Nieuw op de website is schildertip van de week
Klik hier om de schildertips te bekijken
Heb jij zelf nog een goede schildertip?
Laat het hieronder dan even weten.
Nieuw op de website is schildertip van de week
Klik hier om de schildertips te bekijken
Heb jij zelf nog een goede schildertip?
Laat het hieronder dan even weten.
Beste Alex,
Dank je wel voor je mail met tips.
Heb het de laatste tijd voor mijn doen een beetje druk gehad maar ik ben er
weer.
Ik wilde even reageren op je goedkope verf er bestaan ook goede goedkope
verven.
In de bijlage heb ik een foto meegestuurd van een schilderij die ik in 2004
gemaakt heb
Het hangt al sinds ik in deze flat woon aan de muur van de kamer en ik moet
zeggen
De kleuren blijven prachtig zoals je zelf kunt zien.. ik heb het geschilderd
met olieverf van Reeves het
is een heerlijke verf om mee te beginnen, de kleuren blijven mooi het smeert
lekker dun en dik wat je ook wilt die verf is gewoon flexibel en fijn om mee
te schilderen in ieder geval het is een van de goedkope verven die goed is.
Tegenwoordig gebruik ik Winson & Newton die heeft grote tubes en is ook
prettig om mee te werken maar het liefst werk ik toch met Reeves omdat de
kleuren blijven zoals ze zijn..
Hoop dat je er wat mee kan.. Reeves is echt goede verf..
Vriendelijke groeten,
Willy wehnes
Hoi Willy,
De naam Reeves heb ik wel een van gehoord, maar ik heb er geen ervaring mee.
Ben benieuwd wat er op de tube staat en welke klasse het is.
Natuurlijk kun je met goedkope verf ook geweldige resultaten behalen.
Het geeft echter geen zekerheid over hoe de verf er over 30-50 of honderd jaar uit zal zien.
Voor veel mensen zal dat niet belangrijk zijn, maar als je bijvoorbeeld een schilderij gaat verkopen,
of als je het een leuk idee vindt dat over 100 jaar jouw schilderij nog ergens aan een muur pronkt,
of zelfs in een museum hangt, is het toch wel belanrijk om met kunstenaarskwaliteit te werken.
De verf die je nu gebruikt: Winsor en Newton is overigens van prima kwaliteit.
Iedere gevorderde schilder heeft zo zijn eigen voorkeuren en je kunt ook straffeloos merken door elkaar gebruiken,
Zolang het maar olieverf is.
Willy, ik hoop dat je weer veel tijd zult hebben om te schilderen. Ik kijk uit naar nieuw werk van jou.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Als medium gebruik ik een mengsel van half lijnolie en half terpentine
De terpentine haal ik gewoon bij de c1000…1 euro..en nog wat.
Ik kan het verder niet onderbouwen;
Olieverf zo uit de tube is pasteus..en vloeit niet. Kun je verdunnen met lijnolie(vet) of terpentine (schraal).
Ik werk met deze samenstelling(stond in een boek van Jenkins) en dat gaat goed.
Ik heb ook weleens een kant en klare medium gebruikt van Oudt Holland of Schmincke.
….maar ik ben er tevreden over.
…En …terpentine …dat dat spul stinkt…klopt…dan weet je ook dat het troep is. Ik heb een soort van emmertje met deksel met gat en sluit ik af met een schoteltje…gaat goed!
Na de penselen schoongemaakt te hebben smeer ik synthetische penselen van Jenkins in met babyolie dan blijven de penselen mooi in vorm.
Gewoon met terpentine schoonmaken maakt de penselen schraal en de haren gaan uitelkaar staan.
De marterharen penselen blijven heel mooi in vorm met kernzeep (herstelt ook de vorm) van Peter van Ginkel (€2,20)
Marterharen penselen lijken op die van Jenkins. Die van Jenkins hebben een bepaalde spanning (veerkracht) en de platte penselen die ik heb zijn zo scherp als een bijtel, waardoor ik met een breed penseel ook een lijn kan trekken.
Als je oudere cd’s bekijkt zie je dat hij toen marterharenpenselen gebruikte.
Ik heb weleens op internet gezien dat het doek werd ingesmeerd met lampenolie (…ga ik ook een keer uitproberen)
Ik heb weleens gelezen dat men dat vroeger terpentijn gebruikte en dat terpentine daar een aftreksel van is
Waar het om gaat: voor een klein flesje medium ben je zo 5 euro kwijt en op mijn manier gaat het ook.
Dick
Hoi Dick,

bedankt voor deze zeer waardevolle bijdrage met uitgebreide uitleg.
Kernzeep is inderdaad uitstekend om je kwasten en penselen mee te verzorgen. Het is enigszinds vettig, zodat de haren niet uitdrogen.
Nog even een kleine toevoeging op het verschil tussen Terpentijn en Terpentine:
Terpentijn wordt gewonnen uit gedistileerde boomhars en is dus een natuurlijk product.
Heel grappig: In Portugal heb je heel veel dennenbossen waar je onder iedere boom bakjes onder een kerf in de bast ziet hangen.
Je ziet hier enorme klonten hars hangen die natuurlijk ontzettend lekker ruiken.
Zo wordt dus de boomhars gewonnen.
Terpentine wordt gewonnen uit aardolie en is derhalve een chemisch product.
De lucht van Terpentijn is erg dominant, maar wordt door zeer veel schilders als prettig ervaren.
Ik ken maar weinig mensen die terpentine lekker vinden ruiken.
Daarom is het prettig te werken met reuk-arme terpentine.
Niettemin zal jouw methode je er beter aan herinneren om altijd je terpentinebak af te sluiten als je hem even niet gebruikt.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman.
Hai,
Ik vind de tips erg fijn.
Maar wat is eigenlijk een spalter?
Ik schilder al jaren, maar weet het niet.
Is er ook een andere naam voor?
Bedankt!
Joke
Hoi Joke,

De spalter is een platte kwast met lange zachte haren.
Je gebruikt hem over het algemeen om dunne verflagen uit te smeren of op het doek door erkaar te mengen.
Heel geschikt om je verflagen glad te krijgen, maar ook bijvoorbeeld om luchten of water te schilderen.
De spalter is in vele breedten te krijgen.
Heel breed kun je bijvoorbeeld gebruiken om een geheel doek snel glad te strjiken.
Hieronder een voorbeeld van een spalter.
Op deze foto zijn de haren nog vrij kort.
Ik gebruik zelf meestal spalters met langere haren.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Goeie vraag Joke, en ik denk dat ‘kattetong’ of ‘sleper’ de beginnende schilder ook weinig zegt…. Ik weet bv. zelf ook niet of zo’n schuin afgeknipte penseel een aparte naam heeft….
Dus Alex: graag wat meer uitleg over de div. kwasten en penselen, en misschien kun je er dan ook bij vertellen waarbij je de verschillende kwasten het beste kunt gebruiken?
Hartelijke groeten, Adri.
Hoi Adri,




Dankjewel voor jouw waardevolle aanwijzing.
Ik zal mijn best doen. Mocht je nog vragen hebben, laat het me weten.
In vervolg op de spalter de kattetong.
De kattetong is een fijne penseel om kleine onderwerpen mee te schilderen of om voorzichtig kleuren door elkaar te werken.
Door de platronde vorm is hij ook heel geschikt om nauwkeurig randjes in te schilderen,
Dit penseel neemt gemakkelijk veel verf op zodat je niet zo vaak verf hoeft te laden.
De kattetong is ook verkrijgbaar met een scherpe punt.
De Sleper
Een penseel dat ook veel verf kan opnemen.
Heel geschikt om lijnen mee te trekken, stammen en boomtakken mee te schilderen.
Zoals de naam al aangeeft, gebruik je dit penseel slepend.
Schuin afgesneden penseel
Het schuin afgesneden penseel is heel handig in kleine hoekjes en op plekken waar je heel fijn wilt kunnen inkleuren.
Is ook verkrijgbaar met afgerondde hoekjes.
Ik vind dit persoonlijk een heel fijn penseeltje.
Het Waaierpenseel
Het waaierpenseel is een zeer uniek penseel die je zeker in huis moet hebben.
Je kunt er fantastisch blaadjes, struikenen bomen mee schilderen.
Door het penseel al tappend rond te draaien kun je er heel gemakkelijk wolken mee schilderen.
Mis je nog wat? Laat het me weten.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Toch nog een vraagje over de kwaliteit van de verf.
Volgens jou staat de kwaliteit op de tube; ik gebruik Oudt Holland, maar ik zie niks over de kwaliteit op de tube staan.
Dick
Hoi Dick,
Oudt Holland is een hoge kwaliteit verf en valt onder kunstenaarskwaliteit.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Volgens mij hebben we allemaal zo’n houten palet …ik heb een grote en daar staat ”Angelo’ op…
En dat ding moet schoongemaakt worden…doe ik lekker niet!!!
Ik doe er bakpapier op met een plakbandje…de dotjes verf die ik na het schilderen nog heb, bewaar ik…en het bakpapier duvel ik weg.
…En morgen weer een schone lei…
…En…bakpapier kun je gebruiken om dingen uit te proberen….hoef je niet gelijk op een duur(of goedkoop) doek te schilderen.
Een heel mooie tip Dick.
Bedankt!
Hallo allemaal,
Alex: bedankt voor de schildertips, er is altijd wel iets bij waar je wat aan hebt!
Leuk dat de lezers van de blog ook met hun eigen tips en oplossingen komen!
Iedereen die al een poosje schildert heeft zo zijn eigen maniertjes….
Om ook een duit in het zakje te doen:
Om mijn kwasten schoon te maken heb ik een goed afsluitbaar glazen potje voor de helft met gewone terpentine gevuld, en daarop een laag lampenolie. Nadat ik de kwasten in de terpentine heb schoongespoeld, haal ik ze door het laagje olie, zo wordt de kwast weer “vet”. Dan droogdeppen en in vorm knijpen met een tissue. (erg volle kwasten meerdere keren schoonmaken). Door het laagje olie ruik je de terpentine minder, en het verdampt ook niet. Doordat de verf in de terpentine naar beneden zakt, kun je het steeds weer gebruiken. Als de terpentine te troebel wordt, zet ik het potje een dagje weg om het te laten bezinken. (‘k Heb altijd 3 van deze potjes klaarstaan, dus kan altijd verder.)
Omdat bij mij altijd de dopjes van de (dure!) medium-flesjes e.d. vast plakten, heb ik bij de apotheek wat flesjes met een pipet in de dop gehaald. Daar giet ik de vloeistof in over. Met de pipet kan ik nu elke gewenste hoeveelheid bij mijn verf druppelen, zonder geknoei of geplak.
Gebruik dit ook voor de geurloze terpentine die ik soms gebruik om te verdunnen.
Verder gebruik ik altijd een afsluitbaar (weggooi-) palet. Je kunt dan je verf een aantal dagen achter elkaar gebruiken. Vooral handig als je een kleur hebt gemengd die je later nog eens nodig hebt.
Om altijd direct de juiste kleur uit mijn voorraad te kiezen heb ik alle kleuren op een doek gezet, en daar de kleurnamen + nummers bijgeschreven. ‘k Heb de kleuren zowel dun als dik erop gezet, zo heb ik mijn eigen – realistische – kleurenkaart.
Een truukje wat ik al heel lang gebruik als ik portretten maak: Als je schildert naar een voorbeeld, zet dan zowel je foto als je doek af en toe eens ondersteboven. Je krijgt dan een ander beeld, en je staart je niet blind. Vooral aan te raden voor de ogen; deze kijken je op die manier “niet meer aan”….
Verder wil ik alle blogbezoekers – voorzover die dat nog niet hebben gedaan – oproepen om hun werk ook op “SCHILDERIJEN VAN CURSISTEN” te zetten. Ontzettend leuk om elkaars werk te zien, en als ik zo door de blogs blader zie ik nog veel meer mensen voorbijkomen waarvan het werk méér dan het bekijken waard is!
Hartelijke groeten, Adri.
Hoi Adri,
Super bedankt voor deze waardevolle bijdrage!
Het wordt hier al een echte schilderscommunity.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Alvast bedankt voor de vele tips. En wil uiteraard ook mijn steentje bijdragen.
Wat betreft de mediums.Misschienloop ik wat uit op de schilidertips die nog komen zullen, maar ik wou wat verder breien op de tips van Dick en Alex.
Als medium gebruik ik een mengsel:
Op ½ liter lijnolie:
½ liter witte lijnolie=500 ml.
50% terpentijn =250 ml.
10% cicatie( droogsel) = 50ml.
Als ik gelaagd schilder dan gebruik ik deze samenstelling met telkens tussen de lagen wat meer lijnolie( vet op mager principe)
Het cicatief niet meer dan 15% in een samenstelling mengen. Zoniet maak je kans dat je verflagen zouden barsten na droging.
Wat de geur van de terpentijn betreft: Persoonlijk vind ik die niet onaardig, maar anderen kunnen daar wel last van hebben, alsook op de ademhalingswegen.
Dus heb ik even een alternatief gebruikt op terpentijn.
Ik werk momenteel met biofa natuur( oplosmiddel en verdunner, aromatenvrij ), is een samenstelling van alifatische koolwaterstoffen, citrusschilolie ( bevat limonen ), dus een aangename geur van citrusvruchten, prettig om met te werken.Er is maar één nadeel voor 1 liter betaal je ( heb ik althans betaald ) € 18,95.
Wat betreft het materiaal waar je eventueel de terpentijn in kunt doen: Kan ik je de constructie aanraden die Alex in zijn Eboek schilderen met olieverf weergeeft. Heel gemakelijk om je kwasten en spalters te reinigen en te drogen. ( zie foto op de site van de pot die ik gemaakt heb ).
Hopelijk heb ik iets kunnen bijdragen en wacht met veel interesse naar de volgende tips.
Groetjes
Hoi Philippe,
Jij ook bedankt voor jouw geweldige bijdrage.
Op deze manier worden wij een onverslaanbare kennisbank voor schilders.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Hoi Allemaal,
Bij de Action kun je voor een habbekrats afscheurpaletten halen.
Ik denk vergelijkbaar met het bakpapier.
Met vriendelijke groet,
Theo ter Haar
Wat komen er ineens mooie tips los. Ik ga zeker dingen uitproberen.
Nog een tipje: Bij portretschilderen in een spiegel naar het schilderij kijken.
Dick
Hoi Dick,
Ja de reacties zijn fantastisch en heel leerzaam. Ik vind deze interactie echt super!
Kun je jouw tip nog wat nader toelichten?
Hoe kun je aan je doek werken als je er in een spiegel naar kijkt?
Of bedoel je in een spiegel naar het model kijken?
Vriendelijke groet.
Alex Mooyman
Eigenlijk hetzelfde wat Adri bedoelt.
In de spiegel naar kijken naar wat je geschilderd hebt of geschetst dan vallen dingen die niet kloppen eerder op.
Er is ook veel informatie op internet over portretschilderen.
Omroep Max heeft een cursus portretschilderen.
omroepmax.nl/portretschilderen
Als je een blauw plexi-glas aanschaft,waar je gemakkelijk door kijken kan( ongeveer de grootte van een leesbril, maar iets breder en langer). Dan heb je als je door het plexiglas kijkt een goede weergave van de verschillende toonwaarden van je schets of schilderwerk. Heel interessant!!!. Inderdaad, het kijken door een spiegel naar je werk, terwijl je bezig bent of als je werk bijna voltooid is, is een hele ervaring.Je ziet je werk veel ruimer,dan als je er voor staat.
Het heeft je nieuwe ideeen en eventuele foutjes vallen beter op.
Saluutjes en veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel schilderplezier.
Hoi Alex, leuk om dit alles te lezen. Vooral die tips. Ik heb in mijn werkkamer mijn ezel zodanig geplaatst , dat wanneer ik in de spiegel (boven de wastafel kijk) mijn werk zie. Je doek krijgt een andere dimensie. Ik schilder al jaren in Breda met een club mensen en wij hebben bijna allemaal een zakspiegeltje in onze kist. Af en toe op zo’n manier afstand nemen. Perfect!! SuccesZ
Zo zie je maar Philipe,…zelfs in Breda weten ze het van jouw spiegeltje.
De tip met plexi-glas springt er echt uit; op die manier kun je dingen in 1 kleur met donker en licht schilderen.
Ik heb weleens gedroomd van kleuren die gewoon kleuren waren, maar konden veranderen in vormen….eigenlijk hetzelfde principe.
Hallo Alex . dat is al tijdje geleden. maar ik vind het heel fijn dat je weer van je laat horen .nou ik ben volop aan het schilderen. en heb een paar klaar en er een foto’s van gemaakt. en er zit ook vooruitgang in. ik doe er een foto van mij zelf bij in zo dat je kan zien wie je voor je hebt. en ik heb nog wel een vraagje . hoe kan ik het best mist op de achtergrond maken.dat lukt mij niet zo goed .maar blijf het proberen maar een hint is niet verkeert.en vertel mij ook wat ik nog kan veranderen.maar hoe krijg ik die foto er op.nou ik hoor het wel van je. vr gr jan
Hoi Jan,
Leuk om weer van jou te horen.
Foto,s stuur je even naar
Zodra ik deze ontvangen heb zal ze plaatsen en reageren op jouw bericht.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Hallo Alex,
Ik heb een vraag,bij het maken van een aquarel wordt vrijwel geen witte verf gebruikt. Men krijgt de verf lichter,door steeds meer water erbij te doen. Witte verf gebruiken,wordt vrijwel niet toegestaan. Maar bij het werken met olieverf,wordt geadviseerd veel witte verf te gebruiken. Echter wanneer ik het verdunmiddel gebruik,wordt de olieverf ook steeds lichter. Graag je advies. Natuurlijk gebruiken we bij het verven met olieverf wel wit,denk aan de wolken,maar bij aquarel speelt het papier een rol mee. Dan wordt een deel van het papier niet geverfd. Ik moet echter nog het verschil olieverf en .acrylverf nog leren.
Hoi Annie,
Aquarell ligt een beetje buiten mijn kennisgebied, dus daar zul jij vast meer over weten dan ik.
Inderdaad wordt wit veel gebruikt als je met olieverf werkt.
Het is dan ook aan te raden om een extra tube wit in huis te halen als je verf aanschaft.
Lees ook meer in deze blog over soorten wit, want ze hebben ook verschillende eigenschappen en toepassingen (gebruik hiervoor de zoekfunctie).
Je zou op de door jou beschreven manier wit ook kunnen verdunnen met terpentine, maar als je teveel bijmengt, kan de verf na droging doffe plekken geven. Wil je dit voorkomen, dan kun je een beetje medium toevoegen om de verf wat vetter te maken.
Ik zou deze techniek alleen gebruiken bij nat over droog schilderen, bijvoorbeeld voor het plaatsen van highlights.
In de olieverfschilderkunst meng je wit voornamelijk om een kleur minder sterk te maken. Dus niet om een kleur lichter te maken.
Ik kan mij voorstellen dat je moeite hebt om olieverf te doorgronden als je denkt vanuit je ervaring met aquarel.
Probeer olieverf als een ander materiaal te zien, Je zult zien dat er een wereld van mogelijkheden voor je open gaat.
Veel schilderplezier!
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Wat een goede tip om foto te maken van het werk en dan daar met knipsels erop bekijken of het wel kan. Handig als je diepte wil maken en er verschillende figuren op wil maken zowel nabij als in de verte.
Heb je daar misschien ook nog extra tips over, perspectief?
Ik vind dat je een leuke website hebt.
Groetjes
Joke
Hoi Joke,
Fijn dat ik je heb kunnen inspireren.
In latere tips zullen ook tips over perspectief verschijnen.
In de Videoschildercursus zit overigens een volledige uitleg over perspectief.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Hoi Alex,
Ben bezig met penselen bestellen, welk merk kan ik het beste gebuiken voor oliverf??
Hoi Nicole,
Ik heb niet zozeer voorkeur voor een bepaald merk. Ik gebruik zelf allerlei merken door elkaar.
Het belangrijkste is dat je van penselen in de aanbieding of op de markt, meestal niet veel moet verwachten.
Uitvallende of, niet in model blijvende haren, afbrekende stelen etc.
Koop je je penselen echter bij de vakman, dan mag je ook hoge kwaliteit verwachten.
Schaf ook direct wat kernzeep aan.
Deze zeep bevat wat vet, waardoor je penselen niet uitdrogen en na gebruik mooi in model kunnen worden gebracht.
Bij gebrek aan kernzeep is gewone shampo ook een heel penseelvriendelijk alternatief.
Tot slot onderscheiden kwasten en penselen zich in kunsthaar, varkenshaar en zachtere haarsoorten als marterhaar, eekhoornhaar en zo nog wat varianten.
Kunsthaar schildert heel lekker, en blijft lang in model. Nadeel is dat kunsthaar snel slijt.
Varkenshaar is relatief goedkoop. Stug haar, neemt veel verf op. Niet geschikt voor gebruik met acrylverf.
Martehaar wordt veel gebruikt en heeft uitstekende eigenschappen.
Eekhoornhaar is heel duur. Hele zachte haren, waarmee je heel zachtjes op het doek lagen door elkaar kunt werken. (doezelen).
Koop niet te veel penselen in een keer.
Ik hoop dat ik je keus zo wat makkelijker heb gemaakt.
Vriendelijke groet,
Alex Mooyman
Na gebruik spoel ik de penselen uit in terpentine…(c-1000..1,58, Fixet .3,79..met de tip van Adri..lampenolie erop (drijft!!)…buffer voor het stinken..(Maakt mij eigenlijk niet veel uit..)…en verder…..
heb ik gewoon een schoteltje waarin ik de penselen plat leg in de babyolie…Laar die verf maar proberen om hard te worden..
Zal ook wel lukken in lijnolie, maar die gaat toch verdampen…babyolie blijft (denk ik) langer vloeibaar en dus…de achtergebleven verf zacht(!!).!.
Er is ook “Bloemenmedium”verkrijgbaar en ook “Landschapsmedium”…
Ik denk gewoon de combinatie van lijnolie en terpentine naar eigen idee uitproberen..
…en misschien bij de basis beginnen…gewoon schilderen met zo weinig mogelijk toevoegingen …en gewoon proberen…!
Plezier in het schilderen!!
Hoi Alex en blogbezoekers,
Ik wil graag op een schilderijtje, wat ik al meer dan een half jaar geleden voorzien heb van slot- vernis, een veranderingetje aanbrengen.
Kan ik dat over de vernislaag doen, en het dan later opnieuw vernissen?
Heeft iemand daar ervaring mee?
(Ik durf eigenlijk niet zo goed met terpetine de vernislaag eraf te halen; bang dat ik het beschadig….)
Vast bedankt voor het meedenken! Groeten, Adri.
Hoi Adri,
Voor een goede hechting is het toch het verstandigst om de vernislaag eerst te verwijderen.
Vernislagen van veel oudere schilderijen worden regelmatig verwijderd om een nieuwe frisse laag op te brengen.
Vernis is in weze een vervangbare beschermlaag die de klappen opvangt. Slotvernis lost prima op in terpentine.
Vind je het toch nog griezelig, probeer het dan eerst eens op een schilderijtje waar je niet zoveel waarde aan hecht.
Succes,
Alex Mooyman
Werkt beslist NIET!! Maak maar een ander schilderij(tje).
Kan wel als er alleen retouche op zit.
Alex,
Ik zou best wel wat meer willen weten over de verschillende soorten en verschil in kwaliteit van schildersdoek.
Mijn ervaring is dat de doeken van Xenos best wel goed zijn.
Er zijn doeken met een groffe structuur en met een fijne.
I.p.v. katoen is er ook nog linnen.
Is hier wat algemene informatie over te geven?
Dick