Naschilderen van een foto

Een foto naschilderen

Hoewel het naschilderen van een foto door sommige kunstenaars wordt gezien als flauw en niet erg creatief, wil ik daar toch graag mijn mening naast zetten.

Het naschilderen van een foto of een ander schilderij is namelijk bijzonder leerzaam. Je leert ervan kijken naar vormen, verhoudingen, analyseren van kleuren en het namengen van kleuren. Daarnaast leer je zien hoe het schilderij in lagen is opgebouwd. In de meeste gevallen wordt een schilderij opgebouwd van achtergrond naar voorgrond. Je zult dus eerst moeten beginnen met analyseren in welke volgorde je te werk moet gaan.

Het kan handig zijn om vooraf een aparte schets van je voorbeeld te maken, om de verhoudingen een beetje in de vingers te krijgen. Maak deze schets even groot als je doek. Als dit goed gelukt is, kun je de schets nogmaals doen, maar dan op je doek. Je zult zien dat de tweede keer al een stuk gemakkelijker gaat en ook beter klopt.

Voor het schetsen op je doek kun je houtskool gebruiken. Of gebruik speciaal hiervoor bedoelde potloden van Derwent Drawing. Deze potloden zijn in diverse kleuren te verkrijgen. Kies voor een lichte en niet opvallende kleur.

Foto naschilderen vanaf een ipad

Hulpmiddelen

Bij het naschilderen van een foto hoeft jouw schilderij natuurlijk niet precies op het voorbeeld te lijken. Je kunt de foto als uitgangspunt nemen en er je eigen draai aan geven. Maar het kan ook heel leerzaam zijn om eens een foto wél zo precies mogelijk na te schilderen. Voor het juist weergeven van de verhoudingen en de kleuren kun je dan gebruik maken van hulpmiddelen als:

  • Een liniaal waarlangs je naar het voorbeeld kijkt naar rechte lijnen en hun richting, en vervolgens naar je eigen doek.
  • Je kunt eventueel een raster op zowel het voorbeeld, als je doek zetten, waardoor het gemakkelijker wordt om de plaats, en richting van onderwerpen te bepalen.
  • Kijk bij het bepalen van een vorm niet alleen naar de vorm, maar juist ook naar de vormen buiten de vorm, die de vorm omgeven. Deze vormen zijn minstens even belangrijk ze geven je houwvast voor de juiste verhoudingen in je schilderij.
  • Kijk langs je vingers om te bepalen of een voorwerp een halve vingerdikte, een hele of meer vingerdiktes breed, of hoog is. Natuurlijk moet hierbij de afstand tot je voorbeeld constant blijven.
  • Indien je een voorbeeld met perspectief naschildert: bepaal waar de verdwijnpunten zich bevinden. Dit geeft je houvast om het perspectief kloppend te krijgen.
  • Kijk ook met samengeknepen ogen naar het voorbeeld om te bepalen hoe de tonaties (grijswaarden)  zijn. Dit zijn de verschillen tussen licht en donker en alles wat daar tussenin zit. Tijdens het naschilderen kun je weer door je oogharen kijken om te zien of ook de tonaties kloppen.
  • Je kunt als houvast een onderschildering van acrylverf maken, waardoor je met olieverf daarna nog kunt veranderen. Hierbij kun je ervoor kiezen om de onderschildering in complementaire kleuren te maken, waardoor je uiteindelijke kleuren dieper en voller zullen overkomen. Gebruik na droging van je acrylverf een transparante glijlaag van schildersmedium of lijnolie, zodat je olieverf goed glijdt.

Tot slot

Ik ben een enorm voorstander van uit het hoofd schilderen, of schilderen zonder vooropgezet plan. Toch ben ik van mening dat het zeker de moeite waard is om eens iets na te schilderen. Het zal je veel inzicht verschaffen en je zult tot nieuwe technieken en inzichten komen. Dit zal je in later werk zeer veel steun bieden.

Heb Jij nog tips om iets zo goed mogelijk na te schilderen? Zet ze hieronder. Velen weten meer dan een, dus waarom zouden we elkaar niet helpen?

Ik wens je veel (na)schilderplezier!

7 gedachten over “Naschilderen van een foto

  1. Hallo Alex,
    Laats heb ik een cursus fijnschilderen gevolgd, waarbij je letterlijk een op een gaat na schilderen (het resultaat is dan ook fotografisch). Ik merkte daarbij dat ik niet meer vanuit mijn gevoel ging schilderen maar gedwongen werd in een bepaald hoek. Het moest en zou zo worden als de foto. Het werd eerlijk gezegd steeds frustrerender.
    Hoe komt dat? Hebben meer tekenaars/schilders hier last van?
    Nu volg ik een andere schildercursus, waarbij we best een onderwerp (landschap oid) mogen na schilderen, maar dan wel uit je gevoel, maw losser werken (en niet te veel naar het onderwerp kijken).
    Het moest van ver komen deze vrijere manier van schilderen, maar het komt weer terug.
    Ik wens iedereen veel teken en schilderplezier!
    mvg
    Conchita

    1. Hoi Conchita,
      Ik denk dat zo,n strenge les heel nuttig kan zijn om je technische mogelijkheden uit te breiden.
      Maar ook kan ik mij voorstellen dat het plezier in het schilderen je daarbij wel vergaat.
      In mijn ogen moet je voor echt lekker schilderen je hoofd een beetje uit kunnen zetten en je hart helemaal open.
      Als je zo ingespannen aan het leren bent. kom je daar gewoon niet aan toe, en ben je vooral bezig met presteren.
      Er is in mijn ogen niets mis met zo nu en dan eens wat streng technisch bijleren, maar je moet het daarna ook weer volledig los kunnen laten.
      Want het echte schilderen doe je alleen met plezier als niemand je vertelt hoe het worden moet.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  2. Hallo Conchita,
    Het woord “moeten” zou in een schildercursus niet voor mogen komen! Toch kun je veel leren qua techniek en vormgeving van ‘fotorealistisch’ tekenen en schilderen. Ervaring, die je in je vrije werk goed van pas komt. Als je portetten (of iets anders wat echt goed moet lijken) wil maken is het ook wel handig als je ooit zo “streng” schilderen hebt geleerd. Ik denk dat je overal wel iets kunt oppikken, en gebruik die kennis dan op je eigen manier. Ieder mens is uniek!
    Plezier in je werk is het allerbelangrijkste.
    Hartelijke groeten, Adri.

  3. Beste Alex
    Ik raadpleeg met veel interesse al een poos jouw site. Ik schilder al jaren met Acryl en heb sinds een jaar ook de olieverf gevonden waar ik nu met veel plezier mee aan de slag gegaan ben. Ook heb ik diverse materialen geërfd en daar zit een flesje vernis bij. Mijn vraag is hoe lang kun je vernis eigenlijk bewaren en waaraan kun je zien dat je het beter niet meer kunt gebruiken?
    Groet, Lydia

    1. Hoi Lydia,
      leuk dat je regelmatig op mijn site komt. Ken je Schildervrienden ook al?
      Een extra site onder deze hoofdsite.
      Vernis kun je gebruiken totdat het begint te ontmengen, uitdrogen of zijn werk niet meer doet. Je kunt altijd even proberen op een proefstukje, voordat je het op waardevol werk smeert.
      Mocht het na afloop toch niet brengen wat je zocht, dan kun je vernis voor schilderijen altijd weer oplossen en verwijderen met een doek met terpentine. Je loopt in feite dus relatief weinig risico.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *