Een vraag die ik heel vaak gesteld krijg door cursisten is wat kan ik vragen voor mijn schilderij?
Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig: Wat een gek er voor geeft.
Maar van dat antwoord word je misschien niet echt wijzer. Daarom zal ik in dit artikel eens wat verder ingaan op het bepalen van de prijs van je schilderij.
Prijzen van schilderijen in galeries
Galeries gebruiken wel een formule voor het bepalen van de prijs van een schilderij, maar je kunt niet echt stellen dat deze methode juist is. Deze formule gaat als volgt: breedte x hoogte x factor. Factor geeft de kwaliteit van het werk of de kunstenaar aan. Is een kunstenaar eenmaal ingedeeld in een bepaalde factor, dan zal deze nooit lager worden, wel hoger. Dit gaat ook op als de kunstenaar slechter werk gaat maken, want anders zou de prijs van reeds verkochte kunst omlaag gaan en dat is niet leuk voor kopers en kunstenaar. Daarnaast valt op te merken dat deze formule gelijk is voor alle werken, dus hierbij is geen rekening gehouden met de ondergrond, zoals, papier, doek of andere dragers. Je kunt dus stellen dat deze rekenmethode niet echt een antwoord geeft of de prijs van een schilderij klopt of terecht is. Uiteindelijk moet je ook rekening houden dat de galerie een flink aandeel in de verkoop zal willen hebben, waardoor de prijs van je schilderij dus niet het bedrag is dat jij ontvangt.
Prijsbepaling door kunstenaars.
Het grootste deel van de kunstenaars zwabbert met zijn prijzen. De ene keer veel te goedkoop, een andere keer weer veel te duur. Dit bewijst dat de meeste kunstenaars hun markt niet kennen of hierin geen standpunt hebben ingenomen.
Kunstenaars zijn in de meeste gevallen gevoelsmensen en weinig zakelijk aangelegd.
Natuurlijk zijn er ook kunstenaars die wel talentvolle zakenlieden zijn.
Daarnaast lijkt het woord commercieel een vies woord in de kunstenaarswereld. Ik ken een kunstenaar die goed boert met zijn kunst en hij wordt hiervoor met de nek aangekeken door andere kunstenaars. Blijkbaar is het romantisch als een kunstenaar altijd achter de financiële feiten aan moet rennen.
Graag merk ik op dat een kunstenaar die goed kan leven van zijn kunst gewoon een prettiger leven leidt en vrijer is om te schilderen wat hem zelf het meest gelukkig maakt.
Het grootste probleem van de kunstschilder lijkt te zijn dat hij zijn markt niet kent en deze niet begrijpt. Ook al is hij op zijn doek nog zo creatief, als het om marketing gaat klapt hij dicht.
Om je wat meer helderheid te geven over prijsbepaling van jouw schilderij zal ik mijn best doen om je wat meer te bewapenen met inzichten.
Ik zal beginnen bij het emotionele aspect.
Als je een schilderij verkoopt dan neem je, als het goed is, afscheid van een doek waar je hart en ziel in hebt gelegd. Het doek kan een deel van jezelf zijn geworden en van jouw innerlijke gevoelswereld.
Als je het verkoopt, kan het zijn dat je dit doek nooit meer terug zult zien. Die kans is best groot. Het kan ook zo zijn dat het her-verkocht word voor een veel hoger bedrag dan jij er ooit voor dacht te kunnen krijgen.
Emotioneel gezien moet je je dus goed kunnen voelen over de verkoop van een schilderij. Als daar een redelijke prijs tegenover staat drukt dit ook de waardering uit die er voor jouw schilderij wordt gegeven.
Daarnaast kan het belangrijk voor je zijn bij wie, of op welke plek het schilderij terecht zal komen. Komt je schilderij terecht bij iemand die het in jouw ogen verdient, of komt het op een plek waar het door veel mensen gezien zal worden (bekendheid verwerven), dan kan dit een reden zijn om je prijs iets te verlagen.
Kort samengevat:
Afscheid nemen van je eigen creatie is soms best moeilijk. Daarom moet je er een goed gevoel over kunnen hebben als je een doek verkoopt.
Daar mag dus best een fijn bedrag tegenover staan. Als je van schilderen gelukkig wordt, waarom zou je dan ongelukkig moeten worden van je schilderijen verkopen.
Waarom kopen mensen eigenlijk een schilderij?
Laat ik beginnen om te zeggen dat een schilderij zelden gekocht wordt, omdat het in de aanbieding is of in de uitverkoop. Een schilderij wordt meestal gekocht in een emotionele beslissing. Hierbij komt de prijs op de tweede plaats. Natuurlijk kan een hoge prijs wel een probleem zijn voor sommige mensen, maar als je hiervoor een betalingsregeling aanbiedt, kun je dit probleem oplossen.
Even los van de kunsthandel waar kunst wordt gekocht om mee te speculeren, kopen de meeste mensen een schilderij omdat het ze enorm aanspreekt. Een schilderij hoeft beslist geen meesterwerk of een technisch hoogstandje te zijn om emoties los te maken.
Jouw schilderij kan mensen emotioneel raken en dit is zeer individueel. Waar de één emotioneel door geraakt wordt, kan een ander hier helemaal anders op reageren. Zo kan een schilderij waar jij hart en ziel in hebt gelegd, een ander helemaal niets doen of zelfs afschuw opwekken. Realiseer je goed dat een schilderij dat jij zelf als mislukt beschouwt, voor een ander van grote emotionele betekenis kan zijn.
Dit benadrukt voor mij weer dubbel en dwars dat het veel belangrijker is om er vol passie op los te schilderen, dan je af te vragen wat een ander er van zal vinden. Er valt namelijk geen peil op te trekken en ik zou ook niet weten hoe je een schilderij wetenschappelijk als goed of slecht kunt waarderen. Hiermee wordt de vraag wat een schilderij mag kosten nog een stukje moeilijker. Blijkbaar moeten we het antwoord in een andere hoek zoeken.
De Markt
De markt is in feite de meest bepalende factor voor de prijs van een schilderij. Daarbij moet goed worden gerealiseerd dat er verschillende markten zijn.
Eigenlijk is het een goed idee, zo niet stap 1, om voor je je schilderijen gaat verkopen, te bedenken op welke markt je je wilt gaan richten. Doe je dat niet, dan zweef je eigenlijk tussen de markten in en zal je weinig gerichte stappen kunnen nemen.
Twee prijsklassen (eigenlijk drie).
Grofweg kun je de markt opsplitsen in twee segmenten. Dure schilderijen en goedkope schilderijen. Of beter gezegd, mensen die dure schilderijen kopen en mensen die goedkope schilderijen kopen.
Voor het gemak laat ik de derde prijsklasse, onbetaalbare schilderijen, even buiten beschouwing.
Het verkopen van dure schilderijen is ongeveer even veel werk als het verkopen van goedkope schilderijen. Voor beide markten zal je je werk moeten presenteren en promoten. Beide markten vergen een andere benadering en het is daarom verstandig om hierin een definitieve keus te maken.
Dure schilderijen.
Je kunt je voorstellen dat mensen met een goed gevulde beurs in een luxe wagen willen rijden, dure kleding willen dragen, in een goede buurt willen wonen en willen uitstralen naar hun omgeving dat zij het goed hebben. Zij zullen in hun ogen kiezen voor kwaliteit en statusverhogende zaken.
Een deel van hun gedrag komt voort uit wat de omgeving van hen verlangt. Zo heb ik mensen gekend met een keuken, waarvan alleen het blad al 30.000 euro kostte, terwijl zij eigenlijk nooit tijd hadden om te koken. Maar ja, als ze bezoek kregen dan moesten ze toch goed voor de dag komen…
Wat een onzin?… Misschien, maar voor hen is dit echt belangrijk en kan het het verschil maken tussen wel of niet een zakelijke deal sluiten.
Status is een manier om te tonen dat het goed met je gaat en als het goed met iemand gaat, zal dat wel zijn omdat deze persoon goed werk levert.
Je kunt je voorstellen dat dit soort mensen ook een flink budget kunnen besteden aan kunst, maar dat zij hiervoor wel kwaliteit verwachten. Mensen uit deze markt zullen waarschijnlijk niet snel kiezen voor een afgeprijsd schilderijtje zonder lijst of met een goekope wissellijst. Mensen met veel geld hebben over het algemeen weinig tijd en soms ook twee linkerhanden.
Het geheel moet kwaliteit uitstralen en geheel klaar zijn om aan de muur te worden gehangen.
Een hoge prijs zal meewerken aan dit beeld, ongeacht of het schilderij is gemaakt door een meester of een hobbyist. Het draait allemaal om de uitstraling.
Daarbij moet je ook denken aan de plaats waar het schilderij wordt aangeboden, de omgeving en de omringende kunst. En vooral het soort publiek dat komt kijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan galeries, stadhuis, banken en andere belangrijke plekken.
Indien je zelf aanwezig bent is het ook heel belangrijk om zelf ook netjes voor de dag te komen. Ook het verhaal rondom de kunstenaar zal voor je publiek een toegevoegde waarde hebben.
Weer denkend aan status: kleed je als een kunstenaar met wie het financieel goed gaat.
Tot slot zal deze markt het op prijs stellen als je een prachtige website hebt.
Betaalbare schilderijen.
Er zijn ook veel mensen die het niet zo breed hebben, maar die toch ook zeker van kunst houden. Zij zullen eerder op zoek zijn naar een betaalbaar schilderij, waar zij eventueel zelf nog een lijst voor zullen moeten zoeken.
Hun grootste zorg zal de prijs zijn. Zij zullen dan ook gaan kijken op plekken waar kunst goedkoper is, zoals kunstmarkten, braderieën, open ateliers, etc.
Zij zullen op zoek zijn naar een mooi werkje voor niet al te veel geld. De achtergrond van de kunstenaar is voor hen van niet zo heel groot belang.
Wil je in deze markt goed verdienen, dan zal je veel laagdrempelig werk moeten verkopen dat impulsief koopgedrag uitlokt. Bijvoorbeeld kleine aantrekkelijke schilderijtjes.
Maak een keuze.
Na deze beide groepen wat nader bestudeerd te hebben, zal het voor jou duidelijk zijn geworden dat zij een totaal verschillende manier van benaderen vergen en dat het veel extra werk zal opleveren om beide markten te bedienen.
Daarnaast is het verwarrend als je in beide markten opereert. Daarom is het heel belangrijk om vooraf goed te bedenken welke markt jij kiest.
Het één doet niet onder voor het ander vind ik, het is slechts een keuze waar je van tevoren goed over na moet denken.
Terugkomend op de vraag wat je schilderij mag kosten, is dit dus afhankelijk van de markt die je kiest.
Vraag dus een prijs die bij jouw markt past en waar jij gelukkig bij blijft.
Veel is beter.
Tot slot wil ik nog een heel belangrijk aspect met je delen.
Massa is kassa. Dit principe werkt voor alle markten.
Het betekent simpelweg dat hoe meer mensen jouw schilderij zullen zien, hoe groter de kans dat je het zult verkopen. Ruime belangstelling geeft je ook meer vrijheid om zelf te bepalen wat je voor jouw schilderij wilt vragen.
Zorg dus altijd dat plekken waar jij je schilderij te koop aanbiedt, goed bezocht worden door potentiele kopers.
Het heeft weinig zin om op plekken te hangen waar 3 mensen per dag je schilderij zien. Zorg dus dat je gezien wordt en door jouw juiste markt.
Daarnaast kan je schilderij het beste getoond worden op plekken waar mensen bewust komen om geld uit te geven.
Samengevat.
Vraag je weinig, dan richt je je op een publiek dat weinig wil betalen voor een schilderij.
Verkoop je regelmatig, en is de verleiding van je werk laagdrempelig en impulsief, dan kan dit een interessante strategie zijn. Bedenk dat er meer mensen met weinig geld zijn dan mensen met veel geld.
Vraag je veel, dan richt je je op een publiek dat veel wil betalen. Dit zijn meestal mensen die gericht kunst kopen en daarvoor geld apart zetten.
Je hoeft geen meester-schilder te zijn om hoge prijzen te hanteren. Het heeft meer te maken met welke marketingstrategie je kiest en hoe je je werk presenteert.
Een duur schilderij wordt vanzelf gezien als waardevoller dan een goedkoop schilderij.
Dit zijn dus verschillende doelgroepen die je dus ook verschillend benadert. Vraag je eerst weinig en later veel, dan moet je dus opnieuw een doelgroep opbouwen.
Andersom werkt dat ook zo. Mensen die bereid zijn veel te betalen voor een schilderij, zullen niet zo snel een goedkoop schilderij kopen. Daarnaast zullen voorgaande klanten het je niet in dank afnemen als je je prijzen drastisch verlaagt, want daarmee wordt hun schilderij ook minder waard.
Denk goed na welke markt je wilt bedienen en beslis met je hart, niet met dollartekens in je ogen.
Ga niet voor dure prijzen als je rijke mensen diep in je hart rijke stinkers vindt
Ga aan de andere kant niet voor lage prijzen omdat je denkt dat je werk misschien niet goed genoeg is.
Voor iedere soort kunst zijn kopers te vinden in beide markten. De juiste strategie om jouw markt te bereiken is, ook al klinkt dat misschien wat teleurstellend, belangrijker dan wat je maakt.
Ik hoop dat ik je met dit artikel heb kunnen helpen om de prijs van jouw schilderijen beter te kunnen vaststellen en wens je vele verkopen.
Heb je nog vragen over de prijs van jouw schilderij, stel die dan hieronder. Ik zal mijn best doen om je een goed antwoord te geven.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dank je Alex. Heel interessant. Daar strijd ik altijd mee. Kan ik niet via jouw site exposeren?
Groeten Yvonne
Hoi Yvonne,
Een Persoonlijke Pagina op deze site is zeker mogelijk, maar is alleen voor cursisten.
Dat wil zeggen als je Videoschidercursus 1 of Videoschidercursus 2 in je bezit hebt, dan heb je recht op een Persoonlijke Pagina.
Hier kun je meer lezen over de Persoonlijke Pagina.
Vriendelijke Groet,
Alex Mooyman
Beste Alex,
Bovenstaand verhaal is helemaal duidelijk.
Maar spelen andere factoren niet ook een rol in de prijs voor een schilderij zoals het materiaal dat je gebruikt hebt, de materiaalkeuze van de lijst, de kwaliteit van de verf en de vernis bijv.
Ik heb jullie onlangs de ontwikkeling van mijn 3-luik laten zien op deze website. Alleen al de afmeting, het ontwerp, de tijd en de hoeveelheid verf die het in beslag heeft genomen, maakt dit tot een duur schilderij.
Wat zou jij voor zo’n schilderij als prijs vragen, Alex?
Ik ben wel een zakelijk en commercieel ingesteld iemand en begin normaal als eerste te tellen in uren en materiaalkosten.
Gaat dat hierbij het schilderen ook op?
Nu ben ik bezig met ‘3d-schilderijen’ te maken 60×80 cm. Gebruik mdf-platen en pasta bijvoorbeeld. De lijst zou ik op maat moeten maken. 2 latten gekocht bij de Gamma kosten samen al 44,- Als ik de prijzen die van veel schilderijen die ik voorbij zie komen van 75,- of 125,- euro dan denk ik, dat is toch veel te weinig, of niet?
Ik hoor graag hoe jij dit ziet!
P.s. Als je een voorbeeld van het mdf-schilderij wil zien, dan stuur ik het graag nar je toe voor plaatsing bij dit artikel. Het eerste is bijna klaar.
Oh ja, wat ik nog vergeten was; Is er een verschil tussen de prijs van een olieverfschilderij en precies hetzelfde in acrylverf?
Ik bedoel dus, brengen olieverfschilderijen in de regel meer op dan acrylverfschilderijen of andersom? Of maakt het niet uit welk materiaal je gebruikt?
Hoi Chantal,
Olieverf kun je wel zien als duurzamer dan acryl.
Maar nogmaals, als iemand helemaal weg is van een schilderij dan zal het niet hangen op de materiaalkeuze.
In de meeste gevallen is een aankoop impulsief en niet gebaseerd op de materiaalwaarde van een schilderij.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Hoi Chantal,
Natuurlijk spelen te maken kosten ook een rol in je prijs. Ook als jij in Limburg woont en gaat exposeren in Groningen, dan zal je deze kosten in je opbrengst terug willen zien.
Natuurlijk zal de prijs van je schilderij nooit lager mogen zijn dan de kosten die je moet maken inclusief uurloon.
Ben je een pure hobbyist dan zal een uurloon van 10 euro misschien best prettig genoeg zijn.
Ben je zakelijk bezig, dan vind ik persoonlijk dat een uurloon begint bij 25 euro excl btw.
Eigenlijk vind ik 30 euro per uur een passender uurloon. Als je niet al te goedkoop bent, dan krijg je ook betere klanten.
Daarnaast blijft de prijs van een schilderij toch echt fictief.
Ik heb schilderijen gemaakt waar ik slechts een paar uurtjes mee bezig ben geweest die voor veel geld de deur uit gingen.
Daarnaast heb ik schilderijen gemaakt waar ik maanden mee bezig ben geweest, die ik nog steeds niet heb verkocht omdat ze te duur gevonden worden.
Vaak bepaalt de manier waarop je je werk presenteert ook het prijskaartje dat je er aan kunt hangen en kom ik dus weer uit bij welke markt je kiest.
Ik heb kunstenaars gekend die slechts 7 schilderijen verkochten voor zeer hoge prijzen en alles verkochten.
Deze 7 schilderijen werden uiterst verzorgd tentoongesteld en vormden samen een zeer indrukwekkend geheel.
Mensen die een schilderij kochten mochten het pas meenemen nadat de expositie afgelopen was.
Ik weet zeker dat deze schilderijen zonder deze samenhang nooit zoveel zouden hebben opgebracht.
Ik vind het moeilijk om een prijs te bedenken voor jouw schilderij, maar denk dat een prijs beginnend bij 3000 euro best op zijn plaats is.
Al helemaal ook omdat de kopende partij (bedrijf) dit als kosten kan opvoeren.
Een hogere prijs zou ik ook helemaal niet onlogisch vinden.
Prijzen als 75 of 125 euro zijn inderdaad aan de lage kant, maar als iemand zeer regelmatig verkoopt en er weinig werk aan heeft, hoeft het geen probleem te zijn.
Ik zou persoonlijk niet voor deze markt gaan.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Hallo Alex,
Bedankt dat je deze uiteenzetting naar me toe hebt gemaild. Momenteel ben ik bezig om een oude melkbus,die van binnen verroest is te beschilderen. Al is deze nog niet af,is er in feite al een koper. Deze mevrouw vindt de melkbus heel bijzonder. Ten eerste staat haar geboortejaar op deze bus en verder een schildering op een rond voorwerp. Ik krijg het schilderen ook steeds beter voor elkaar. Vanmiddag was er een klant,die aandachtig stond te kijken,zo schilderen kan ik niet. Het enige probleem is, is dat mijn chef niet weet hoeveel hij voor de door mij beschilderde artikelen moet vragen. Ik heb hem voorgesteld een expositie te houden en bij opbod de artikelen te gaan verkopen. Degene die dus bereid is het meeste voor 1 artikel te betalen,kan deze dan kopen. Mijn lerares Marike Smidt heeft ook al gereageerd,dat ze het jammer vindt,wanneer er een gewone prijs voor wordt gevraagd. Daarom ben ik blij met je artikel. Ik wens je een fijn weekend toe. Vriendelijke groet, Annie.
Hoi Annie,
Leuk om te horen dat je grip krijgt op het schilderen.
Je zou de binnenkant van de melkbus kunnen behandelen met Owatrol (een hele goede roestomvormer).
Wat je baas kan vragen hangt ook weer sterk samen met het publiek dat zijn winkel aantrekt.
Hij zou dat dus eigenlijk wel moeten kunnen weten.
Fijn dat je wat aan mijn artikel hebt.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Ik ben beginnend schilder, denk nog niet aan verkoop, maar een compliment voor dit artikel….
Hoi Alex,


Toevallig dat je met deze vraag langs komt en aan mijn mouw trekt.
Sinds februari heb ik een oude hobby opgepakt, ben met acryl bezig gegaan, heb een groot aantal youtubes gezien, en heb een portret gemaakt van een koorlid, dat aangeboden en er succes mee bereikt. Nu wordt mij door de voorzitter gevraagd een groot ding te maken waarop alle koorleden afgebeeld staan. Over een prijs heb ik nog niet gedacht, werk voor het koor wordt als vrijwillig beschouwd.
Het bijgevoegde is mijn schilderij aan de hand van een zwartwit foto van mijn vader. Dat tweede is het koorlid.
Anyway, ik hoop dat iemand het nu zo mooi vind dat men ook een protret wil. Blijft dan inderdaad de vraag: wat is het waard? Wanneer overvraag je? Is er verschil tussen portret en landschap of stillevens?
Vriendelijke groet, Paul van Reine
Hoi Paul,
Ik kan je onmogelijk vertellen hoeveel je voor je schilderij kunt vragen.
Vraag in ieder geval nooit minder dan prettig voelt.
Je zult voor jezelf moeten bedenken of jij al een keus hebt gemaakt welke markt jij wilt bedienen.
Heb je nog nooit eerder verkocht of heb je geen idee, probeer je dan eens in je klanten te verplaatsen en bedenk welke markt jij hen zou inschatten.
Wat voor auto rijden ze, hoe kleden ze zich, weet je hoe ze wonen? met wat voor mensen gaan zij om, etc.
Spreekt hun eigen portret hen wekelijk aan of zijn ze beleefd?
In de verschillende schilderstijlen en onderwerpen komen alle prijsklassen voor.
Succes,
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Dankjewel voor dit artikel. hier heb ik wat aan en hier kan ik wel iets mee Op dit moment ben ik nog een beetje zwevende en er nog niet zeker van welke doelgroep ik wil bereiken.
Ik vind in feite dat mijn werk voor iedereen bereikbaar moet zijn en wat ook belangrijk is, dat ik er van kan leven, want dat is op zich natuurlijk ook een hele KUNST Zelf zit ik er aan te denken om mijn werk in goedkopere versie beschikbaar te maken door mensen aan te bieden het werk ook op canvas te laten printen zodat het een ‘echt’ schilderij lijkt, tshirts, ansichtkaarten, tassen, rugzakken, etc. En het origineel dan aan te bieden voor een hogere prijs.
Verder vraag ik me ook af wat een goede marketingstrategie is. Om eerlijk te zijn is de situatie waarin ik momenteel leef niet echt financieel ‘rooskleurig’ te noemen, ik moet vanuit NIETS… IETS creeeren en heb weinig financiele middelen en leef momenteel in een bijstandssituatie en zal al mijn verdiensten moeten opgeven aan sociale zaken, waardoor ik er eigenlijk niets aan verdien. In eerste instantie is schilderen voor mij een hobby die me gelukkig maakt, van zakelijke aspecten heb ik weinnig tot geen kaas gegeten, ik ben heel erg een gevoelspersoon en heb een psychiatrisch verleden.
Kunst móet voor mij, omdat mijn innerlijk dat wil, het is een vuur dat in mij brandt dat niet te temperen is. Ik begrijp dus dat ik ook een zakelijke instelling moet hebben, wil ik er van kunnen leven en dat is voor mij knap lastig… maar goed, wie weet is er wel een of andere instantie die mij heirin kan begeleiden en helpen… voorlopig ga ik me bezig houden met bestuderen van allerlei informatie op verkoop-gebied en regelingen treffen met sociale zaken want ik wil de dingen graag eerlijk aanpakken
Hallo Alex, vanaf welke prijs kun je spreken van dure schilderijen? Bedankt voor je interessante artikel! Groetjes van Ina.
Hoi Ina,
Dat is moeilijk te zeggen, omdat dit deels van maten, materiaal en uitvoering afhangt.
Wel kun je zeggen dat een duur schilderij dus geen koopje mag zijn.
Ik denk dat prijzen beginnen bij 450 euro voor een klein schilderij, maar dat is maar een indicatie.
Je zult een beetje moeten kijken wat jouw markt betaalt en daar in mee moeten gaan.
De hoogte van de prijs hangt niet zozeer af van hoogstaande techniek, maar meer van de uitstraling, inclusief de uitstraling van de plek waar je het te koop aanbiedt.
Daarnaast moet een duur schilderij ook uitstralen dat het kwaliteit is en volledig zijn afgewerkt, inclusief lijst.
Het op technische gronden bepalen van de prijs van een schilderij blijft suggestief.
Ik kan niet genoeg benadrukken dat het antwoord daarop alleen gevonden kan worden in het goed bestuderen van jouw doelgroep.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Hallo Alex,
Ik zit met een dringend probleem. Ik ben gevraagd om op het wijkfestival te komen met mijn schilderijen. Ik had zelf in gedachten om van mijn kraam een soort mini expositie te maken. Maar nu hoor ik van allerlei kanten dat ik prijzen moet gaan vaststellen.
Maar ik heb geen idee? Mijn werk van vorig jaar was nog acrylverf op doek, maar sinds dit jaar ben ik overgestapt op acryl op MDF en ben ik ook anders gaan schilderen, veel meer in laagjes en de tijd die ik nu in een schilderij steek is dus veel meer. Kan ik hier een duidelijke prijsscheiding in aanbrengen? En wat is de x factor?
Gr. Annet
Hoi Annet,
Wat de factor is staat omschreven onder “Prijzen van schilderijen in galeries”, dus lees dat nog even opnieuw.
Je kunt het ook onmiddellijk weer vergeten, want je gaat niet naar een galerie.
Ik denk dat je moet bedenken wat voor wijk je mee te maken hebt, en dat je daar je prijzen aan moet aanpassen.
Daarnaast is de verwachting van kunstmarkten en braderieën dat je er koopjes vind.
Als je daarin tegemoet komt, kun je dus meer succes verwachten.
Schilderijen waar je veel belangstelling voor merkt, kun je net wat duurder maken.
De prijs van een schilderij is niet altijd is niet altijd terug te rekenen naar het aantal uren dat je er aan gewerkt hebt.
Het gaat er vooral om wat het schilderij doet met je publiek.
Een schilderij dat in een uurtje gemaakt is, kan soms best veel geld opbrengen.
Al met al zul je zelf moeten beslissen over je prijsstellingen.
Verkoop in ieder geval nooit een schilderij voor een prijs waar je ongelukkig van wordt.
Buiten geldzaken bestaat er ook nog het gevoel gewaardeerd te worden en dat zul je je beter herinneren dan geld.
Succes!
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Alex, de schilderijen die ik verkocht hed via bv expositie,
met relatief hoge prijzen daar heb ik een raar gevoel van
overgehouden, later ben ik gewoon schilderijen gratis
aan voor mij bekende en goede mensen gaan maken
en geven .
de reaktie is dan fantastich, dit wil je altijd .
en je weet persies waar je werken hangen.
en nie meer blij mee, dan gewoon retour,
controle op je werk schept enorme gemoedsrust.
wat denk je daar van?.
Hoi Jan,
Ik vind dat je als kunstenaar moet doen waar je gelukkig van wordt.
Als je dat doet, dan is het prima toch?
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Hallo alex,
Zou jij een prijsindicatie kunnen geven van wat mijn schilderijen waard zijn?
Hoi Claudia,
Lees even dit artikel
Verder kan ik er niet veel over zeggen.
Vriendelijke Groet,
Alex Mooyman
Hoi Alex, nu mijn zelfgebouwde website klaar is en ik het op het net heb kunnen plaatsen, wilde ik graag jouw deskundige raad omtrent het functioneren van mijn website.
Ik heb de eerste vijf modern abstracte schilderijen van mijzelf op de site gezet. Helaas moet ik het nog doen met mindere kwaliteit foto’s. Over ongeveer een week worden nieuwe foto’s van mijn schilderijen gemaakt en gepubliceerd.
Mijn webadres is : schilderijen3d.nl
Bijvoorbaat dank voor de reactie,
John Groeneveld
P.s. ik heb de brutaliteit genomen jouw webadres op te nemen op mijn linkpagina, ik hoop dat dit jouw goedkeuring draagt ?
Hoi John,
Je website ziet er mooi verzorgd uit!
Ik kan verder natuurlijk niet veel zeggen over de effectiviteit van je website.
Dat betekent hoeveel bezoekers je krijgt, hoe goed je in google scoort etc.
Maar mogelijk vind je dat minder belangrijk of komt dat nog.
Wat jouw foto’s beteft; lees even dit artikel, dan doe je straks alles in een keer goed met de nieuwe fotos.
Hierbij doel ik vooral op de laatste alinea.
Lees in dit artikel de alina: Hoe je je foto’s het beste opslaat.
Heel belangrijk om de foto.s van je website goed te laten vinden door Google.
Ik dank je voor het plaatsen van mijn website in jouw links.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Nu ben ik nog meer in dubio… Ik heb al werk verkocht en een schilderes zei dat ik moest me beschouwen als pro.. En dat ik moest uitkijken met de gevraagde prijzen voor mijn doeken.. Maarvik heb geen idee van de tarieven gehanteerd .. Kunt u mij erbij helpen ?
Ps : altijd moeilijk voor mij om afscheid te nemen van mijn werk ..en ik ben geen marketing held.. Ook geen held met internet sites om mijn werk te laten zien
Hoi Kinou Allenda,
Zonder voorbeeld van jouw werk en zonder te weten wat je nu voor prijzen hanteert, kan ik daar natuurlijk geen zinnig antwoord op geven.
stuur dus wat foto’s en prijzen naar .
Vertel mij ook even op wat voor soort plekken je jouw werk verkoopt
Bij aanschaf van Videoschildercursus 1 krijg je gratis de mogelijkheid om jouw eigen Persoonlijke Pagina te krijgen.
Hierdoor hoef je geen site te bouwen en krijg je vanzelf veel bezoek.
Het verzorgen van jouw Persoonlijke Pagina doe ik voor je.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Precies omschreven zoals ik het ervaar, fijn hier informatie/beraad hierover te vinden op het net. Ben idem benieuwd naar prijsstellingen – nu schilder ik nieuw soort werk met de kwast op doek maar bij verkoop worden verschillende in- en verkoopprijzen gehanteerd door woonwinkels/galeriesites/galeries. Waarom wordt er geen kunst verkocht via braderieen of markten? Woonwinkels zeggen ook amper kunst te verkopen. En de vele galeriesites op het internet herbergen (te) grote aantallen kunstenaars/kunstwerken, de concurrentie is daar enorm. Zijn er richtlijnen voor prijsstellingen waar en wat je verkoopt – ben benieuwd naar verkoopervaringen van derden
Groet,
Joost
Hallo Alex,
Wat een verhelderend artikel. Ik ben net als zovelen aan het tobben met mijn prijsbepaling voor mijn acryl schilderijen. Ik ben autodidact en maak ook 3D objecten. Binnenkort sta ik op een internationale kunstbeurs en mijn website is vrij up to date. Ik zou het enorm waarderen als je een kijkje zou willen nemen, om te bepalen of het allemaal professioneel overkomt. Foto’s maken is nog lastig. Tenslotte, wat betreft de prijs, ik vind het belangrijk dat de toekomstige koper een emotionele binding met het werk heeft en dit kan dus iemand met een dikke portomonnee zijn of iemand met een minder groot budget. Bedankt alvast!
Hoi Settia,
ik denk dat het toch verstandig zal zijn om een keuze te maken in je prijsklasse.
Een winkel die zowel bijenkorf spullen, als action spullen verkoopt zal verwarrend zijn en eerder klanten kwijtraken dan aantrekken.
Zoals in het artikel beschreven is je prijsbepaling een keuze en geen taxatie van je werk.
Daar zal je zelf een besluit in moeten nemen en daar consistent in moeten zijn.
Succes!
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Beste Alex,
een verhelderend artikel, toch een vraag 🙂
Ik sta sinds 7 weken elke zondag op het Rembrandt Plein met mijn schilderijen. Ik vind het best lastig om de balans te vinden tussen prijzen voor op “de markt” en de webshop. Via de webshop aardig verkocht in 4 jaar, op de markt is het bezoek minder gericht (lijkt het), veel toeristen die uit zijn op een koopje (wat ik heus wel snap). Ik heb daar ook verkocht, maar ik worstel wat met de prijzen die ik kan/moet (niets moet) vragen om meer doorloop te krijgen, met een goed gevoel. Wat ik in ieder geval wel weet is dat ik een minimumbedrag wil voor (bepaalde) schilderijen, i.v.m. het afscheid nemen van een werk. Kortom, lastig die prijsbepaling vind ik, gezien de 2 totaal verschillende podia, markt en webshop. Ben benieuwd naar je mening. Alvast dank, vriendelijke groet, Nancy
Hoi Nancy,
logisch geredeneerd zou ik zeggen dat de prijzen op je website iets goedkoper moeten zijn dan wanneer je op het Rembrandtplein staat.
Voor je website hoef je namelijk veel minder tijd en kosten te maken en fysiek aanwezig te zijn.
Je zou natuurlijk kunnen besluiten om op het Rembrandtplein kleinere doeken te gaan verkopen, of doeken waar je minder werk aan hebt gehad.
Als je over toeristen spreekt, dan zou je denken dat ze meer uit zijn op een aandenken aan hun bezoek, dan een hoogwaardig schilderij.
Je zou bijvoorbeeld kleine doekjes kunnen maken met een aandenken aan Amsterdam of Nederland.
Als je die ter plekke gaat zitten schilderen denk ik dat je ook meer zal gaan verkopen.
Toeristen hebben dan een verhaal om thuis te vertellen.
Zoals ik in mijn artikel al heb omschreven, is het lastig om je op twee verschillende markten tegelijk te begeven.
Aan de andere kant is zo, plek als het Rembrandtplein natuurlijk een mooie plek om te experimenteren met je aanbod en je prijzen.
Succes,
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Hallo Alex,
Ik ben sinds lange tijd weer aan het schilderen, heb een schilderijtje van 40 x 40 gemaakt van een achternichtje. Hierop kreeg ik veel reacties en meerdere keren de vraag of ik ook in opdracht een soortgelijk schilderij wil maken. Dat lijkt me wel wat maar wat reken je dan? Het was in dit geval een acrylvergschilderij.
Hoi Ciska,
zonder foto kan ik dat moeilijk beoordelen.
Ga uit van de tijd dat je er mee bezig zult zijn, maal een bij jou passend uurloon plus materiaalkosten.
Succes!
Vriendelijke groet
Alex Mooymn
Hallo,
Ik heb in mijn bezit een schildery van L.Basset Paris 80 x 40.
Ik wil weten wat het waard is, omdat ik het wil verkopen.
Hoi Martin,
klinkt als een klusje voor de taxateur.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Nice verwoord!
ik zal het een goed idee vinden als je naar mijn werk kijkt en jouw mening geefd wat je er voor zou vragen als je mij bent. zelf ik heb al schilderijen verkogt voor hoge prijzen 2500 voor mij is dat nog vrij laag.
MVG RUBY
Hoi Ruby,
Ik leg alleen uit hoe je tot een prijsbepaling komt.
Ik doe geen uitspraken over waarde van schilderijen.
vriendelijke groet,
Alex Mooijman
Hallo,ik heb een aantal schilderij doeken ,ik wil graag weten of ze bekend zijn groet sami
Hi, ik heb uit een erfenis een schilderij(tje) van Henri van Daalhoff, recentelijk geheel gerestaureerd en schoongemaakt. Ik wil het verkopen maar hoe kan ik een taxateur echt vertrouwen? Via een veiling is de opbrengst toch per definitie lager dan de waarde? Wat raad je me aan?
Hoi Marit,
Deze vraag heb ik geen antwoord op.
Misschien naar tussen kunst en kitsch gaan….
Misschien dat een bezoeker op deze website hier ervaring mee heeft.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Recentelijk zijn er geen werken van deze artiest op veilingen verkocht maar in 2007 werd erczo’n 600 dollar voor betaald.
Beste Alex,
Ik wil graag een schilderij kopen van een beginnende kunstenaar. Ik heb een vraag waarop u wellicht antwoord heeft. Namelijk, is het (voor later) van belang dat er, naast een signatuur, een datum op het schilderij wordt gezet? Is dat gebruikelijk?
Alvast bedankt voor de reactie.
Met vriendelijke groet,
Femke
Hoi Femke,
Hoe meer informatie je bij een schilderij hebt hoe beter.
Dus signatuur en datum zijn zeker gewenst.
Dat mag ook op de achter- of zijkant, als je het niet mooi vindt staan in het schilderij.
Je kunt ook nog om een certificaat van echtheid vragen.
Dat is gewoon een papiertje waarop staat door welke kunstenaar het gemaakt is en dat het een uniek schilderij is.
Mag best met de hand geschreven zijn en moet voorzien zijn van handtekening van de kunstenaar.
Succes en bedankt dat je de beginnende kunstenaar steunt.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Beste Alex,
Ik heb twee olieverfschilderij van de naam Ferdinand Pauwels of gesigneerd, F,Pauwels. En mijn vraagjes is het mogelijk een gratis taxatie te vinden en daarna waar kan ik die gaan verkopen ????
Vriendelijke groet,
Kim
Hoi Kim,
geen idee.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Hallo mijn naam is Trudy Koster Als ik Uw e mail adres krijg dan kan ik U mijn kunstwerken laten zien Ik schilder al van af mijn 18 jaar Doe het als mijn hobby Maar een kleine bijdragen is ook welkom Mijn wens is om met mijn werk bekend te worden als kan over de hele wereld Wilde ook graag goede doelen mee steunen Ik vind Uw advertentie leuk en interessant leerzaam met vele groet Trudy Koster
Leuke post Alex.
Heb je wellicht nog tips om een voet tussen de deur te krijgen bij een galerij en is het dan verstandig om bijvoorbeeld een website te hebben waar je zelf al prijzen aan je werken hebt gegeven?
Gr. Jurjen
Hoi Jurjen,
Ik zal niemand aanraden om je werk bij een galerie te hangen. De commissies die ze vragen zijn vaak erg hoog.
Als je het toch doet, tel de commissie dan gewoon op bij je prijs. Mensen die kopen bij een galerie zijn zich bewust dat ze teveel betalen en hebben hier blijkbaar geen probleem mee.
Het beste zorg je voor een mooi en goed verzorgd portfolio dat je mee kan nemen met mooie duidelijke foto’s.
En dan gewoon galeries binnenstappen en vragen wat de mogelijkheden zijn.
Mens tot mens contact doet het nog altijd het beste.
Een website kan handig zijn, maar is niet de tool om binnen te komen. Handig om naar terug te verwijzen bij een geslaagd contact of voor eventuele kopers.
Zo’n website moet er wel goed verzorgd uitzien, anders kun je het beter laten.
Succes!
Vriendelijke groet
Alex Mooyman
Beste Alex,
Leuk artikel, bedankt. Ik ben een beginnende kunstenaar en moet nog kiezen in welke markt ik ga opereren. Tot nu toe heb ik twee werken verkocht rond de €200, puur om te testen of mijn werk verkoopt. Daarna ben ik meer gaan produceren en heb ik een website gemaakt. Het is nu tijd om te gaan promoten en mijn prijzen te bepalen. Bij grofweg welke prijs valt een werk in de “dure” markt? Zelf zou ik een werk van 100×100 CM inschatten op €1000 als ondergrens.
MVG, Wouter
Hoi Wouter,
het valt moeilijk te zeggen wanneer een schilderij in de dure prijsklasse valt.
Het is voornamelijk afhankelijk van de plek waar het wort aangeboden en de manier waarop.
Wel zal een duur schilderij altijd op een goed verzorgde manier moeten worden gepresenteerd.
Ik raad je aan om eens wat plekken te gaan bezoeken waar jij je werk zou willen gaan presenteren.
Dan leer je meteen meer over de omstandigheden waarin jij wil gaan opereren.
Vriendelijke groet
Alex Mooyman
Hoi Alex,
Goed artikel over het bepalen van de prijs van je schilderij, echter kom ik er nog niet uit, heb je enig idee wie me verder kan helpen met het bepalen van de prijs?? Ik wil mij richten op de hogere prijsklasse maar het is me onduidelijk wanneer iets hoog geprijst is, op internet zetten veel galeries hun prijzen niet neer dus moeilijk te beoordelen…
Bedankt,
Marlies
Hoi Marlies,
Jouw werk kan ik niet beoordelen. Bovendien zegt mijn oordeel en dat van vele anderen helemaal niets.
Als je je werk duur wil verkopen, raad ik je aan om eens wat dure galeries te gaan bekijken.
Kijk niet naar het werk dat er hangt, maar kijk hoe het verzorgd is.
En kijk vooral naar de mensen die voor het werk komen.
Hoe schat je hen in? Vind je het leuke mensen? Zou je gemakkelijk contact met ze maken? Voel je je thuis bij hen?
Hoe zou jij ze benaderen en het hen naar de zin maken? Een beetje versieren…
Dat zijn de belangrijke vragen die je jezelf moet stellen.
Gek genoeg, hangt de prijs van je werk minder af van hoe goed het is, maar van hoe goed je het presenteert.
Ik ken zat briljante kunstenaars die voor geen meter verkopen.
Ik ken ook kunstenaars die het vak verkopen heel goed verstaan.
In de kunstwereld lijkt geld verdienen en succes hebben altijd een beetje vies.
Ik vind dat er niets mis mee is. Als je het probleem geld eenmaal getackeld hebt, kun je echt gaan maken wat je fijn vindt.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Hoi Alex, ik heb diverse aquarelschilderijen en een paar abstracte schilderijen gemaakt. Mijn vraag is, bij welke instanties, behalve een galerij kan ik nog meer binnenstappen om mijn werk te promoten. Met een boek vol foto’s van mijn werken meenemen?
Hoi Ineke,
hier kun je daar meer over lezen:
http://schilderenmetolieverf.nl/schildertips/je-werk-verkopen-tips/schildertip-van-de-week-week-39/
Beste Alex,
interessant artikel, het was niet eens in de richting waar ik op googlede maar je raad gaat me wel van pas komen. Ik sla hem op en neus eens verder.
Ciao, Bas.
Uiteenlopende reacties btw.;)
Geachte……ik had graag geweten waar ik de waarde van schilderijen van Leon Beel zou kunnen terug vinden…….
Geen idee….
ik heb een schilderij van hub sijtermans het melk meisje wat is er de waarde van.
Ik vind het wel een leuk artikel,maar ik mis het belangrijkste. Hoeveel,vraagt een galerie Hoeveel vraagt een galerie (commissie) gemiddeld? Graag concreet bedrag/ percentage en niet dat hangt ervan af.
Het spijt me Ceciia,
Het hangt echt af van van alles,
De ene galerie is de andere niet.
Het ene kunstwerk is het andere niet.
De ene kunstenaar is een goede onderhandelaar, de andere niet.
De ene accommodatie is de ander niet.
Kortom, je kunt wel een precies antwoord van me willen, maar dat is er niet.
Als kunstenaar zul je ook een goed ondernemer moeten zijn. Iets wat de meeste kunstenaars niet gemakkelijk afgaat.
Mijn advies aan jou: begin met een ondernemer te worden en onderneem (= doe).
Ga bij minimaal 5 galeries langs en vraag ze om hun prijzen. Vraag of daar ook over onderhandeld kan worden.
Durf brutaal maar beleefd tegelijk te zijn.
Trek je niets aan van afwijzingen.
Bij de een zal je hartelijk ontvangen worden, bij de ander nauwelijks serieus genomen worden.
Het hoort er allemaal bij en helpt je om je ondernemers kwaliteiten te ontwikkelen.
Succes!
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Hey, Ik ben een beginnende schilder, ooit veel met olieverf gewerkt, maar nu enkel nog met acryl, ik schilder voornamelijk surrealisme, maar af en toe waag ik mij tot stillevens, portret enz… Ik schilder zowel op doek als op hout, persoonlijk schilder ik het liefst op hout. maar wat is nu het verschil in prijsklasse ? is op doek duurder dan op hout ?
Vriendelijke kunstgroetjes Geert.
Hoi Geert,
doek zal wel wat duurzamer (dus ook duurder) zijn. Hoewel goed hout niet snel zal vergaan, werkt het enorm en werkt het onregelmatiger. Hierdoor zal de verf minder lang onaangetast blijven.
Maar ik zou je willen aanraden om je hart te volgen, dat zal voor jou het beste werken en voor jou ook de beste prijs opleveren.
Wel denk ik dat olieverf een betere oplossing is als je op hout werkt, omdat het veel elastischer is dan acrylverf.
Vriendeijke groet,
Alex Mooyman
Hoi
Neemt een (oud) schilderij (flink, enorm) in waarde af als het ooit verdoekt is geweest?
Grt
Peter
Hoi Peter,
Ik zou het niet weten.
Lijkt me meer een vraag voor een restaurateur.
Hier vind je een goede: http://schilderenmetolieverf.nl/schiderijenrestaurateur-steven-schuurman/
Succes!
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
goedenmiddag.ik heb een vraagje ik heb een schilderij gekregen uit 1996 naam schilderes regine wat zou daar de waarde van zijn .mijn kennisje zei dat het wel wat waard is het was zijn ex vrouw vandaar hij het aan mij gaf
tien miljoen denk ik.
Hoi, mijn man was een autodidacte kunstschilder en is helaas overleden. Hij exposeerde in binnen en buitenland maar had nog geen bekendheid. Hij schilderde werkelijk prachtige kleurrijke onderwatertaferelen, echt iets bijzonders. Na zijn dood 11 jaar geleden heb ik een website voor hem gemaakt met al zijn werken. Helaas weinig response (ligt a/d site). Heel graag zal ik iets met zijn olieverfschilderijen willen doen. Wat kunt u mij aanraden om te doen?
Hoi Sasbine,
Het belangrijkste lijkt mij dat je zelf bedenkt wat je precies wil doen met zijn schilderijen en hoeveel energie je hierin wil steken.
Voordat je dat goed duidelijk hebt voor jezelf, kan ik je wel in het wilde weg adviezen gaan geven, maar het is de vraag of je er wat aan hebt.
Een mogelijk goed idee voor jou zou misschien kunnen zijn om eens met een kunstuitleen te gaan praten. Zo wordt er in ieder geval opnieuw genoten van het werk van je man en levert het een heel klein beetje inkomsten op.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Hoi Alex wij zijn in het bezit van een schilderij van Piere-Louis-Dubourcq en zouden graag de waarde ervan weten het is op hout geschilderd en het is een landschap met een kerkje er op.
Hallo Alex,
Ik ben bijna 68 jaar en heb al heel wat schilderijen gemaakt en verkocht. De laatste jaren ben ik via fotoshop mijn kunst digitaal gaan maken, daarna word het op canondoek gedrukt en na het zelf te hebben opgespannen ga ik nabewerken met acrylverf , inkten en markers. groter dan 100/120 cm ga ik niet. Nu omdat druk op doek zeer duur geworden is, zou ik liever op katoen papier overgaan. Ook qua verzenden nadien is dit veel gemakkelijker. Het basis ontwerp word max 10 keer gedrukt en steeds anders afgewerkt. Op papier dacht ik zelf aan formaat 50/70 cm . Wat vind jij van waarde bepaling tussen doek en papier? dank je