Hoeveel kun je vragen voor jouw schilderij

Een vraag die ik heel vaak gesteld krijg door cursisten is wat kan ik vragen voor mijn schilderij?

Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig: Wat een gek er voor geeft.
Maar van dat antwoord word je misschien niet echt wijzer. Daarom zal ik in dit artikel eens wat verder ingaan op het bepalen van de prijs van je schilderij.

Prijzen van schilderijen in galeries

Galeries gebruiken wel een formule voor het bepalen van de prijs van een schilderij, maar je kunt niet echt stellen dat deze methode juist is. Deze formule gaat als volgt: breedte x hoogte x factor. Factor geeft de kwaliteit van het werk of de kunstenaar aan. Is een kunstenaar eenmaal ingedeeld in een bepaalde factor, dan zal deze nooit lager worden, wel hoger. Dit gaat ook op als de kunstenaar slechter werk gaat maken, want anders zou de prijs van reeds verkochte kunst omlaag gaan en dat is niet leuk voor kopers en kunstenaar. Daarnaast valt op te merken dat deze formule gelijk is voor alle werken, dus hierbij is geen rekening gehouden met de ondergrond, zoals, papier, doek of andere dragers. Je kunt dus stellen dat deze rekenmethode niet echt een antwoord geeft of de prijs van een schilderij klopt of terecht is. Uiteindelijk moet je ook rekening houden dat de galerie een flink aandeel in de verkoop zal willen hebben, waardoor de prijs van je schilderij dus niet het bedrag is dat jij ontvangt.

Prijsbepaling door kunstenaars.

Het grootste deel van de kunstenaars zwabbert met zijn prijzen. De ene keer veel te goedkoop, een andere keer weer veel te duur. Dit bewijst dat de meeste kunstenaars hun markt niet kennen of hierin geen standpunt hebben ingenomen.

Kunstenaars zijn in de meeste gevallen gevoelsmensen en weinig zakelijk aangelegd.
Natuurlijk zijn er ook kunstenaars die wel talentvolle zakenlieden zijn.
Daarnaast lijkt het woord commercieel een vies woord in de kunstenaarswereld. Ik ken een kunstenaar die goed boert met zijn kunst en hij wordt hiervoor met de nek aangekeken door andere kunstenaars. Blijkbaar is het romantisch als een kunstenaar altijd achter de financiële feiten aan moet rennen.

Graag merk ik op dat een kunstenaar die goed kan leven van zijn kunst gewoon een prettiger leven leidt en vrijer is om te schilderen wat hem zelf het meest gelukkig maakt.

Het grootste probleem van de kunstschilder lijkt te zijn dat hij zijn markt niet kent en deze niet begrijpt. Ook al is hij op zijn doek nog zo creatief, als het om marketing gaat klapt hij dicht.

Om je wat meer helderheid te geven over prijsbepaling van jouw schilderij zal ik mijn best doen om je wat meer te bewapenen met inzichten.

Ik zal beginnen bij het emotionele aspect.

Als je een schilderij verkoopt dan neem je, als het goed is, afscheid van een doek waar je hart en ziel in hebt gelegd. Het doek kan een deel van jezelf zijn geworden en van jouw innerlijke gevoelswereld.

Als je het verkoopt, kan het zijn dat je dit doek nooit meer terug zult zien. Die kans is best groot. Het kan ook zo zijn dat het her-verkocht word voor een veel hoger bedrag dan jij er ooit voor dacht te kunnen krijgen.

Emotioneel gezien moet je je dus goed kunnen voelen over de verkoop van een schilderij. Als daar een redelijke prijs tegenover staat drukt dit ook de waardering uit die er voor jouw schilderij wordt gegeven.
Daarnaast kan het belangrijk voor je zijn bij wie, of op welke plek het schilderij terecht zal komen. Komt je schilderij terecht bij iemand die het in jouw ogen verdient, of komt het op een plek waar het door veel mensen gezien zal worden (bekendheid verwerven), dan kan dit een reden zijn om je prijs iets te verlagen.

Kort samengevat:

Afscheid nemen van je eigen creatie is soms best moeilijk. Daarom moet je er een goed gevoel over kunnen hebben als je een doek verkoopt.
Daar mag dus best een fijn bedrag tegenover staan. Als je van schilderen gelukkig wordt, waarom zou je dan ongelukkig moeten worden van je schilderijen verkopen.

Waarom kopen mensen eigenlijk een schilderij?

Laat ik beginnen om te zeggen dat een schilderij zelden gekocht wordt, omdat het in de aanbieding is of in de uitverkoop. Een schilderij wordt meestal gekocht in een emotionele beslissing. Hierbij komt de prijs op de tweede plaats. Natuurlijk kan een hoge prijs wel een probleem zijn voor sommige mensen, maar als je hiervoor een betalingsregeling aanbiedt, kun je dit probleem oplossen.

Even los van de kunsthandel waar kunst wordt gekocht om mee te speculeren, kopen de meeste mensen een schilderij omdat het ze enorm aanspreekt. Een schilderij hoeft beslist geen meesterwerk of een technisch hoogstandje te zijn om emoties los te maken.

Jouw schilderij kan mensen emotioneel raken en dit is zeer individueel. Waar de één emotioneel door geraakt wordt, kan een ander hier helemaal anders op reageren. Zo kan een schilderij waar jij hart en ziel in hebt gelegd, een ander helemaal niets doen of zelfs afschuw opwekken. Realiseer je goed dat een schilderij dat jij zelf als mislukt beschouwt, voor een ander van grote emotionele betekenis kan zijn.

Dit benadrukt voor mij weer dubbel en dwars dat het veel belangrijker is om er vol passie op los te schilderen, dan je af te vragen wat een ander er van zal vinden. Er valt namelijk geen peil op te trekken en ik zou ook niet weten hoe je een schilderij wetenschappelijk als goed of slecht kunt waarderen. Hiermee wordt de vraag wat een schilderij mag kosten nog een stukje moeilijker. Blijkbaar moeten we het antwoord in een andere hoek zoeken.

De Markt

De markt is in feite de meest bepalende factor voor de prijs van een schilderij. Daarbij moet goed worden gerealiseerd dat er verschillende markten zijn.

Eigenlijk is het een goed idee, zo niet stap 1, om voor je je schilderijen gaat verkopen, te bedenken op welke markt je je wilt gaan richten. Doe je dat niet, dan zweef je eigenlijk tussen de markten in en zal je weinig gerichte stappen kunnen nemen.

Twee prijsklassen (eigenlijk drie).

Grofweg kun je de markt opsplitsen in twee segmenten. Dure schilderijen en goedkope schilderijen. Of beter gezegd, mensen die dure schilderijen kopen en mensen die goedkope schilderijen kopen.
Voor het gemak laat ik de derde prijsklasse, onbetaalbare schilderijen, even buiten beschouwing.

Het verkopen van dure schilderijen is ongeveer even veel werk als het verkopen van goedkope schilderijen. Voor beide markten zal je je werk moeten presenteren en promoten. Beide markten vergen een andere benadering en het is daarom verstandig om hierin een definitieve keus te maken.

Dure schilderijen.

Je kunt je voorstellen dat mensen met een goed gevulde beurs in een luxe wagen willen rijden, dure kleding willen dragen, in een goede buurt willen wonen en willen uitstralen naar hun omgeving dat zij het goed hebben. Zij zullen in hun ogen kiezen voor kwaliteit en statusverhogende zaken.
Een deel van hun gedrag komt voort uit wat de omgeving van hen verlangt. Zo heb ik mensen gekend met een keuken, waarvan alleen het blad al 30.000 euro kostte, terwijl zij eigenlijk nooit tijd hadden om te koken. Maar ja, als ze bezoek kregen dan moesten ze toch goed voor de dag komen…
Wat een onzin?… Misschien, maar voor hen is dit echt belangrijk en kan het het verschil maken tussen wel of niet een zakelijke deal sluiten.
Status is een manier om te tonen dat het goed met je gaat en als het goed met iemand gaat, zal dat wel zijn omdat deze persoon goed werk levert.

Je kunt je voorstellen dat dit soort mensen ook een flink budget kunnen besteden aan kunst, maar dat zij hiervoor wel kwaliteit verwachten. Mensen uit deze markt zullen waarschijnlijk niet snel kiezen voor een afgeprijsd schilderijtje zonder lijst of met een goekope wissellijst. Mensen met veel geld hebben over het algemeen weinig tijd en soms ook twee linkerhanden.

Het geheel moet kwaliteit uitstralen en geheel klaar zijn om aan de muur te worden gehangen.
Een hoge prijs zal meewerken aan dit beeld, ongeacht of het schilderij is gemaakt door een meester of een hobbyist. Het draait allemaal om de uitstraling.

Daarbij moet je ook denken aan de plaats waar het schilderij wordt aangeboden, de omgeving en de omringende kunst. En vooral het soort publiek dat komt kijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan galeries, stadhuis, banken en andere belangrijke plekken.
Indien je zelf aanwezig bent is het ook heel belangrijk om zelf ook netjes voor de dag te komen. Ook het verhaal rondom de kunstenaar zal voor je publiek een toegevoegde waarde hebben.
Weer denkend aan status: kleed je als een kunstenaar met wie het financieel goed gaat.
Tot slot zal deze markt het op prijs stellen als je een prachtige website hebt.

Betaalbare schilderijen.

Er zijn ook veel mensen die het niet zo breed hebben, maar die toch ook zeker van kunst houden. Zij zullen eerder op zoek zijn naar een betaalbaar schilderij, waar zij eventueel zelf nog een lijst voor zullen moeten zoeken.
Hun grootste zorg zal de prijs zijn. Zij zullen dan ook gaan kijken op plekken waar kunst goedkoper is, zoals kunstmarkten, braderieën, open ateliers, etc.
Zij zullen op zoek zijn naar een mooi werkje voor niet al te veel geld. De achtergrond van de kunstenaar is voor hen van niet zo heel groot belang.

Wil je in deze markt goed verdienen, dan zal je veel laagdrempelig werk moeten verkopen dat impulsief koopgedrag uitlokt. Bijvoorbeeld kleine aantrekkelijke schilderijtjes.

Maak een keuze.

Na deze beide groepen wat nader bestudeerd te hebben, zal het voor jou duidelijk zijn geworden dat zij een totaal verschillende manier van benaderen vergen en dat het veel extra werk zal opleveren om beide markten te bedienen.
Daarnaast is het verwarrend als je in beide markten opereert. Daarom is het heel belangrijk om vooraf goed te bedenken welke markt jij kiest.
Het één doet niet onder voor het ander vind ik, het is slechts een keuze waar je van tevoren goed over na moet denken.

Terugkomend op de vraag wat je schilderij mag kosten, is dit dus afhankelijk van de markt die je kiest.
Vraag dus een prijs die bij jouw markt past en waar jij gelukkig bij blijft.

Veel is beter.

Tot slot wil ik nog een heel belangrijk aspect met je delen.
Massa is kassa. Dit principe werkt voor alle markten.
Het betekent simpelweg dat hoe meer mensen jouw schilderij zullen zien, hoe groter de kans dat je het zult verkopen. Ruime belangstelling geeft je ook meer vrijheid om zelf te bepalen wat je voor jouw schilderij wilt vragen.

Zorg dus altijd dat plekken waar jij je schilderij te koop aanbiedt, goed bezocht worden door potentiele  kopers.
Het heeft weinig zin om op plekken te hangen waar 3 mensen per dag je schilderij zien. Zorg dus dat je gezien wordt en door jouw juiste markt.
Daarnaast kan je schilderij het beste getoond worden op plekken waar mensen bewust komen om geld uit te geven.

Samengevat.

Vraag je weinig, dan richt je je op een publiek dat weinig wil betalen voor een schilderij.
Verkoop je regelmatig, en is de verleiding van je werk laagdrempelig en impulsief, dan kan dit een interessante strategie zijn. Bedenk dat er meer mensen met weinig geld zijn dan mensen met veel geld.

Vraag je veel, dan richt je je op een publiek dat veel wil betalen. Dit zijn meestal mensen die gericht kunst kopen en daarvoor geld apart zetten.
Je hoeft geen meester-schilder te zijn om hoge prijzen te hanteren. Het heeft meer te maken met welke marketingstrategie je kiest en hoe je je werk presenteert.
Een duur schilderij wordt vanzelf gezien als waardevoller dan een goedkoop schilderij.

Dit zijn dus verschillende doelgroepen die je dus ook verschillend benadert. Vraag je eerst weinig en later veel, dan moet je dus opnieuw een doelgroep opbouwen.
Andersom werkt dat ook zo. Mensen die bereid zijn veel te betalen voor een schilderij, zullen niet zo snel een goedkoop schilderij kopen. Daarnaast zullen voorgaande klanten het je niet in dank afnemen als je je prijzen drastisch verlaagt, want daarmee wordt hun schilderij ook minder waard.

Denk goed na welke markt je wilt bedienen en beslis met je hart, niet met dollartekens in je ogen.
Ga niet voor dure prijzen als je rijke mensen diep in je hart rijke stinkers vindt
Ga aan de andere kant niet voor lage prijzen omdat je denkt dat je werk misschien niet goed genoeg is.

Voor iedere soort kunst zijn kopers te vinden in beide markten. De juiste strategie om jouw markt te bereiken is, ook al klinkt dat misschien wat teleurstellend, belangrijker dan wat je maakt.

Ik hoop dat ik je met dit artikel heb kunnen helpen om de prijs van jouw schilderijen beter te kunnen vaststellen en wens je vele verkopen.

Heb je nog vragen over de prijs van jouw schilderij, stel die dan hieronder. Ik zal mijn best doen om je een goed antwoord te geven.

Vriendelijke groet,

Alex Mooyman

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *