Schilderen op hout, plastic en andere materialen

Beschilderde krukjes door Ales Mooyman

Schilderen hoef je niet altijd op een doek te doen. Ooit had ik een visitekaartje waarop stond: Olieverf op alles. Dat nam ik ook heel letterlijk. Je kunt olieverf ook gebruiken op meubels, schilderskisten, je schildersezel, multiplex, mdf, een goed gedroogde boomstronk of schijfje van een stam, een steen, en ga zo maar door. Er zijn wel wat extra stappen voor nodig voor schilderen op andere materialen dan op een doek.

Ontvetten

Het ontvetten is belangrijk omdat sommige houtsoorten van nature vet kunnen zijn. Gebruik bij dit ontvetten niet alleen water, want daardoor kunnen er logen uit het hout naar buiten komen die je verf aan kunnen tasten. Gebruik ammoniak of wasbenzine en volg de aantwijzingen op de verpakking. Je kunt ook St. Marc verfverdunner gebruiken. Die is iets duurder maar ruikt niet zo sterk als bijvoorbeeld ammoniak.

Voorbehandelen

Na het ontvetten zul je deze materialen zelf moeten voorbehandelen met grondverf voordat je ze kunt beschilderen met olieverf. Voor plastic en polyesther gebruik ik eerst een speciale primer voor plastic en daarna twee lagen snelgrond. Dit is grondverf die extra snel droogt, zodat je deze enkele uren na elkaar kunt opbrengen. Gaat het om hout, dan breng ik na het ontvetten twee lagen snelgrond aan

Schilderen

Als het materiaal eenmaal is voorbehandeld, kan het schilderen beginnen. Schilderen op gladde materialen is moeilijker dan schilderen op doek. De verf verplaatst gemakkelijker, maar je verplaatst ook al snel verf terwijl dat niet de bedoeling is. Daarom begin ik niet zoals bij schilderen op doek, met het aanbrengen van een glijlaag. Ik begin direct met het aanbrengen van de kleuren. Ik raad je aan om geen of weinig terpentine of terpentijn te gebruiken, waardoor het glijden wat minder wordt.

Daarnaast is het aan te raden om met zeer zachte kwasten en penselen te werken. De verf wordt al snel streperig. Daarom maak ik met een zachte spalter (platte brede kwast met lange, veerkrachtige haren) regelmatig de lagen goed glad voordat ik met een nieuwe laag begin. Afhankelijk van de droging van je verf, kun je vaak ook een dag later de lagen nog gladstrijken. Meestal is de verf de volgende dag wat stugger geworden waardoor deze beter blijft zitten op de ondergrond.

Ook is het belangrijk om veel zachtere en meer voorzichtige bewegingen met de kwast te maken dan wanneer je op doek werkt. Voor je het weet haal je met je kwast onbedoeld een laag verf weg. Als dit al te veel problemen oplevert kan het helpen om lagen te laten drogen voordat je verder gaat. Vergeet daarbij niet volgens het mager naar vet principe te werken.

Hoewel het schilderen op andere ondergronden dan doek vaak moeilijker is, raad ik je zeker aan het eens te proberen. Je leert er heel voorzichtig door schilderen en je krijgt er nieuwe en verfijndere technieken mee in de vingers.

Afwerken

Over het algemeen werk ik een schilderij op een ander materiaal na droging af met twee lagen lak. Blanke lak helpt het werk te beschermen tegen beschadigen.

Heb je geschilderd op bijvoorbeeld meubels of andere dingen die intensief gebruikt worden dan is het verstandig om twee lagen polyurethaanlak te gebruiken. Voor extra belastbaarheid gebruik je twee componenten polyurethaanlak. Polyurethaanlak is slecht voor je gezondheid en mag alleen op goed geventileerde plaatsen gebruikt worden. Het allerbeste kun je handschoenen dragen en een koolstofmasker. Ook een veiligheidsbril is geen overbodige luxe.

Komen deze kunstwerken buiten te staan dan moet je meer lagen aanbrengen en bovendien een lak kiezen die UV-bestendig is (bestand tegen zonlicht). Je zult jaarlijks een extra laag lak moeten aanbrengen om je werk in goede conditie te houden. Zorg dat de verf voldoende droog is voordat je de laklagen opbrengt, anders blijft je werk kwetsbaar.

Extra tip

Heel vaak houd je na het schilderen verf over en waarom zou je dit weggooien? Smeer het gewoon op een leuk voorwerp, en binnen de kortste keren heb je er een leuk kunstwerk bij. Zo hoef je je verfresten ook niet weg te gooien en dat is weer goed voor het milieu. Ik heb zelf diverse kisten die ik gebruik om mijn schilderijen in op te slaan zo zelf omgetoverd tot mooie abstracte kunstwerken.

98 gedachten over “Schilderen op hout, plastic en andere materialen

  1. Hoi,
    Ik heb een vraag : je schrijft dat je voor plastic en polyesther een speciale primer voor plastic gebruikt en daarna twee lagen snelgrond. Kan je me een bepaald merk van primer en snelgrond aanraden?
    Ik wil die op de melamine borden proberen toe te passen.
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Met vriendelijke groet,
    Irina

    1. Hoi Irina,
      Ik kan je onmogelijk een merk noemen dat voor alle materialen geschikt is.
      Het beste advies dat ik je kan geven is:
      Neem een stukje van het materiaal mee naar een verfspeciaalzaak en vertel dat je een hechting wilt verkrijgen voor twee lagen grondverf.
      Vraag ook met welke korrel je het oppervlak moet opruwen.
      vertel ook over de omstandigheden die op je werkstuk zullen inwerken. Zonlicht, de seizoenen, weer en wind, of gewoon binnen, etc.
      Als grondverf gebruik ik snelgrond, omdat je al na enkele uren een tweede laag kunt aanbrengen.
      Ieder redelijk bekend merk lijkt mij geschikt, tenzij de verfspeciaalzaak je aanraadt in hetzelfde systeem te werken als de primerlaag.
      Gebruik geen verf op oliebasis in combinatie met acryl of meer componentenverf.
      Ik wens je veel succes, en ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Hallo,
        Ik heb een olieverf werk gezet op gelakte kasten
        Heeft er iemand weet van welke vernis ik nu het best gebruik als bescherming?

  2. Interessant!
    Mijn vraag:
    ik heb grote houten kralen gekocht om een halssnoer mee te maken (35mm). Ik wilde graag elke kraal in een andere kleur schilderen. Van mijn schoonzus heb ik nu 5 verschillende kleuren olieverf van het merk Talens gekregen.
    Kan ik deze verf gebruiken om de kralen te schilderen of kies ik toch maar beter voor acrylverf? En indien het mogelijk is met olieverf: heb je tips ’n tricks? 🙂
    Alvast bedankt,
    Kim

    1. Hoi Kim,
      Ik denk dat olieverf langer blijft zitten dan acryl, omdat olieverf soepeler blijft na droging.
      Wel de kralen eerst gronden met grondverf.
      Het lijkt mij aan te raden om de kralen af te werken met twee lagen beschermende lak omdat ze nogal tegen elkaar aan zullen bewegen.
      Het beste hiervoor lijkt mij Polyurethaanlak 1 of 2 componenten.
      Bescherm jezelf goed tegen de dampen van deze lak en werk liefst in de buitenlucht.
      Laat je het resultaat zien?
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  3. ik heb olie verf op me multiplex hout geschilderd,maar voordat heb ik dat hout eerst met grondverf geschilderd zodat het een goeie schilderij wordt maar ik zie dat mijn olieverf niet goed uitdroogt heb ik iets fout gedaan of moet ik wachten tot het goed uitrdoogt

    1. Hoi Warsha,
      Olieverf droogt langzaam. Als je dun hebt gewerkt duurt het 4 tot 7 dagen totdat alles droog is.
      Heb je heel dik geschilderd dan kan het zelfs maanden tot jaren duren voordat de verf geheel droog is.
      Het is dus verstandig om te wachten met aflakken totdat alles heel goed droog is.
      Wil je het tijdelijk in ieder geval beschermen tegen vuil en stof dan kun je altijd een retoucheervernis opbrengen nadat de verf droog genoeg is.
      Deze kun je later verwijderen met terpentine om daarna een slotvernis op te brengen.
      Je kunt op deze website overigens veel vinden over vernissen.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  4. Hallo, ik heb geen enkele ervaring en impulsief als ik ben heb ik mijn modelvliegtuig wat met balsa hout gefineerd is, een prachtig design gegeven al zeg ik het zelf. (ben zo bescheiden).
    kende olieverf niet maar iets zei me dat ik het moest verdunnen en dat heb ik gedaan, met nagelakremover van mijn vriendin want dat hadden we nog in huis.
    heeft u een idee hoelang de droogtijd is want ondanks dat het er prachtig opzit is het op een onbewerkte ondergrond gebeurt. dwz alleen ontvet. ik hoor graag van u.

    1. Hoi Gerard,
      Lijkt me niet het juiste spul om olieverf mee te verdunnen, Acceton lost zo’n beetje alles op.
      Lijkt me dus moeilijk om een voorspelling te doen, maar wacht het een paar dagen af zou ik zeggen.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman.

  5. Hallo Alex,
    Wilt u mij ook adviseren aangaande het verven op metaal a.u.b. Immers wanneer het houten tafeltje klaar is,zal ik een oude metalen originele melkbus gaan beschilderen. Mijn chef zal deze bus eerst grondig van buiten reinigen,daar er aan de buitenkant veel lelijke plekken zijn. Alvast bedankt. Hartelijke groeten Annie van Es.

    1. Hoi Annie,
      Ik behandel geroest staal altijd eerst met Owatrol.
      Een spulletje dat je het beste bij een botenlak zaak kunt halen.
      Misschien verkopen enkele doe het zelf zaken het ook wel.
      Daarna gewoon een laag menie en twee lagen grondverf.
      Hierrna is je bus schilderklaar.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  6. Ik heb een grote opdracht gekregen om een 3-luik te schilderen van 324 x 195 cm. Dus 3 platen 108 breed bij 195 cm hoog.
    Ja, dat is ook voor mij een behoorlijk oppervlak!
    Het materiaal zijn Trespa-platen en deze worden, enkele centimeters terug liggend in een gemetselde muur bevestigd.
    Ik wil het Trespa-materiaal eerst met een kunststof/PVC primer van de Gamma (Terpetinebasis) 2x gronden.
    Het schilderij wil ik met acrylic verf (waterbasis) gaan schilderen. Wou eerst olieverf gebruiken, maar deze heeft een te lange droogtijd in dit geval.
    Ik ben volop bezig met het ontwerp en hoop dat het wat gaat worden, want dit is voor mij ook even nieuw. Ik heb wel schilders-ervaring en ben afgestudeerd aan de kunstacademie van Maastricht, maar dat is toch al weer meer dan 20 jaar geleden. Maar ik heb er zin in! Eindelijk weer eens achter het penseel i.p.v. achter de computer!
    Ik hoop dat je me op gang kan helpen met de volgende vragen:
    1. Kan ik rechtstreeks met de acrylverf op de kunststof primer schilderen of moet daar nog een hechtlaag tussen?
    2. Welke UV-bestendige aflakverf kan ik het beste gebruiken?
    3. Hoe lang moet ik wachten tot ik deze laag mag aanbrengen?
    Alvast bedankt!
    met vriendelijke groet, Chantal

    1. Hoi Chantal,
      Gefeliciteerd met je opdracht.
      Helaas kan ik je over acrylverf niet zo goed advies geven.
      Ik weet er niet genoeg van.
      Maar natuurlijk hebben we hier ook nog de bezoekers en de cursisten met hun eigen ervaringen met acrylverf.
      Hopelijk kunnen zij je verder helpen.
      Acrylverf lijkt mij overigens wel een stuk kwetsbaarder dan olieverf.
      Vooral als het om vocht gaat.
      Wat de uv-bestendige vernislaag betreft kan ik je wel vertellen wat mijn ervaring is.
      De meeste, of eigenlijk alle UV-lakken vergen jaarlijks onderhoud.
      Verder moet je rekenen dat je meerdere lagen moet opbrengen.
      DD-lak (zeer hoogwaardig) hoef je maar eens per twee laar een extra laagje te geven, maar als hier water onder kruipt laat de lak los.
      Vergeet je botenlak jaarlijks een extra laagje te geven dan gaat het bladderen en dan heb je echt een probleem.
      DD lak en andere botenlakken kun je na droging insmeren en uitpoetsen met autowax.
      Hierdoor zal het weer minder snel in je lak trekken en heeft vuil minder invloed.
      Autowax kun je verwijderen met spiritus. (als je bijvoorbeeld een nieuwe laag lak wilt opbrengen).
      Ik heb onlangs zelf op plastic geschilderd voor op een auto.
      Hierbij heb ik (als experiment) besloten om gewoon slotvernis te gebruiken.
      Deze kun je namelijk na een jaar of langer gewoon verwijderen met terpentine waarna je weer een frisse nieuwe laag kunt aanbrengen.
      Op deze manier loop je nooit het risico dat je lak gaat bladderen en kun je jaarlijks (als dat nodig is) het straatvuil en de lak in 1 gemakkelijke beweging verwijderen.
      Hoe de verf hieronder zal reageren op zonlicht kan ik je niet vertellen. Het is voor mij ook maar een experiment.
      Ik kan mij voorstellen dat bijvoorbeeld kleuren kunnen verbleken.
      Als het voor jou een betaalde opdracht betreft, zou ik zeker goed overleg plegen met je klanten en eventueel jaarlijks onderhoud in de deal meenemen.
      Stuur je ons een foto van het eindresultaat?
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Beste Alex,
        Hartelijk dank voor jou reactie.
        Ik ben even gaan googelen en zag dat er speciale lakken zijn voor buiten op acrylverf bijvoorbeeld:
        http://www.petervanginkel.nl/?id=285
        (Deze vernis kan niet worden verwijderd. Beschermt acrylschilderingen met een glanzende laag, goed weersbestendig.) Dat zou een optie kunnen zijn.
        Verder las ik nog: acrylverf kun je wel over alkydharsverf (terpentine-verdunbaar) aanbrengen, maar…….alkydharsverf niet over acrylverf.
        Dat houdt in dat ik dus wel met de acrylverf over mijn primer kan schilderen. Heeft iemand hier ervaring mee?
        Zo, ik ga nu maar aan de slag! Het ontwerp (collage van foto’s) is in wording op de computer. Phoe, dat wordt nog een hele klus!
        Als het klaar is, zal ik uiteraard het eindresultaat hier tonen en hoop dat het goed gaat worden. Wellicht dat ik tussentijds nog wat tips van jullie mag krijgen. Altijd goed, even een andere kijk op mijn werk. Ik laat het dan nog wel weten op deze website.
        groetjes, en iedereen veel succes, Chantal

        1. Hallo Chantal,
          Met acryl schilderen over een kunststofprimer gaat prima. Je moet er alleen op letten dat je alles bedekt met je acrylschildering; vergeten stukjes worden vies geel/bruin…
          Trespa is een prettige ondergrond voor buiten, het trekt nl. niet krom.
          Jouw tip over de buitenvernis is zeer welkom, ik ga snel wat bestellen om uit te proberen!
          Ben benieuwd naar wat je gaat maken!
          Groeten, Adri H.

          1. Hoi Adri, goed dat we elkaar kunnen helpen.
            Ik hoor graag wat jou bevindingen zijn over deze buitenvernis.
            Succes!
            groetjes, Chantal
            P.s. En wat ik ga maken? Ik zit er nu over te denken om er een Blogje voor te starten. Bij de visvijver, waar dit schilderij voor is, zit nu een gat in de muur van de nieuwe aanbouw en iedereen vraagt waarvoor dat is. Dan kan iedereen de vorderingen zien. Zou dat wat zijn?

          2. Hoi Alex en Adri, de platen zijn al 2x met de roller in de kunststofprimer gezet, dus van het weekend kan ik eindelijk van start met mijn mega schilderij. Spannend!
            groetjes, Chantal

          3. Wat een enthousiasme Chantal! Ontzettend leuk.
            Fantastisch dat we jouw project mogen volgen.
            Ik heb vandaag de buiten-vernis binnengekregen; ga er volgende week een proefje mee doen.
            Succes met alles, Adri.

          4. Beste Alex en Adri,
            Ik weet dat dit eigenlijk een site voor olieverf is, maar misschien dat jullie toch mijn vraag kunnen beantwoorden over acrylverf.
            Waar kan ik het beste de acrylverf kopen. Ik heb grote hoeveelheden nodig, maar wil wel goede kwaliteit acrylverf kopen.
            alvast bedankt!
            groetjes, Chantal

          5. Hoi Chantal,
            Omdat je de acrylverf voor buiten gaat gebruiken is het volgens mij verstandig om een “A-klasse” (kunstenaarskwaliteit) te kopen. Koop grote tubes/ potten, altijd voordeliger dan kleinere verpakkingen. Let er vooral op dat de kleuren die je kiest een maximale (klasse 1) lichtechtheid hebben. (is nl. per kleur verschillend)
            Wat de prijs betreft: shoppen loont. Veel (web) winkels hebben aanbiedingen, en per kleur is er een enorm prijsverschil in de verschillende winkels. Ga er dus maar even voor zitten!
            B.v. 500 ml. A-klasse acrylverf varieert in prijs van ca. 8,50 tot wel 50 euro!
            Koop niet te veel kleuren verf; met slim mengen kun je veel kleuren zélf maken. (zie kleurencursus van Alex)
            Als je bepaalde kleuren wat pasteuzer wilt maken is de “Heavy Gel Medium” van Amsterdam een goede keuze. (250 ml. 11,50) Succes! Adri.

          6. Hoi Adri, bedankt voor de tips! Ik heb de verf meteen gekocht bij van Beek in Eindhoven. Deze kende ik nog van vroeger en ik vond het voor de eerste keer wel prettig om me ook nog extra te laten informeren. Met de grote potten ben ik dan ook meteen aan de slag gegaan!
            De lucht is meteen lekker mislukt, maar dat kan de pret niet rukken! Dit ga ik nog aanpassen, geen probleem. Ik ben, zoals Alex zei in zijn nieuwsbrief, dan ook niet bang om fouten te maken.
            De andere landschapselementen, zoals de heide, de vijver en het ven zijn naar mijn idee al aardig gelukt. Het is echter nog allemaal in de opbouwfase, dus ik hoop dat het wat gaat worden!
            Ik zou jullie graag het resultaat tot nu toe willen laten zien, maar ik zie geen mogelijkheid voor het toevoegen van een foto.
            Kan dat niet in deze rubriek?
            (Hoi Chantal inmiddels je foto ontvangen en erbij geplaatst Groet, Alex Mooyman)
            Chantal_Hermkens_Acrylverf-buiten-gebruiken-6x2m

          7. Hoi Chantal,
            leuk dat we je kunnen volgen.
            Inderdaad geen probleem om fouten te maken.
            Gewoon lekker door schilderen met alles wat wel goed gaat, dan volgt de oplossing vanzelf.
            Ik blijf je volgen.
            Vriendelijke groet,
            Alex Mooyman.

          8. Hoi Chantal,
            Ik ben natuurlijk stiknieuwsgierig!!!
            Als je een foto bij het stukje wilt plaatsen. mail ‘m dan naar Alex :
            Zet er bij:
            13 april 2013 16.14 u. Rubriek: Sch. met olieverf op hout, plastic en andere materialen.
            Groetjes weer! Adri.

          9. Mijn ‘mega’-porject het 3-luik!
            Mijn vorderingen tot nu toe.
            Begint toch al wat meer op een landschap te lijken.
            Het is uiteraard nog verre van af.
            Ik ben benieuwd wat jullie er tot nu toe van vinden!
            Alex moet de foto nog plaatsen …
            P.s. Er komen nog een hele grote oude rotte boomstam onderaan op het schilderij, waar een vos met z’n kopje bovenuit gaat kijken. Hij kijkt vervolgens naar een stuk of 10 eenden aan de waterkant die niets vermoedend drinken in de vijver.
            Aan de waterkant komt ook een vliegvisser met spannende vislijn en er vliegt nog een reiger weg.
            Dit moet de lijn door het schilderij gaan worden van links onder via een boog naar boven.
            Uitdagingen genoeg dus nog!
            Ja, daar heb ik me weer wat op de hals gehaald. haha
            Ik hou jullie graag op de hoogte en zou het erg leuk vinden als jullie een reactie geven op mijn werk!
            Chantal_Hermkens_Acrylverf-buiten-gebruiken-6x2m1 vervolg 1

          10. Hoi Chantal,
            het begint al wat te worden. Ik vind het geweldig dat je je vorderingen met ons deelt. Dat is heel leerzaam voor iedereen, ook omdat je de opbouw van een schilderij zo kunt zien.
            Het technisch perspectief klopt behoorlijk goed op dit moment.
            Ik raad je aan om je kleuren op de voorgrond iets verzadigder te maken dan de achtergrond, dan krijg je ook een mooi optisch perspectief.
            Maar misschien wist je dit al.
            Succes,
            Vriendelijke groet,
            Alex Mooyman

          11. Goed bezig Chantal! Je werkt hard zeg.
            Vind je compositie veelbelovend, en ben benieuwd naar de dieren die je gaat schilderen.
            Op de foto lijkt de lucht wat “wild”, maar dat kan ook aan de foto liggen natuurlijk.
            Super leuk om te volgen!
            Ga zo door, groetjes, Adri.

          12. Hoi Alex, bedankt voor jouw reactie en plaatsing van de foto!
            Op de voorgrond gaat nog van alles gebeuren, zoals al omschreven, dus dan komen er inderdaad ook meer verzadigde kleuren bij en daar zal ook meer detaillering in zitten.
            Fijn dat je met me mee wil denken en wat adviezen wil geven.
            Het is best moeilijk om zo’n groot vlak in keer keer te kunnen overzien, maar de bedoeling was ook dat de achtergrond iets lichter en fletser van kleur is.
            Daarnaast heeft de flitser van mijn camera het wel iets fletser gemaakt dan het daadwerkelijk is, dus het beeld vertekend iets.
            Morgen ga ik verder werken in het onderste gedeelte en me helemaal storten op de witte eenden in de rechter onderhoek van de vijver. Heb er zin in en hou jullie op de hoogte!
            P.s. Adri, waar kan ik jou werk bekijken en is het al gelukt met de vernis?

          13. Hoi Chantal, Ben bezig twee “buiten”schilderijtjes te maken, die ik dan met de vernis ga afwerken. Laat het zien als het af is, maar, zo snel als jij ben ik niet, integendeel, ‘k ben nogal pietepeuterig. Eén van de twee hang ik buiten in weer-en-wind, de andere hou ik binnen, zodat ik na verloop van tijd kan zien hoe het goedje zich houdt. Een deel van mijn werk kun je hiernaast zien op mijn cursistenpagina (Adri Huisman) maar als je het vergroot wilt zien kijk dan op seesle.nl en vul mijn naam in. Groetjes, Adri.

          14. Hoi Adri, ik heb net even je werk bekeken en dat ziet er erg goed uit. Mijn complimenten! Ik zie dat we qua onderwerp van het schilderij dezelfde voorliefdes hebben. Zo komt ook op mijn schilderij nog een vos, een reiger, eenden en misschien ook vlinders.
            Wat dat “pietepeuterige” aangaat? Dat zal nog gaan komen. Ook ik ben normaal een pietje precies, maar werk graag wel heel snel, zodat de penseelstreken spontaan en niet te gekunsteld worden. Ik denk lang na van te voren over wat ik wil gaan maken en heb het zelfs in een fotocollage op mijn computer in grote lijnen ontworpen. Het is dan gemakkelijk om even te schuiven, te vergroten/verkleinen, het perspectief te wijzigen lichtinval bepalen etc.
            Als ik dan weet wat ik wil gaan doen, staat het bij mij dan ook vrij snel op het doek/in dit geval de plaat. En met wat geheime trucjes van mij gaat dat zelfs nog sneller!
            Deze werkwijze komt voort vanuit mijn grafische achtergrond en mijn werk als grafisch, illustratief en publiciteits/webdesignvormgever. Werken vanuit duidelijk vooraf vastgestelde beelden die ik zorgvuldig vooraf bepaal en waar ik een lekker gevoel bij heb om ze te gaan schilderen.
            Dan gaat de rest vanzelf.
            En wat is jullie werkwijze?

          15. Hoi Chantal, die “geheime trucjes” van jou, hou je die geheim?
            Ik werk ook meestal met een voorafbedacht plan, en sinds er computers bestaan, bepaal ik daarmee (‘k heb een fijn tekenprogramma) mijn compositie. Vroeger gewoon met wat knipsels en foto’s schuiven, nu is dat een stuk makkelijker! Heb een enorm foto- en plaatjesarchief aangelegd, elke keer als ik iets zie wat me de moeite waard lijkt om (ooit) te schilderen maak ik foto’s, daarnaast is er internet zóveel te zien! Dat verzamel ik ook…. Met de ideeën die ik in m’n hoofd heb, kan ik wel tot m’n honderdste schilderen…
            Toch is zonder plan werken minstens zo leuk En ook al heb je al w̩l een plan, gaat dit soms vanzelf; het komt gewoon uit je kwast.(kan meestal niet bij een opdracht natuurlijk) lees het artikel van Alex hierover eens, je vind het op home Рpagina 6.
            Vind je het nog steeds leuk om aan zo’n groot werk te werken? Voor mij is dat tegenwoordig fysiek te lastig, maar vroeger heb ik veel muurschilderingen gemaakt zowel binnen als buiten, superleuk om te doen.
            Mijn allergrootste werk maakte ik bijna 30 jaar geleden, een decor op doek van 72 m2! Jammer genoeg geen goede foto’s meer van….
            Succes weer, Adri.

          16. Hoi Adre, Alex en alle andere,
            Er is weer een nieuwe fase in mijn schilderij aangebroken en ik wil jullie graag op de hoogte brengen. Zie voorbeeld (gaat Alex nog plaatsen). Helaas is de kleur niet helemaal zoals het origineel (iets fletser in het midden door de flitser) en ook heb ik de lamp rechts boven nog net in beeld, maar jullei krijgen zo toch en indruk.
            Ik ga nu verder met de onderkant en laat de rest even rusten. Daar moet hier en daar nog wel wat aan gewijzigd worden, maar ik denk dat ik meer zicht hierin heb als de gehele basis af is.
            Ik heb ook al vaker grote muurschilderingen gemaakt, bijv.: een op opdracht van Kreta. Dat was erg leuk. Een geheim trucje, bijvoorbeeld als een logo er exact op met komen te staan is, om het erop te projecteren met een dia en het dan op de muur voor te tekenen.
            Bijv.: de eendjes. Deze heb ik eerst uit gerpint, toen uitgeknipt en de omtrek op de plaat getekend en daarna de rest getekend. Dan heb je de verhoudingen in ieder geval al zoals je ze graag wilt en gaat het schilderen daarna een stuk gemakkelijker. Maar wellicht hebben jullie dit allang van Alex geleerd!
            Ook handig is, met name met een groot oppervlak als deze, om het eerst 1:1 op de computer te ontwerpen. Dan kun je bepaalde belangrijke punten uit meten en deze aftekenen op de plaat of muur. Zo hou je goed overzicht over het grote geheel.
            Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!
            Chantal_Hermkens_6x2m_v3vervolg-2

          17. Het schilderij is al weer gevorderd en ik wou jullie graag even op de hoogte brengen. Zie bijgaand het resultaat tot nu toe (Alex voegt de foto nog toe). Helaas komen de kleuren wederom wat flets over.
            Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
            groetjes, Chantal
            Chantal_Hermkens_6x2m_v3vervolg-3

          18. Hoi Chantal,
            dank weer voor het delen van je vorderingen. Er begint al echt een verhaal af te spelen op je schilderij.
            Nog even een tipje over de fletse kleuren van je foto’s.
            Lees even dit artikel. het zal je helpen om je foto’s beter te krijgen en op het origineel te laten lijken.
            Vriendelijke groet
            Alex Mooyman

          19. Wat wordt het mooi Chantal! Nu het hele oppervlak gevuld is komt je compositie mooi uit.
            Vertel je als het geplaatst is ons ook de reacties?
            (Wáár komt het terecht – is het vrij toegangkelijk daar- dan kunnen we misschien eens gaan kijken….)
            En, als je helemaal klaar bent, en je hebt weer wat tijd over, lees dan de div. artikelen + de reacties op deze site eens door; je zult versteld staan van allerlei “trucjes” en handigheden…. en ja, ook jouw ‘geheime’ trucjes zijn hier al voorbij gekomen…
            Echt leuk hoor, alle dingen die we hier met elkaar delen!
            De buitenschilderijtjes heb ik bijna af, als ze hier te zien zijn vertel ik ook iets over de acrylvernis.
            Groetjes! Adri.

          20. Hoi Alex, Adri en alle andere vlijtige schilders,
            Alex en Adri, bedankt voor de tips en de complimenten!
            Super om in zo’n groep medeschilders te kunnen zijn en mijn werk te mogen delen. Ik hoop dat ik voor jullie zo ook iets bij kan dragen en leer nog iedere dag bij.
            Ik ga dan ook z.s.m. de schildercursus van Alex kopen en hoop zo nog meer bij te kunnen leren en wie weet ooit een professioneel kunstenaar te kunnen zijn, want schilderen, daar ligt toch echt mijn passie. Dat is voor mij tijdens het schilderen van dit werk wel duidelijk geworden. Het gekke is, dat iedereen die even komt spieken in de woonkamer, dat ook tegen mij zegt. Waarom zit je altijd achter de computer en ga je niet veel meer schilderen. Helemaal gelijk hebben ze!
            Het einde nadert voor mijn schilderij. Hier het resultaat tot nu toe. (Ik hoop dat Alex de foto weer plaatst).
            En Adri, ik hoop dat je al kunt zeggen hoe de vernis heeft uitgewerkt en wat je bevindingen zijn, want mijn werk is bijna afgerond en dan moet z.s.m. de vernis eroverheen. Ik hoor het graag. Alvast bedankt!
            P.s. Het kunstwerk komt te hangen bij Forellenvijver Heioord in Neeritter, Limburg. (Hun website is heioord.com)
            Ik zou het erg leuk vinden als jullie (Adri of Alex) een bezoek zou willen brengen en geef je graag een rondleiding en gratis kop koffie met Limburgse vlaai. Stuur me dan een email. Dan kunnen we wat afspreken. Lijkt me TOP.
            Chantal_Hermkens_6x2m_v3vervolg-4

          21. Hoi Chantal,
            Het etiket op het flesje acrylvernis gaf weinig info over de samenstelling enz. – wel stond erop dat het met acrylverf overschilderbaar is… vreemd, normaal kun je niet over vernis schilderen- dus nog even wat meer info opgevraagd over de Spectrum Acrylvernis voor buiten.
            Het is een acryldispersie emulsie op waterbasis, die niet verwijderbaar is. Inmiddels heb ik het goedje gebruikt op div. materialen. (het is ook over volledig droge olieverf te gebruiken!)
            Ik vind het spul erg dun; dus niet teveel tegelijk op je kwast, dan krijg je druipers. Het glimt behoorlijk (is niet in mat te koop), het droogt vrij snel en mooi egaal op. Je moet je acrylschildering 5 dagen laten uitharden voor je het afwerkt met dit spul omdat het volledig afsluit, en minimaal 2 lagen opbrengen. Als het schoongemaakt moet worden alleen een zachte doek of spons gebruiken, het is nl. wel iets krasgevoelig.
            Als je liever een hardere afwerklaag wilt, dan zijn misschien deze producten beter:
            1: MSA varnish hard (3 lagen opbrengen) een betere keuze. Deze vernis is wel verwijderbaar, en ook in mat verkrijgbaar.
            2: Lascaux transparantlak voor acryl met UV-remmer. Ook verwijderbaar en mat.
            of: Werk je liever met een spuitbus dan is er een acryl buitenvernis van Ghiant verkrijgbaar, ook in mat.
            Ik had ook nog een potje Van Dijck acrylic varnish mat staan, en dat kun je ook voor buiten gebruiken. Droogt ook mooi op.
            Over hoe de producten zich op langere termijn gedragen, kan ik nu natuurlijk nog niets zeggen. De buitenschilderijtjes die ik nu heb gemaakt zijn voor mij een proef. Pas nadat het lange tijd weer-en-wind over zich heen heeft gekregen, kun je er écht een oordeel over vellen. Maar… daar heb jij nu niets aan natuurlijk.
            Misschien heeft je eigen schilderswinkel nog goede raad?
            Als ik de buitendingen af heb – moeten nu nog voor de 2e + 3e keer vernist worden – laat ik ze hier zien. En dan over bijv. een jaar weer om te kijken hoe het zich gehouden heeft.
            Je schilderij wordt echt prachtig, en ik snap dat je vrienden je zeggen hiermee door te gaan!
            Mijn man en ik komen zeker op een mooie dag eens naar Limburg, om het in het echt te zien. Je vosje, de reiger en de eenden zijn op de kleine foto niet zo goed te zien, dus ik ben benieuwd…
            Ik blijf een beetje moeite houden met de “wilde” lucht, maar misschien is dat ook anders in realiteit.
            En die Limburgse vlaai: daar houd ik je aan! ha-ha.
            Succes met de laatste loodjes, Adri.

          22. Hallo Alex, Chantal en andere geïnteresseerden,
            Mijn vernis-proefstukjes waar ik in bovenstaand stukje over schreef zijn klaar. (Alex plaatst de foto’s erbij)
            Twee fantasievlinders zijn het geworden, afgewerkt met Spectrum acrylvernis voor buiten. De ̩̩n blijft buiten hangen, de ander bewaar ik binnen Рom ze zo na verloop van tijd te kunnen vergelijken. Ik heb voor deze werkjes ivm. de droogtijd acrylverf gebruikt, maar deze vernis kan ook op volledig droge olieverf worden toegepast.
            Het proef-bord met de gekleurde strepen heb ik met verschillende producten voor buiten afgewerkt. Na het drogen van de 1e laag heb ik aan de linkerkant krassen in de vernis gemaakt om te zien hoe dat zich liet herstellen onder een volgende laag.
            Van onder naar boven:
            A) 2 lagen “RUWA jachtlak”. Dit product maakt de kleuren donkerder, en glimt heel erg. Het moet lang drogen voor er een 2e laag opgezet kan worden, De krassen blijven zichtbaar. Deze vernis is verwijderbaar met terpentine, je kunt er niet overheen schilderen.
            B) 2 lagen “Van Dijck acrylic varnish matt”. Verwerking prima, snel droog. De kleuren blijven exact gelijk, en het glanst niet. De krassen zijn volledig verdwenen. Deze vernis is niet verwijderbaar, en je kunt er niet overheen schilderen.
            C) 2 lagen “Spectrum Acrylvernis Buiten”.
            Prima spul, wel erg dun, droogt snel. De kleuren verdiepen ietsje. Het glanst een beetje maar niet storend glimmend. De krassen zijn niet meer te zien. Niet verwijderbaar, wél overschilderbaar met acryl verf.
            D) 4 lagen “Spectrum Acrylvernis Buiten”. Hier heb ik – na droging van de 1e 2 lagen – een blauwe streep met acrylverf eroverheen gezet, om uit te proberen wat de hechting zou zijn. Gaat goed! Dit geeft je dus de mogelijkheid om achteraf nog iets toe te voegen. Daarna weer 2 lagen vernis erover.
            Het bord hangt nu op een zonnig plekje in ons tuintje.
            Als referentie heb ik eenzelfde bord gemaakt, en die hou ik binnen.
            Alex: na verloop van hoe veel tijd in weer-en-wind denk jij is te beoordelen of het product duurzaam kan worden toegepast. Een paar maanden, half jaar, heel jaar?
            En, iedereen die dit leest: wie heeft er meer ervaring met het maken van schilderstukken voor buiten? Vertel eens met welke ondergrond, soort verf enz. je hebt gewerkt. Graag reacties; van elkaar kunnen we veel leren!
            Rest nog te zeggen dat ik enorm heb genoten van het stap-voor-stap mogen meekijken naar de vorderingen van Chantal. Als meer mensen dat leuk hebben gevonden; zij kan best(nog)een complimentje gebruiken!
            Hartelijke groet, Adri.
            buiten-schilderij-adri-huisman-2013
            vernisvoorbuitenproef-adrihuisman-2013

          23. Hoi Adri,
            Geweldig hoe je hier echt een studie van hebt gemaakt met een echt doordacht proefstukje.
            Je kunt na ongeveer een jaar zien hoe goed de lakken het houden.
            Voor hoogwaardige lakken zoals twee componenten dd-lak zal dit na twee jaar zijn.
            Afhankelijk van de gebruikte laksoort, hoor je ieder jaar of om de twee jaar een nieuwe (extra) laag op te brengen.
            Laagdikte is een zeer belangrijke factor als het gaat om een goede UV-bescherming.
            Voor houten boten begint dit pas na een laag of 7.
            Pas op met epoxy lakken. Deze kunnen onder de invloed van zon wit uitslaan. (poederen).
            Meestal is de zon de grootste vijand van lakken, ondanks dat ze uv-bestendig zijn.
            De zon breekt de samenstelling van de lak af en maakt hem bros.
            De lak wordt poreus en het weer trekt in deze poreuze laag.
            Zodra er ergens een opening ontstaat, kruipt er water in.
            In de winter bevriest dit water en dan ontstaat er meer schade, want water zet uit als het bevriest en drukt zodoende materialen uit elkaar.
            Ongeacht hoe goed de lak is die je hebt gebruikt, als er water onder kruipt, gaat het mis.
            Het is dus ook heel belangrijk om de randen goed waterdicht te maken en materiaal te gebruiken dat geen water op kan nemen.
            Je kunt als extra behandeling je laklaag na droging behandelen met auto-wax.
            Hierdoor zal water direct van het oppervlak afrollen en heeft het weer ook minder kans om in de poriën van je lak te kruipen.
            Auto-wax kun je indien nodig weer verwijderen met spiritus.
            Leuk Adri, ik verheug mij nu al op de uitslag van jouw onderzoek over ongeveer een jaar.
            Vriendelijke groet
            Alex Mooyman

          24. Hoi allemaal,
            Mijn Schilderij is voltooid!
            De titel van het schilderij is: Visparadijs Heioord
            Ik hoop dat Alex de foto van het eindresultaat weer wil toevoegen.
            Ik wil graag Adri en Alex bedanken voor de super tips die ze gegeven hebben. Met name de zeer uitgebreide uitleg van Adri vond ik zeer waardevol. Ik ben dan ook benieuwd hoe haar platen eruit zien na een of 2 jaar.
            Ik heb het schilderij uiteindelijk gistermorgen voor de eerste keer in de vernis gezet, met Lascaux Transperantlak 1-UV. Ik heb het, na advies van de winkel met de roller in vertikale banen opgezet en toen in horizontale banen met een brede zachte borstel nog eens na gestreken op advies van lascaux.nl. Dit om de blaasjes die ontstaan na het rollen, weg te werken.
            De platen zijn gisteravond al op locatie gemonteerd. Vanavond heb ik ze voor de tweede keer gevernist, maar nu heb ik de vernis met de roller kris kras over de platen verdeeld en daarna nog eens horizontaal met een brede zachte borstel nog eens na gestreken. Dit gaf een veel beter en egaler resultaat.
            Ik ben nu aan het twijfelen of ik het nog een derde keer zou moeten doen. Morgen maar eens gaan kijken hoe het opgedroogd eruit ziet.
            Ik zou het erg leuk vinden als jullie een reactie willen geven op mijn schilderij. De reacties van de bezoekers ter plaatse waren erg positief. Ook heb ik mijn vorderingen op mijn persoonlijke Facebook-pagina [chantal.hermkens] en bedrijfspagina [Chantal-Design-92] geplaatst. Ook hier heel veel likes en erg leuke reacties.
            Dit werk zit erop, maar dit is zeker niet mijn laatste werk. Het is mij echt super bevallen en ik heb mijn passie weer hervonden. Ik hoop dan ook dat ik een persoonlijke pagina op deze website mag en kan gaan opbouwen en een euvre kan gaan maken.
            Chantal_Hermkens_6x2m_v3vervolg-5

          25. Gefeliciteerd Chantal!
            Je mag trots zijn op het resultaat, en ik hoop nog veel meer van je te zien op de site van Alex!
            Tot ziens, Adri.

          26. Hoi Alex, Adri en alle andere,
            Ik heb nu een betere foto kunnen maken van het schilderij.
            Chantal_Hermkens_6x2m_v3vervolg-6
            Ik zou graag een presentatiepagina op deze website willen hebben, maar helaas maak ik geen olieverfschilderingen vooralsnog. De regel is dat 50% van je werk moet bestaan uit olieverfschilderingen en dat gaat me dus niet lukken.
            Ik heb nu flink geïnvesteerd in acrylverf en alle toebehoren, dus wil hier nu ook mee doorgaan. Ik hou deze site echter zeker in de gaten en bedankt voor je compliment Adri. Ben zeker trots op m’n eerste werk!
            Ik heb tussendoor al weer een schilderijtje gemaakt voor een vriendin van mij. 30 x 40 cm voor aan de muur. Ze was er erg blij mee.
            De volgende 2 schilderijen heb ik ook al weer in gedachten en grof uitgewerkt op de computer. 1 met de zee/strand in Frankrijk, een palmboom, de famous Grouse en glas wiskey.
            De andere ga ik eens 3D maken van MDF-hout gecombineerd met grove structuur pasta, in het thema klassieke muziek. Beide geschilderd in acryl. Ook deze schilderijen ga ik cadeau geven aan mijn beste vrienden. Dat zijn dan ook de laatste die ik cadeaux zal geven, want dan ga ik mijn eigen collectie proberen op te bouwen.
            Ben benieuwd hoe deze uitdagingen weer gaan lopen. Succes iedereen!

          27. Beste Adri,
            ik heb dit gesprek vol interesse gevolgd en nu ben ik wel erg benieuwd naar de resultaten van je proef-onderzoekje.
            Hoe houden de lakken zich nu?
            Met vriendelijke groet,
            Leonie

          28. Hallo Leonie en andere geïnteresseerden,
            Ja, belofte maakt schuld – dus hier de resultaten van mijn buitenvernisproefjes. Het kleine bordje kan ik helaas niet meer laten zien; het is afgelopen winter weggewaaid…. Tot dan toe: de jachtlak onderaan was nog meer vergeeld – de Van Dijck vernis leek een beetje matter te zijn geworden, de Spectrumvernis heeft zich prima gehouden, de kleuren zijn prima gebleven. Bijgaand 2 foto’s van de vlinders, degene met de tape eromheen heb ik vorige week gemaakt. De linkervlinder heeft nu meer dan 2 jaar in weer en wind buiten gehangen, vorig jaar zag ik geen verschil in de kleuren en heb toen de andere er ook bijgehangen. De vlekjes die je ziet zijn van een aanhechtende klimoprank die over de schilderijtjes was gaan groeien, maar ook dit heeft de vernis niet stukgemaakt. Die Spectrum acryl-buitenvernis (van Peter van Ginkel) is wat mij betreft prima!
            2015/07/2013-voorjaar
            2015-zomer

          29. Ha Adri, blij te zien dat dit topic nog leeft na twee jaar 🙂
            Dankzij jouw proef weet ik nu welke vernis goed bestand is tegen weer en wind (en wat hebben we toch veel regen afgewisseld met zonneschijn gehad in de laatste twee jaar!) voor een buitenschilderijtje voor in de tuin van mijn moeder.
            Ontzettend bedankt!!

  7. Hej Alex en allen,
    Ik heb de volgende vraag:
    ik ga schilderen op hout, tis een stuk boomstam. Ik heb het helemaal voorbereid, geschuurd, schoongemaakt (ontvet dus) en daarna met 2x doorzichtige grondverf gedaan, die is nu helemaal droog……je ziet de houtstuctuur nog en dat is ook mijn bedoeling
    Nu wil ik mijn achtergrond zo transparant mogelijk houden, weet al dat ik geen wit erin moet gebruiken omdat wit dekkend is. De kleuren van mijn achtergrond lopen van groen naar blauw en die wil ik eigenlijk zo transparant mogelijk houden, maar het is wel mijn 1e laag en heel veel komt er niet meer overheen, alleen 1 dolfijn.
    Hoe schilder ik nou mijn achtergrond? Heb helaas geen terpentine alleen lijnzaadolie, weet ook dat ik van mager naar vet moet gaan……..kan ik omdat ik toch eigenlijk maar 1 laag schilder toch redelijk vet doen, vooral aan de randen en dus zo min mogelijk verf? en naar het midden wat magerder omdat daar de dolfijn nog overheen komt…….tis echt maar een heel klein oppervlak, denk nog niet eens de helft van A5, vandaar ook maar 1 dolfijn……heb gewoon geen ruimte voor meer……
    Ik hoop zo spoedig mogelijk reacties van jullie te lezen. Alvast bedankt

    1. Hoi Jose,
      sommige kleuren zijn vanzelf transparant, andere zijn vanzelf dekkend.
      Bij goede verf staat dit op de tube vermeld.
      Dekkende kleuren kun je transparant maken door ze te mengen met een glasis-medium.
      Dit zal beter werken dan je verf vermengen met olie of terpentine.
      Teveel olie kan er ook voor zorgen dat je verf erg langzaam droogt.
      Aan de randen vet werken en naar het midden magerder lijkt mij niet zo’n goede oplossing omdat de randen dan meer zullen glimmen dan het midden.
      Van mager naar vet werken is alleen nodig wanneer je de lagen tussentijds laat drogen.
      Werk je nat in nat, wat gemakkelijk moet kunnen wanneer je de dolfijn dekkend over de transparante verf schildert, dan hoef je niet vet over mager te werken.
      Ik wens je succes en hoop dat je ons het resultaat laat zien.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Hej Alex en allen,
        Heb ondertussen mijn houten boomstamschijven beschilderd, ja zijn er twee…..was er een maar er zat al een flinke scheur in toen we hem vonden in het bos en tijdens het drogen is ie dus echt in tweeen gegaan…….maar dat was wel weer leuk want door een andere foto ben ik op het idee gekomen wat ik ervan wilde maken……….ik wil het nu eerst effe aan laten drogen, kijken of ik morgen er goede foto’s van kan maken en dan leg ik ook uit welke foto mij de inspiratie gaf…….
        Heb nog meer boomstamschijven liggen, voorlopig moeten die nog drogen, ik heb nu allemaal dennenhout maar nu ook 3 kleine schijfjes van de pruimenboom en als het goed is krijg ik ook nog 2 of 3 schijven van een berkenboom………kan ik ook meteen uitproberen of er verschil zit in het verven op deze verschillende schijven. Voor iedereen wel interessant denk ik maar met surfen op internet uitgevonden dat bomen met veel jaarringen ver uit elkaar snel groeien maar daardoor tot zacht hout worden gerekend (dus dennenhout is ‘zacht’ hout)……….en dat heeft dan vooral er mee te maken hoe het hout beschilderd of gelakt wordt (bijv van een huis of een boot) Misschien maakt het voor een schilderij niet zoveel uit……..
        Op hout schilderen is heel apart vind ik maar wel leuk….en Alex ik kon de tubes niet lezen (leesgedeelte in mijn bril is nu te zwak en dan zijn de lettertjes op de tubes ook echt te klein…..) kwam er achter dat geel en blauw gemend in de 1e instantie niet dekkend is maar als je daarna nog wat accenten met geel of blauw toevoegt dat het dan meteen dekkend wordt, dus mijn opzet hoe ik het in gedachten had is iets veranderd maar het eindresultaat bevalt mij wel……
        boomstamschijven-geschuurd-ontvet-en-2-x-met-doorzichtige-grondverf-gedaan
        het-ontwerp-een-dolfijnenbeeldje-van-steen-wat-op-mijn-bureau-staat-werd-de-basis-voor-mijn-werk
        schijven-klaar-en-tegen-elkaar-gelegd-de-kleur-is-redelijk-goed-zichtbaar
        dolfijntje-zwemt-naar-links-ook-op-de-rand-van-de-balustrade-gezet
        dolfijntje-zwemt-naar-rechts-op-de-rand-van-de-balustrade-gezet-en-toen-de-foto-gemaakt
        Buiten de foto’s maken maar wel in de schaduw, in de zon werd mijn hele beeld transparant………terwijl
        dat niet zo is als je er zelf naar kijkt
        Tja de naam van mijn werk: Dolfijntje in Spiegelbeeld (hoef nu geen Zweedse naam te bedenken maar in het
        Zweeds zou het zijn: Delfin i Spegelbild hahahha bijna hetzelfde dus)
        Hej då
        Jose Kwaks
        Zweden

  8. Weet iemand waar ik houten boomstamschijven kan bestellen? Ik vind het mooi om op boomschijven te gaan schilderen met acryl, waar nog van die mooie knoesten ed in zitten. Ik woon in Hoevelaken. Geen idee of hier iets in de omgeving is, waar ik dit kan kopen. Waar bestellen jullie je hout? Of hoe komen jullie aan je materiaal?
    Vriendelijke groet,
    Angelique

    1. Hallo Angelique, toevallig kwam ik – terwijl ik naar iets anders op zoek was – boomschijven tegen, en dacht, daar heeft toch laatst iemand om gevraagd?
      Dit is de website:
      sanswebshop.marktplaza.nl/?wnklgr=1#shop.
      Hoop dat je hiermee geholpen bent! Succes, Adri.

    1. Hoi Ans,
      probeer wat terpentine.
      Kijk hoe de verf opdroogt.
      Slaat deze dof, voeg dan ook wat lijnolie toe.
      Al met al lijkt mij dit niet echt lekker werken, dus als het schilderen bevalt, zou ik snel nieuwe verf kopen.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  9. Agelopen weekend heb ik mijn belofte ingelost, en ben samen met mijn man naar Limburg getogen om Chantal’s grote buitenschilderij te bewonderen. (zie de making-off van dit werk hieronder)
    Ontzettend leuk om het werk nu in het echt te zien, je ziet dan zoveel meer dan op een fotootje…
    Chantal heeft een geweldige prestatie geleverd, zéker als je bedenkt dat zij het schilderen nog maar kort geleden heeft opgepakt. Ik weet dat zij intussen al meer geschilderd heeft; top hoor!
    We werden heel gastvrij ontvangen door Chantal en haar man, en zij lieten ons ook zien wat ze nog meer doen. Chantal is een kunstzinnige duizendpoot…. Wel apart om iemand te ontmoeten die je alleen van Internet en mails kent, we hebben een erg leuke middag gehad, mét Limburgse Vlaai!
    Groetjes, Adri.
    Chantal-Hermkes-en-Adri-Huisman

  10. Hoi,
    Ik heb een opdracht gekregen om op een school een wandschildering te maken. Het gaat om 1 wand van ongeveer 8 meter lang en 4 meter hoog, die bestaat uit trespa platen en 1 wand van ongeveer 5 meter lang en 2 en halve meter hoog, van hout. De trespawand zijn schuifpanelen en de houten wand zijn kastschuifdeuren. De bedoeling is op de houten wand een ark van Noach met dieren en op de trespa wand nog een paar dieren die naar de artikel toelopen. Ik heb er veel zin in alleen heb nog niet zo veel ervaring met muurschilderingen (paar op de muur v kinderslaapkamers) en nog minder met schilderen op hout (1 x een paardje op een deur geschilderd met olieverf, omdat de acryl het niet goed deed, maar dat duurde erg lang om op te drogen).
    Ik heb een proefstukje thuis en primer op waterbasis 2 x opgebracht, nu ben ik bezig met acrylverf wat te schilderen en lak daarna af met een matte pu lak om te testen of de verf blijft zitten na het lakken (1 x meegemaakt bij een beschilderde wc-bril dat ik na t lakken zo de verf eraf trok). Is dit ook de voorbewerking die jij zou aanraden wb het beschilderen v trespa wand en het beschilderen vd houten wand, daarvoor wilde ik dezelfde primer gebruiken? (Eerst alles goed ontvetten en opschuren)
    Alvast bedankt,
    Hartelijke groet, Karin
    (PS Wat een leuke site is dit)

    1. Hoi Karin,
      Het advies dat ik je kan geven is de voorbereiding voor olieverf.
      Voor acryl zou ik het niet weten, hoewel ik denk dat dit hetzelfde werkt.
      Mogelijk moet je voor acrylverf ook grondverf op acrylbasis gebruiken.
      Voor olieverf op oliebasis.
      Je moet uiteindelijk uitkomen op twee lagen grondverf om alles voor te bereiden voor olieverf.
      Hoe de hechting op trespa zal zijn, durf ik je niet te zeggen.
      Soms moet hier een tussenlaag tussen voor goede hechting.
      Het lijkt mij verstandig dat je informatie inwint in een bouwwinkel.
      In ieder geval goed schuren, want trespa is erg glad.
      Als je met snelle grondverf werkt, kun je in één dag gemakkelijk meerdere lagen opbrengen.
      Op een school lijkt het mij zeker aan te raden om het geheel na droging van één of meerdere lagen PU lak te voorzien.
      Laat je ons het eindresultaat zien?
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    2. Karin, als je hier even naar beneden scrolt, kun je zien dat Chantal Hermkes met acryl op trespa heeft gewerkt. Ze heeft haar ervaring en haar vorderingen met ons gedeeld; misschien heb jij er ook wat aan. De berichten lopen van 27 maart tm. 8 mei 2013. Als je toevallig in het zuiden van Nederland woont kun je haar resultaat live gaan bekijken; het hangt op het terras van de Forellenvijver Heioord in Neeritter. (in de buurt van Weert/Roermond). Zelf ben ik er vorige zomer geweest – zie hieronder.
      Succes met je project, geniet ervan! Adri H.

      1. Hallo Adri,
        Bedankt voor de tip, heb inmiddels jullie gesprek gelezen en ook de foto van haar wandschildering gezien, wat mooi gedaan zeg. Ook leuk dat je inzicht krijgt in hoe het is opgebouwd, omdat ze verschillende foto’s heeft gestuurd toen het werk in wording was.
        Zelf ben ik inmiddels in gesprek met de school geweest, in de zomervakantie mag ik aan de slag. Het is toch omgedraaid, de ark komt op de grote (trespa) wand en een paar dieren komen dan nog op de kastwand.
        Ik heb inmiddels ook een teststukje gemaakt, ik had een stukje trespa thuis liggen, eerst goed ontvet en geschuurd, weer ontvet, daarna 2 lagen primer en daarna met acryl beschilderd en daarna 2 lagen PU lak. Dit is goed gegaan.
        Dus nu een compositie voorbereiden…
        Spannend en leuk.
        schilderen-op-trespa
        Groetjes Karin

  11. Hoi Alex,
    Dankjewel voor je snelle reactie.
    Ik zal een fotootje sturen van het resultaat.
    Hartelijke groet, Karin

  12. Ik zou graag op steigerhout willen gaan schilderen met acryl, hoe moet ik ontvetten voorbehandelen en afwerken zodat het buiten kan blijven hangen en waar moet ik op letten?Alvast bedankt

    1. Hoi Greetje,
      Steigerhout is nogal ruw en neemt gemakkelijk water op.
      mijn advies:
      steigerhout goed ontvetten met epoxy ontvetter en daarna een of twee lagen epoxy.
      (het hout moet geen doffe plekken meer vertonen).
      Na droging twee lagen grondverf op de plekken waar je wil schilderen.
      Na deze lagen kun je schilderen.
      Uiteindelijk afwerken met minimaal 3 lagen UV-bestendige twee componentenlak.
      Gebruik bij al deze materialen handschoenen, veiligheidsbril en goede ventilatie.
      Al met al is dit best een duur systeem, maar dan weet je zeker dat je werkje goed is beschermd.
      Gebruik je goedkopere methodes, dan loop je grote kans dat er water in het hout kruipt of dat de zon je kleuren of je verflaag te pakken neemt.
      Tot slot zal werken met olieverf in plaats van acryl ook een duurzamer resultaat geven.
      Laat je ons het eindresultaat zien?
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    2. Hi Greetje, t is al juli maar mss is dit toch nog wel het goede moment voor een schildering op steigerhout.
      Omdat ik professioneel werk met acryl op steigerhout en daar ook workshops in geef kan ik je mijn opbouw geven. Die is simpel goed schuren en de mooiste stukjes hout naar voren brengen en die dus niet beschilderen. De onderlaag is met Gesso op de delen die je dicht schildert de eindafwerking kan met Glitsa.
      Mijn werkstukken kunnen ook buiten.

  13. Goedemorgen, ik zou graag een landschap schilderen op een buitenmuur – de basis is nu al geverfd met gevelverf maar nu vraag ik me af met welke werf ik de details van het landschap kan doen. Zou ik evt olieverf hiervoor kunnen gebruiken? Of toch maar 6-7 verschillende kleuren/potten gevelverf kopen (maar dit zou ik liefst niet doen omdat ik dan met 6-7 liter kom te zitten die veel te veel is). Alle tips zijn welkom!
    De gevel is tamelijk oneffen.
    Met vriendelijke groet
    Maria Gummerus

    1. Hoi Maria,
      Ik kan je muur vanuit hier natuurlijk niet beoordelen.
      Ik kan je wel wat adviezen geven.
      Behandel je muur in ieder geval voor met twee lagen grondverf.
      Met gevelverf bereik je waarschijnlijk het meest duurzame effect, maar heb je de minste kleurenmogelijkheden.
      Met olieverf kan ik het resultaat moeilijk beoordelen en is de duurzaamheid een kwestie van afwachten.
      Je kunt hiermee wel veel kleurvariaties maken.
      Olieverf moet je in ieder geval nabehandelen met een goede uv-bestendige vernis.
      Acrylverf is ook een mogelijkheid en die is vrij betaalbaar.
      Ook acrylverf moet je goed afwerken met een goede uv-bestendige vernis.
      Voor alle verfsoorten geldt dat ze na verloop van tijd onderhouden zullen moeten worden.
      Succes!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  14. Goedenavond! Ik heb een vrij ambitieus plan om een groot artwork van hout te maken (ongeveer 1,5 bij 2 meter). Namelijk een kreeft. Deze wil ik uit hout snijden en vervolgens bedekken met gedroogde kruiden. Daarover heen een epoxylaag. Ik vraag me alleen af welke soort hout (van de Praxis/Gamma) ik hiervoor het beste kan gebruiken? En welke epoxy ik het beste kan gebruiken. Iemand ervaring? 🙂

    1. Hoi Jaap,
      dit onderwerp hoort niet helemaal thuis op deze website, maar omdat ik kunstzinnige plannen altijd kan waarderen zal ik je toch antwoorden. Mogelijk ga je het beeld alsnog beschilderen?
      Zodra je het hout helemaal inpakt met epoxy, hoef je geen hoogwaardige houtsoort te gebruiken.
      Wel moet het hout goed droog zijn en uitgewerkt, dus geen verse boomstam of zo gebruiken.
      Gaat je epoxy lekken, dan zal rotting binnenin extra snel gaan plaatsvinden en je epoxy-laag naar buiten drukken.
      Ik haal mijn epoxy altijd bij de polyservice (even Googelen) en je krijgt daar als je er om vraagt zeer uitgebreid advies mee. Zorg dat je goed kunt uitleggen wat je gaat doen en waar je werk allemaal tegen moet kunnen.
      Denk bijvoorbeeld aan waterdichtheid, maar vooral ook UV-bestendigheid. De zon verteert gewone epoxy vrij snel tot een soort poeder.
      Als je alles overschildert met een UV-bestendige verf of lak, dan zal dit probleem niet optreden.
      Laat je ons straks zien wat je gemaakt hebt?
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  15. hallo Alex,
    Ik zou graag je menig willen weten over het volgende. Ik ga doeken(textiel) onderdompelen in gips en dan laten drogen in een bepaalde positie. Daarna zou ik ze willen beschilderen en vraag mij af of het met olieverf gaat lukken of dat ik eerst nog iets anders moet gebruiken. Ik twijfel of acryl beter is. Zelf werk ik liever met olieverf. Ik hoor het graag van je.
    groet

    1. Hoi Regina,
      Gips zuigt teveel olie uit je verf.
      Ik raad je aan om het gips te behandelen met twee of meer lagen Gesso.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  16. Goedemorgen,
    Een van mijn eerste werken heb ik momenteel buiten hangen en verneem graag uw advies welke tv-bestendige lak ik als beste kan gebruiken om te zorgen voor goede dekking.
    Tevens welke vernislaag u adviseert voor acrylverf.
    Zie mijn Facebooksite voor een impressie van mijn werken:
    https://m.facebook.com/kunstenaresNadjaStoffels/
    Bedankt, ik hoor graag van u!
    Met kleurrijke groet,
    Nadja

  17. Goedenavond, ik wil graag (behoorlijk gedetailleerd) schilderen op verzinkt metaal, dat buiten staat. Zou dit beter kunnen met (watergedragen)olieverf of acrylverf? En wat voor een primer zou ik moeten gebruiken?
    Vriendelijke groeten,
    Marieke Vissers

  18. Goedenmorgen, Ik heb 2 pilaren gemarmerd op basis van 2 lagen grondverf. Na mijn mening droogt de olieverf langzaam. Wat is normaliter de droogtijd ? Het is van mij nl een aantal jaren geleden dat ik heb gemarmerd. Met vriendelijke groet. Yvonne

    1. Hoi Yvonne,
      bij dunne lagen kun je een droogtijd van ongeveer 3 dagen verwachten.
      De verf is dan handdroog, maar nog wel kwetsbaar.
      Bij dikkere lagen zal de droogtijd veel langer zijn.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  19. Beste Alex. .. is het mogelijk om een olieverf schilderij op canvas te maken en daarover een buiten vernis laag te doen zodat het schilderij buiten kan hangen? Of canvas daar niet geschikt voor en moet ik een andere ondergrond gebruiken?

    1. Hoi Willemijn,
      Nee, dat is niet verstandig.
      Het beste kun je een andere ondergrond gebruiken die goed weerbestendig is,
      Als je deze twee keer behandelt met grondverf dan kun je er op schilderen met olieverf.
      Ook met buiten-vernissen moet je goed oppassen. Deze moet in ieder geval sterk UV-bestendig zijn.
      Daarnaast moet je vernislagen onderhouden. Doe je dat niet dan gaan ze bladderen en wordt herstellen erg moeilijk.
      Er zijn letterlijk niet echt waterdichte oplossingen (ik kan beter zeggen zonbestendige oplossingen) voor het afwerken en beschermen van een “buiten-schilderij”
      Een oplossing die voor mij het beste heeft gewerkt: Aflakken met een echte slotvernis voor schilderijen. Deze is namelijk oplosbaar en dus te verwijderen met terpentine.
      Hierdoor kun je bij vervuiling of bladderen de vernislaag volledig verwijderen en overnieuw opbrengen.
      Buiten-schilderijen blijven echter onderhoudsgevoelige en kwetsbaar.
      Aan de andere kant, als je het gewoon graag wil, doe het dan gewoon en laat je niet tegen houden door de nadelen.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  20. Hoi Alex, ik heb een souvenir die ik graag wil opknappen omdat de kleuren vervagen. Het is een uit hardhout gesneden giraffe die (zoals het lijkt) behandeld is met olieverf. Het resultaat moet niet te glimmend worden, zoals met sommige lakken en vernis lagen. Kun je me adviseren wat ik het beste kan gebruiken/doen.

    1. Hoi Anne-Marie,
      Ik zou het beeldje mee naar de winkel nemen en de juiste lak erbij laten zoeken.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  21. Beste,
    Ik heb een opdracht om een oud ijzeren uithangbord te beschilderen. Het bord is oud en vies. Hoe kan ik dit t beste aanpakken, voorbereidend werk en zodanig prepareren dat het buiten kan hangen? Alvast bedankt.

    1. Hoi Yvon,
      Het bord goed roest, vet en vuilvrij maken en dan behandelen met roestwerend middel ((Ik zou zelf owatrol gebruiken).
      Daarna gronden en behandelen met een kwalitatieve afsluitende verflaag zodat het nooit meer zal gaan roesten.
      Als dat af is dan breng je weer een laag grondverf op. Na droging kun je verder met olieverf.
      Over de afwerking daarna is op deze pagina genoeg te vinden.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  22. Hoi Alex , bedankt voor je tips. Heb nog een vraagje over het schilderen zelf, en over de nabehandeling. Hoe kan ik er voor zorgen dat het beschilderde uithang bord, weerbestendig is. Wanneer kan ik het in de vernis zitten, en behandel ik t dan eerst met retouche vernis. Mag t dan al buiten hangen of moet ik een half jaar wachten na de vernislaag? vriendelijke groet, Yvon

    1. Hoi Yvon,
      Het antwoord op jouw vraag zal je zeker vinden als je de onderstaande reacties even doorleest.
      Verder kun je hier nog even wat lezen over vernissen.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  23. Hoi Alex, ik heb t bord na gebruik van een roestwerend middel in de Gesso gezet,maar ik ben bang dat ie loslaat. Kan ik die laag er beter weer af schuren ? Je hebt het over na het roestwerend middel een afsluitende verflaag.Wat voor verf gebruik ik hiervoor?:Wat voor grondverf daarna?
    Ik hoop dat je me hier mee kan helpen,want ik heb echt geen idee wat het beste is Kan ik daarna een gewone olieverf gebruiken of een alkyd olieverf ,i.v.m buiten hangen van het bord.Hartelijke groet
    Yvonne

    1. Hoi Yvonne,
      gesso over roestwerende middelen of verf gaat mis.
      Gesso zou ik helemaal niet gebruiken.
      Als je een goede grondverf gebruikt, dan kun je er denk ik met alle soorten olieverf overheen.
      Je zal begrijpen dat ik je geen garanties kan geven op houdbaarheid van je werk. Het weer is nu eenmaal een heftige invloed.
      Lees veel van de reacties van de anderen die je reeds voorgingen of vraag ze hoe hun werk er inmiddels voor staat.
      Succes!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  24. Hoi Alex,in je antwoord,zeg je ook gronden,is dit een speciale grondverf voor metaal wat ik er dan op moet zetten,of een metaal primer?
    Vriendelijke groet,
    Yvonne

    1. Hoi Yvonne,
      Het beste werk je in één systeem.
      Dus verflagen die op elkaar zijn afgestemd en van hetzelfde merk zijn.
      Advies daaromtrent kun je veel beter aan de verfwinkel vragen dan aan mij, want systemen zijn voor iedere ondergrond anders
      Je eindigt met grondverf omdat je daaroverheen met olieverf kunt.

  25. Hallo Alex,
    Mij is gevraagd om een reclamebord voor buiten te beschilderen met een afbeelding van een hond in een landschap, dit ga ik doen in olieverf. Het is een groot oud houten bord en is onlangs strak in de lak gezet door een schilder (hoogglansverf op terpentine-basis). Ik heb hem nu in huis.
    Mijn vraag is; om de olieverf goed te laten hechten en prettiger te werken… kan ik dan het beste de hoogglans lak eerst een beetje opschuren zodat het minder glad is?
    Kan ik direct met olieverf beginnen of moet ik eerst een laag aanbrengen (zoals Gesso)?
    Ik hoop dat je me kan helpen.
    Alvast bedankt & groetjes, Dinie

    1. HoimDinie,
      opruwen is zeker aan te bevelen. Daarna een laag grondverf aanbrengen is nog beter.
      Hierop zal olieverf prima hechten.
      Geen Gesso gebruiken.
      Succes!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  26. Geachte Heer,
    Graag wilde ik weten of ik met olieverf een muurschildering binnen kan maken en of dit wijs zou zijn, aangezien ik meer lees dat met het met acryl gedaan wordt. Ik schilder pas een paar jaartjes. Nat op nat. (Ala prima) Bob Ross techniek.
    En als het met olieverf op een binnenmuur kan die waarschijnlijk een paar keer in de grondverf gezet moet worden, wat zou ik dan als ondergrond moeten gebruiken? Kan ik nat op nat op een schilderen? Tips over acryl op binnenmuren zijn ook meer dan welkom. Bij voorbaat dank
    Met vriendelijke groet Die gozer met die pet

    1. Hoi Yousef,
      Het meest zal een muurschildering gedaan worden met acrylverf.
      Het is goedkoop, je kunt er snel mee werken en het pakt makkelijk op een latex, ondergrond.
      Als je olieverf gewend bent, dan is Acrylverf even wennen, vooral omdat het heel snel droogt.
      Maak je muur dus nat of behandel deze met een middel dat de zuiging van de muur vermindert.
      Nat in nat schilderen met acrylverf vind ik zelf lastig als verwende olieverfschilder, maar er bestaan mediums waarmee je de droogtijd van acryl kunt verlengen.
      Dan wordt nat in nat schilderen iets makkelijker.
      In principe kun je met olieverf ook op een muur schilderen, maar dat vergt wel flink wat voorbereiding.
      Daarnaast zijn bij een grote schildering de kosten ook iets om goed over na te denken voordat je er aan begint.
      De muur mag helemaal niet zuigen, want anders zuigt alle olie de muur in en slaat je verf dof uit.
      Ik zou de muur zelf eerst behandelen met een muurverf op oliebasis. Voor adviezen over goede hechting en duurzaamheid kun je beter bij de huisschilder informeren dan bij mij.
      Grondverf op de muur smeren zou ook een optie kunnen zijn, maar test wel of de muur totaal niet meer zuigt.
      Over deze gedroogde muurverf zou je verder kunnen met olieverf. Alles zal flink wat gladder werken dan op een gewoon doek, dus in het begin zal je zien dat je veel voorzichtiger zal moeten schilderen. Na een tijdje went deze andere werkwijze wel.
      Nat in nat schilderen kan dus wel door eerst een dunne glijlaag op te brengen van verdund wit of lijnolie, maar het is de vraag of dat nodig is omdat de onderlaag al flink glad is.
      Mijn advies: maak eerst eens een klein muurschilderingetje met olieverf, dan kom je er vanzelf achter of een grote ook nog leuk is.
      Tot slot vind ik het natuurlijk heel erg leuk als je je eindresultaat hier weer komt laten zien.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman.

  27. Sorry voor mijn late reactie. Ik zal zeker het eindresultaat van de muurschildering hier posten. 1000 maal dank voor je uitgebreide antwoord. Had ik nog één vraagje. Als ik met acryl de muurschildering zou doen kan het dan kwaad als ik bijv. Mijn wolken na het drogen van de acryl nog met olieverf net even wat afwerk?

  28. Hoi! Paniek!!!! Ik heb een minibankje gemaakt en geverfd. Totaal niet goed ingelezen over olieverf; het droogt niet snel ben ik nu achter. Het bankje heeft meerdere kleuren, dus ik ben als de dood voor vlekken en over 6 dagen moet ik het gebruiken (presentatie). Is er een manier om die olieverf sneller te laten drogen? Kan een vernisspray werken? Hoor graag reactie!!! Dank!!!
    Puck

    1. Hoi Puck,
      als je dun hebt geschilderd dan is het na een dag of drie handdroog.
      Niet droog genoeg om op te gaan zitten!
      Als het na vijf dagen nog een beetje extra bescherming zou willen aanbrengen dan zou je met een spuitbus retoucheervernis kunnen aanbrengen.
      Retoucheervernis droogt wel snel en zorgt ervoor dat de olieverf eronder gewoon verder kan drogen.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  29. Hoi,
    Graag uw advies. Ik ben gevraagd om houten schouw in polychrome te schilderen, ik denk uiteraard om olie verf te gebruiken maar zou ik ook op waterbasis kunnen gebruiken denkt u? Schouw is momenteel in vernis, ik vermoed dat er een polyurethaan vernis is omdat het is nog in perfecte staat. Ik heb echt geen zin om dit volledig te schuren, want schouw is zeer sierrijk, ik denk om het te ontvetten en een goede grondlaag opbrengen dat het aan hecht en goede basis vormt voor de verf. Wat denkt u? Wat raad u aan? Eventueel een afbijtmiddel op smeren om vernis af te krijgen? En op het einde als het al geschilderd is zou ik het nog willen patineren en nog een eindlaag opzetten dat het zeker beschermd is. Wat zou ik kunnen gebruiken ? Het moet super mat en oud lijken als resultaat, dus ik twijfel of ik het mag vernissen. Maar moet wel beschermd zijn tegen gebruik.
    Groetjes

    1. Hoi Joanna,
      Olieverf op waterbasis kun je gebruiken.
      De vernis zou ik lekker laten zitten als deze goed is.
      Om met olieverf te schilderen heb je een ondergrond van grondverf nodig.
      Hoe je de juiste hechting tot stand brengt op je ondergrond zou je het beste kunnen informeren bij de verfwinkel.
      Probeer of je een schilfertje van de ondergrond kunt meenemen.
      Voor de afwerking van je olieverflaag heb ik geen advies omdat het naar jouw smaak moet worden.
      Maak naast je gewone werk een proefstukje op een stuk hout, dan kan je daar volop op testen.
      Succes en laat ons het eindresultaat zien…

  30. Goedenmorgen, we hebben een kunststof wandklok gekocht. De klok is totaal wit. Ik heb de beschikking over Rembrandt olieverf. Kan ik daarmee wat figuren op deze klok schilderen? Dan hebben we in elk geval een leuke naar eigen inzicht ingekleurde klok. Hoop van u te horen. Met vriendelijke groet, Henri

    1. Ho Henri,
      dat moet wel lukken hoor. Op gladde oppervlakken schilderen is wel een stukje moeilijker dan op doek.
      Maar als je er niet te ruw mee omgaat, dan blijft het wel een tijd zitten.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    1. Hoi Andy,
      ja dan kan als je maar zorgt dat de beton geen water meer op kan nemen en daarna behandeld met een of twee lagen grondverf. Dan pas olieverf.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *