Page content

Schildertip van de week 2011 Week 42

Naschilderen van een foto


Hoewel het naschilderen van een foto door sommige kunstenaars wordt gezien als flauw en niet erg creatief, wil ik daar toch graag mijn mening naastzetten.

Het naschilderen van een foto of een ander schilderij is namelijk bijzonder leerzaam.
Je leert ervan kijken naar vormen, verhoudingen, analyseren van kleuren en het na-mengen van kleuren.
Daarnaast leer je zien hoe het schilderij in lagen is opgebouwd.

In de meeste gevallen wordt een schilderij opgebouwd van achtergrond naar voorgrond.
Je zult dus eerst moeten beginnen met analyseren in welke volgorde je te werk moet gaan.

Het kan handig zijn om vooraf een aparte schets van je voorbeeld te maken,
om de verhoudingen een beetje in de vingers te krijgen.
Maak deze schets even groot als je doek.

Als dit goed gelukt is, kun je de schets nogmaals doen, maar dan op je doek.
Je zult zien dat de tweede keer een stuk gemakkelijker gaat en ook beter klopt.
Gebruik hiervoor houtskool of speciaal hiervoor bedoelde potloden (Derwent Drawing).
Deze potloden zijn in diverse kleuren te verkrijgen. Kies voor een lichte en niet opvallende kleur.

Voor het juist weergeven van de verhoudingen kun je gebruik maken van hulpmiddelen als:

-een lineaal waarlangs je naar het voorbeeld kijkt naar rechte lijnen en hun richting, en vervolgens naar je eigen doek.

-je kunt eventueel een raster op zowel het voorbeeld, als je doek zetten, waardoor het gemakkelijker wordt om de plaats, en richting van onderwerpen te bepalen.

-Kijk bij het bepalen van een vorm niet alleen naar de vorm, maar juist ook naar de vormen buiten de vorm, die de vorm omgeven. Deze vormen zijn minstens even belangrijk ze geven je houwvast voor de juiste verhoudingen in je schilderij.

-Kijk langs je vingers om te bepalen of een voorwerp een halve vingerdikte, een hele of meer vingerdiktes breed, of hoog is. Natuurlijk moet hierbij de afstand tot je voorbeeld constant blijven.

-indien je een voorbeeld met perspectief naschildert: bepaal waar de verdwijnpunten zich bevinden. Dit geeft je houwvast om het perspectief kloppend te krijgen.

-Kijk ook met samengeknepen ogen naar het voorbeeld om te bepalen hoe de tonaties (grijswaarden)  zijn.
Dit zijn de verschillen tussen licht en donker en alles wat daar tussenin zit.
Tijdens het naschilderen kun je weer door je oogharen kijken om te zien of ook de tonaties kloppen.

-Je kunt als houwvast een onderschildering van acrylverf maken, waardoor je met olieverf daarna nog kunt veranderen.
Hierbij kun je ervoor kiezen om de onderschildering in complementaire kleuren te maken, waardoor je uiteindelijke kleuren dieper en voller zullen overkomen.
Gebruik na droging van je acrylverf een transparante glijlaag van schildersmedium of lijnolie, zodat je olieverf goed glijdt.

Hoewel ik een enorm voorstander ben van uit het hoofd schilderen, of schilderen zonder vooropgezet plan, ben ik van mening dat het zeker de moeite waard is om eens iets na te schilderen.

Het zal je veel inzicht verschaffen en je zult tot nieuwe technieken en inzichten komen.
Dit zal je in later werk zeer veel steun bieden.

Heb Jij nog tips om iets zo goed mogelijk na te schilderen?

Zet ze hieronder. Velen weten meer dan een, dus waarom zouden we elkaar niet helpen?

 

Vond je dit artikel leuk en inspirerend?
Deel het dan graag op Facebook, twitter, google plus en Linkedin.

Ik wens je veel schilderplezier!

 

 

Veel (na)schilderplezier,

Vriendelijke groet,

Alex Mooyman

 

Heb Jij een Vraag of ook een goede Tip? Laat Hieronder Jouw Reactie achter!

Volgende Tip       Vorige Tip        Terug naar Overzicht

    Comment Section

    12 reacties op “Schildertip van de week 2011 Week 42


    Door Lydia op 6 februari 2020

    Beste Alex
    Ik raadpleeg met veel interesse al een poos jouw site. Ik schilder al jaren met Acryl en heb sinds een jaar ook de olieverf gevonden waar ik nu met veel plezier mee aan de slag gegaan ben. Ook heb ik diverse materialen geërfd en daar zit een flesje vernis bij. Mijn vraag is hoe lang kun je vernis eigenlijk bewaren en waaraan kun je zien dat je het beter niet meer kunt gebruiken?
    Groet, Lydia


    Door Alex op 6 februari 2020

    Hoi Lydia,

    leuk dat je regelmatig op mijn site komt. Ken je Schildervrienden ook al?
    Een extra site onder deze hoofdsite.

    Vernis kun je gebruiken totdat het begint te ontmengen, uitdrogen of zijn werk niet meer doet. Je kunt altijd even proberen op een proefstukje, voordat je het op waardevol werk smeert.
    Mocht het na afloop toch niet brengen wat je zocht, dan kun je vernis voor schilderijen altijd weer oplossen en verwijderen met een doek met terpentine. Je loopt in feite dus relatief weinig risico.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Conchita op 2 maart 2012

    Hallo Alex, Hallo Adri,

    Bedankt voor jullie reactie en tip!

    mvg
    Conchita


    Door Conchita op 2 maart 2012

    Hallo Alex, Hallo Adri,

    Bedankt voor jullie reactie en tip!

    mvg
    Conchita


    Door Adri op 21 februari 2012

    Hallo Conchita,
    Het woord “moeten” zou in een schildercursus niet voor mogen komen! Toch kun je veel leren qua techniek en vormgeving van ‘fotorealistisch’ tekenen en schilderen. Ervaring, die je in je vrije werk goed van pas komt. Als je portetten (of iets anders wat echt goed moet lijken) wil maken is het ook wel handig als je ooit zo “streng” schilderen hebt geleerd. Ik denk dat je overal wel iets kunt oppikken, en gebruik die kennis dan op je eigen manier. Ieder mens is uniek!
    Plezier in je werk is het allerbelangrijkste.
    Hartelijke groeten, Adri.


    Door Dick op 4 maart 2012

    Verdomd mooi gezegd!!


    Door Adri op 21 februari 2012

    Hallo Conchita,
    Het woord “moeten” zou in een schildercursus niet voor mogen komen! Toch kun je veel leren qua techniek en vormgeving van ‘fotorealistisch’ tekenen en schilderen. Ervaring, die je in je vrije werk goed van pas komt. Als je portetten (of iets anders wat echt goed moet lijken) wil maken is het ook wel handig als je ooit zo “streng” schilderen hebt geleerd. Ik denk dat je overal wel iets kunt oppikken, en gebruik die kennis dan op je eigen manier. Ieder mens is uniek!
    Plezier in je werk is het allerbelangrijkste.
    Hartelijke groeten, Adri.


    Door Dick op 4 maart 2012

    Verdomd mooi gezegd!!


    Door Conchita op 21 februari 2012

    Hallo Alex,

    Laats heb ik een cursus fijnschilderen gevolgd, waarbij je letterlijk een op een gaat na schilderen (het resultaat is dan ook fotografisch). Ik merkte daarbij dat ik niet meer vanuit mijn gevoel ging schilderen maar gedwongen werd in een bepaald hoek. Het moest en zou zo worden als de foto. Het werd eerlijk gezegd steeds frustrerender.
    Hoe komt dat? Hebben meer tekenaars/schilders hier last van?
    Nu volg ik een andere schildercursus, waarbij we best een onderwerp (landschap oid) mogen na schilderen, maar dan wel uit je gevoel, maw losser werken (en niet te veel naar het onderwerp kijken).
    Het moest van ver komen deze vrijere manier van schilderen, maar het komt weer terug.

    Ik wens iedereen veel teken en schilderplezier!

    mvg
    Conchita


    Door Alex op 21 februari 2012

    Hoi Conchita,

    Ik denk dat zo,n strenge les heel nuttig kan zijn om je technische mogelijkheden uit te breiden.
    Maar ook kan ik mij voorstellen dat het plezier in het schilderen je daarbij wel vergaat.
    In mijn ogen moet je voor echt lekker schilderen je hoofd een beetje uit kunnen zetten en je hart helemaal open.
    Als je zo ingespannen aan het leren bent. kom je daar gewoon niet aan toe, en ben je vooral bezig met presteren.
    Er is in mijn ogen niets mis met zo nu en dan eens wat streng technisch bijleren, maar je moet het daarna ook weer volledig los kunnen laten.
    Want het echte schilderen doe je alleen met plezier als niemand je vertelt hoe het worden moet.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman


    Door Conchita op 21 februari 2012

    Hallo Alex,

    Laats heb ik een cursus fijnschilderen gevolgd, waarbij je letterlijk een op een gaat na schilderen (het resultaat is dan ook fotografisch). Ik merkte daarbij dat ik niet meer vanuit mijn gevoel ging schilderen maar gedwongen werd in een bepaald hoek. Het moest en zou zo worden als de foto. Het werd eerlijk gezegd steeds frustrerender.
    Hoe komt dat? Hebben meer tekenaars/schilders hier last van?
    Nu volg ik een andere schildercursus, waarbij we best een onderwerp (landschap oid) mogen na schilderen, maar dan wel uit je gevoel, maw losser werken (en niet te veel naar het onderwerp kijken).
    Het moest van ver komen deze vrijere manier van schilderen, maar het komt weer terug.

    Ik wens iedereen veel teken en schilderplezier!

    mvg
    Conchita


    Door Alex op 21 februari 2012

    Hoi Conchita,

    Ik denk dat zo,n strenge les heel nuttig kan zijn om je technische mogelijkheden uit te breiden.
    Maar ook kan ik mij voorstellen dat het plezier in het schilderen je daarbij wel vergaat.
    In mijn ogen moet je voor echt lekker schilderen je hoofd een beetje uit kunnen zetten en je hart helemaal open.
    Als je zo ingespannen aan het leren bent. kom je daar gewoon niet aan toe, en ben je vooral bezig met presteren.
    Er is in mijn ogen niets mis met zo nu en dan eens wat streng technisch bijleren, maar je moet het daarna ook weer volledig los kunnen laten.
    Want het echte schilderen doe je alleen met plezier als niemand je vertelt hoe het worden moet.

    Vriendelijke groet,

    Alex Mooyman

    Plaats een reactie


    *


    like

    Niks missen? Blijf met 1 muisklik op de hoogte!