De titel van je schilderij

Dit artikel is belangrijk voor iedereen die schilderijen wil verkopen of om een andere reden goed vindbaar wil zijn op internet. Dus als jij een eigen website hebt, of een persoonlijk profiel op Schildervrienden, of voor je schilderijen gebruik maakt van Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, maar ook Marktplaats, let nu dan even goed op.

Er is namelijk iets heel belangrijks dat je moet weten als je een groot publiek wilt bereiken met je schilderijen. Maar eigenlijk is dit sowieso heel belangrijk. Een goede titel gaat voor jou aan het werk.

Eigenlijk wist ik dit al lang. Maar door het publiceren van mijn eigen schilderijen op deze website, werd mij dit weer even dubbel en dwars duidelijk. Het leek me dus belangrijk om dit even met je te delen.

Je titel voegt waarde toe

Laat ik beginnen bij het begin. De titel van je schilderij geeft een extra dimensie aan je schilderij. Met de titel van je schilderij voeg je iets toe. Bijvoorbeeld wat je met je schilderij bedoeld hebt, wie of wat het is, een bepaald gevoel, een emotie, extra uitleg, enzovoort.

Daarnaast weet je als je je werk een naam geeft meteen waarover je het hebt. Neem bijvoorbeeld mijn schilderij bovenaan deze pagina. Als ik het heb over “Dat schilderij met die twee pilaren met draken er op, en een klein figuurtje in de voorgrond, en een trap verderop”, dan klinkt dat nogal vaag. Maar noem ik de titel, De Poortwachters van het Nu, dan komt dat meteen veel duidelijker en krachtiger over.

Daarnaast kun je je schilderij ook een titel geven die om reactie vraagt. Wat dacht je bijvoorbeeld van Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue? Zoals je waarschijnlijk wel weet is dit schilderij wereldberoemd geworden. Zou dat ook zijn gebeurd zonder deze vraag? Een bijzondere titel is dus iets dat in je gedachten blijft hangen.

Schilderij met bijzondere titel
Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue?

De titel van je schilderij op het internet

Goed vindbaar zijn op internet is natuurlijk een goede manier om in de aandacht te komen. Dat betekent dat je hoog moet scoren in de zoekmachines. En hoewel er tegenwoordig zoekmachines zijn die beter met privacy omgaan (zoals DuckDuckGo), blijft Google voorlopig nog de allerbelangrijkste zoekmachine.

Als je met je schilderij op de eerste pagina van Google terecht wilt komen, is het van het grootste belang om goed na te denken op welke woorden je op gevonden wilt worden. Daarnaast is het goed om te onderzoeken of je het jezelf niet al te moeilijk maakt. Dat kun je heel gemakkelijk doen door je titel eens in te typen in google en te kijken wie je concurrenten zijn.

Om even een praktische voorbeelden te geven, mijn schilderijtje Voeden wordt in google overstemd door adviezen over afvallen en dieetgoeroes. Mijn schilderijtje (B)ellen wordt overspoeld door telefoon abonnementen. En mijn schilderijtje Sailing is in Google nergens te vinden, dankzij alle artikelen, blogs en forums over zeilen.

Titel van mijn eigen schildeirij 1
Mijn schilderij (B)ellen gaat niet over telefoneren

Zodra ik achter deze titels echter het woord Olieverf typ, gaat het al een stuk beter.  Met veel schilderijen ben ik dan te vinden op de eerste pagina van Google. Zo is mijn schilderijtje Friesland niet op Google te vinden. Heel begrijpelijk natuurlijk. Zodra ik er echter het woord olieverf achter plaats, sta ik op nummer 1 van de eerste pagina van Google.

Verzin een unieke naam

Veel beter is het om de titel van je schilderij uniek te maken. De kans dat je daarmee op nummer 1 in Google terecht komt is veel groter, mits het natuurlijk een bestaand woord of naam is. Zo staat mijn schilderij De Poortwachters van het Nu in één klap op nummer 1 in Google. Dit geldt ook voor mijn schilderijen Het Ontvankelijke, De Verstandige Vogel, Stairless to Heaven en zo nog een aantal titels.

Titel van mijn eigen schildeirij 2
Mijn schilderij Stairless to Heaven wordt in Google goed gevonden

Specifieke woorden zullen misschien minder vaak worden ingetypt in Google. Maar als het gebeurt, sta jij vol in de aandacht en is de kans dat er op geklikt wordt behoorlijk groot.

Longtail en shorttail zoekwoorden

Waar we het tot nu toe over hebben heten in zoekmachine terminologie zoekwoorden of zoektermen. Daarbij  kunnen we onderscheid maken tussen shorttail en longtail.

Een shorttail zoekwoord is bijvoorbeeld het woord schilderij. Je kunt je voorstellen dat je op dit zoekwoord zoveel concurrentie hebt dat je een plaats op de eerste pagina wel kunt vergeten.

Een longtail zoekterm bestaat meestal uit meer woorden achter elkaar of een zin. Een voorbeeld van een longtail voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld surrealistisch schilderij van landschap met rood en blauw. Je kunt er op rekenen dat als dit letterlijk wordt ingetypt in Google, deze titel op nummer 1 zal staan. Daarnaast loopt deze titel de kans ook te worden gevonden op andere combinaties van de zoekwoorden. Een titel voor je schilderij met meerdere woorden maakt dus meer kans om gevonden te worden.

Tekst bij je schilderij

Tekst die je onder het plaatje van je schilderij plaatst helpt ook enorm mee aan de plaats in Google die je met je titel zult bereiken. Daarbij is van belang dat de naam van je titel regelmatig voorkomt in de tekst. Over het algemeen geldt: Hoe meer tekst hoe beter. Vermeld daarnaast dus alle relevante informatie die met je schilderij te maken heeft, zoals wat je ermee bedoeld hebt, de maten, uitvoering, verfsoort, techniek, enzovorot. Dit helpt allemaal voor een betere positie in Google.

Een veelgemaakte fout is dat mensen een foto op het internet plaatsen met de naam die door de camera aan het plaatje is gegeven. Het plaatje heet dan bijvoorbeeld: Olympus006983.jpg. Je kunt je voorstellen dat Google je plaatje dan dus ook toont op deze titel, zodat je er niets aan hebt. Ook in google afbeeldingen zul je niet gevonden worden. Alleen Olympus zal blij zijn met jouw gratis reclame. Geef je plaatje bij het opslaan op de computer dus al direct de goede titel, dan word je daar ook op gevonden.

Nou, misschien vond je dit allemaal wat te technisch worden op het eind. Maar je hebt nu een vrij compleet overzicht van de voorwaarden om goed gevonden te worden op het internet. Dus wil jij graag vol in de aandacht staan met je schilderijen, volg deze regels dan goed op en je zult zien dat je resultaten boekt.

Wat voor leuke en slimme titels heb jij aan je schilderijen gegeven? Deel het hieronder!

11 gedachten over “De titel van je schilderij

    1. Hoi Ger,
      Bedankt voor je reactie.
      De energie die ik er in stop krijg ik dubbel en dwars terug van de warme reacties van alle bezoekers.
      Ik vind het ontzettend tof om iedereen hier te mogen inspireren en ik raak zelf ook enorm geïnspireerd van zoveel schilders om mij heen.
      Leuk dat je me blijft volgen.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  1. Hallo Alex, wat een leuke tip, ik heb er nog nooit aan gedacht om mijn schilderijen een naam te geven, ik ga er eens voor zitten.
    groet Gre

  2. Hoi Alex,
    Dankzij jouw slimme ideeën zijn mijn schilderijen goed op Google te vinden, op titel, maar óók als je alleen mijn naam invult. En dat terwijl er nog meer schilders (m/v) zijn die Adri Huisman heten….
    Succes met je werk! Groeten, Adri.

    1. Hoi Adri,
      dat is mooi om te horen.
      Hoeveel Adri’s Huisman er ook zijn, het is wel duidelijk wie de slimste is.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  3. hallo alex ik ben op het moment met wat anders bezig wat wel met schilderen te maken heeft
    ik heb een nog al een flink formaat kanvasdoek zwart gemaakt als onergrondje daarop heb in de midden van het doek een vierkanten spiegel geplakt
    van achter die spiegel laat ik bloemen vandaan komen
    dat is ook heel fijn schilderen mooi gekleurde bloemetjes ik hoop dat dit een succes word ik doe mijn best
    de schilderijn die ik al gemaakt heb durf ik niet naar je te sturen omdat ik veel mooiere op jou weblog zie staan daarbij kunnen de mijne lang niet aan tippen sorry groetjes nieske
    andere schilders/ressen wens ik veel succes

    1. Hoi Nieske,
      Jammer dat je je schilderijen niet aan ons durft te laten zien.
      Iedere schilder heeft zijn unieke eigen karakter en dat is altijd de moeite waard.
      Zo te lezen ontbreekt het je niet aan creatieve ideeën, dus wees trots op jezelf en op alles wat je creëert.
      Maak jezelf vrij om te leven als een kunstenaar en let niet op wat anderen doen, zeggen of vinden.
      Dat houdt je maar gevangen en voegt niets toe. Schilderen is vrijheid beleven.
      De schilderijen op de persoonlijke pagina’s zijn geen competitie, maar een bonte verzameling van creatieve mensen die graag delen.
      Zowel hoogstaande technieken als grillige strepen kunnen de geest beroeren en dat is voor iedereen weer anders.
      Iedereen die zijn werk toont voegt dus iets toe en kan op waardering rekenen.
      Dus ook jouw werk is van harte welkom.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  4. He Nieske
    Ik dacht eerst ook hetzelfde als jij, maar ik zou je toch willen aanmoedigen om toch iets te sturen voor de website. We kunnen altijd van elkaar leren.
    Ik stuur ook mijn werken naar Alex en vraag of hij tips kan geven voor verbetering. Zo heb ik er iets aan, ik leer er van en van mijn “fouten” kunnen andere ook leren. Dus doe het maar eens. De meeste van ons zijn beginnende schilders.
    Ik vind het een tof gegeven om andere materiale, zoals een spiegel, in een schilderij te verwerken.
    Groetjes en hopelijk mogen we toch iets zien van jou prestaties.
    Liliane

  5. Leuk artikel. Veel kunstenaars zien de zelfpromotie inderdaad over het hoofd, of vinden het niet leuk. Een goede website met de juiste teksten en afbeeldingnamen (en alt tags van afbeeldingen) zijn essentieel om in Google te “ranken”. Zeker de moeite waard om je er een beetje in te verdiepen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *