Kleuren mengen theorie

Kleuren mengen is een vak apart. Je zult dit het beste leren door het veel te doen. Maar je bespaart jezelf een hoop tijd als je het juiste systeem gebruikt! Voordat je begint is het dus goed om enige basiskennis te hebben. In dit artikel vind je de belangrijkste theorie over kleuren.

Primaire kleuren bij licht

Om te begrijpen hoe kleuren mengen bij verf werkt, is het goed om te beginnen bij licht. Daar is het namelijk precies omgekeerd! Bij beiden spelen primaire kleuren een rol. Dit zijn drie basiskleuren waarmee je alle andere kleuren kunt mengen. Bij licht worden meestal rood, groen en blauw als primaire kleuren gebruikt.

Als er op een acteur of muzikant op toneel drie spots gericht zijn – een rode, een groene en een blauwe – dan zal het resultaat wit licht zijn. De kleuren tellen dus bij elkaar op, en als ze alle drie aanwezig zijn is het licht wit. Het is heel logisch dat als alle drie de spots aan staan, het toneel extra licht wordt, en niet ineens helemaal donker!

Primaire kleuren bij licht: rood, groen en blauw

Ook de pixels van het beeldscherm van jouw TV, smartphone of computerscherm bestaan per stuk allemaal uit drie héle kleine ‘lampjes’ met de kleuren rood, groen en blauw. Als die allemaal uit staan dan is je scherm zwart. Staan ze allemaal aan dan is je scherm wit. Het licht wordt dus weer ‘bij elkaar opgeteld’. Met een duur woord heet dit ‘additief’ (mag je meteen weer vergeten).

Primaire kleuren bij verf

Bij verf worden meestal net iets andere primaire kleuren gebruikt, namelijk rood, geel en blauw. Alleen als je deze alle drie bij elkaar mengt dan krijg je geen wit, maar zwart! De kleuren worden dus ‘van elkaar afgetrokken’. Het chique woord hiervoor is ‘subtractief’ (mag je ook meteen weer vergeten).

Primaire kleuren bij verf: rood, geel en blauw

Het eerste waar je dus rekening mee moet houden, is dat verf donkerder wordt als je primaire kleuren met elkaar mengt. En dat je nooit witte verf kunt mengen uit de drie primaire kleuren.

Secundaire kleuren

Uit de drie primaire kleuren, rood geel en blauw, kun je in principe alle tussenliggende kleuren mengen. Door steeds twee van de primaire kleuren te mengen krijg je de tussenliggende secundaire kleuren:

  • Rood + Geel = Oranje
  • Geel + Blauw = Groen
  • Rood + Blauw = Paars

Je ziet deze secundaire kleuren terug in het plaatje hierboven waar twee cirkels met primaire kleuren overlappen. We hebben nu dus drie primaire kleuren of hoofdkleuren (rood, geel, en blauw) en drie secundaire kleuren (oranje, groen en paars). Samen vormen deze kleuren precies de kleuren van de regenboog. Leuk hè? Het is handig om dit rijtje in deze volgorde uit je hoofd te leren:

Rood – Oranje – Geel – Groen – Blauw – Paars

Complementaire kleuren

Laten we de zes primaire en secundaire kleuren die we tot nu toe hebben eens in volgorde naast elkaar in een cirkel zetten. En kijk dan eens naar de kleuren die precies tegenover elkaar liggen in de cirkel. Deze twee kleuren noemen we complementaire kleuren. Het gaat dus om:

  • Geel & Paars
  • Oranje & Blauw
  • Groen & Rood
    Eenvoudige kleurencirkel met complementaire kleuren

 

Met deze paren van complementaire kleuren is iets bijzonders aan de hand. Het zijn kleuren die heel goed samen gaan, en die elkaar versterken als je ze naast elkaar gebruikt. De kleuren gaan onder invloed van elkaar als het ware meer ‘knallen’.

Gebruik je ze afwisselend heel dicht naast elkaar dan lijkt het alsof de kleuren gaan trillen. De kleuren trillen niet echt, maar je brein verwerkt deze combinatie van kleuren alsof ze bewegen. Een schilder die heel veel gebruik maakte van dit effect was Vincent van Gogh.

In de schilderkunst kunnen wij  handig gebruik van maken van complementaire kleuren om bepaalde effecten te verstreken. Bovendien kun je een uitgekozen kleur mengen met een beetje van zijn complementaire kleur om schaduwkleuren te verkrijgen. Let er maar eens op: vaak zul je bijvoorbeeld in een realistisch geschilderd portret van iemand met een roodachtig gezicht, naar groen neigende schaduwen aantreffen.

Tertiaire kleuren

Zoals ik hierboven uitlegde krijg je als je twee primaire kleuren met elkaar mengt secundaire kleuren. We gingen er daarbij van uit dat je de primaire kleuren mengt in een verhouding zodat ze allebei evenveel effect hebben. Maar je kunt ook meer van de ene primaire kleur gebruiken dan de andere. Op die manier krijg je tertiare kleuren.

Een voorbeeld: Als je geel en rood in de juiste hoeveelheden mengt dan krijg je een mooie ‘midden’ oranje. Maar als je vervolgens nog wat extra geel toevoegt, dan krijg je een kleur oranje die ‘geliger’ is. Terwijl als je wat meer rood toevoegt, je een kleur oranje krijgt die ‘rood-achtiger’ is. In onderstaande kleurencirkel zie je alle extra kleuren die op deze manier ontstaan.

Kleurencirkel van Itten

Helemaal in het midden van deze cirkel zie je een driehoek met de drie primaire kleuren. Daar tegen aan zie je driehoeken met de secundaire kleuren. En in de cirkel er omheen zie je ze allemaal nog een keer terug, plus de tussenliggende tertiare kleuren. Ook nu geldt nog steeds dat alle kleuren die precies tegenover elkaar liggen in de cirkel, complementair aan elkaar zijn.

Dit plaatje wordt ook wel de kleurencirkel van Itten genoemd, naar de Zwitserse kunstschilder Johannes Itten. Ziet dit er ingewikkeld uit? In de cursus kleuren mengen doe ik precies voor hoe je deze cirkel kunt tekenen en alle kleuren zelf kunt mengen:

Kleurencirkel in de cursus Kleuren Mengen

Warme en koude kleuren

We zagen eerder dat complementaire kleuren goed met elkaar samen gaan. Maar er is nog een manier om kleuren te groeperen, namelijk warme en koude kleuren. In de uitgebreide kleurencirkel van Itten hierboven zijn alle gele, oranje en rode kleuren warm. De blauwe kleuren zijn allemaal koud. Groen en paars zijn interessant, want die hebben allebei een warme en een koude variant.

Warme of koude kleuren kunnen de sfeer in je schilderij versterken. Denk hierbij aan een winterlandschap met koude kleuren. Of aan een zomerse zonsondergang met warme kleuren. Niettemin kun je warme en koude kleuren ook gerust naast elkaar gebruiken.

Goud en zilver worden overigens niet gezien als kleuren. In de schilderkunst worden gouden en zilveren voorwerpen gesuggereerd met de bestaande kleuren die voortkomen uit de zes basiskleuren.

Tinten of kleurgradaties

We hebben tot nu toe in totaal twaalf primaire, secundaire en tertiare kleuren gevonden. Je kunt van al die kleuren ook nog verschillende tinten of kleurgradaties mengen. Dat doe je door de toonwaarde en verzadiging aan te passen. De kleurencirkel die je hierinder ziet is de meest uitgebreide tot nu toe. Hij bevat nog meer tussenkleuren, én diverse lichte en donkere tinten van die kleuren.

 

Uitgebreide kleurencirkel met tinten

In de natuur ontstaan tinten die je waarneemt als gevolg van de werking van licht en donker, oftewel de lichtsterkte van het aanwezige licht. Daarom kunnen die tinten ook steeds veranderen afhankelijk van het weer en het moment van de dag.

Helaas is licht nog steeds niet in tubes te verkrijgen. In de schilderkunst verkijgen we tinten door mengsels van primaire kleuren met zwart of wit te mengen, of met beiden tegelijk. Je kunt mengen met wit om een kleur in sterkte te verlagen. Lichter te maken dus.  Zwart kun je gebruiken om een kleur doffer te maken. De combinatie van deze twee (grijs), kun je gebruiken om pastelkleuren te maken. Daarnaast kun je, afhankelijk van de kleur die je op het oog hebt, ook bruin gebruiken om een kleur donkerder te maken. Ook heeft iedere tint weer een eigen complementaire tint. Meng je een kleur met de complementaire kleur, dan vermindert de intensiteit van deze kleur.

Onderstaande plaatje zijn screenshots uit mijn cursus kleuren mengen. Hierin zie je allerlei verschillende tinten en gradaties van kleuren die ik voordoe.

Screenshot uit de cursus Kleuren Mengen

Screenshot uit de cursus Kleuren Mengen

Tot slot

Als laatste nog even kort iets over kleuren mengen in de praktijk. Dat pakt soms namelijk weer net wat anders uit dan je zou verwachten op basis van bovenstaande theorie. Als je zelf gaat experimenteren (wat ik natuurlijk aanraad!), ervaar dit als een ontdekking in plaats van een teleurstelling en leer van wat er gebeurt. Je zult kleuren tegen komen die je zonder deze ‘vergissingen’ nooit zou ontdekken.

Het echte mengwerk zul je alleen kunnen leren door het veel te doen. En natuurlijk vooral door het juiste systeem te gebruiken.

Weet je niet goed waar je moet beginnen om al deze informatie toe te gaan passen? Duizelt het je een beetje vanwege alle mogelijkheden? Geen nood, in de cursus kleuren mengen doe ik je alles in uitgebreide video’s voor, stap voor stap. Ik laat van alle theorie in dit artikel precies zien hoe je het in praktijk brengt. Ik neem je aan de hand mee om zelf meester over je eigen palet te worden.

82 gedachten over “Kleuren mengen theorie

  1. Gebruik aquarel potloden of potloden van gogh. Dit zijn zachte potloden, wel duurder.
    Gebruik bv. donkerblauw als schaduwkleur, kleur in de schaduw dezelfde kleur als in het zonlicht. Dan donkerblauw erover heen in de schaduwpartijen.
    Werkt hoor!
    Doe dit dagelijks met mijn tekenleerlingen op school.
    Succes

    1. Beste Wilfred,
      Ik wil je graag bedanken voor jouw bericht op mijn blog.
      Helaas kan ik het niet zo goed plaatsen bij schilderen met olieverf
      Potloden is in mijn ogen een heel ander materiaal.
      Maar misschien heb ik het niet goed begrepen en ben je bereid om jouw bericht toe te lichten.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  2. Oh sorry , ik zag later pas dat deze site over olieverf ging.
    Maar met olieverf kan je glacerend / verdund met terpentine/of medium/ ook donkerblauw overschilderen. Dan krijg je ook een mengkleur.
    Zelfde verhaal als met potloden.

    1. Hoi Wilfred,
      Klinkt interessant, ik ga het zeker eens uitproberen.
      Om te glaceren zou ik liever geen terpentine gebruken, omdat je dan eigenlijk van vet naar mager werkt, waardoor je verf kan gaan barsten.
      Op zich natuurlijk ook interessant om eens uit te proberen, Ik kan graag het advies meegeven om regelmatig van de regels af te wijken om te zien wat er gebeurt.
      Leuk dat je tekenles geeft.
      Ik vond dat altijd het leukste vak op school.
      Als je nog meer van jouw vakkennis wilt delen op deze blog, dan zie ik dat zeker als een aanwinst.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  3. Dag Alex,
    ik krijg je gratis kleuren meng tool niet gedownload.Ik refereer hier aan je email van gisteren 11-12-10.
    Het antwoord is steevast “oilpaint.exe” werkt niet meer.
    Is dit misschien een een Mac programma?
    Hoor graag van je.
    Rens

    1. Hoi Rens,
      Het programma,tje is geschikt voor windows. Ik weet niet of het op een mac ook werkt.
      Probeer het programma eerst op te slaan, dan kun je daarna kijken of je het geinstalleerd krijgt. Eventueel met hulp van een computer expert?
      Succes,
      Vriendelijke greot,
      Alex Mooyman

  4. Hallo Alex,
    Ben al even gaan kijken en het ziet er leuk uit. Op dit moment ben ik nog bezig toch te proberen jouw cursus te schilderen, heb het water en de lucht al klaar en ook de bergen.
    Dan nu het strand en zo maar voort.
    Tevens schilder ik ook een beetje abstract, moet nog veel leren maar het maakt me vrij en dat maakt me ook gelukkig.
    Op die momenten denk je aan niets en dat is volgens mij ook al een teken dat je werkelijk vrij in je geest bent en ook tot rust komt.
    Meer moet dat niet zijn om gelukkig te zijn.
    Groetjes en fijne avond
    Francine

    1. Hoi Francine,
      Als jij gelukkig wordt van het schilderen, dan heb je mijn bedoeling met mijn cursus, en ook deze blog helemaal begrepen.
      Ik vind zelf schilderen ook een van de meest gelukkig makende bezigheden.
      Vooral als je in zo,n soort trance raakt, waarbij alles vanzelf lijkt te gaan.
      Alsof het penseel jou de weg wijst in plaats van andersom. Heerlijk!
      Bij het schilderen van abstract werk gebeurt dit ook al heel snel, als je tenminste jezelf toestemming geeft om het resultaat los te laten, het gewoon te laten gebeuren.
      Heel goed dat je dus ook abstract schildert. Je leert daar ontzettend veel van. Ook over kleuren mengen.
      Ik ben benieuwd naar jouw werk en ik hoop dat je als het klaar is een foto wilt sturen.
      Foto’s stuur je naar
      Heel veel schilderplezier!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  5. Hai Alex, ik heb net je tooltje bekeken en het ziet er heel erg veelbelovend uit! Ik ga hier in de kerstvakantie eens mee experimenteren! Overigens gebruik ik geen olieverf maar acryl… Dit is mijn laatste werk (foto is gemaakt met kunstlicht, een beetje te geel…) schilderij acrylverf

    1. Hoi Marijke,
      Leuk schilderijtje. Het is meteen duidelijk wie het is en hij gelijkt erg goed.
      Ik wens je een fijne kerstvakantie en heel veel plezier van de Tool.
      Ik raad je zeker aan om ook eens met olieverf te proberen.
      Veel schilder, en tool-plezier,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    1. Hallo drumgirl,
      Het beste antwoord op jouw vraag is gewoon: probeer het eens!
      Rood, geel en blauw zijn de basiskleuren. Dit noem je de primaire kleuren.
      Uit deze kleuren kun je alle kleuren maken.
      Groen wordt gemaakt door blauw en geel met elkaar te mengen.
      Meng je meer blauw dan geel, dan zal het groen blauwer worden (donkergroen).
      Als je meer geel dan blauw mengt krijg je geler groen (lichtgroen).
      Om het verhaal nog even compleet te maken:
      Als je rood en blauw mengt krijg je paars.
      Je krijgt een blauwer paars door meer blauw bij te mengen.
      Je krijgt een roder paars door meer rood bij te mengen.
      Als je rood en geel mengt krijg je oranje.
      Je krijgt een geler oranje als je meer geel bijmengt.
      Je krijgt een roder oranje als je meer rood bijmengt.
      Uit menging van twee primaire kleuren krijg je dus altijd oranje, paars of geel.
      Deze drie kleuren heten de secundaire kleuren.
      Wil je meer weten over kleurenkennis?
      Kijk dan even hier:
      https://schilderenmetolieverf.nl/cursus-kleuren-mengen
      Veel mengplezier.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  6. thanks,
    ik heb hier veel aan
    alleen kan donker blauw ook met andere kleuren die goed mengen?
    ben namelijk kleding aan het ontwerpen.
    een jasje met een broekje.
    broekje van spijkerstof en het jasje een bij passende kleur of print kan iemand helpen??????????
    groeten ook
    ps ik ben 10 geen beroemde modeontwerper wil ik wel worden!!!!!!!!!!!!

    1. Hoi Liesbeth,
      Het beste kan ik je helpen als je even een plaatje stuurt van je voorbeeld, of de kleur die je zoekt.
      Ik neem aan dat je behalve de basiskleur ook op zoek bent naar de schaduwkleuren en de highlights.
      Je kunt je plaatje of foto sturen naar .
      Ik zal je dan zo snel mogelijk antwoord geven.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    2. Hoi Liesbeth,
      Hierbij mijn kleuren meng advies:
      Maak eerst een copie van je foto en print deze uit.
      Zet in deze copie een rondje om de kleur die je zou kunnen beschouwen als de middenkleur (bjivoorbeeld op het voorhoofd).
      Zet daarna ook een rondje op een plek die wat donkerder, in dit geval roder is. (wangen)
      Zet een rondje op een plek die flink oplicht. Bijvoorbeeld op de linkerwang.
      Zet tot slot een rondje om een plek die in de schaduw valt.
      Meng Aliserin Crimson met Chrome Yellow Hue, tot er een soort plastic poppen kleur ontstaat (Rose oranjeachtig).
      Je kunt eventueel ook Cadmiumrood met een andere (felle) geel gebruiken.
      Meng bij deze poppenkleur flink wat wit, totdat je de middenkleur van je voorbeeld hebt benaderd.
      Wijkt deze nog wat af, dan kun je een heel klein beetje rood of geel toevoegen.
      Je hebt nu een basiskeur gemaakt, waarmee je je hele schilderij verder kunt werken
      Deel dit basismengsel in vier gelijke hoeveelheden en bewaar er een voor het geval een kleur te ver gemengd is.
      -Je kunt nu de lichtere plekken mengen door wit toe te voegen aan een van de basismengsels.
      -de rodere plekken kun je mengen met wat aliserin Crimson of Cadmiumrood. Even proberen wat het beste voor jou werkt.
      -De schaduw plekken maak je door het basismengsel te vermengen met een heel klein beetje Diaxozine Purple.
      – voor de lijnen rond het neusje kun je het basismengsel vermengen met een heel klein beetje Cobalt Violet Hue.
      Hoewel het bovenstaande recept simpel lijkt, zul je in de praktijk vast nog wel wat moeten zoeken naar de juiste verhoudingen.
      Het kan best zijn dat je enkele van de door mij genoemde kleuren niet in huis hebt. Probeer dan gewoon een andere kleur die je wel in huis hebt.
      Je kunt met de beschreven basiskleur altijd expirimenteren door hem te mengen met andere kleuren uit je verfassortiment.
      Door wit bij te mengen maak je de kleuren minder sterk van kleur.
      Door een heel klein beetje zwart bij te mengen worden je kleuren doffer.
      Beste Liesbeth, ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt gehad.
      Laat je me weten hoe het gegaan is?
      Succes!
      Vriendelijke groet,
      alex Mooyman

  7. Ha Alex,
    Heel erg bedankt voor je recept.
    Ik heb cadmium geel en aliserin crimson en wit gemengd, daarbij op sommige plekjes cadmium rood heel licht er over heen gevreven en in de schaduw heb ik cobalt blauw bij gemengd
    Als het klaar is zal ik zeker het resutaat laten zien.
    Ik vind het ook best spannend en leuk om zo te puzzelen met kleuren.
    gr Liesbeth

  8. Ha Alex,
    Ik heb hem aardig af.
    Ik heb zelf het kussen een beetje veranderd, vond ik leuker.
    Ik ben benieuwd hoe je het vindt.
    gr Liesbeth
    voorbeeld foto huidskleuren baby
    voorbeeldfoto

  9. Ha Alex,
    Ja zeker wel.Ik heb gemengd met rood, geel en wit.Voor schaduw heb ik ietsje blauw bij gemengd en beetje zwart.
    het was heel lastg om niet te veel blauw bij te mengen, want anders kreeg je een vale kleur groen.
    Je moet ook oppassen dat ze niet te roze of juist te gelig wordt.
    ook heb ik inmiddels de haren iets lichtergemaakt, met wit met beetje van dijck bruin.
    Dus erg bedankt voor je meng advies.
    gr Liesbeth

  10. Alex,
    Ik merk dat ik steeds meer zelf kleuren ga mengen en bepaalde tubes niet veel meer gebruik.
    Veschillende okerkleuren kan ik zelf mengen met bijv oranje(geel/rood) en blauw.
    Geel Rood en Blauw zijn de basiskleuren, maar het maakt natuurlijk wel uit WELK rood of blauw ik gebruik bij het mengen.
    Welk geel, rood en blauw raad je aan als ik zelf wil mengen??- Het lijkt mij onzinnig om bijv. 5 soorten blauw of rood te kopen
    gr Dick

  11. Hoi Alex,
    Misschien ben ik bij jou niet met deze vraag op het juiste adres, maar toch probeer ik het.
    Het heeft eigenlijk ook met bovenstaande vraag te maken.
    “Oudt Holland” heeft heel veel kleuren en wat mij opvalt is dat sommige beginnen met Schevenings…(blauw, rood , geel).
    De fabriek heeft vroeger in Scheveningen gestaan – misschien is het daardoor…??
    Of…Zijn dat de algemene standaard kleuren?? (ik zie dat ze niet zo heel erg duur zijn)
    Voor Curulium-blauw betaal je wel wel wat!!
    Schevenings blauw met lichtgroen geeft een hele sterke duidelijke kleur groen..zoiets als phtalogroen
    Verder:
    Ik heb een leer/doe boek over schetsen…ga ik natuurlijk met het penseel of houtskool doen…
    Er staan al een paar landschapjes op faceboek.
    gr Dick

    1. Hoi Bobbie,
      Een goede vraag. De meeste mensen weten wel dat zwart en wit geen kleuren zijn, maar weten ze ook waarom niet?
      Ten eerste worden kleuren veroorzaakt door weerkaatsing van kleuren uit het licht.
      Licht is samengesteld uit de kleuren van het spectrum.
      Materialen om ons heen absorberen bepaalde kleuren uit het spectrum, terwijl zij andere kleuren juist weerkaatsen.
      Dat betekent dus dat geen enkel voorwerp echt kleur bevat, maar slechts kleur lijkt te hebben doordat het kleuren ut het spectrum weerkaatst.
      Dat lijkt misschien raar, maar het bewijs is direct geleverd, zodra je het licht weghaalt. Dan wordt iedere kleur ook net zo zwart als de nacht.
      De kleuren uit het spectrum zijn rood, oranje, geel, groen, blauw en violet (paars).
      Zoals je ziet komen wit en zwart niet in het spectrum voor. Daarom worden zij niet gezien als kleuren.
      Zwart is het ontbreken van licht en wit is het effect dat ontstaat als alle kleuren van het spectrum weerkaatsen.
      Een zwart, mat voorwerp dat geen licht weerkaatst, absorbeert dus alle kleuren van het spectrum.
      Een glimmend zwart voorwerp absorbeert alle kleuren van het spectrum op een paar plekken na, waar het licht er zo opvalt, dat het volledig weerkaatst wordt.
      Een wit voorwerp weerkaatst alle kleuren van het spectrum, waardoor deze kleuren samen wit vormen.
      Zwart en wit zijn dus geen kleuren, maar de afwezigheid of de aanwezigheid van licht.
      Ik heb ook nog een vraag voor jou.
      Je begint je bericht met Asahbi
      Wat betekent dat?
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    2. Hallo,
      Ik heb op dit moment licht gele muurverf gekocht.
      Welke kleur kan ik toevoegen om de lichtgele kleur een grijzer effect te laten krijgen?
      Alvast bedankt!
      groet,
      Nora

      1. Hoi Nora,
        ik zou zeggen grijs, maar ik weet niet precies welke kleur je in gedachten hebt natuurlijk.
        Ik denk dat je beter even kunt bedenken welke kleur je precies wilt en het dan even laten mengen bij je verfwinkel.
        De kosten daarvan zijn relatief laag, en je hebt in 1 keer de gewenste kleur.
        Vriendelijke groet,
        Alex Mooyman

  12. Beste Alex,
    Voor mijn werk als restauratie schilder, probeer ik al enige tijd een bepaalde kleur te mengen voor het restaureren. Het lukt me maar niet, ook in privé tijd lukte het me alsmaar niet. ik ga gewoon verder met andere kleuren en kom ik om de dag weer op terug.
    Het kleur is gewoon donker grijs van kleur, maar het heeft ook een diepe zware donker bruin achtige gloed/glans/kleur erin.
    (ook al zijn alle kleuren daar mat)
    Het probleem is, ik maak de kleur precies goed, alleen het mist de diepe zware bruin achtige kleur.(ik vermoed gebrande omber).
    Ook probeerde ik het meer bruine achtig te schilderen, dan zag het te bruinig en mis ik dus de donker grijze kleur. maar je ziet wel de donker bruine kleur.
    hoe los ik dit op? en de kleuren meng cursus waar kan ik die volgen? het lijkt me heel erg interessant om te doen.
    Mvg,
    Jens

    1. Hoi Jens,
      Ik kan je helaas moeilijk een kant en klaar recept geven, temeer omdat ik geen voorbeeld heb en omdat ik jouw palet niet tot mijn beschikking heb.
      Wel denk ik dat de videokleurenmengcursus je kan helpen om je doel te bereiken.
      Vooral omdat de cursus is afgestemd op je eigen palet.
      Je kunt de cursus hier bestellen.
      Bij elektronische betaling is de cursus direct online beschikbaar.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    1. Hoi Henk,
      Geel, rood en blauw zijn primaire kleuren.
      Je kunt geen kleuren mengen om primaire kleuren te verkrijgen.
      Je kunt wel primaire kleuren vermengen om andere kleuren te maken.
      Wil je professioneel kleuren leren mengen? Kijk dan even Hier.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    1. Hoi Maurits,
      Zoals jij de vraag stelt kan ik er niet echt goed antwoord op geven.
      Het beste antwoord zou misschien zijn: met groene en blauwe verf.
      Maar daar kun jij natuurlijk niets mee.
      Om goed kleuren te mengen moet ik weten welke kleuren je in huis hebt, welke verfsoort je gebruikt en hoeveel meng ervaring jij hebt.
      Ik raad je aan om de kleurenmengcursus aan te schaffen.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Beste Alex,
        Ik moet voor school het recept van lichtblauw en donkergroen hebben. We gebruiken daar de snel opdrogende versie van olieverf. We mogen alleen de primaire kleuren, wit en zwart gebruiken.
        Gr Maurits

        1. Hoi Maurits,
          Ik vind dat de vraag van je school nogal simplistisch gesteld is.
          er bestaan wel duizenden soorten lichtblauw en duizenden soorten donkergroen.
          Dus geef ze maar een beetje op hun kop daar op school en zeg dat ze wat specifieker mogen zijn.
          Blauw is een primaire kleur dus die kun je niet uit andere kleuren verkrijgen.
          Doe je er een beetje wit bij dan krijg je natuurlijk lichtblauw.
          Groen is een mengsel van blauw en geel.
          Meng je meer blauw, dan krijg je een blauwere groen (zou je ook als een donkergroen kunnen ervaren).
          Meng je meer geel, dan krijg je een gelere groen.
          Meng je door groen wat zwart, dan krijg je geen donkerdere groen, maar wel een doffere groen.
          Zwart maakt kleuren namelijk niet donkerder, maar doffer.
          Meng je kleuren met grijs, dan krijg je pastelkleuren.
          Gewapend met deze nieuwe kennis denk ik dat je je leraar nog heel wat kunt bijscholen.
          Succes,
          Vriendelijke groet,
          Alex Mooyman

    1. citroengeel en phtaloblauw evt. oplichten met wat wit?
      Je moet in ieder geval naar een geel en blauw zoeken, beiden met een groene ondertoon, genoemde kleuren hebben dat beide.
      Ultramarijn en cadmiumgeel hebben beiden een wat rode ondertoon, daarmee kun je geen fluorgroen mee fabriceren omdat rood de tegenhanger is van groen en dus het groen wat zal afzwakken.

  13. Ik had ook de kleur fluor groen nodig en het leukte
    me niet. Bedankt voor de tip, ga het uitproberen.
    Groetjes
    Liliane

  14. Hallo meneer,
    Voor onze kleinzoon zijn we bezig met een muurtekening.
    De ondergrond is gebruikt met latex grijs. Daarna is de tekening overtrokken met zwarte vilstift.De kleuren nemen, echter, niet goed op. We hebben van alles geprobeerd. Acryl, vingerverf en olieverf. Kunnen wij dit mengen met latex? Ook hebben wij nog verf dat voor ramen wordt gebruikt.Het wordt een cars kamer.Ik ga proberen een foto te plaatsen, maar ik weet niet of dit lukt. Dank voor het antwoord, indien mogelijk.
    Vriendelijke groet, Mir.

  15. Hej Alex,
    Ik heb een vraag over mengen van kleuren maar dan als je op je palet mengt hoe kun je dat dan het beste doen? Met een kwast of met een paletmes?
    Staat misschien in je kleurenmengcursus maar die heb ik nu nog niet…….dus kan ik het antwoord ook nog niet opzoeken…..met acrylverf ben ik erachter gekomen dat het beter met een kwast kan ivm water wat je erbij mengt……..maar olieverf voeg je bijv. olie toe en ik vind dat ik dan veel verf gebruik om te mengen maar er naar verhouding weinig van gebruik……en als je het met een paletmes doet voeg je dan olie/terpentine toe of meng je het eerst zonder toevoeging? Maakt het voor de kleur uit of je olie/medium toevoegt voor, tijdens of na het mengen?
    Ik ga nog een houten schijf beschilderen, ook weer dennenhout, maar die is aardig groot te noemen, mijn ontwerp weet ik al maar ik wil zilver en goud erin verwerken en die twee kleuren krijg ik door vermenging……..maar ik wil nu wat minder verf verspillen….
    Hej då
    Jose Kwaks

    1. Hoi Jose,
      Kleuren mengen doe je het makkelijkst met een paletmes.
      Een paletmes is sneller schoon te maken dan een kwast en bovendien worden kwasten er niet beter op als je ze gebruikt om te mengen.
      Bij olieverf voeg je lang niet altijd olie toe. Alleen als je vet over mager werkt.
      Het makkelijkst voeg je olie of terpentine toe na het mengen.
      Olie of medium zal niet zo snel de kleur beïnvloeden, maar wel de glans.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Hej Alex,
        Dan is hier dus duidelijk een groot verschil met acrylverf……..omdat je dat altijd met water vermengt en je kwast ook heel makkelijk schoon kan maken in een potje met water………meng je je kleuren dus ook met een kwast………
        Ga zo direkt effe lekker mengen en kijken welk paletmes mij het beste bevalt daarmee…….
        Nog een tip:
        kwasten schoonmaken gaat ook heel goed met gewoon afwasmiddel, zowel acryl als olieverf, goed afspoelen en goed controleren dat alle verf eruit is……..en daarna goed laten drogen………..gewoon in een lege pot zetten ondersteboven dus…….zodat de haren boven de rand van de pot uitkomen (kleine kwastjes dus in kleine potjes te drogen zetten nadat je ze wel al droog gemaakt hebt met een doek of keukenpapier)
        Hej då
        Jose Kwaks

  16. Beste,
    ik heb een vraagje rond het gebruik van zwart en van dyck-bruin, ik heb verscheidene merken geprobeerd, maar met mijn laatste doek stoot ik steeds op hetzelfde probleem: de verf lijkt zich te gedragen als inkt, het reflecteert afhankelijk van mijn penseelstreek, waardoor het moeilijk wordt nat te schilderen, wanneer deze donkere vlekken drogen schijnen ze juist heel mat te worden en verdwijnt dan ook hun diepte.
    kan dit liggen aan het doek? (te weinig gesso?)
    of ligt het eraan dat ik geen medium gebruik?

    1. Hoi Len,
      het erg mat opdrogen lijkt te duiden op wat weinig olie in de verf.
      Plekken die dof opdrogen noem je ook wel inschieten van de verf.
      Het is vooraf te verhelpen door extra olie bij de verf te mengen.
      Achteraf kun je de doffe plekken insmeren en uitpoetsen met een beetje lijnolie.
      Als alternnatieve oplossing zou je ook kunnen proberen om zelf bruinen en zwarten te mengen.
      Vaak is zelf gemengd zwart ook mooier dan zwart uit een tube.
      Als je andere kleuren geen kuren vertonen op je doek, zou ik niet verwachten dat het aan de gessolaag ligt.
      Laat je even weten of dit advies je geholpen heeft?
      Zo niet dan speuren we verder.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  17. Ik probeer een mooie heldere kleur rood te krijgen, bijv. signaalrood. Ik heb allerlei tubes, maar qua rood alleen oranjerood, en dat vind ik niet mooi. Kan ik zelf van dat oranje echt rood maken? Of kan dat niet omdat rood een primaire kleur is?

    1. Hoi Agnes,
      je eigen theorie klopt.
      Rood is een primaire kleur.
      Als je rood zou willen maken uit oranje dan zou je het geel er uit moeten zien te halen en dat zal niet lukken.
      Het is altijd handig om de primaire kleuren in huis te hebben omdat je daaruit een heleboel kleuren zelf kunt samestellen.
      Verder is het goed om te weten dat de praktijk en de theorie van kleuren mengen bij olieverf lang niet altijd parallel loopt.
      Dat komt omdat de pigmenten in olieverf uit zeer uiteenlopende stoffen zijn opgebouwd die anders met elkaar kunnen reageren dan je zou verwachten.
      Ik denk dat jij zeer veel baat kunt hebben bij de cursus kleuren mengen.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  18. hallo alex een vraagje welke kleur rood, geel, blauw moet ik nemen als basis kleur
    de een zegt die kleur blauw en de ander weer een andere kleur blauw.
    dit ook voor rood en geel welke van de basis kleuren olieverf is het meest geschikt ?.
    mvg. philip

    1. Hoi Philip,
      Omdat olieverfkeuren allemaal verschillende chemische samenstellingen hebben, kun je de resultaten uit menging nooit helemaal vooraf voorspellen.
      Dat kan ook de reden zijn dat iedereen weer wat anders adviseert.
      Het beste kun je dus gewoon wat experimenteren met twee basiskleuren en kijken of je tevreden bent over de secundaire kleur.
      Daarna zoek je de derde basiskleur erbij en kijkt of dit het gewenste resultaat oplevert.
      Mijn advies is phtalo blauw, cadmium red en een felle geel.
      Niettemin zul je zien dat het paars een beetje donker zal uitvallen.
      Je kunt dit weer beter krijgen door wat wit bij te mengen.
      Deze afwijkingen zijn het gevolg van dat olieverf zich niet laat mengen volgens het boekje.
      Alleen bij de pigmenten in de drukkunst en je printer zijn de kleuren heel zuiver op elkaar afgesteld.
      Het toverwoord is dus vooral “doen” en ervaren wat er gebeurt.
      Succes!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  19. Beste Alex,
    Ik heb de kleuren French Ultramarijn en Cerulean Blue Hue (beiden blauw) van Winton, maar geen Phtaloblauw. Kan ik die zelf mengen of is dat juist de meest primaire kleur blauw?

    1. Hoi Anja,
      Phtaloblauw is een vaak gebruikte kleur en is in mijn ogen wel primair te noemen.
      Lijkt mij lastig zo niet ondoenlijk om deze uit jouw andere blauwen te mengen.
      Ik raad je dus aan om deze gewoon te kopen.
      Vriendelijke groet.
      Alex Mooyman

  20. Beste,
    Ik heb geen ervaring. Ik heb geprobeerd via google iets te weten te komen, maar het is mij niet gelukt. Ik zocht: welke kleur krijg je door kleuren van regenboog (rood,oranje,geel,groen,blauw,indigo en violet te mengen?
    MVG

    1. Hoi Mustafa,
      Als je deze kleuren als licht zou mengen krijg je wit.
      Als je deze kleuren als verf zou mengen krijg je zwart.
      Licht geeft dus andere meng-resultaten als verf.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    1. Hoi Alies,
      Een kleur omschrijven en dan na mengen, dat lukt natuurlijk niet.
      gewoon deze cursus blijven volgen. Dan kun je iedere kleur mengen die je maar wil.
      Vriendelijke groet.
      Alex Mooyman

  21. Hoi Alex,
    Kan je mij vertellen hoe ik het beste zandstrand kan schilderen (om een beetje structuur te krijgen) en welke kleuren ik het best kan gebruiken voor zowel nat als droog zand?

    1. Hoi Rieneke,
      Er zijn oneindig veel soorten zand, dus daar kan ik niet zo 1-2-3 antwoord op geven.
      Ik raad je aan om plaatjes van zand te gaan bekijken en die vervolgens te gaan namengen.
      Wil je echt leren kleuren mengen als een meester, overweeg dan eens mijn kleurenmengcursus.
      Vriendelijke groet
      Alex Mooyman

  22. Hoi Alex,
    Tijdens het googelen kwam ik op jouw site terecht waar ik sowieso vaker op zal kijken, prima informatie en duidelijke uitleg.Mijn vraag is deze: welke kleuren kun je mengen je om “antiek brons” te verkrijgen?
    Ben benieuw naar je reactie,vast bedankt,
    Tineke

    1. Hoi Tineke,
      het enige juiste antwoord hierop vind je rechts hiernaast “Leer Gratis de basics van kleuren mengen “.
      Daarmee krijg je namelijk grip op iedere kleur.
      Een antiek bronzen voorwerp heeft namelijk niet één basisrecept, maar juist vele schakeringen, lichtpunten en reflecties van omliggende voorwerpen.
      Door het leren mengen van iedere kleur ondervang je dit probleem en zal je nooit meer hoeven afvragen hoe je een bepaalde kleur mengt.
      De gratis minicursus leert je de basics.
      Ga je liever meteen voor goud, dan raad ik je van harte de kleurenmengcursus aan, waardoor je een meester in kleuren mengen zult worden.
      Vriendelijke groet.
      Alex Mooyman

  23. Hallo, wat een fijne site. Ik heb een vraagje. Ik heb iets teveel geel bij mijn witte muurverf gedaan om het romig te krijgen Heeft het zin om er weer wit bij te doen?

    1. Hoi Ria,
      Ja, wit bijmengen zal helpen. Geel is iet zo’n sterk pigment, dus net uitschieten met je wit.
      Succes!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  24. Dag Alex,
    De cursus kleuren mengen van u is neem ik aan onafhankelijk van het gebruik van de verfsoort zoals olieverf of acrylverf?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *