Zet je schilderij in de spotlights

Spotlights

Maak je schilderij spannender door het in de spotlight te zetten

Jouw oog en het hoofdonderwerp

Als je bedenkt hoe het oog naar zijn omgeving kijkt, kom je er al snel achter dat, hoewel het misschien lijkt als of je oog alles waarneemt, je oog slechts selectief waarneemt. Hoewel je een globale indruk van je omgeving opvangt, maakt je oog onbewust de keus om slechts een selectie uit te lichten en scherp te stellen.

In het dagelijks leven zullen dat de onderwerpen zijn die het meeste belang hebben, of de meeste aandacht vragen. Hoewel je misschien de hele straat lijkt te zien, is je focus toch vooral gericht op waar je loopt, of op die auto die jou tegemoet komt. Hoewel je het kindje in zijn geheel waar lijkt te nemen, is jouw focus toch het meest gericht op dat ijsje waar jij ook wel trek in hebt.

Het oog en jouw schilderij

Ook in jouw schilderij gaat het verhaal op dat jouw oog onmiddellijk op zoek gaat naar de belangrijkste hoogtepunten. Is zo’n hoogtepunt niet gemakkelijk te vinden, of zijn er juist teveel hoogtepunten, dan zal een schilderij saai of juist rommelig en verwarrend overkomen. Is een schilderij duidelijk voorzien van een hoogtepunt, en vult de rest van het schilderij dit hoogtepunt aan, zonder de aandacht weg te leiden, dan wordt het interessanter om naar te kijken. Het schilderij is gemaakt, zoals het oog kijkt. Gefocust en beperkt tot een hoofdonderwerp. Alle onderwerpen rondom het hoofdonderwerp werken gedienstig mee aan de gehele indruk die het schilderij op je maakt.

De plaats van het hoofdonderwerp

Jij als schilder kunt natuurlijk bepalen op welk onderdeel in jouw schilderij jij de focus wilt leggen. Wat daarbij belangrijk is, is de plaats van het hoofdonderwerp. Precies in het midden van een schilderij wordt over het algemeen als saai ervaren, zorg dus dat jouw hoofdonderwerp uit het midden ligt. Met het hoofdonderwerp dicht tegen de randen aan verliest de rest van het schilderij de aandacht en telt het niet meer mee voor de gehele indruk. Een hoofdonderwerp dat van het doek afloopt wordt zelfs als irritant ervaren.
derdenregelDe doorgaans beste plek voor een hoofdonderwerp is op een derde van de lengte en een derde van de hoogte van het doek. Dit komt dus neer op linksboven of onder en rechtsboven of onder. Dit wordt ook wel de derdenregel of gulden snede genoemd.
Gulden Snede
Een hoofdonderwerp kan zowel op de voorgrond, al in de verte staan. Ook bij onderwerpen in de verte zijn er diverse technieken om het onderwerp extra aandacht te geven. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een opvallende kleur, of lichtspeling.

Hoe vestig je de aandacht op je hoofdonderwerp

Er zijn verschillende manieren om de aandacht op je hoofdonderwerp te vestigen. Zoals je hierboven al hebt gelezen, is de plek van zeer groot belang. Daarnaast kun jeĀ  je hoofdonderwerp de meeste kleurintensiteit geven, door rijke kleuren te gebruiken en weinig met grijstinten te mengen.

Je kunt ook kiezen om je hoofdonderwerp een opvallende kleur te geven die verder nauwelijks op het doek voorkomt. Je hoofdonderwerp zal, indien het op de voorgrond staat, ook de meeste scherpte moeten bevatten. Tenslotte stelt het oog zich in het dagelijks leven ook het meest scherp op het hoofdonderwerp. Zorg er ook voor dat onderwerpen in de verte juist wel veel grijstonen bevatten en weinig scherp zijn. Hierdoor zal je hoofdonderwerp ook meer aandacht krijgen.

In het schilderij hierboven trekken het geel en rood van de peer en de appel meteen de aandacht ten opzichte van de kleur van de achtergrond. Er wordt hiermee ook handig gebruik gemaakt van complementaire kleuren. Dit schilderij is gemaakt door Mary Hartman, een van de ervaren schilders die actief is op onze online gemeenschap Schildervrienden.

Probeer eens om je schilderij overdreven gezien voor te stellen alsof er een spot gericht is op jouw hoofdonderwerp, waardoor een cirkel ontstaat die in het midden het felst is, en naar de randen toe zwakker wordt Door dit effect genuanceerd na te bootsen, zul je er zeker van kunnen zijn dat de aandacht naar jouw hoofdonderwerp zal gaan. Je hoeft hierbij zeker niet te overdrijven. Een heel klein verschil met de rest van het schilderij zal al het gewenste effect geven.

Tot slot is een zeer goede manier om aandacht te vestigen het gebruik van highlights. Zorg ervoor dat jouw hoofdonderwerp sterke highlights bevat, waardoor de indruk ontstaat dat dit onderwerp letterlijk in de spotlights staat.

Heb jij nog een toevoeging om je hoofdonderwerp extra nadruk te geven laat dat dan hieronder weten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *