Page content

Imprimatura

Imprimatura

Imprimatura is een transparante, meestal bruin achtige, verflaag die opgebracht wordt op het witte doek. Meestal worden hiervoor sterk verdunde aarde kleuren gebruikt zoals gebrande- of rauwe omber, gele oker of gebrande siënna. Soms wordt ook gekozen voor een roodachtige imprimatura.

Imprimatura is niet hetelfde als een onderschildering, het is slechts en laag om het doek kleur te geven. Een wit doek heeft een veranderende invloed op je op te brengen kleuren. De kleuren worden lichter.  Een imprimatura doet dit niet en is dus neutraal.
Een ondertekening wordt meestal onder de imprimatura aangebacht omdat je hiermee de tekening direct fixeert, een onderschildering meestal over de impriatura.

De naam komt uit het italiaans en betekent leterlijk vertaald eerste laag.
De keus voor het opbrengen van een inprimatura heeft enkele redenen:

Imprimatura in het verleden

In het verleden werden doekjes nog niet voorbehandeld en dus schilderklaar afgeleverd.
Je moest het onbewerkte linnen daarom eerst voorien van een voorbehandeling om te voorkomen dat de verf in het doek trekt (inzinken), met als gevolg ingeschoten verf.
Daarom werd er een laag opgebracht van bindmiddel zoals konijnenlijm met toevoegingen zoals krijt en kalk om het doek voor te behandelen. Daarbij werd deze laag ook doorgemengd met een kleur om aldus direct voor een imprimatura te zorgen. In de 17e eeuw was deze techniek zeer gebruikelijk.

Imprimatura in het heden

Ook in het heden, de tijd van voorbehandelde doekjes uit de winkel, is het opbrengen van een imprimatura nog steeds geliefd. Vooral onder klassieke schilders.
In de meest gevallen is het doel om een neutrale kleur te verkrijgen die de kleuren bij het opbrengen niet beïnvloedt. Denk voor deze kleur aan de kleur van een bruine papieren tas.

Een imprimatura wordt echter lang niet altijd geheel overgeschilderd en zorgt aldus ook voor sfeer. Daarom kan deze ook uitgevoerd worden in andere kleuren zoals gele oker, rood of zelfs groen.

Omdat deze eerste verflaag transparant is kan zij er voor zorgen dat licht doordringt tot onder volgende verflagen waardoor deze van achter verlicht worden. Hierdoor worden kleuren zeer levend.

Imprimatura aanbrengen

Wil je werken met een schets, zorg dan dat je die eerst hebt aangebracht,
Vermeng je verf met veel terpentine, ongeveer 50%. Het mengsel zal iets dikker zijn dan inkt.
Gebruik uitsluitend transparante kleuren. Je kunt dit altijd nalezen op je tubes.
De transparantie is noodzakelijk omdat het licht dan door de laag kan doordringen.
Breng de verf onregelmatig op met een kwast en strijk in verschillende richtingen. Eventueel kun je deze richtingen bewust kiezen.
Zorg ervoor dat de verf doorschijnend blijft. Bewust kan gekozen worden om de kwaststreken zichtbaar te laten.
Wil je dat niet, veeg dan na enkele minuten de kwaststreken weg met een zachte doek tot je de gewenste zachtheid hebt bereikt.
Pas na volledige droging kun je verder met je schilderij. Meestal duurt dit drogen één tot drie dagen.

Het Imprimatura effect

Behalve dat de inprimatura een perfect neutrale ondergrond oplevert voor de op te brengen kleuren, zorgt een imprimatura laag ervoor dat er licht achter de hierna opgebrachte transparante verflagen kan doordringen, waardoor de verflagen van achteren worden verlicht.
Je zou het verschil kunnen omschrijven als het verschil tussen een foto en en dia. De kleuren worden zeer levendig.

Comment Section

14 reacties op “Imprimatura


Door Frans Arend Kamp op 9 februari 2016

Bedankt voor je uitleg. Deze was duidelijk. Ik werk al diverse jaren op deze manier, hoewel ik nog wel eens moet experimenteren met de juiste kleur, om hem vervolgens te betrekken bij de schaduwpartijen. Bedankt voor de service Alex en tot spoedig!


Door chris storms op 9 februari 2016

Blij dat je terug bent. Ik gebruik deze techniek altijd maar enkel om het wit van het doek weg te halen en zo de kleuren beter te kunnen inschatten. Dat het licht achter de opgebrachte kleuren liet doordringen wist ik niet
Bedankt. Even toch melden dat mijn leraar en mentor Willem Dolphyn net overleden is. Ik zal het zonder zijn wijze raad moeten stellen. Goed dat ik voor raad bij jou kan aankloppen. Danke


Door Anne op 9 februari 2016

Imprimatura effect kende ik. Dat je de verf moest verdunnen kende ik niet.
Blij dat je er weer bent Alex.


Door Ad van Schijndel op 9 februari 2016

Weer een goede tip om je schilderijen nog meer “schilderij” te maken. Bedankt Alex weer voor de overduidelijke uitleg.


Door ja dankbaar op 9 februari 2016

Ook bedankt dit ga ik ook uitproberen.ja


Door Will op 9 februari 2016

Doe dit al zonder precies te weten waarom. Het zal me wel eens gezegd zijn zonder dat het door mij in de grijze massa werd opgeslagen. Fijn om het nu ook te lezen. Bedankt.


Door Sander op 9 februari 2016

Als je een tekening door drukt op je doek. Dan lost de terpentine of terpentijn de houtskool of grafiet de tekening op. Zelf gebruik ik Acryl,en smeer dit heel dun over de tekening. Je kan wel met terpentine of terpentijn verdunbare verf werken als je doorgedrukte tekening fixeert met oostindische inkt. Het nadeel is dat dan de contouren zichtbaar blijven.


Door Maria op 9 februari 2016

Ik werk met acryl kan het daar ook mee???En hoe gebruik ik het dan .
Zou het graag willen weten ;Kun je het even uitleggen .


Door Alex op 9 februari 2016

Hoi Maria,

het effect van een neutrale basiskleur kun je zeker bereiken met acrylverf.
Het effect van licht achter je verflagen vereist een transparant imprimatura.
Naar mijn weten bestaan er mediums om acrylverf transparant (glaceerbaar) te maken.
Echter met olieverf al het effect sterker zijn.

Vriendelijke groet,
Alex Mooyman


Door Jarmila Manuel op 9 februari 2016

Bedankt voor de duidelijk en helder uitleg. Ik kende de techniek wel en pas het toe maar wist niet dat het de aangegeven naam heeft. Masr het werkt heel fijn. Jarmila.


Door Magali op 9 februari 2016

Wat interessant! Op het voorbeeld ziet het er heel sfeervol uit, je krijgt meteen zin om het zelf uit te proberen. Zoals jij het uitlegt lijkt het niet moeilijk. Dank je wel!


Door shideh op 8 februari 2016

dit techniek ken ik al maar jij kan heel goed en duidelijk omschrijven. ik vind het leerzaam, dankjewel en succes.


Door Tine Siegel op 8 februari 2016

Dank je wel voor de uitleg . Ga het gauw eens proberen. Vriendelijke groeten Tine


Door Mabel op 8 februari 2016

Ik kende deze techniek geheel niet maar vind het wel heel interessant om eens te proberen, dankjewel voor de uitleg.

Plaats een reactie


*


like

Niks missen? Blijf met 1 muisklik op de hoogte!