Nat in nat schilderen, ook wel alla prima genoemd, is een uitstekende techniek om kleuren op het doek te mengen. Dat betekent niet dat je je kleuren nooit eerst op je palet mengt, maar dat je de kleuren op het doek door elkaar heen werkt. Alla prima is de Italiaanse benaming en betekent letterlijk vertaald […]
Vet over mager schilderen
Vet over mager schilderen is een techniek die je toepast als je nat over droog schildert. Oftewel als je lagen die je hebt geschilderd steeds laat drogen voor je aan een nieuwe laag begint. Je voegt stapsgewijs olie of medium toe aan de verf om de verf vetter te maken. Dit is om te zorgen […]
Kleuren mengen op het doek
Kleuren mengen op het doek gaat het gemakkelijkst wanneer je nat in nat werkt. Hiertoe smeer je je doek eerst in met een dunne witte of transparante glij-laag. Voor een wit doek kun je met terpentine verdunde witte verf gebruiken. Voor een voorgekleurd doek gebruik je lijnolie. Kleuren mengen op het doek kan ook wanneer […]
Doffe plekken in je verf
Doffe plekken in je verf na droging wordt ook wel ingeschoten verf genoemd. Ingeschoten verf komt doordat er te weinig olie in de verf aanwezig is. Hierdoor droogt de verf dof op. Per kleur en per tube kan dit verschillen, waardoor je zowel doffe als glimmende plekken op je doek ziet. De glimmende plekken hebben […]
Imprimatura
Imprimatura is een transparante, meestal bruin-achtige verflaag die opgebracht wordt op het witte doek. Vaak worden hiervoor sterk verdunde aardetinten gebruikt, zoals gebrande- of rauwe omber, gele oker of gebrande siënna. Soms wordt ook gekozen voor een roodachtige imprimatura. Imprimatura is niet hetzelfde als een onderschildering. Het is slechts een laag om het doek vooraf […]
De regel van derden
De regel van derden is een gemakkelijke manier om een interessante compositie te krijgen. Wanneer je je hoofd- en bij- onderwerpen zomaar op een willekeurige plek zet, of helemaal in het midden, dan loop je een grote kans dat je compositie saai of rommelig wordt. Behalve bij het schilderen van bijvoorbeeld een Boeddha, is het […]
Het geheim van kleuren mengen in de praktijk (deel 1)
Leuk dat jij geïnteresseerd bent in kleuren mengen! De tips die ik je in deze serie ga geven zijn geschikt voor alle verfsoorten, dus zowel olieverf als acryl. Misschien ben jij al heel lang op zoek naar informatie die jouw kennis over kleuren mengen op het niveau van een pro brengt. Gek genoeg is er […]
Lees verder… from Het geheim van kleuren mengen in de praktijk (deel 1)
Het geheim van kleuren mengen in de praktijk (deel 2)
In het eerste deel van deze serie heb ik de belangrijkste regel van het kleuren mengen met je gedeeld. In dit deel leg ik je uit waarom het leren van kleurenmeng theorie zo belangrijk is. Zorg dus dat je de theorie over kleuren mengen volledig begrijpt. Dit is echt heel belangrijk ondanks dat de theorie […]
Lees verder… from Het geheim van kleuren mengen in de praktijk (deel 2)
Het geheim van kleuren mengen in de praktijk (deel 3)
Ik het vorige deel van deze serie gaf ik je al een hint over wat ik nu ga zeggen. Namelijk: vergeet de theorie, want kleuren mengen in de praktijk werkt net iets anders. Wat? Nou ja, wel en niet. De theorie is een uitstekende basis om te begrijpen waar je mee bezig bent. Het is […]
Lees verder… from Het geheim van kleuren mengen in de praktijk (deel 3)
Het geheim van kleuren mengen in de praktijk (deel 4)
Stel de juiste vragen als je een kleur aan het mengen bent. In het vorige deel van deze serie noemde ik al dat dat er welgeteld vijf zijn. Om een kleur heel precies na te mengen moet je altijd onderscheid maken tussen kleuren en tinten. Je begint altijd met het na mengen van een goed […]
Lees verder… from Het geheim van kleuren mengen in de praktijk (deel 4)