Tips voor Schilderen met Olieverf

Hand vrouwelijke schilder met palet met verf

Natuurlijk vind ik het heel erg leuk om kennis en tips met jullie te delen. Maar ik weet dat vele van jullie ook ervaren schilders zijn, en samen weten we (nog) meer dan alleen.

Op deze pagina kunnen jullie dus allemaal je beste tips over schilderen met olieverf delen! Die kunnen gaan materiaal, techniek, inspiratie, je werk verkopen, wat je maar wilt.

Tip: Er staat inmiddels al heel veel informatie op deze pagina. Gebruik de zoekfunctie van je browser als je op zoek bent naar specifieke informatie. Kun je het niet vinden? Kijk dan ook eens in de reacties bij de vraagbaak.

72 gedachten over “Tips voor Schilderen met Olieverf

  1. Beste Alex,
    Dank je wel voor je mail met tips.
    Heb het de laatste tijd voor mijn doen een beetje druk gehad maar ik ben er
    weer.
    Ik wilde even reageren op je goedkope verf er bestaan ook goede goedkope
    verven.
    In de bijlage heb ik een foto meegestuurd van een schilderij die ik in 2004
    gemaakt heb
    Het hangt al sinds ik in deze flat woon aan de muur van de kamer en ik moet
    zeggen
    De kleuren blijven prachtig zoals je zelf kunt zien.. ik heb het geschilderd
    met olieverf van Reeves het
    is een heerlijke verf om mee te beginnen, de kleuren blijven mooi het smeert
    lekker dun en dik wat je ook wilt die verf is gewoon flexibel en fijn om mee
    te schilderen in ieder geval het is een van de goedkope verven die goed is.
    Tegenwoordig gebruik ik Winson & Newton die heeft grote tubes en is ook
    prettig om mee te werken maar het liefst werk ik toch met Reeves omdat de
    kleuren blijven zoals ze zijn..
    Hoop dat je er wat mee kan.. Reeves is echt goede verf..Reeves olieverf
    Vriendelijke groeten,
    Willy wehnes

    1. Hoi Willy,
      De naam Reeves heb ik wel een van gehoord, maar ik heb er geen ervaring mee.
      Ben benieuwd wat er op de tube staat en welke klasse het is.
      Natuurlijk kun je met goedkope verf ook geweldige resultaten behalen.
      Het geeft echter geen zekerheid over hoe de verf er over 30-50 of honderd jaar uit zal zien.
      Voor veel mensen zal dat niet belangrijk zijn, maar als je bijvoorbeeld een schilderij gaat verkopen,
      of als je het een leuk idee vindt dat over 100 jaar jouw schilderij nog ergens aan een muur pronkt,
      of zelfs in een museum hangt, is het toch wel belanrijk om met kunstenaarskwaliteit te werken.
      De verf die je nu gebruikt: Winsor en Newton is overigens van prima kwaliteit.
      Iedere gevorderde schilder heeft zo zijn eigen voorkeuren en je kunt ook straffeloos merken door elkaar gebruiken,
      Zolang het maar olieverf is.
      Willy, ik hoop dat je weer veel tijd zult hebben om te schilderen. Ik kijk uit naar nieuw werk van jou.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  2. Als medium gebruik ik een mengsel van half lijnolie en half terpentine
    De terpentine haal ik gewoon bij de c1000…1 euro..en nog wat.
    Ik kan het verder niet onderbouwen;
    Olieverf zo uit de tube is pasteus..en vloeit niet. Kun je verdunnen met lijnolie(vet) of terpentine (schraal).
    Ik werk met deze samenstelling(stond in een boek van Jenkins) en dat gaat goed.
    Ik heb ook weleens een kant en klare medium gebruikt van Oudt Holland of Schmincke.
    ….maar ik ben er tevreden over.
    …En …terpentine …dat dat spul stinkt…klopt…dan weet je ook dat het troep is. Ik heb een soort van emmertje met deksel met gat en sluit ik af met een schoteltje…gaat goed!
    Na de penselen schoongemaakt te hebben smeer ik synthetische penselen van Jenkins in met babyolie dan blijven de penselen mooi in vorm.
    Gewoon met terpentine schoonmaken maakt de penselen schraal en de haren gaan uitelkaar staan.
    De marterharen penselen blijven heel mooi in vorm met kernzeep (herstelt ook de vorm) van Peter van Ginkel (€2,20)
    Marterharen penselen lijken op die van Jenkins. Die van Jenkins hebben een bepaalde spanning (veerkracht) en de platte penselen die ik heb zijn zo scherp als een bijtel, waardoor ik met een breed penseel ook een lijn kan trekken.
    Als je oudere cd’s bekijkt zie je dat hij toen marterharenpenselen gebruikte.
    Ik heb weleens op internet gezien dat het doek werd ingesmeerd met lampenolie (…ga ik ook een keer uitproberen)
    Ik heb weleens gelezen dat men dat vroeger terpentijn gebruikte en dat terpentine daar een aftreksel van is
    Waar het om gaat: voor een klein flesje medium ben je zo 5 euro kwijt en op mijn manier gaat het ook.
    Dick

    1. Hoi Dick,
      bedankt voor deze zeer waardevolle bijdrage met uitgebreide uitleg.
      Kernzeep is inderdaad uitstekend om je kwasten en penselen mee te verzorgen. Het is enigszinds vettig, zodat de haren niet uitdrogen.
      Nog even een kleine toevoeging op het verschil tussen Terpentijn en Terpentine:
      Terpentijn wordt gewonnen uit gedistileerde boomhars en is dus een natuurlijk product.
      Heel grappig: In Portugal heb je heel veel dennenbossen waar je onder iedere boom bakjes onder een kerf in de bast ziet hangen.
      Je ziet hier enorme klonten hars hangen die natuurlijk ontzettend lekker ruiken.
      Zo wordt dus de boomhars gewonnen.
      Boomharswinning t.b.v. terpentyn Boomhars
      Terpentine wordt gewonnen uit aardolie en is derhalve een chemisch product.
      De lucht van Terpentijn is erg dominant, maar wordt door zeer veel schilders als prettig ervaren.
      Ik ken maar weinig mensen die terpentine lekker vinden ruiken.
      Daarom is het prettig te werken met reuk-arme terpentine.
      Niettemin zal jouw methode je er beter aan herinneren om altijd je terpentinebak af te sluiten als je hem even niet gebruikt.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman.

  3. Hai,
    Ik vind de tips erg fijn.
    Maar wat is eigenlijk een spalter?
    Ik schilder al jaren, maar weet het niet.
    Is er ook een andere naam voor?
    Bedankt!
    Joke

    1. Hoi Joke,
      De spalter is een platte kwast met lange zachte haren.
      Je gebruikt hem over het algemeen om dunne verflagen uit te smeren of op het doek door erkaar te mengen.
      Heel geschikt om je verflagen glad te krijgen, maar ook bijvoorbeeld om luchten of water te schilderen.
      De spalter is in vele breedten te krijgen.
      Heel breed kun je bijvoorbeeld gebruiken om een geheel doek snel glad te strjiken.
      Hieronder een voorbeeld van een spalter.
      spalter
      Op deze foto zijn de haren nog vrij kort.
      Ik gebruik zelf meestal spalters met langere haren.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  4. Goeie vraag Joke, en ik denk dat ‘kattetong’ of ‘sleper’ de beginnende schilder ook weinig zegt…. Ik weet bv. zelf ook niet of zo’n schuin afgeknipte penseel een aparte naam heeft….
    Dus Alex: graag wat meer uitleg over de div. kwasten en penselen, en misschien kun je er dan ook bij vertellen waarbij je de verschillende kwasten het beste kunt gebruiken?
    Hartelijke groeten, Adri.

    1. Hoi Adri,
      Dankjewel voor jouw waardevolle aanwijzing.
      Ik zal mijn best doen. Mocht je nog vragen hebben, laat het me weten.
      In vervolg op de spalter de kattetong.
      De kattetong is een fijne penseel om kleine onderwerpen mee te schilderen of om voorzichtig kleuren door elkaar te werken.
      Door de platronde vorm is hij ook heel geschikt om nauwkeurig randjes in te schilderen,
      Dit penseel neemt gemakkelijk veel verf op zodat je niet zo vaak verf hoeft te laden.
      De kattetong is ook verkrijgbaar met een scherpe punt.
      De Sleper
      Een penseel dat ook veel verf kan opnemen.
      Heel geschikt om lijnen mee te trekken, stammen en boomtakken mee te schilderen.
      Zoals de naam al aangeeft, gebruik je dit penseel slepend.
      Schuin afgesneden penseel
      Het schuin afgesneden penseel is heel handig in kleine hoekjes en op plekken waar je heel fijn wilt kunnen inkleuren.
      Is ook verkrijgbaar met afgerondde hoekjes.
      Ik vind dit persoonlijk een heel fijn penseeltje.
      Het Waaierpenseel
      Het waaierpenseel is een zeer uniek penseel die je zeker in huis moet hebben.
      Je kunt er fantastisch blaadjes, struikenen bomen mee schilderen.
      Door het penseel al tappend rond te draaien kun je er heel gemakkelijk wolken mee schilderen.
      Mis je nog wat? Laat het me weten.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  5. Toch nog een vraagje over de kwaliteit van de verf.
    Volgens jou staat de kwaliteit op de tube; ik gebruik Oudt Holland, maar ik zie niks over de kwaliteit op de tube staan.
    Dick

  6. Volgens mij hebben we allemaal zo’n houten palet …ik heb een grote en daar staat ”Angelo’ op…
    En dat ding moet schoongemaakt worden…doe ik lekker niet!!!
    Ik doe er bakpapier op met een plakbandje…de dotjes verf die ik na het schilderen nog heb, bewaar ik…en het bakpapier duvel ik weg.
    …En morgen weer een schone lei…
    …En…bakpapier kun je gebruiken om dingen uit te proberen….hoef je niet gelijk op een duur(of goedkoop) doek te schilderen.

  7. Hallo allemaal,
    Alex: bedankt voor de schildertips, er is altijd wel iets bij waar je wat aan hebt!
    Leuk dat de lezers van de blog ook met hun eigen tips en oplossingen komen!
    Iedereen die al een poosje schildert heeft zo zijn eigen maniertjes….
    Om ook een duit in het zakje te doen:
    Om mijn kwasten schoon te maken heb ik een goed afsluitbaar glazen potje voor de helft met gewone terpentine gevuld, en daarop een laag lampenolie. Nadat ik de kwasten in de terpentine heb schoongespoeld, haal ik ze door het laagje olie, zo wordt de kwast weer “vet”. Dan droogdeppen en in vorm knijpen met een tissue. (erg volle kwasten meerdere keren schoonmaken). Door het laagje olie ruik je de terpentine minder, en het verdampt ook niet. Doordat de verf in de terpentine naar beneden zakt, kun je het steeds weer gebruiken. Als de terpentine te troebel wordt, zet ik het potje een dagje weg om het te laten bezinken. (‘k Heb altijd 3 van deze potjes klaarstaan, dus kan altijd verder.)
    Omdat bij mij altijd de dopjes van de (dure!) medium-flesjes e.d. vast plakten, heb ik bij de apotheek wat flesjes met een pipet in de dop gehaald. Daar giet ik de vloeistof in over. Met de pipet kan ik nu elke gewenste hoeveelheid bij mijn verf druppelen, zonder geknoei of geplak.
    Gebruik dit ook voor de geurloze terpentine die ik soms gebruik om te verdunnen.
    Verder gebruik ik altijd een afsluitbaar (weggooi-) palet. Je kunt dan je verf een aantal dagen achter elkaar gebruiken. Vooral handig als je een kleur hebt gemengd die je later nog eens nodig hebt.
    Om altijd direct de juiste kleur uit mijn voorraad te kiezen heb ik alle kleuren op een doek gezet, en daar de kleurnamen + nummers bijgeschreven. ‘k Heb de kleuren zowel dun als dik erop gezet, zo heb ik mijn eigen – realistische – kleurenkaart.
    Een truukje wat ik al heel lang gebruik als ik portretten maak: Als je schildert naar een voorbeeld, zet dan zowel je foto als je doek af en toe eens ondersteboven. Je krijgt dan een ander beeld, en je staart je niet blind. Vooral aan te raden voor de ogen; deze kijken je op die manier “niet meer aan”….
    Verder wil ik alle blogbezoekers – voorzover die dat nog niet hebben gedaan – oproepen om hun werk ook op “SCHILDERIJEN VAN CURSISTEN” te zetten. Ontzettend leuk om elkaars werk te zien, en als ik zo door de blogs blader zie ik nog veel meer mensen voorbijkomen waarvan het werk méér dan het bekijken waard is!
    Hartelijke groeten, Adri.

  8. Alvast bedankt voor de vele tips. En wil uiteraard ook mijn steentje bijdragen.
    Wat betreft de mediums.Misschienloop ik wat uit op de schilidertips die nog komen zullen, maar ik wou wat verder breien op de tips van Dick en Alex.
    Als medium gebruik ik een mengsel:
    Op ½ liter lijnolie:
    ½ liter witte lijnolie=500 ml.
    50% terpentijn =250 ml.
    10% cicatie( droogsel) = 50ml.
    Als ik gelaagd schilder dan gebruik ik deze samenstelling met telkens tussen de lagen wat meer lijnolie( vet op mager principe)
    Het cicatief niet meer dan 15% in een samenstelling mengen. Zoniet maak je kans dat je verflagen zouden barsten na droging.
    Wat de geur van de terpentijn betreft: Persoonlijk vind ik die niet onaardig, maar anderen kunnen daar wel last van hebben, alsook op de ademhalingswegen.
    Dus heb ik even een alternatief gebruikt op terpentijn.
    Ik werk momenteel met biofa natuur( oplosmiddel en verdunner, aromatenvrij ), is een samenstelling van alifatische koolwaterstoffen, citrusschilolie ( bevat limonen ), dus een aangename geur van citrusvruchten, prettig om met te werken.Er is maar één nadeel voor 1 liter betaal je ( heb ik althans betaald ) € 18,95.
    Wat betreft het materiaal waar je eventueel de terpentijn in kunt doen: Kan ik je de constructie aanraden die Alex in zijn Eboek schilderen met olieverf weergeeft. Heel gemakelijk om je kwasten en spalters te reinigen en te drogen. ( zie foto op de site van de pot die ik gemaakt heb ).
    Hopelijk heb ik iets kunnen bijdragen en wacht met veel interesse naar de volgende tips.
    Groetjes

  9. Wat komen er ineens mooie tips los. Ik ga zeker dingen uitproberen.
    Nog een tipje: Bij portretschilderen in een spiegel naar het schilderij kijken.
    Dick

    1. Hoi Dick,
      Ja de reacties zijn fantastisch en heel leerzaam. Ik vind deze interactie echt super!
      Kun je jouw tip nog wat nader toelichten?
      Hoe kun je aan je doek werken als je er in een spiegel naar kijkt?
      Of bedoel je in een spiegel naar het model kijken?
      Vriendelijke groet.
      Alex Mooyman

  10. Eigenlijk hetzelfde wat Adri bedoelt.
    In de spiegel naar kijken naar wat je geschilderd hebt of geschetst dan vallen dingen die niet kloppen eerder op.
    Er is ook veel informatie op internet over portretschilderen.
    Omroep Max heeft een cursus portretschilderen.
    omroepmax.nl/portretschilderen

  11. Als je een blauw plexi-glas aanschaft,waar je gemakkelijk door kijken kan( ongeveer de grootte van een leesbril, maar iets breder en langer). Dan heb je als je door het plexiglas kijkt een goede weergave van de verschillende toonwaarden van je schets of schilderwerk. Heel interessant!!!. Inderdaad, het kijken door een spiegel naar je werk, terwijl je bezig bent of als je werk bijna voltooid is, is een hele ervaring.Je ziet je werk veel ruimer,dan als je er voor staat.
    Het heeft je nieuwe ideeen en eventuele foutjes vallen beter op.
    Saluutjes en veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel schilderplezier.

  12. Hoi Alex, leuk om dit alles te lezen. Vooral die tips. Ik heb in mijn werkkamer mijn ezel zodanig geplaatst , dat wanneer ik in de spiegel (boven de wastafel kijk) mijn werk zie. Je doek krijgt een andere dimensie. Ik schilder al jaren in Breda met een club mensen en wij hebben bijna allemaal een zakspiegeltje in onze kist. Af en toe op zo’n manier afstand nemen. Perfect!! SuccesZ

  13. Zo zie je maar Philipe,…zelfs in Breda weten ze het van jouw spiegeltje.
    De tip met plexi-glas springt er echt uit; op die manier kun je dingen in 1 kleur met donker en licht schilderen.
    Ik heb weleens gedroomd van kleuren die gewoon kleuren waren, maar konden veranderen in vormen….eigenlijk hetzelfde principe.

  14. Hallo Alex . dat is al tijdje geleden. maar ik vind het heel fijn dat je weer van je laat horen .nou ik ben volop aan het schilderen. en heb een paar klaar en er een foto’s van gemaakt. en er zit ook vooruitgang in. ik doe er een foto van mij zelf bij in zo dat je kan zien wie je voor je hebt. en ik heb nog wel een vraagje . hoe kan ik het best mist op de achtergrond maken.dat lukt mij niet zo goed .maar blijf het proberen maar een hint is niet verkeert.en vertel mij ook wat ik nog kan veranderen.maar hoe krijg ik die foto er op.nou ik hoor het wel van je. vr gr jan

  15. Hallo Alex,
    Ik heb een vraag,bij het maken van een aquarel wordt vrijwel geen witte verf gebruikt. Men krijgt de verf lichter,door steeds meer water erbij te doen. Witte verf gebruiken,wordt vrijwel niet toegestaan. Maar bij het werken met olieverf,wordt geadviseerd veel witte verf te gebruiken. Echter wanneer ik het verdunmiddel gebruik,wordt de olieverf ook steeds lichter. Graag je advies. Natuurlijk gebruiken we bij het verven met olieverf wel wit,denk aan de wolken,maar bij aquarel speelt het papier een rol mee. Dan wordt een deel van het papier niet geverfd. Ik moet echter nog het verschil olieverf en .acrylverf nog leren.

    1. Hoi Annie,
      Aquarell ligt een beetje buiten mijn kennisgebied, dus daar zul jij vast meer over weten dan ik.
      Inderdaad wordt wit veel gebruikt als je met olieverf werkt.
      Het is dan ook aan te raden om een extra tube wit in huis te halen als je verf aanschaft.
      Lees ook meer in deze blog over soorten wit, want ze hebben ook verschillende eigenschappen en toepassingen (gebruik hiervoor de zoekfunctie).
      Je zou op de door jou beschreven manier wit ook kunnen verdunnen met terpentine, maar als je teveel bijmengt, kan de verf na droging doffe plekken geven. Wil je dit voorkomen, dan kun je een beetje medium toevoegen om de verf wat vetter te maken.
      Ik zou deze techniek alleen gebruiken bij nat over droog schilderen, bijvoorbeeld voor het plaatsen van highlights.
      In de olieverfschilderkunst meng je wit voornamelijk om een kleur minder sterk te maken. Dus niet om een kleur lichter te maken.
      Ik kan mij voorstellen dat je moeite hebt om olieverf te doorgronden als je denkt vanuit je ervaring met aquarel.
      Probeer olieverf als een ander materiaal te zien, Je zult zien dat er een wereld van mogelijkheden voor je open gaat.
      Veel schilderplezier!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  16. Wat een goede tip om foto te maken van het werk en dan daar met knipsels erop bekijken of het wel kan. Handig als je diepte wil maken en er verschillende figuren op wil maken zowel nabij als in de verte.
    Heb je daar misschien ook nog extra tips over, perspectief?
    Ik vind dat je een leuke website hebt.
    Groetjes
    Joke

    1. Hoi Joke,
      Fijn dat ik je heb kunnen inspireren.
      In latere tips zullen ook tips over perspectief verschijnen.
      In de Videoschildercursus zit overigens een volledige uitleg over perspectief.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    1. Hoi Nicole,
      Ik heb niet zozeer voorkeur voor een bepaald merk. Ik gebruik zelf allerlei merken door elkaar.
      Het belangrijkste is dat je van penselen in de aanbieding of op de markt, meestal niet veel moet verwachten.
      Uitvallende of, niet in model blijvende haren, afbrekende stelen etc.
      Koop je je penselen echter bij de vakman, dan mag je ook hoge kwaliteit verwachten.
      Schaf ook direct wat kernzeep aan.
      Deze zeep bevat wat vet, waardoor je penselen niet uitdrogen en na gebruik mooi in model kunnen worden gebracht.
      Bij gebrek aan kernzeep is gewone shampo ook een heel penseelvriendelijk alternatief.
      Tot slot onderscheiden kwasten en penselen zich in kunsthaar, varkenshaar en zachtere haarsoorten als marterhaar, eekhoornhaar en zo nog wat varianten.
      Kunsthaar schildert heel lekker, en blijft lang in model. Nadeel is dat kunsthaar snel slijt.
      Varkenshaar is relatief goedkoop. Stug haar, neemt veel verf op. Niet geschikt voor gebruik met acrylverf.
      Martehaar wordt veel gebruikt en heeft uitstekende eigenschappen.
      Eekhoornhaar is heel duur. Hele zachte haren, waarmee je heel zachtjes op het doek lagen door elkaar kunt werken. (doezelen).
      Koop niet te veel penselen in een keer.
      Ik hoop dat ik je keus zo wat makkelijker heb gemaakt.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  17. Na gebruik spoel ik de penselen uit in terpentine…(c-1000..1,58, Fixet .3,79..met de tip van Adri..lampenolie erop (drijft!!)…buffer voor het stinken..(Maakt mij eigenlijk niet veel uit..)…en verder…..
    heb ik gewoon een schoteltje waarin ik de penselen plat leg in de babyolie…Laar die verf maar proberen om hard te worden..
    Zal ook wel lukken in lijnolie, maar die gaat toch verdampen…babyolie blijft (denk ik) langer vloeibaar en dus…de achtergebleven verf zacht(!!).!.
    Er is ook “Bloemenmedium”verkrijgbaar en ook “Landschapsmedium”…
    Ik denk gewoon de combinatie van lijnolie en terpentine naar eigen idee uitproberen..
    …en misschien bij de basis beginnen…gewoon schilderen met zo weinig mogelijk toevoegingen …en gewoon proberen…!
    Plezier in het schilderen!!

  18. Hoi Alex en blogbezoekers,
    Ik wil graag op een schilderijtje, wat ik al meer dan een half jaar geleden voorzien heb van slot- vernis, een veranderingetje aanbrengen.
    Kan ik dat over de vernislaag doen, en het dan later opnieuw vernissen?
    Heeft iemand daar ervaring mee?
    (Ik durf eigenlijk niet zo goed met terpetine de vernislaag eraf te halen; bang dat ik het beschadig….)
    Vast bedankt voor het meedenken! Groeten, Adri.

    1. Hoi Adri,
      Voor een goede hechting is het toch het verstandigst om de vernislaag eerst te verwijderen.
      Vernislagen van veel oudere schilderijen worden regelmatig verwijderd om een nieuwe frisse laag op te brengen.
      Vernis is in weze een vervangbare beschermlaag die de klappen opvangt. Slotvernis lost prima op in terpentine.
      Vind je het toch nog griezelig, probeer het dan eerst eens op een schilderijtje waar je niet zoveel waarde aan hecht.
      Succes,
      Alex Mooyman

  19. Alex,
    Ik zou best wel wat meer willen weten over de verschillende soorten en verschil in kwaliteit van schildersdoek.
    Mijn ervaring is dat de doeken van Xenos best wel goed zijn.
    Er zijn doeken met een groffe structuur en met een fijne.
    I.p.v. katoen is er ook nog linnen.
    Is hier wat algemene informatie over te geven?
    Dick

  20. Hallo Alex,
    Ben net begonnen met je videocursus. Heb al met acryl gewerkt. Vind olieverf erg mooi,maar wel een gedoe met die terpetine. Heb je een tip waar ik betaalbare heurloz terpetine kan kopen? En hoeveel heb je nodig?
    Vriendelijke groet,
    Hanneke

    1. Hoi Hanneke,
      Geurarme terpentine is helaas vrij prijzig.
      Ik koop zelf meestal een 5 liter can, dat is het voordeligst en daar doe je heel lang mee.
      Het is alsnog aan te raden om een dekseltje op je pot te leggen als je het niet gebruikt.
      Je kunt ook een klein gaatje in een plastic deksels knippen, zodat er maar heel weinig dampen kunnen ontsnappen tijdens gebruik.
      Succes, Ale mooyman

  21. Hallo Alex,
    Ik schilder met water vermengbare “olieverf”, mooi maar het duurt erg lang voor alles goed droog is. Het heeft bijna de zelfde eigenschappen als olieverf, je kunt in een kwast meerdere kleuren op je doek verwerken,blijft soepel en het kan heel dik worden aangebracht.
    De blijvende kleur echtheid is nog niet goed te bepalen omdat het product nog vrij jong is, hopelijk even lang als olieverf , zal volgens mij wel afhangen in wat voor ruimte je het bewaart, heb hier nog weinig informatie over gevonden.
    Ben nu bezig met het opzetten van “Het melkmeisje” om deze zo goed mogelijk na te schilderen met de juiste kleuren, probeer dit dan wel in olieverf te doen.
    Het heeft mij altijd wel getrokken om een oude meester na te schilderen en proberen in de huid van de oude meester te kruipen. Voor dat ik eraan begon heb ik het nodige studie gedaan over het tot stand komen van technieken, kleuren, lichtval, enz.
    Om de juiste kleur te krijgen schilder ik meerdere malen over het
    onderwerp, laat het wat bedrogen en ga dan vergelijken met het origineel (van een foto natuurlijk) is het dan niet de juiste dan vindt er een correctie plaats.
    Als autodidact heb ik veel belangstelling in andere mensen hoe die bepaalde onderwerpen aanpakken, zoals lucht en water, je steekt overal wat van op.
    Helaas zijn maar weinig beroepsschilders geintresseerd in werk van niet beroeps. Ik ken een aantal welke heel mooi werk leveren, zelfs een welke niet onder doet voor Vermeer, helaas komt zijn werk niet verder dan
    de slaap/opberg kamer, heel erg jammer.
    Ik stop ermee, groeten van Imke

    1. Hoi Imke,
      Fijn om wat ervaringen van jou te horen over waterverdunbare olieverf.
      Hier zijn vaak vragen over en ik heb hier zelf niet zoveel ervaring mee.
      Kleurverlies in pigmenten treden het meest op onder invloed van UV licht, dus hang je schilderij nooit op een zonnige plek.
      Ik weet niet of je jouw schilderij van het melkmeisje ook gaat afwerken met een vernis.
      Er bestaat een wetlookvernis die je kleuren weer terugbrengt naar de staat van toen ze nog nat waren.
      Deze vernis is wel erg glimmend, dus dat moet wel bij je werk passen natuurlijk.
      Tsja, wanneer ben je eigenlijk een beroeps schilder?
      Wanneer je geweldig werk maakt of als je goed genoeg verkoopt om ervan te kunnen leven.
      ik ken zat geweldige kunstenaars die hun werk maar moeizaam verkopen, terwijl ik ook matige schilders ken die bakken met geld binnen slepen.
      Schilderen en schilderijen verkopen zijn twee aparte beroepen.
      Ik weet zeker dat in iedere zondagsschilder een ware meester schuil kan gaan en zo ook in iedere beroepsschilder een prutser met een goed zakelijke instinct.
      Soms stoor ik mij ook wel eens aan de arrogantie van sommige beroepskunstenaars, maar het is ook wel een wereld met veel concurrentie en daarom zijn veel kunstenaars bang dat je hun kunstje afkijkt.
      Gelukkig hebben we deze site waar ik zoveel mogelijk probeer te delen.
      Ik hoop dat iedereen mij daarin volgt.
      Natuurlijk kun je jouw vrienden altijd aanraden om hun werk op deze website te plaatsen.
      Voor een Persoonlijke pagina met meerdere werken moet je in het bezit zijn van de Videoschildercursus, maar voor enkele werken kun je altijd een berichtje plaatsen en mij de foto van het werk sturen.
      Het is tenslotte leuker om je werk te laten zien dan het in de slaapkamer op te bergen.
      Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat van jouw melkmeisje, dus ik hoop dat je dat met ons wilt delen.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

    2. Hoi Imke,
      Wat betreft waterverdunbare olieverf: Winsor & Newton garanderen dezelfde kleurechtheid en houdbaarheid voor hun klassieke- en waterverdunbare olieverf. Op hun site kun je veel info vinden over het verwerken en bewaren van div. soorten verf en over hulpstoffen. Waterverdunbare olieverf wordt al best lang gebruikt tijdens workshops – dit ivm. de hoeveelheid oplosmiddelen in één ruimte als je daar met een aantal mensen tegelijk werkt. Iemand die daar ervaring mee heeft is bv. Joke Klootwijk uit Middelburg. Google haar maar even, ze heeft div. websites.
      Succes met je Melkmeisje!
      Groetjes, Adri.

  22. Hallo allen,
    Kan iemand mij vertellen als je net gaat beginnen met schilderen wat voor type ezel je aan moet schaffen,
    Alvast bedankt
    groeten marieke

    1. Hallo Marieke,
      Wat voor ezel je nodig hebt hangt er vanaf van wát en wáár je gaat schilderen. Ben je van plan grote werken te gaan maken, of vaak buiten op locatie, dan is een flinke staande ezel wel nodig, maar bedenk je dat zoiets best veel plaats in neemt! Als je zo’n grote wilt, let dan ook op het gewicht, sommigen zijn niet te tillen. Ook belangrijk: kies een houtsoort die niet snel krom trekt, en let erop dat de schuinte instelbaar is.
      Voor de meeste formaten volstaat een tafelezel, je kunt er heel kleine doekjes op kwijt, en doeken tot wel ca 50 x 70.
      Toevallig heeft Lidl nog tm. morgen dit formaat ezel in de aanbieding voor 12,99. (beukenhout)
      Succes ermee, en laat je je resultaten ook hier zien?
      Adri.

  23. Adri,
    Bedankt voor je reactie, ben ik heel blij mee, want ik had eerlijk gezegd geen idee, ben nog helemaal blanco , maar moet toch een keer beginnen, ga morgen snel bij lidl kijken , dan kan ik een begin gaan maken met de videoschildercursus
    groeten, marieke

  24. Tja een echte webside heb ik nog niet maar ben bezig om dat zeer binnenkort er een te hebben .
    Want ik begrijp dat je er toch een moet hebben wil je je werken verkopen.
    Ik ben benieuwd naar jullie tips?!!

    1. Hoi Gerrie,
      Je werk echt verkopen via internet is nog niet zo gemakkelijk.
      Daarnaast kun je wel een eigen website maken, maar dan heb je nog geen bezoekers.
      Bezoek genereren is erg veel werk en garandeert geen verkopen.
      Mensen willen het werk graag eerst live zien voordat ze het zullen kopen.
      Natuurlijk kun je een website wel als visitekaartje gebruiken.
      Het beste kun je toch op kunstmarkten en exposities gaan staan om je werk te verkopen.
      Cursisten van de videoschildercursus hebben overigens recht op een Persoonlijke Pagina, dus een eigen plekje op deze site waar je je werk kan tonen.
      Voordeel is dat je de vele bezoekers dan vanzelf erbij krijgt. Je mag je werk er ook te koop aanbieden, zonder dat dit je iets kost.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Dank je Alex voor je reactie. De tulpen hangen al ergens en deze heb ik als verjaardagskado gegeven. Geeft ook een fijn gevoel dat het ergens hangt en er van genoten wordt. Ik ben net weer gestart na een rustpauze. Je ziet ze wel weer verschijnen.
        Groetjes
        Emmy

  25. Hoi Alex,
    Even een kleine vraag m.b.t. verkopen schilderij(en)
    Onlang vroeg iemand mij of ik werk verkocht. Dit n.a.v. de eigen site bij jou. Het stilleven vond hij wel wat. Ik wist niet zo gauw wat hiermee te doen. Ik ben pas begonnen dus zo goed vind ik mezelf nog niet. Maar heb ook geen idee wat je zou kunnen vragen. Heb jij een suggestie? Alvast bedankt.
    Groetjes
    Emmy

    1. Hoi Emmy,
      De prijs van een schilderij is erg moeilijk vast te leggen.
      Een schilderij wordt meestal gekocht door iemand die er emotioneel door geraakt is.
      Voor de kunstenaar zelf is het belangrijk dat je afstand doet van iets eigens en dat daar voldoende tegenover moet staan.
      Als je uit bescheidenheid een schilderij voor een te lage prijs verkoopt, kun je daar achteraf spijt van krijgen.
      In mijn ogen kun je beter een beetje te veel vragen dan te weinig.
      Iemand die veel voor een schilderij betaalt, zal de waarde ook meer waarderen.
      Goedkope kunst qua prijs wordt ook ervaren als goedkope kunst.
      Over het algemeen kopen mensen kunst omdat het ze aanspreekt, niet omdat het een koopje was.
      Al met al kan ik je dus geen prijs geven voor jouw schilderij, maar wel deze tips om zelf je prijs te bepalen.
      Succes,
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  26. Hoi allemaal,
    Sinds vorige week heb ik één van mijn schilderijen (Zaanse schans)via mijn Persoonlijke Pagina verkocht.
    Grappig is om te zien dat dit toch echt wel kan.
    Natuurlijk is diegene wel langs geweest om het even in het echt te bekijken.
    Leuk is dat diegene het in het echt nog mooier vond.
    Dus aan iedereen die nog twijfelt, zet gewoon erbij dat ze te koop zijn en wie weet verkoop je ook een schilderij.
    Groetjes Nicolette

  27. je kunt ook olieverf op waterbasis gebruiken, heb je geen terpentine nodig. Is alleen wel even wennen doordat de olieverf wat “stugger” is, vind ik.

  28. hallo allemaal, ik heb (op aanraden van Alex) ook eens Winton verf gebruikt, tot nu toe maar twee kleuren, sienna burnt en blauw; deze zijn te koop in tubes van 200 ml, voor ik meen iets van 5 euro, er is een groot kleurenpakket; en als ik van Gogh verf koop in de winkel dan hebben ze maar een paar kleuren in die grote tubes voor 9 euro het stuk; wat mij opvalt bij deze winton verf is dat het wat meer mediumachtige stoffen bevat; voor mij hoeft er dus absoluut geen medium in wat voor soort dan ook bij; het is dus een vrij vette verf, maar niet te; ik doe er juist vaak wat terpentine bij om magerder te schilderen, want ik mag graag nat in nat schilderen, en anders wordt het te nat; wat ik tot nu toe gezien heb is dat (in ieder geval bij deze twee; en waarschijnlijk ook bij de andere kleuren, de pigmenten goed sterk zijn, ook heel belangrijk; dus zal ik deze verf vaker gaan gebruiken al ben ik qua verfsoort toch graag met van gogh en het liefst met scheveningen bezig; maar toch is dit een hele goede verf en waar ik nu nog benieuwd naar ben is hoe het drogingsproces verloopt…we zien wel; dus, zeker een aanrader…

    1. ik schilder nu al weer 2 jaar met water vemengbare olieverf mijn ervaring is dat ik een week moet wachten om verder te gaan met een schilderij zodat het dan droog genoeg is om een volgende laag op te brengen. Mijn advies: koop ook titaanwit.Dat heb je ook veel nodig,
      groeten janek

  29. ook ik heb een paar schilderijen weggegeven om het op plaatsen te laten hangen waar andere mensen komen; ten eerste zijn er een paar mensen die dit graag in hun kantoor willen, en daar komen heel veel mensen; ik geef ze dan ook de website; schilderen met olieverf; en voor mijn gevoel moet je dan via via wel eens wat verkopen, omdat mensen ze toch in het echt willen zien en dat is vaak mooier dan zo maar een plaatje op internet…we zien wel; ik vind het wel een kick om te weten dat die mensen graag iets van mij aan de wand hebben….

  30. net als bij het pannenkoekenbakken doe ik een stuk zilverfolie over mijn palet; 2 ledig doel, je palet blijft “schoon”en je kunt het zo vervangen; en je kunt van de verf die van het “vieze” stuk folie komt de goede restanten met een paletmes of zo overhevelen op een nieuw te bevestigen folie; ideaal, zo kun je er nog een poosje mee schilderen….

  31. Ypie, kun je mij vertellen op welke site die Winton verf te koop is voor 5 euro, ik wil het ook proberen.
    Alvast bedankt, groetjes Inez

  32. welk medium kan men gebruiken dat na verloop van tijd geen geleiachtig spul wordt, want dat is wel bij zo’n flesje talens en wat daar evetueel aan te doen.

  33. Beste Alex,
    Ik heb een vraag nav jouw uitleg over het schilderen met olieverf vet over mager. Je beveelt aan te beginnen met terpentine omdat je daarmee de verf vermagert ahw en en daarna in de volgende lagen olie toe te voegen.
    Kan ik ook beginnen met ’n medium van Talens toe te voegen zoals bijv. nr. 083 (painting medium) of nr. 027 (purified linseed oil) of nr. 084 (painting medium quick drying) of nr. 030 (siccatieve courtrai pale) ? Ik heb ook wel liquin gebruikt als medium. Maar wat is nu het beste om later geen problemen te krijgen?
    Ik heb een schilderij gemaakt waarbij de verf was ingeschoten (geschilderd op MDF) maar toen het klaar was heb ik geprobeerd met een techniek die oiling out heet het geheel een beetje te verbeteren. Dat is matig gelukt. Ik hoop dit in de toekomst te voorkomen door de juiste volgorde aan te houden in de opbouw van de verschillende lagen. Hopelijk kan je mij wat tips geven.
    met vriendelijke groet,
    Marjan van Bree

    1. Hoi Marjan,
      Ik zal beginnen bij de door jou gekozen ondergrond MDF.
      MDF heeft een sterk zuigende werking. Daarom is het heel belangrijk om dit eerst heel grondig voor te behandelen.
      Ik doe dit zelf altijd met sneldrogende grondverf.
      Voordeel hiervan is dat je gemakkelijk vier lagen op één dag kunt opbrengen.
      Daarnaast trekt het niet te diep in het materiaal waardoor je een snelle dekking verkrijgt
      Drie tot vier lagen zou afdoende moeten zijn.
      Hierna zal je geen last meer hebben van inschietende olieverf.
      Bij het werken met meerdere lagen olieverf die na droging worden opgebracht is het heel belangrijk dat je begint met een met terpentine verdunde laag.
      Het gebruik van oliehoudende mediums is daarom geen optie.
      Het principe van vet over mager is gebaseerd op beginnen met een poreuze eerste verflaag, waarna de volgende lagen na droging telkens een beetje meer olie zullen bevatten.
      Hiermee bereik je een goede hechting van alle lagen onderling.
      Bovendien worden bovenliggende lagen steeds elastischer waardoor ook na langere tijd de lagen niet van elkaar los zullen breken.
      In de loop der tijd krijgt een schilderij veel te maken met uitzetting en krimp door warmte en kou.
      Niet voor niets hebben musea klimaatbeheersing om kwetsbare en oude schilderijen zo goed mogelijk te beschermen.
      De juiste opbouw van je vet over mager lagen zorgt voor een lang leven van je schilderij.
      Liquin is naar mijn weten een uitvinding van Bob Ross.
      Hij gebruikt het voor het opbrengen van doorzichtige glijlagen over gekleurde ondergronden voor nat in nat werken.
      Ik zou het persoonlijk niet gebruiken voor vet over mager techniek.
      Hiervoor gebruik ik uitsluitend (lijnzaad)olie of als ik daar behoefte aan heb een sneldrogend medium.
      Het is goed om je te realiseren dat mediums minder olie bevatten dan pure olie.
      Tot slot zou ik ingeschoten plekken ook gewoon behandelen met lijnzaadolie.
      Dun opbrengen en uitpoetsen met een zachte, niet pluizende doek.
      Als het resultaat matig is kun je de behandeling herhalen.
      Plekken die al verzadigd zijn zullen geen olie meer opnemen. Droge plekken doen dat wel.
      Welnu Marjan, ik hoop dat je wat kunt met mijn antwoorden en wens je alle succes!
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

      1. Dankjewel Alex, ik zal er mijn voordeel mee doen.
        Ik vind je website heel goed! Daar zullen veel mensen plezier aan beleven.
        met vriendelijke groet,
        Marjan van Bree.

  34. Ik heb nog een vraag Alex.
    Nu werk ik op een canvasdoek met olieverf. Gelden hiervoor dezelfde regels als voor het schilderen op MDF? Behalve dan het voorwerk; de doeken zijn immers al voorbehandeld.
    Ben benieuwd.
    vriendelijke groet,
    marjan van Bree

    1. Hoi Marjan,
      voorbehandelde doekjes kun je direct op beginnen te schilderen.
      De werkwijze is verder hetzelfde als MDF na voorbehandeling.
      Wel zal je merken dat je op doek makkelijker werkt omdat de linnenvezels een bepaalde stroefheid en vering geven.
      De verf blijft beter op zijn plek.
      Bij gladde ondergronden zal je wat voorzichtiger moeten werken omdat je de verf makkelijk weg strijkt.
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman
      Vriendelijke groet,
      Alex Mooyman

  35. fijn om zo je website te lezen,in juni studeer ik af op de klassieke academie te Groningen,en nu krijg ik dus te maken met website bouwen en prijsbepalen,foto s van de werken maken.
    Na de academie wil ik gewoon hard gaan doorschilderen,en doe alles stapsgewijs,en laat het rustig op me afkomen,
    Bij het eerste werk wat ik verkocht,moest ik even slikken,maar nu ben ik blij dat iemand blij is met het schilderij,het motiveerde om gewoon weer door te ,schilderen.Hartelijke groet Ada

  36. Beste Alex,
    met veel interesse las ik jouw uitleg en tips over hoe je je werk moet/kunt prijzen. Het is iets waar ik de laatste tijd mee bezig ben en waarmee ik een beetje worstel. Dat kiezen van je markt, doelgroep is op zich zelf heel duidelijk. Alleen waar ik niet goed uitkom is, hoe kies je? Wat bepaalt die keuze. Is het iets dat je zomaar kunt kiezen of hangt het bijv. af van wie je kent, hoe goed je werk is of hoeveel je al hebt verkocht in het verleden? Of is het ‘gewoon’ kiezen en vervolgens je strategie aanpassen op die keuze? Ik werk nu met een formule om de prijs te bepalen, dat voelde in het begin heel veilig omdat het een houvast geeft. Maar toch twijfel ik dan weer of ik mijzelf goed inschat als kunstenaar.
    Ik hoop dat ik goed uitleg wat ik bedoel. Mijn werk staat op instagram: artmargrietfischer.
    (website is nog in de maak )
    Ik hoop iets van je te horen, bij voorbaat dank!
    Groet,
    Margriet

    1. Hoi Margriet,
      het gaat er vooral om wat jij zou willen kiezen.
      Die vraag kun je natuurlijk alleen aan jezelf vragen.
      Waar zou jij je het meest thuis voelen?
      Als je succes krijgt, zit je dan op de plek waar jij jezelf het liefst ziet?
      Voel jij je thuis tussen de rijken, of voel je je meer aangetrokken tot mensen met een smalle beurs?
      Wil je veel kleine werkjes maken en daar veel van verkopen voor weinig of wil je slechts een paar werken tonen die elkaar versterken met een relatief hoge prijs?
      Het gaat er dus vooral om wat jij wil en niet zozeer om de kwaliteit van je werk. (wel om hoe je je werk presenteert en verzorgt).
      Ga als je het nog niet weet eens op pad en bezoek wat plekken waar kunst wordt verkocht. Kijk waar jij je het meeste thuis zou voelen en maak dan je keuze.
      Dit is echt een beslissing die bij jou moet passen. Tenslotte moet je het leuk kunnen blijven vinden als het succes je tegemoet komt, anders word je een gevangene van je succes.
      Vriendelijke groet
      Alex Mooyman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *