30 gedachten over “Je werk verkopen tips

  1. Tja een echte webside heb ik nog niet maar ben bezig om dat zeer binnenkort er een te hebben .
    Want ik begrijp dat je er toch een moet hebben wil je je werken verkopen.
    Ik ben benieuwd naar jullie tips?!!

    1. Hoi Gerrie,
      Je werk echt verkopen via internet is nog niet zo gemakkelijk.
      Daarnaast kun je wel een eigen website maken, maar dan heb je nog geen bezoekers.
      Bezoek genereren is erg veel werk en garandeert geen verkopen.
      Mensen willen het werk graag eerst live zien voordat ze het zullen kopen.
      Natuurlijk kun je een website wel als visitekaartje gebruiken.
      Het beste kun je toch op kunstmarkten en exposities gaan staan om je werk te verkopen.
      Cursisten van de videoschildercursus hebben overigens recht op een Persoonlijke Pagina, dus een eigen plekje op deze site waar je je werk kan tonen.
      Voordeel is dat je de vele bezoekers dan vanzelf erbij krijgt. Je mag je werk er ook te koop aanbieden, zonder dat dit je iets kost.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Dank je Alex voor je reactie. De tulpen hangen al ergens en deze heb ik als verjaardagskado gegeven. Geeft ook een fijn gevoel dat het ergens hangt en er van genoten wordt. Ik ben net weer gestart na een rustpauze. Je ziet ze wel weer verschijnen.
        Groetjes
        Emmy

  2. Tja een echte webside heb ik nog niet maar ben bezig om dat zeer binnenkort er een te hebben .
    Want ik begrijp dat je er toch een moet hebben wil je je werken verkopen.
    Ik ben benieuwd naar jullie tips?!!

    1. Hoi Gerrie,
      Je werk echt verkopen via internet is nog niet zo gemakkelijk.
      Daarnaast kun je wel een eigen website maken, maar dan heb je nog geen bezoekers.
      Bezoek genereren is erg veel werk en garandeert geen verkopen.
      Mensen willen het werk graag eerst live zien voordat ze het zullen kopen.
      Natuurlijk kun je een website wel als visitekaartje gebruiken.
      Het beste kun je toch op kunstmarkten en exposities gaan staan om je werk te verkopen.
      Cursisten van de videoschildercursus hebben overigens recht op een Persoonlijke Pagina, dus een eigen plekje op deze site waar je je werk kan tonen.
      Voordeel is dat je de vele bezoekers dan vanzelf erbij krijgt. Je mag je werk er ook te koop aanbieden, zonder dat dit je iets kost.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Dank je Alex voor je reactie. De tulpen hangen al ergens en deze heb ik als verjaardagskado gegeven. Geeft ook een fijn gevoel dat het ergens hangt en er van genoten wordt. Ik ben net weer gestart na een rustpauze. Je ziet ze wel weer verschijnen.
        Groetjes
        Emmy

  3. Hoi Alex,
    Even een kleine vraag m.b.t. verkopen schilderij(en)
    Onlang vroeg iemand mij of ik werk verkocht. Dit n.a.v. de eigen site bij jou. Het stilleven vond hij wel wat. Ik wist niet zo gauw wat hiermee te doen. Ik ben pas begonnen dus zo goed vind ik mezelf nog niet. Maar heb ook geen idee wat je zou kunnen vragen. Heb jij een suggestie? Alvast bedankt.
    Groetjes
    Emmy

    1. Hoi Emmy,
      De prijs van een schilderij is erg moeilijk vast te leggen.
      Een schilderij wordt meestal gekocht door iemand die er emotioneel door geraakt is.
      Voor de kunstenaar zelf is het belangrijk dat je afstand doet van iets eigens en dat daar voldoende tegenover moet staan.
      Als je uit bescheidenheid een schilderij voor een te lage prijs verkoopt, kun je daar achteraf spijt van krijgen.
      In mijn ogen kun je beter een beetje te veel vragen dan te weinig.
      Iemand die veel voor een schilderij betaalt, zal de waarde ook meer waarderen.
      Goedkope kunst qua prijs wordt ook ervaren als goedkope kunst.
      Over het algemeen kopen mensen kunst omdat het ze aanspreekt, niet omdat het een koopje was.
      Al met al kan ik je dus geen prijs geven voor jouw schilderij, maar wel deze tips om zelf je prijs te bepalen.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  4. Hoi Alex,
    Even een kleine vraag m.b.t. verkopen schilderij(en)
    Onlang vroeg iemand mij of ik werk verkocht. Dit n.a.v. de eigen site bij jou. Het stilleven vond hij wel wat. Ik wist niet zo gauw wat hiermee te doen. Ik ben pas begonnen dus zo goed vind ik mezelf nog niet. Maar heb ook geen idee wat je zou kunnen vragen. Heb jij een suggestie? Alvast bedankt.
    Groetjes
    Emmy

    1. Hoi Emmy,
      De prijs van een schilderij is erg moeilijk vast te leggen.
      Een schilderij wordt meestal gekocht door iemand die er emotioneel door geraakt is.
      Voor de kunstenaar zelf is het belangrijk dat je afstand doet van iets eigens en dat daar voldoende tegenover moet staan.
      Als je uit bescheidenheid een schilderij voor een te lage prijs verkoopt, kun je daar achteraf spijt van krijgen.
      In mijn ogen kun je beter een beetje te veel vragen dan te weinig.
      Iemand die veel voor een schilderij betaalt, zal de waarde ook meer waarderen.
      Goedkope kunst qua prijs wordt ook ervaren als goedkope kunst.
      Over het algemeen kopen mensen kunst omdat het ze aanspreekt, niet omdat het een koopje was.
      Al met al kan ik je dus geen prijs geven voor jouw schilderij, maar wel deze tips om zelf je prijs te bepalen.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  5. Hoi allemaal,
    Sinds vorige week heb ik één van mijn schilderijen (Zaanse schans)via mijn Persoonlijke Pagina verkocht.
    Grappig is om te zien dat dit toch echt wel kan.
    Natuurlijk is diegene wel langs geweest om het even in het echt te bekijken.
    Leuk is dat diegene het in het echt nog mooier vond.
    Dus aan iedereen die nog twijfelt, zet gewoon erbij dat ze te koop zijn en wie weet verkoop je ook een schilderij.
    Groetjes Nicolette

  6. Hoi allemaal,
    Sinds vorige week heb ik één van mijn schilderijen (Zaanse schans)via mijn Persoonlijke Pagina verkocht.
    Grappig is om te zien dat dit toch echt wel kan.
    Natuurlijk is diegene wel langs geweest om het even in het echt te bekijken.
    Leuk is dat diegene het in het echt nog mooier vond.
    Dus aan iedereen die nog twijfelt, zet gewoon erbij dat ze te koop zijn en wie weet verkoop je ook een schilderij.
    Groetjes Nicolette

  7. ook ik heb een paar schilderijen weggegeven om het op plaatsen te laten hangen waar andere mensen komen; ten eerste zijn er een paar mensen die dit graag in hun kantoor willen, en daar komen heel veel mensen; ik geef ze dan ook de website; schilderen met olieverf; en voor mijn gevoel moet je dan via via wel eens wat verkopen, omdat mensen ze toch in het echt willen zien en dat is vaak mooier dan zo maar een plaatje op internet…we zien wel; ik vind het wel een kick om te weten dat die mensen graag iets van mij aan de wand hebben….

  8. ook ik heb een paar schilderijen weggegeven om het op plaatsen te laten hangen waar andere mensen komen; ten eerste zijn er een paar mensen die dit graag in hun kantoor willen, en daar komen heel veel mensen; ik geef ze dan ook de website; schilderen met olieverf; en voor mijn gevoel moet je dan via via wel eens wat verkopen, omdat mensen ze toch in het echt willen zien en dat is vaak mooier dan zo maar een plaatje op internet…we zien wel; ik vind het wel een kick om te weten dat die mensen graag iets van mij aan de wand hebben….

  9. Beste Alex,
    Ik heb een vraag nav jouw uitleg over het schilderen met olieverf vet over mager. Je beveelt aan te beginnen met terpentine omdat je daarmee de verf vermagert ahw en en daarna in de volgende lagen olie toe te voegen.
    Kan ik ook beginnen met ’n medium van Talens toe te voegen zoals bijv. nr. 083 (painting medium) of nr. 027 (purified linseed oil) of nr. 084 (painting medium quick drying) of nr. 030 (siccatieve courtrai pale) ? Ik heb ook wel liquin gebruikt als medium. Maar wat is nu het beste om later geen problemen te krijgen?
    Ik heb een schilderij gemaakt waarbij de verf was ingeschoten (geschilderd op MDF) maar toen het klaar was heb ik geprobeerd met een techniek die oiling out heet het geheel een beetje te verbeteren. Dat is matig gelukt. Ik hoop dit in de toekomst te voorkomen door de juiste volgorde aan te houden in de opbouw van de verschillende lagen. Hopelijk kan je mij wat tips geven.
    met vriendelijke groet,
    Marjan van Bree

    1. Hoi Marjan,
      Ik zal beginnen bij de door jou gekozen ondergrond MDF.
      MDF heeft een sterk zuigende werking. Daarom is het heel belangrijk om dit eerst heel grondig voor te behandelen.
      Ik doe dit zelf altijd met sneldrogende grondverf.
      Voordeel hiervan is dat je gemakkelijk vier lagen op één dag kunt opbrengen.
      Daarnaast trekt het niet te diep in het materiaal waardoor je een snelle dekking verkrijgt
      Drie tot vier lagen zou afdoende moeten zijn.
      Hierna zal je geen last meer hebben van inschietende olieverf.
      Bij het werken met meerdere lagen olieverf die na droging worden opgebracht is het heel belangrijk dat je begint met een met terpentine verdunde laag.
      Het gebruik van oliehoudende mediums is daarom geen optie.
      Het principe van vet over mager is gebaseerd op beginnen met een poreuze eerste verflaag, waarna de volgende lagen na droging telkens een beetje meer olie zullen bevatten.
      Hiermee bereik je een goede hechting van alle lagen onderling.
      Bovendien worden bovenliggende lagen steeds elastischer waardoor ook na langere tijd de lagen niet van elkaar los zullen breken.
      In de loop der tijd krijgt een schilderij veel te maken met uitzetting en krimp door warmte en kou.
      Niet voor niets hebben musea klimaatbeheersing om kwetsbare en oude schilderijen zo goed mogelijk te beschermen.
      De juiste opbouw van je vet over mager lagen zorgt voor een lang leven van je schilderij.
      Liquin is naar mijn weten een uitvinding van Bob Ross.
      Hij gebruikt het voor het opbrengen van doorzichtige glijlagen over gekleurde ondergronden voor nat in nat werken.
      Ik zou het persoonlijk niet gebruiken voor vet over mager techniek.
      Hiervoor gebruik ik uitsluitend (lijnzaad)olie of als ik daar behoefte aan heb een sneldrogend medium.
      Het is goed om je te realiseren dat mediums minder olie bevatten dan pure olie.
      Tot slot zou ik ingeschoten plekken ook gewoon behandelen met lijnzaadolie.
      Dun opbrengen en uitpoetsen met een zachte, niet pluizende doek.
      Als het resultaat matig is kun je de behandeling herhalen.
      Plekken die al verzadigd zijn zullen geen olie meer opnemen. Droge plekken doen dat wel.
      Welnu Marjan, ik hoop dat je wat kunt met mijn antwoorden en wens je alle succes!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Dankjewel Alex, ik zal er mijn voordeel mee doen.
        Ik vind je website heel goed! Daar zullen veel mensen plezier aan beleven.
        met vriendelijke groet,
        Marjan van Bree.

  10. Beste Alex,
    Ik heb een vraag nav jouw uitleg over het schilderen met olieverf vet over mager. Je beveelt aan te beginnen met terpentine omdat je daarmee de verf vermagert ahw en en daarna in de volgende lagen olie toe te voegen.
    Kan ik ook beginnen met ’n medium van Talens toe te voegen zoals bijv. nr. 083 (painting medium) of nr. 027 (purified linseed oil) of nr. 084 (painting medium quick drying) of nr. 030 (siccatieve courtrai pale) ? Ik heb ook wel liquin gebruikt als medium. Maar wat is nu het beste om later geen problemen te krijgen?
    Ik heb een schilderij gemaakt waarbij de verf was ingeschoten (geschilderd op MDF) maar toen het klaar was heb ik geprobeerd met een techniek die oiling out heet het geheel een beetje te verbeteren. Dat is matig gelukt. Ik hoop dit in de toekomst te voorkomen door de juiste volgorde aan te houden in de opbouw van de verschillende lagen. Hopelijk kan je mij wat tips geven.
    met vriendelijke groet,
    Marjan van Bree

    1. Hoi Marjan,
      Ik zal beginnen bij de door jou gekozen ondergrond MDF.
      MDF heeft een sterk zuigende werking. Daarom is het heel belangrijk om dit eerst heel grondig voor te behandelen.
      Ik doe dit zelf altijd met sneldrogende grondverf.
      Voordeel hiervan is dat je gemakkelijk vier lagen op één dag kunt opbrengen.
      Daarnaast trekt het niet te diep in het materiaal waardoor je een snelle dekking verkrijgt
      Drie tot vier lagen zou afdoende moeten zijn.
      Hierna zal je geen last meer hebben van inschietende olieverf.
      Bij het werken met meerdere lagen olieverf die na droging worden opgebracht is het heel belangrijk dat je begint met een met terpentine verdunde laag.
      Het gebruik van oliehoudende mediums is daarom geen optie.
      Het principe van vet over mager is gebaseerd op beginnen met een poreuze eerste verflaag, waarna de volgende lagen na droging telkens een beetje meer olie zullen bevatten.
      Hiermee bereik je een goede hechting van alle lagen onderling.
      Bovendien worden bovenliggende lagen steeds elastischer waardoor ook na langere tijd de lagen niet van elkaar los zullen breken.
      In de loop der tijd krijgt een schilderij veel te maken met uitzetting en krimp door warmte en kou.
      Niet voor niets hebben musea klimaatbeheersing om kwetsbare en oude schilderijen zo goed mogelijk te beschermen.
      De juiste opbouw van je vet over mager lagen zorgt voor een lang leven van je schilderij.
      Liquin is naar mijn weten een uitvinding van Bob Ross.
      Hij gebruikt het voor het opbrengen van doorzichtige glijlagen over gekleurde ondergronden voor nat in nat werken.
      Ik zou het persoonlijk niet gebruiken voor vet over mager techniek.
      Hiervoor gebruik ik uitsluitend (lijnzaad)olie of als ik daar behoefte aan heb een sneldrogend medium.
      Het is goed om je te realiseren dat mediums minder olie bevatten dan pure olie.
      Tot slot zou ik ingeschoten plekken ook gewoon behandelen met lijnzaadolie.
      Dun opbrengen en uitpoetsen met een zachte, niet pluizende doek.
      Als het resultaat matig is kun je de behandeling herhalen.
      Plekken die al verzadigd zijn zullen geen olie meer opnemen. Droge plekken doen dat wel.
      Welnu Marjan, ik hoop dat je wat kunt met mijn antwoorden en wens je alle succes!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Dankjewel Alex, ik zal er mijn voordeel mee doen.
        Ik vind je website heel goed! Daar zullen veel mensen plezier aan beleven.
        met vriendelijke groet,
        Marjan van Bree.

  11. Ik heb nog een vraag Alex.
    Nu werk ik op een canvasdoek met olieverf. Gelden hiervoor dezelfde regels als voor het schilderen op MDF? Behalve dan het voorwerk; de doeken zijn immers al voorbehandeld.
    Ben benieuwd.
    vriendelijke groet,
    marjan van Bree

    1. Hoi Marjan,
      voorbehandelde doekjes kun je direct op beginnen te schilderen.
      De werkwijze is verder hetzelfde als MDF na voorbehandeling.
      Wel zal je merken dat je op doek makkelijker werkt omdat de linnenvezels een bepaalde stroefheid en vering geven.
      De verf blijft beter op zijn plek.
      Bij gladde ondergronden zal je wat voorzichtiger moeten werken omdat je de verf makkelijk weg strijkt.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  12. Ik heb nog een vraag Alex.
    Nu werk ik op een canvasdoek met olieverf. Gelden hiervoor dezelfde regels als voor het schilderen op MDF? Behalve dan het voorwerk; de doeken zijn immers al voorbehandeld.
    Ben benieuwd.
    vriendelijke groet,
    marjan van Bree

    1. Hoi Marjan,
      voorbehandelde doekjes kun je direct op beginnen te schilderen.
      De werkwijze is verder hetzelfde als MDF na voorbehandeling.
      Wel zal je merken dat je op doek makkelijker werkt omdat de linnenvezels een bepaalde stroefheid en vering geven.
      De verf blijft beter op zijn plek.
      Bij gladde ondergronden zal je wat voorzichtiger moeten werken omdat je de verf makkelijk weg strijkt.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  13. fijn om zo je website te lezen,in juni studeer ik af op de klassieke academie te Groningen,en nu krijg ik dus te maken met website bouwen en prijsbepalen,foto s van de werken maken.
    Na de academie wil ik gewoon hard gaan doorschilderen,en doe alles stapsgewijs,en laat het rustig op me afkomen,
    Bij het eerste werk wat ik verkocht,moest ik even slikken,maar nu ben ik blij dat iemand blij is met het schilderij,het motiveerde om gewoon weer door te ,schilderen.Hartelijke groet Ada

  14. fijn om zo je website te lezen,in juni studeer ik af op de klassieke academie te Groningen,en nu krijg ik dus te maken met website bouwen en prijsbepalen,foto s van de werken maken.
    Na de academie wil ik gewoon hard gaan doorschilderen,en doe alles stapsgewijs,en laat het rustig op me afkomen,
    Bij het eerste werk wat ik verkocht,moest ik even slikken,maar nu ben ik blij dat iemand blij is met het schilderij,het motiveerde om gewoon weer door te ,schilderen.Hartelijke groet Ada

  15. Beste Alex,
    met veel interesse las ik jouw uitleg en tips over hoe je je werk moet/kunt prijzen. Het is iets waar ik de laatste tijd mee bezig ben en waarmee ik een beetje worstel. Dat kiezen van je markt, doelgroep is op zich zelf heel duidelijk. Alleen waar ik niet goed uitkom is, hoe kies je? Wat bepaalt die keuze. Is het iets dat je zomaar kunt kiezen of hangt het bijv. af van wie je kent, hoe goed je werk is of hoeveel je al hebt verkocht in het verleden? Of is het ‘gewoon’ kiezen en vervolgens je strategie aanpassen op die keuze? Ik werk nu met een formule om de prijs te bepalen, dat voelde in het begin heel veilig omdat het een houvast geeft. Maar toch twijfel ik dan weer of ik mijzelf goed inschat als kunstenaar.
    Ik hoop dat ik goed uitleg wat ik bedoel. Mijn werk staat op instagram: artmargrietfischer.
    (website is nog in de maak )
    Ik hoop iets van je te horen, bij voorbaat dank!
    Groet,
    Margriet

    1. Hoi Margriet,
      het gaat er vooral om wat jij zou willen kiezen.
      Die vraag kun je natuurlijk alleen aan jezelf vragen.
      Waar zou jij je het meest thuis voelen?
      Als je succes krijgt, zit je dan op de plek waar jij jezelf het liefst ziet?
      Voel jij je thuis tussen de rijken, of voel je je meer aangetrokken tot mensen met een smalle beurs?
      Wil je veel kleine werkjes maken en daar veel van verkopen voor weinig of wil je slechts een paar werken tonen die elkaar versterken met een relatief hoge prijs?
      Het gaat er dus vooral om wat jij wil en niet zozeer om de kwaliteit van je werk. (wel om hoe je je werk presenteert en verzorgt).
      Ga als je het nog niet weet eens op pad en bezoek wat plekken waar kunst wordt verkocht. Kijk waar jij je het meeste thuis zou voelen en maak dan je keuze.
      Dit is echt een beslissing die bij jou moet passen. Tenslotte moet je het leuk kunnen blijven vinden als het succes je tegemoet komt, anders word je een gevangene van je succes.
      Vriendelijke groet
      Alex Mooyman

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.