Olieverf kopen

Twee tubes olieverf close-up

Waar moet je precies op letten bij het kopen van olieverf? Olieverf is te koop in drie verschillende klassen, waar natuurlijk allemaal een ander prijskaartje aan hangt. Voor betere kwaliteit betaal je ook meer geld. Welke kwaliteit is voor jou het meest geschikt? De drie keuzes die je hebt zijn in oplopende kwaliteit:

  • Studiekwaliteit
  • Kunstenaarskwaliteit
  • Ambachtelijke kwaliteit

De kwaliteit van een verf staat altijd op de tube vermeld.

Studiekwaliteit

Olievef van studiekwaliteit is relatief goedkoop, maar je mag er dan ook niet al te veel van verwachten. Je kunt er mee oefenen en je kunt er lekker dik mee werken omdat het weinig kost.

Deze kwaliteit zal geen dure pigmenten bevatten en ook niet al te veel pigment. Hierdoor kan de dekking slecht zijn als je dun wilt werken. Bovendien zal deze verf snel vergelen door de kwaliteit van de gebruikte olie. Deze kwaliteit kun je dus het beste alleen gebruiken om te oefenen, en niet voor duurzame doeleinden.

Kunstenaarskwaliteit

Dit is een uitstekende kwaliteit olievef om mee te schilderen. De pigmenten zijn beter en sterker. Ook als je dun wilt werken zal de verf goed dekken. Kunstenaarskwaliteit is de beste keus voor iedereen die serieus wil gaan schilderen. Koop deze verf dus als je schilderijen gaat maken die je aan de muur wilt hangen, of die tenminste voor langere tijd mooi moeten blijven.

Ambachtelijke verf

Deze kwaliteit bevat vaak bijzondere eigenschappen of wordt gemaakt voor specifieke doeleinden. Soms kun je hiermee kleuren of effecten verkrijgen die je met normale verf niet kunt maken. Ambachtelijke verf zul je niet vaak nodig hebben en is meestal erg duur.

Let bij het kopen van olieverf op de kwaliteit

 

Je kunt alle drie de kwaliteiten met elkaar mengen. Je kunt ook rustig verf van verschillende merken, die je op verschillende momenten gekocht hebt, tegelijk gebruiken. Let er wel op dat je geen verf gebruikt die te oud en uitgedroogd is.

24 gedachten over “Olieverf kopen

  1. Alex, veel dank voor alle zendingen. Ik zal alles goed bewaren want er valt steeds veel van je te leren. Ik ben nog niet begonnen aan een nieuw schilderij, er staat nog steeds een doekje op de ezel dat bijna af is…..Het is bestemd voor mijn kleindochter, het stelt een landschapje voor, een huisje met een meertje ervoor waarin ik een eenvoudige spuitende fontein wil schilderen, maar hoe doe ik dat? Geen idee, ben bang dat ik met teveel wit alles verpruts…..Vriendelijke groet, Maartje

    1. Hoi Maartje,
      Als je bang bent iets te verprutsen, laat dan je ondergrond volledig drogen.
      Je kunt dan naar hartelust uitproberen. Is het mislukt, dan haal je het gewoon weer weg met wat terpentine.
      Ik zou het zelf proberen met een waaierpenseel op zijn kant, met wat licht verdund wit. (niet teveel verdunnen).
      Zoek een beetje naar de beste verdunning.
      Je krijgt het beste effect door de fontijn in 1 vlotte beweging te schilderen. Dus niet een paar keer over dezelfde plek.
      Je kunt nog een heeeel klein beetje blauw voor een koude fontijn, of rood voor een warme fontijn doormengen.
      Met de waaierpenseel kun je gemakkelijk verbreden door hem te draaien.
      Aan het eind van je streek bevat de waaierpenseel minder verf, waardoor je vanzelf het idee krijgt dat de fontijn vernevelt.
      Geef je penseel aan het eind van je streek ook wat minder druk.
      Natuurlijk is het altijd handig om een oefendoekje te hebben waar je lekker op kunt uitproberen.
      Als je nog vragen hebt, dan hoor ik ze graag.
      Succes!
      Vriendelijke Groet,

      1. Hartelijk dank Alex. Met de waaierpenseel is de fontein inderdaad gelukt. T.z.t. zal ik een foto doorsturen van het schilderijtje, het is ‘zomaar wat’ en vaak veranderd…. Nog een vraag: ik heb lange tijd niet geschilderd en veel tubes zijn niet goed meer af te sluiten, soms door tveel aangekleefde verf op de schroefdraad, jammer want er zitten dure kleuren tussen. Hoe hou jij je tubes schoon? Nogmaals hartelijk dank voor je tips. Maartje

        1. Hoi Maartje,
          Tof dat het gelukt is. Ik zie uit naar jouw foto.
          Het beste kun je natuurlijk direct je tubes schoon maken met een doekje. De dopjes gooi ik ook wel in een bakje met water en veel afwasmiddel, dan lost de verf snel op. Van oude tubes bewaar ik de schoongemaakte dopjes, dan kun je nog eens wisselen als dat nodig is.
          Je kunt wat kwast ontharder op de schroefdraad van je tubes smeren of met een mesje schoon krabben.
          Succes.
          Vriendelijke groet,
          Alex Mooyman

  2. Hallo Alex,
    Ik ben met een olieverfschilderij bezig met een zeer donkere achtergrond (payne’s grey en karmijn rood gebrand) Nu is de achtergrond nogal streperig geworden, waarschijnlijk te lang doorgegaan terwijl de verf al begon op te drogen.
    Is het mogelijk de strepen weg te krijgen door er overheen te schilderen? Of is eerst licht schuren een oplossing? Ik durf niet te schuren, voordat ik zeker weet of het geen kwaad kan.
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Met vriendelijke groet,
    Irma

    1. Hoi Irma,
      Ik vind het moeilijk te beoordelen van zo,n afstand, zonder het schilderij gezien te hebben.
      Ik raad je aan om een proefdoekje te maken met dezelfde strepen.
      Na droging kun je dan straffeloos proberen wat het beste helpt.
      Probeer ook verschillende groftes schuurpapier.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  3. Hallo Alex,
    Ik hoop dat ik hier mijn vraag kan stellen.
    Op de tube’s olieverf staan vierkantjes die dekkend (zwart) halfdekkend (zwart/blank) of helemaal blank zijn.
    Wat het betekent is duidelijk, maar op welke manier wordt dit gebruikt?
    m.vr.gr.,
    Louise

    1. hoi Louise,
      Olieverf kun je onderverdelen in dekkende, semi transparante en transparante kleuren.
      Dat is dus wat je aangegeven ziet staan op de tubes.
      Met de transparante kleuren kun je glaceren, door het opbrengen van doorschijnende verflagen.
      Als je bijvoorbeeld met transparant geel over gedroogd blauw schildert krijg je een glazige gele laag die het blauw verandert in groen.
      Dit glaceren geeft een ander effect dan wanneer je de kleuren nat door elkaar mengt.
      Met glaceren kun je effecten van diepte en driedimensionaliteit suggereren.
      Glaceren gebeurt soms ook in meerdere lagen die na droging over elkaar gezet worden.
      Om te kunnen glaceren is het bij deze transparante kleuren niet noodzakelijk om een glaceermedium toe te voegen.
      Maar het kan wel als je de transparatie wilt vergroten.
      Met dekkende kleuren kun je alleen glaceren als je ze mengt met glaceermedium.
      De hoeveelheid glaceermedium is afhankelijk van de kleur en de transparantie die je wilt bereiken.
      Tot slot valt op te merken dat iedere transparante kleur vermengd met wit, een dekkende kleur oplevert.
      Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik ze graag.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  4. Dag Alex
    Inderdaad verf ik met olieverf,grote abstracties in prachtige kleuren.
    Afgelopen maand deed ik een uitval naar acryl, want ik zie daar soms goede resultaten mee.
    Ik kan het niet, zelfs niet met medium en droogvertrager.
    Keer weer terug naar mijn geliefde.
    Ik moet namelijk er in kunnen wrijven en doorwerken, dagenlang. wel zit ik met het volgende:
    Hoe zorgvuldig ik de tubes ook afsluit, niets kan ik er aan doen, dat de verf voorin zo hard wordt: te hard om er nog uit te kunnen knijpen.
    Ik ga dan in de weer met kokend water of met de schaar om de tube open te knippen,overlangs.
    In warm Zuid-Frankrijk of zo heeft men daar geen last van, denk ik. Dus dat werkte voor Van Gogh en Appel
    wel gemakkelijker! Wat is jouw mening?
    En vooral:welk merk doet dat niet?
    Winsor wel namelijk.
    Welk merk is het beste in het NIET HARD WORDEN ? En in welke kleur.
    Zwart b.v. van Scheveningen blijft zelfs zonder dop vloeibaar
    Dat is mijn vraag
    Misschien Rembrandt? Ook niet altijd.
    Vr Gr.
    Hemmechien

    1. Hoi Hemmechien,
      Acrylverf:
      Zelf gebruik ik acryl nog wel eens voor onderschilderingen. Door de supersnelle droging kun je er bijna direct achteraan met olieverf. Verder sluit ik me helemaal bij jou aan. Met olieverf heb je lekker alle tijd van de wereld.
      Uitdrogende verftubes:
      Ik gebruik zelf Winton en daar heb ik dit euvel van uitdrogende tubes nog nooit mee gehad.
      Olieverf droogt onder invloed van zuurstof, dus wat je zou kunnen proberen, is om je tubes zo luchtdicht mogelijk te verpakken.
      Je kunt er van uit gaan dat kleuren die op het doek snel drogen, ook in de tube sneller hard zullen worden.
      Verder zou je kunnen proberen of een druppeltje lijnolie in de dop helpt, voordat je de tube dichtdraait.
      Imand anders nog ervaring met uitdrogende tubes, inclusief een goede tip om dit te voorkomen?
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  5. Misschien is dit ook een tip? als je een fontijn schilderd.waar het water neer komt kun je met een waaier penseel heel leuk spetters maken door de waaier te laden met wit en dan waar de spetters moeten komen een beetje omhoog te drukken…

    1. ….misschien kun je ook gewoon spetteren…door je vinger over het waaierpenseel te halen….(ik heb het nog niet geprobeerd)

  6. hallo Alex, ik heb een vraag over het schilderen van twee zwanen, de ene zit wat voor de ander en de schaduw van de voorste hals en kop valt op de achterste zwaan; de zwanen zijn natuurlijk wit en ik heb er een oranje achtergrond achter geschilderd met groen water (beetje pthalogroen achtig) wat ik behalve de schaduwen die van de zwanen in het water vallen, verder wit gelaten heb daarom heen met enige lijntjes om de rimpeling van het water te krijgen. Naar mijn idee krijg je dan gewoon een grijsachtige lichte schaduw…ik weet dat wit natuurlijk geen kleur is, maar is wat ik gedaan heb goed naar jou idee? Verder heb ik het doek wit gelaten (heb eigenlijk gedaan wat jij zei dat je niet een heel doek hoeft in te vullen, om een schilderij af te maken; ik vind dat in dit geval heel mooi, omdat de aandacht echt naar de zwanen (met jongen) gaat…groetjes, ypie
    zwanen-Ypie

    1. Hoi Ypie,
      ik vind het moeilijk om er een oordeel over te geven wat de schaduwen betreft.
      Misschien hebben andere bezoekers een idee.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  7. vraag, hoe kan ik het beste gemetselde steentjes schilderen, hoe moet ik beginnen? ( natuurlijk op een schilderij)

    1. Hoi Paul,
      daar kun je meerdere oplossingen voor gebruiken.
      Je kunt natuurlijk alle steentjes apart schilderen op een ondergrond met de kleur van de voegen.
      De ondergrond kleur kun je het makkelijkst eerst met acrylverf direct op het droge doek schilderen en daarna doorgaan met olieverf.
      (Je kunt ook olieverf gebruiken voor de ondergrondkleur, maar die zal eerst moeten drogen voor je verder kunt).
      Deze methode zou ik gebruiken als de steentjes allemaal verschillend moeten zijn.
      Je kunt ook eerst de ondergrondkleur van de voegen schilderen en dan na droging een stenenkleur hier overheen schilderen.
      Daarna kun je de voegjes weer uitkrassen met bijvoorbeeld een kroontjespen of de achterkant van je penseel, of een ander voorwerp.
      Hiervoor moet de bovenste verflaag natuurlijk nog wel nat zijn.
      Bij deze methode zullen alle steentjes een beetje op elkaar lijken.
      Wil je de steentjes echt netjes in perspectief laten lopen, bestudeer dan de gratis lessen over de juiste verhoudingen in je schilderij.
      Hierdoor zul je meer grip krijgen op perspectief.
      Tot slot kun je eerst een muurkleur op je doek zetten en daarna met de hand alle voegjes er in zetten.
      ik zou voor deze methode alleen kiezen als de voegjes lekker rommelig mogen worden, anders wordt het een chirurgenwerkje.
      Iemand anders nog suggesties?
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    2. Hallo Alex,
      Ik heb een vraag een vriend van mij heeft een restauratie op een olieverfschilderij van mij gedaan.
      Nu zijn die plaatsen dof geworden.hij heeft ook na
      ongeveer 6 maanden de restauratie stukken gehandeld met vernis ,maar ze zijn nog steeds dof.
      Aan de achterkant kan je zien dat er olie in het doek is getrokken.Kan ik de restauratie stukken nu nog behandelen met bv. lijn ole? of retoucheervernis er op zetten?
      Alvast bedankt voor je event. reactie. Peter

        1. Hallo Alex,
          Bedankt voor het advies ik zal met proberen.
          Maar als je terpentine gebruikt voor de vernis
          lost dan je verflaag niet op?
          retoucheervernis is geen oplossing?
          Gr Peter

          1. Hoi peter,
            gedroogde verf lost niet op van terpentine.
            Met verse verflagen natuurlijk voorzichtig zijn.
            Retoucheervernis is geen oplossing.
            Een tekort aan olie los je op door toevoeging van olie, niet door toevoeging van vernis.
            In feite vul je het tekort aan olie weer aan door de verflaag te inpregneren met olie.
            De reeds wel verzadigde verflagen zullen de olie minder opnemen, waardoor je het gehele doek kunt insmeren.
            Daarna goed uitpoetsen. Indien nodig, na droging herhalen.
            Vriendelijke groet,
            Alex Mooyman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *