen geven opdat ik een realistisch boom kan maken met alle goed gedefinieerde kleuren?
    Boom-schilderen

    1. Hoi Pina,
      bij het schilderen van een boom begin je altijd eerst met de stam en de takken.
      Daarna ga je de bladeren voor-schilderen met een donkere kleur, zoals bijvoorbeeld donkergroen, eventueel vermengd met wat zwart.
      Dit wordt de onder-kleur waardoor er vanzelf schaduwplekken zullen overblijven.
      Zonder de verf te laten drogen ga je nu de kleuren opbrengen.
      Laat wat plekjes met donkere kleur open zodat je ook het idee van schaduwen houdt.
      Het beste begin je met de donkerste kleuren zoals het groen.
      Breng daarna het rood op, vervolgens het oranje en tot slot het geel.
      Je werkt dus van de donkerste kleuren naar de lichtste.
      Ook begin je met de sterkste kleuren en eindig je met de kwetsbaarste kleuren.
      Als je niet zeker bent van de juiste volgorde, oefen dan eerst wat op een proefdoekje.
      Probeer je verf (ook je donkere onderlaag) zo droog mogelijk op te brengen, zodat de kans op vermenging zo minimaal mogelijk blijft.
      Als de laatste (lichtere) kleuren moeilijk pakken, kun je deze wel wat verdunnen met terpentine.
      Dunnere verf laat makkelijker los van je kwast.
      Breng de lagen voorzichtig kloppend op, dus niet door elkaar strijken en probeer ieder groepje blaadjes in één keer neer te zetten zodat de verf niet te veel vermengt.
      Eindig als je helemaal tevreden bent met nog wat uitstekende takjes.
      Als het toch moeilijk blijft om de kleuren niet teveel te laten vermengen, dan zal je de lagen moeten laten drogen voor je met een volgende verder gaat. Het kan daarbij handig zijn om met een droog-versnellend medium te werken, dan hoef je niet zo lang te wachten.
      Tot slot is het een goed idee om de verschillende kleuren ook in verschillende tinten op te brengen,
      Bijvoorbeeld eerst groen en daarna lichtgroen, rood en daarna lichtrood, etc.
      Pina, ik ben benieuwd of je wat verder kuploadshebt, dan ben je natuurlijk van harte welkom.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  30. Hallo Alex bedankt voor je snelle reaktie.
    Hier bij een foto van een schilderij dat ik haast af heb.
    Ik heb vijftien jaar geleden voor het laatst geschilderd.
    Dit is dus mijn eerste schilderij dus in vijftien jaar, nu ik weer tijd heb, gepensioneerd, (ben een zeeuw 🙂 daarom veel zee gezichten)
    En woon nu sinds 5 jaar in Spanje.
    Maar de vraag is de ramen in de kajuit, om dat meer op glas te laten lijken, ik weet echt niet meer hoe dat moet?
    En graag je mening over het schilderij.
    Laatste vraag, om je schilderij op je website te vermelden moeten dat er eerst vijf zijn?
    Een vriendelijke groet, en fijne feestdagen,
    Willem
    Willem-van-Vliet-zeegezicht

    1. Hoi Willem,
      Als zeiler en bootjesliefhebber zijnde kan het niet anders dan dat je me blij maakt met dit doekje.
      Ik vind dat je het prachtig gedaan hebt. De lucht is ook werkelijk een schouwspel vol belevenis en spanning.
      Ook de licht- donkerverhoudingen heb je goed uitgevoerd. Je zou kunnen overwegen om dat bij het bootje nog iets meer te overdrijven om de kijker nog iets meer te sturen in zijn kijk-beleving. Daarnaast breng je zo nog net iets meer optisch perspectief in het geheel.
      Maar dat is niet een must, het is een mogelijkheid.
      Bij het bootje en de vuurtoren heb je mooi de derden regel toegepast (een onderwerp op een derde van het doek plaatsen).
      Het glas zou je realistischer kunnen krijgen door met zeer verdund wit kleine streepjes je maken en wat schittering.
      Reflectie van het licht komt uit de lucht, dus meng een héél klein beetje blauw door het wit.
      Let op dat de streepjes goed parallel lopen op dezelfde raamvlakken.
      Het water onder het bootje heeft overigens ook wel wat weg van weerspiegeling op glas.
      Wat betreft de Persoonlijke Pagina voor cursisten:
      Ja het is wel wenselijk als je begint met minimaal 5 doekjes, dan kan ik ook meteen een mooie impressie van jouw stijl neerzetten en is er voor bezoekers ook wat te zien.
      Hier kun je meer lezen over de persoonlijke pagina.
      Ik wens je nog veel schilderplezier in 2016 en ben benieuwd naar meer werk van jou.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Dank je Alex voor het compliment.
        En het glas van de ramen ja dat is achter af zo, ga ik van de week gelijk doen.
        En zeilen en bootjes ja ik kom uit de Marine, en heb ook altijd gezeild:-)
        Dus je kan nog meer schepen en bootjes van mij verwachten.
        Groet,
        Willem

  31. Hoi Cees,
    Het kan aan de foto liggen, maar je schilderij is erg wazig bevat weinig fijne details.
    Mogelijk poets je de verf iets teveel door.
    Vaak als je een wolk hebt neergezet kun je deze wat wolliger maken door hem één of twee keer door te strijken met een droge kwast.
    Maar doe je dit te vaak dan verdwijnt alle detail alweer snel.
    In het begin, voor je basislucht kun je de verf wel flink op het doek mengen. Voor de details is het mooi als je wat scherpe streken laat staan.
    Ook voor het water zijn wat scherpe weerspiegelingen zeker niet verkeerd.
    Verder zou ik de horizon goed horizontaal zetten. Voor water is dat zeer belangrijk.
    Vriendelijke groet,
    Alex Mooyman

  32. Beste Alex,
    via zoeken op internet kwam ik op je site. ik zocht n.l. naar afbeeldingen van paarden en kleurmengingen.
    Wat wil nu het geval, mijn vriendin is komend jaar 50 jaar getrouwd en aangezien ik mijn hele leven al bezig ben met (amateur) schilderen, vroeg ze aan mij ( zij=paardengek)om een schilderij te maken met paarden. Nou heb ik die nog nooit geschilderd maar besloot om 3 paarden hoofden te schilderen. Ik ben al een flink eind op weg en alhoewel ik geen cursist van je ben maar wel steeds je mailtjes ontvang omdat ik de eerste les heb aangevraagd, heb ik toch de brutale vraag of ik je een .jpg mag sturen zodat je er naar kunt kijken en eventueel op-en/of aanmerkingen wilt geven. Het blijft altijd moeilijk een goede foto te maken van je werk maar hierbij een poging
    paardenschilderij-Nelly-Veldhoven

    1. Hoi Nelly,
      Een geweldig plaatje vind ik het.
      Je krijgt het gevoel dat ze allemaal een eigen karakter hebben en ze eisen stuk voor stuk je aandacht op.
      Ik heb niet erg veel toe te voegen aan dit schilderij, tenzij je nog met specifieke vragen zit.
      Wel zou ik het lijf van het middelste paard doorschilderen, zodat het niet plotseling ophoudt.
      Dan kan het brein de lijven er vanzelf bij denken.
      Ook kan je de mond van het rechter paard deels (bovenaan) nog iets donkerder maken. Dieper in de mond valt minder licht dan vooraan.
      Ook bij de oren kun je dit toepassen.
      De witte hals vind ik nog wat grof geschilderd en kan iets meer contrast bevatten om hem ook echt rond te krijgen,
      Verder kan ik niet echt veel meer bedenken. Het is gewoon een prachtig plaatje.
      Ik kan mij voorstellen dat je vriendin super blij zal zijn met dit schilderij.
      Als je zelf nog vragen hebt, dan hoor ik die graag.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Beste Alex, ik ga je voorstellen toepassen en ja met het rechtse paard ben ik nog bezig dus dat zal wel goed komen. Waar zou jij de lichtaccenten aanbrengen m.i. komt het licht vanaf de linkerkant,
        Misschien is het raadzaam om de kleine foto die ik heb toegezonden te plaatsen op de website aangezien de foto van nu wel erg veel ruimte inneemt en je het geheel niet kunt bekijken.
        dank Nelly

        1. Hoi Nelly,
          bedankt voor je tip. Ik had de afbeelding verkleind, maar blijkbaar is er iets mis gegaan.
          Probeer in gedachten gewoon een lamp op te hangen en kijk vandaaruit waar er licht zal vallen.
          Vriendelijke groet,
          Alex Mooyman

          1. hallo Alex, bedankt voor de tip en bedankt voor het verkleinen van de afbeelding.
            p.s. na mij zit ook zo’n grote foto misschien ook verkleinen ??
            Nelly

  33. Hallo Alex
    Hierbij stuur ik je een schilderij wat ik net af heb,
    Gedeeltelijk geschilderd nat in nat en gedeeltelijk glacerend.
    Dit is trouwens Zeeland de haven van Yerseke
    .
    Graag je oordeel, en advies wat is goed en wat niet.
    Willem-van-Vliet
    Met vriendelijke groet,
    Willem van Vliet

    1. Hoi Willem,
      ik heb weinig aan te merken op dit schilderij.
      Misschien heb je zelf nog vragen hierover waarmee ik je kan helpen?
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Hallo Alex,
        Bedankt voor het plaatsen, tja het is wel redelijk goed met wat ik wilde, maar ik heb het gevoel dat ik iets mis, en wil gewoon weten wat een professionele schilder er van vind.
        Met vriendelijke groet,
        Willem

        1. Hoi Willem,
          Er zijn waarschijnlijk heel veel verschillende professionele schilders die allemaal wat anders zullen vinden van jouw schilderij.
          Mogelijk zal dat boeiend zijn, of juist frustrerend of verwarrend.
          Waar het meer om gaat is wat heb jij willen bereiken of uitdrukken met jouw schilderij?
          Is dit gelukt of bleef je ergens steken.
          Als er iets mist, dan ben jij de enige die dat kan vertellen.
          Zo ja, lag dit aan een technisch aspect of kreeg je je gevoel niet op het doek.
          Klopte het licht, is de compositie spannend en verleidend?
          Als jij zelf tevreden bent over het resultaat, dan is het belangrijk om dat te koesteren en je door niets of niemand meer van de wijs te laten brengen. uploadsen goede (en gelukkige) kunstenaar te worden moet je sterk in je schoenen staan, je eigen weg uitstippelen en daar alleen van afwijken als dat jouw eigen beslissing is.
          Die kracht wordt ook door anderen gevoeld en versterkt de waarde van je werk.
          Vriendelijke groet,
          Alex Mooyman

  34. Ik heb nog een schilderij afgemaakt vandaag.
    Een Spaanse flamenco danseres, dus geen scheepjes deze keer:-)
    De eerste keer dat ik alles nat in nat heb geschilderd, en je kleuren leer boek kwam hier echt van pas.
    Graag wil ik weten of de verhoudingen kloppen. met vriendelijke groet,
    Willem
    Flamenco-danseres-olieverf

  35. Hallo Alex,graag zou ik vernemen welke punten er te verbeteren zijn aan het sneeuwlandschap.
    en hoe ik de kleuren iets feller kan laten uitstralen.
    De foto stuur ik naar het emailadres
    Boeren-landschap-olieverf-St-Nicolaas-Boersma
    Boeren-landschap-olieverf

    1. Hoi Liekele,
      als je je kleuren meer wil laten uitstralen, moet je verzadigdere kleuren gebruiken of meer verzadigdere kleuren in je voorgrond gebruiken.
      Maar ik zie niet zoveel verkeerds in je huidige kleuren.
      Je zou ook kunnen kijken wat een vernislaag met je schilderij doet. Dat haalt de kleuren ook een beetje op.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  36. Hallo Alex en mede-bloggers,
    Vorig jaar heb ik mijn vakantie tegen Bretagne ( Frankrijk ) doorgebracht.
    ik heb daar een oude ommuurde stad bezocht en zo inspiratie gekregen voor dit schilderij.
    ik heb een eerste benadering omtrent weergave van de oude stad al eens op de blog gezet in grijstinten.
    Nu heb ik het op een andere en grotere doek in kleuren uitgewerkt.
    ik ben vrijwel content met het resultaat dit mede met de paar jaren ervaring op gebied van techniek en kleuren.
    Maar gevoel toch dat er iets ( of meerdere ) details in de compositie ontbreken.
    Zo Alex of andere ervaren schilders, wat zou ik nog kunnen veranderen of bijvoegen in deze compositie ?
    P.S. Tekenen of schetsen is wel mijn sterkste kant niet.
    Alvast bedankt voor de reactie(s)
    ommuurde-stad-Bretagne-olieverf

    1. Hoi Philippe,
      Technisch gezien ben je in de loop der jaren behoorlijk handig geworden, dus daar hoef je het probleem niet te zoeken.
      Wat mij opvalt bij veel van jouw schilderijen, is dat je ze vaak als een éénpuntsperspectief benadert.
      Ook bij dit schilderij is dat het geval en zet je een hoofdonderwerp precies in het midden.
      Hierdoor wordt je compositie weinig uitdagend en statisch.
      Je kunt een goed houvast vinden in de regel van derden.
      Probeer dus vaker om je hoofdonderwerpen uit het midden weg te halen en probeer meer tweepuntsperspectieven te schilderen.
      Laat (behalve je horizon) al je horizontale lijnen veranderen in lijnen die naar twee verdwijnpunten lopen.
      Als je je dus meer in compositie gaat verdiepen, zal je zien dat je schilderijen spannender en verleidelijker zullen worden.
      Ook de lichtval zal je veel meer spanning opleveren.
      Zoek daarbij altijd naar het punt waar het licht vandaan komt en laat de rest van de compositie daarvandaan helemaal voortvloeien.
      Denk daarbij aan reflectie van het licht (weerkaatsing).
      Je zal zien dat je compositie in positieve zin veel interessanter zal worden.
      Ik hoop dat je wat aan mijn raad hebt.
      Succes!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Hartelijke dank voor uw uiteenzetting.
        Als ik terug zulke onderwerpen wil schilderen lijkt dit me een gouden raad.
        Groeten
        Philippe

    1. Hoi Cees,
      Er is weinig verschil tussen de voor en de achtergrond.
      Normaal gesproken zal uploads kleuren minder verzadigd.
      De voorgrond zal scherper zijn en meer verzadigde kleuren bevatten.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  37. Hallo Alex, 2 kleine schilderijtjes 30 x 24 , die bij elkaar horen met een tulp als afbeelding. Ik wilde weten of ik nog meer schaduw op de bladeren moet aanbrengen. Misschien ook nog op de tulpen. Ik blijf er steeds teveel mee bezig, net zolang dat ik het weer verknoei en dat wil ik niet. Groetjes Lyda.
    Tulpen-schilderen

    1. Hoi Lyda,
      ja, ik zou zeggen dat je de schaduwen nog wat kunt aanpassen.
      Daarbij is het slim om van tevoren te bedenken waar het licht vandaan komt.
      Bepalen waar het licht vandaan komt is één van de belangrijkste uitgangspunten voor een goed schilderij. Iets dat vaak vergeten wordt.
      Daardoor weet je beter waar de schaduwen het donkerst zullen zijn.
      Ook waar de bloemen voor de bladeren zitten zouden de bladeren donkerder moeten zijn.
      Daardoor komen de bloemen ook wat losser van de bladeren en wort alles wat driedimensionaler.
      Bij bloemen mag je die licht en duploadsdan komen ze goed tot leven.
      Nu je eenmaal weet waar het licht vandaan komt kun je eindigen met wat extra highliuploads gaat?
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  38. Hallo Alex, ik heb de schilderijtjes opnieuw ingestuurd en ben benieuwd hoe je het resultaat nu beoordeelt. Er zal zeker nog wel aan gesleuteld moeten worden. Maar aldoende leer ik. Alvast bedankt.
    Groetjes Lyda
    Tulpen-schilderen
    Hernieuwde-schilderijtjes‏

    1. Hoi Lyda,
      Ziet er beter uit vind ik,
      Kun je me precies vertellen waar het licht vandaan komt?
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Hallo Alex,
        Ik had gepland dat het licht rechts van boven kwam! Heb ik dat te wit aangezet?
        Met vriendelijke groet
        Lyda

        1. Hoi Lyda,
          de reden dat ik het vraag is omdat het voor mij niet heel duidelijk is af te leiden.
          Ik zou zelf denken dat het van links komt.
          Nu kan het licht van meerdere kanten komen en er kan reflectie zijn.
          Jouw schilderij is dus zeker niet onlogisch en zelfs vrij realistisch.
          Ik raad je aan om eens een felle lamp op een bosje tulpen te zetten en te zien wat er gebeurt,
          Probeer te belichten vanuit verschillende punten en kijk wat er verandert.
          Bepaal welke belichting het spannendste effect geeft.
          Hoewel licht vaak van meerdere kanten komt, zal belichting vanuit één punt spanning opwekken en een schilderij heel interessant maken.
          Jouw tulpenschilderij leent zich hier uitstekend voor, vandaar dat ik jou een beetje extra uitdaag.
          Vriendelijke groet,
          Alex Mooyman

          1. Hoi Alex,
            Dankjewel voor je snelle reactie en ik ga zeker proberen om een bos tulpen uit te belichten en zien wat er dan gebeurd.
            Nu ik nog eens naar mijn tulpenschilderij kijk had ik de high lights misschien beter rechts op de tulpen kunnen zetten. Kan ik nog proberen natuurlijk.
            Nu lijkt huploadsf komt, toch, terwijl ik aangaf dat het licht van rechts kwam.
            Met vriendelijke groet,
            Lyda

  39. Dit is het eerste schilderij dat ik heb gemaakt naar aanleiding van videocursus Schilderen 1. Ik heb les voor les gevolgd, heb alleen niet alles geschilderd (riviertje – en meerdere palmbomen). Wil graag opbouwende kritiek. Alvast bedankt hiervoor. Bettie
    Bettie-Roos

    1. Hoi Bettie Roos,
      Ik zie dat je wat last hebt gehad van je spanraam. Waar de latten zitten zie ik een donkerder lijntje staan.
      Je kunt dit voorkomen door een stuk karton achter je doek te schuiven.
      Verder lang niet slecht voor een eerste schilderijtje.
      De lucht zou nog iets realistischer kunnen, maar dat komt vanzelf.
      Ik raad je aan om met dit mooie weer veel naar luchten te kijken en er in gedachten met een kwast langs te gaan.
      Nu je de techniek al wat in je vingers begint te krijgen raad ik je aan om meer naar vormen te gaan kijken in je schilderij.
      Niet zozeer de vormen van dingen, maar de vormen die ontstaan tussen de dingen.
      Zo zal de vorm van het land de vorm van het meertje beïnvloeden en andersom.
      Als de vormen van dingen goed samenwerken met de vormen tussen de dingen, krijg je een spannende compositie.
      Ik denk, als ik zo naar jouw eerste schilderijtje kijk, dat je al klaar bent voor deze volgende stap.
      Naarmate je minder hoeft te gaan nadenken over de techniek, krijg je meer tiuploads groet,
      Alex Mooyman

  40. Alex,
    Bedankt voor je reactie. Ik houdt het zeker in gedachten. Hierbij nog een schilderij ter beoordeling. Dit schilderij met rozen heb ik bewust een beetje “contra” geschilderd. Wel een voorbeeld genomen maar in heel andere kleuren opgezet.
    hartelijk dank voor je reactie.
    Bettie-Roos-schilderij

  41. Alex,
    Hierbij een schilderijtjes van wat botters op zee. Ik vond het erg leuk om dit te schilderen. Waar ik wel problemen mee heb, zijn de golven aan de onderkant van de scheepjes, dus voor de kijker het dichtst bij. Kleur en vorm krijg ik niet naar mijn zin. Ik zie je reactie graag tegemoet.
    Bettie-Roos-Zeegezicht
    Bettie

      1. Hoi Alex,
        Ik denk dat de eerste golven een beetje “rommelig” zijn, als je dat van golven kan zeggen. Dus hierover graag je mening en wat tips om het minder rommelig te maken.
        Alvast bedankt,
        Bettie

  42. Hoi Bettie Roos,
    hoewel er vele soorten golven zijn, houden ze zich wel degelijk aan de natuurwetten en hebben ze patronen.
    Aan de horizon zal je nauwelijks golven zien. Deze zal dus geheel horizontaal zijn.
    Daarna krijg je slecht een paar heel dunne gebogen lijntjes.
    Alleen als je plat op het water ligt of je in een golfdal bevindt, zal je de horizon niet zien.
    Helemaal vooraan zullen de golven wel meer krommen.
    De koppen zullen schuim bevatten waar ze breken.
    De waterlijntjes die vanuit de toppen terug lopen zijn vaak hol en daarmee kun je ook goed aangeven hoe de golf weer afrolt.
    Als het water erg wild is zullen deze afrollende lijntjes vertakkende adertjes bevatten.
    Ik schilder golven vaak met een waaierpenseel. Daarmee kun je goed het afrollen van de golven schilderen.
    Ook schuim schilderen gaat heel goed hiermee.
    Als je nat in nat werkt, kun je ook met een scherp voorwerp de adertjes in de verf krassen.
    Voor doorschijnenede golven gebruik ik vaak azuurblauw vermengd met veel geel.
    Ik hoop dat je hier wat mee kan.

  43. Hallo Alex,
    Dit schilderij lijkt maar niet af te komen. Ik had het al aan de muur gehangen en toch blijf ik mij storen aan het middengedeelte. Waarschijnlijk te veel wit langs de oever. Ik ben uitgegaan van de lichtval vanaf links. Het middengedeelte had wat waziger gemoeten. Graag jouw reactie wat ik evt. nog kan veranderen, ondanks dat het doek droog is. Foto ga ik mailen. Met vriendelijke groet, Lyda
    Lyda-Akkermans

    1. Hoi Lyda,
      ik ga mij best voor je doen.
      Zomaar wat gedachten die er bij me opkomen.
      Neem ze niet persoonlijk en pak er alleen van op wat je kunt gebruiken.
      De compositie mist spanning en loopt van het doek af. Ik zou het water rondom het eiland aan de randen en onderaan meer plaats geven.
      Om een schilderij spannend te maken moeten er oog-magneten in zitten en het liefst op de derdenregel of de gulden regel.
      Dat is dus een onderwerp wat direct de aandacht trekt en het oog als het ware leidt.
      Dat kan een plek zijn die extra veel licht vangt of een bootje of een dier of een net iets andere boom.
      De blaadjes aan jouw bomen zijn erg hetzelfde en in dezelfde richting waardoor de bomen geen eigen persoonlijkheid krijgen.
      Ik raad je aan om de blaadjes per boom te schilderen en daarbij iedere keer opnieuw een net iets andere kleur te mengen.
      Verdere zou ik de blaadjes van de achterste bomen trapsgewijs lager laten eindigen, waardoor meer perspectief ontstaat.
      Leg je vinger maar eens op de rechter horizon en wijs dan naar de linkerbovenhoek, dan zie je wat ik bedoel.
      Het wordt er meteen veel spannender van.
      Tussen de vage laag en de scherpe laag zou ik nog een tussenlaag zetten met iets meer scherpte.
      Bijvoorbeeld hier en daar (niet overal) nog wat losse boompjes direct voor de vage bomen
      Zo creëer je een extra diepte-beleving waardoor alles ook nog wat spannender wordt.
      Nog een laatste tip: kijk eens naar de vormen die er tussen de vormen ontstaan en kijk of die ook spannend zijn.
      Ik hoop dat je wat met mijn tips kunt.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  44. Hallo Alex, dankjewel voor je uiteenzetting en ik ga er rustig mee aan de slag. Het water rondom het eiland, bedoel je daarmee meer aanzetten met wit of blauwer? met vriendelijke groet, Lyda

    1. Hoi Lyda,
      Ik bedoel het eiland iets kleiner maken zodat het links en onder los komt van de rand van het doek.
      Vooraan kun je het water eventueel wat donkerder maken.

    1. Hoi Lyda,
      ziet er beter uit.
      Onderwerpen die uit beeld lopen zijn vaak irriterend, zoals in dit geval het eiland in de oude situatie.
      Dat heb je dus goed opgelost.
      Als je verder nog advies wil dan is het handig als je je vraag duidelijk specificeert.

  45. Dankjewel Alex, Inderdaad komt het beter over, nu het eilandje losstaat. Het middengedeelte durf ik eigenlijk niet zoveel meer aan te veranderen. Ik vroeg mij af of ik meer blaadjes rechts bovenin moet maken met meer bruinachtige kleuren. De kleuren van het schilderij bestaan ook alleen uit rood, oranje, bruin en wit. De bomen heb ik al verschillende keren bijgewerkt en ik ben bang dat ik het schilderij meer ga verknoeien. Ik neem toch vaak weer even de videocursus erbij en iedere keer leer ik weer. Misschien tijd om dit schilderij te laten rusten? Groetjes Lyda

  46. Wat een leuk blog zeg! Ik schilder sinds kort ook weer en zou graag feedback ontvangen over wat ik beter kan doen. Ook ben ik benieuwd naar wat anderen van mijn stijl vinden en hoe ik deze wellicht verder kan ontwikkelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.