Zee schilderen van begin tot eind

Ronald Boon is lid van onze schildercommunity Schildervrienden, en heeft zich gespecialiseerd in zee schilderen. Zijn werk is zeer verfijnd en realistisch. Hier onder geeft hij ons een uitgebreide uitleg over het schilderen van een van zijn zeezichten van begin tot eind.

Ik zou zeggen geniet van zijn uitleg en laat hem als je wil onderaan dit artikel even weten hoe het je bevallen is. Ik geef het woord aan zeeschilder Ronald Boon.


Hallo Schildervrienden, mijn naam is Ronald Boon.

Ik schilder nu ruim 2½ jaar. Ik ben autodidact, een duur woord voor iemand die het zichzelf aanleert. Wel heb ik veel geleerd van Jan Hendrik Dolsma en Michael James Smith. Ik heb mijn ‘niche’ gevonden in zeegezichten en wolkenformaties, daar ligt toch wel mijn passie. In dit artikel zal ik wat tips delen over hoe ik bovenstaand schilderij gemaakt heb van 30 x 40 cm.

Ik schilder altijd op MDF wat gegrond is en een dikte heeft van 8 of 9 mm. Dit schuur ik licht op met korrelgrootte 280 of 400, ook de zijkanten want die schilder ik altijd mee. Ik schilder gelijk op deze ondergrond. Ik gebruik verf van van Gogh, Lukas en Georgian oil. Waar nodig verdun ik de verf met geurloze terpentine. Natuurlijk kun je zelf ook op doek schilderen of andere ondergronden.

De lucht boven de zee schilderen

Ik begin met het aftekenen van de horizonlijn met een potlood. Een goede regel hiervoor is op een derde hoogte van het doek. De lucht moet mooi verlopen van boven naar beneden. Afhankelijk van de grootte van de lucht maak ik meestal vier kleuren blauw met vier aparte penselen van donker naar licht.

Direct boven de horizon of iets daarboven maak ik een lijn met een mengsel van turkoois en titanium wit. Dit zie je vaak boven de zee hangen aan de horizon. Op de eindresultaat helemaal hier bovenaan kun je zien wat ik bedoel.

(Deze foto’s zijn van een ander schilderij waar de horizon iets meer naar beneden ligt, maar de werkwijze is precies hetzelfde.)

Het bovenste gedeelte van de lucht maak ik eerst. Ik gebruik een mengsel van ceruleum blauw, kobalt blauw, titanium wit en heel klein beetje gebrande sienna. Soms voeg ik ook hemelsblauw toe. Van dit mengsel maak ik heel veel. Voor iedere volgende laag eronder voeg ik titanium wit toe om het steeds lichter te maken. Ik gebruik ook voor elke laag een schoon penseel, meestal platte penselen.

De onderste laag is bijna wit en die meng ik dan met de turkoois lijn die er al staat. Overigens meng ik de andere lagen nog niet op het paneel, ik zet ze er eerst op. Als alle lagen erop staan ga ik of tamponeren over het hele oppervlak met een ronde varkenshaar. Of ik strijk de lagen glad met een plat penseel. Ook nu ga ik nog niet mengen.

Als de hele lucht nu redelijk glad is ga ik het mengen op de scheidingslijnen en een mooi verloop maken. Voorzichtig door elkaar mengen van de verschillende, naast elkaar liggende lagen. Ik gebruik kruislingse streken en eindig met horizontale streken.

De laatste stap is het glad maken van het oppervlak. Dit doe ik met een schone waaierpenseel door kruisbewegingen en horizontale bewegingen te maken. Vervolgens neem ik weer een schoon waaierpenseel om de laatste krassen weg te werken.

De zee schilderen

De zee weerkaatst altijd de kleur van de lucht dus houd ik daar rekening mee. Ik begin vaak met het opbrengen van een lichte kleur blauw, een mengsel vaak van turkoois, titanium wit, hemelsblauw en wat sienna. Dit laat ik meestal drogen, maar soms ga ik al nat in nat beginnen met het schilderen van golfpatronen. Vloeiende lijnen met wat pieken en dalen. Het is een spel wat je aan moet voelen. Kijk veel naar referentiefoto’s hoe de werkelijkheid eruit ziet. Er bestaan vele golfpatronen en ieder patroon heeft zijn eigen karakter. Zoek dus naar plaatjes van golfpatronen. Of maak zelf foto’s op het strand!

Bij een fel daglicht met veel zon maak ik eerst een lichtblauwe ondergrond. Die laat ik drogen, maar het mag nog wel wat plakkerig zijn. Vervolgens maak ik een kleur die donkerblauw is, vaak een mengsel van kobalt blauw, hemelsblauw en een tikkeltje zwart. Dan ga ik dunne gebogen lijnen aanbrengen met die kleur, kijk goed hoe het in de werkelijkheid is en probeer dat na te schilderen.

Rondom die lijnen ga ik het mengen. Ze mogen niet te sterk zijn en niet teveel contrast hebben met de omgeving. Ik meng het met de lichte blauwe kleur gelijk aan de ondergrond. Belangrijk dus om genoeg van die kleur op voorraad te hebben. En zo maak je een vloeiende golfbeweging. Later leg ik nog meer accent op de lichte delen door het nog lichter te maken.

Let goed op hoe de golfpatronen lopen en de richting van de stroming. Begin met de donkere kleur en breng dan de lichtere kleuren op. De witte schuimpatronen komen later. Het stuk van de brekende golf kun je open laten.

De golf opzetten

Een golf die neerslaat brengt veel spetters, dynamiek, kleur en energie. Wat we willen bereiken is een soort 3D effect waar we een momentopname zien wat er gebeurt als die honderden liters water naar beneden storten.

Vaak zie je een soort donkere ruimte achter de spetters. Dit gaan we dan ook als eerste schilderen. Ik gebruik hier gebrande sienna en meng het met wat wit. Daar omheen schilder ik met een mengsel van blauwgrijs en titanium wit. De randen blend ik samen op het doek.

Link en rechts van waar de spetters gaan komen schilder ik overslaande delen van de golf die nog net niet gebroken zijn. Deze zet ik op door eerst een donkere lijn te schilderen aan de bovenkant en die steeds lichter te maken naarmate het naar onder gaat. Dit ga je dan mooi laten verlopen. Het doel is transparantie te krijgen, zien wat achter de golf gebeurt.

Voor het gedeelte op de voorgrond voor de golf begin ik met het kleine stuk strand. Dit strand is vrij donker en gemaakt met gebrande sienna, wat vleeskleur, wat titanium wit en een heel klein beetje cobalt blauw. Die kleur schilder ik door tot aan de golf maar ik voeg in het laatste gedeelte wat lichtere kleuren toe. Hierbij meng ik met wit maar ook wat lichtblauw aangezien er wat van de kleur van de lucht moet terugkomen in de weerspiegeling

Dit geheel laat ik drogen, meestal een dag.

Weerspiegeling schilderen

Als alles droog is ga ik de golf spiegelen in het water ervoor. Ik gebruik hiervoor een liniaal om de exacte positie te bepalen en begin met een omtrek. Die vul ik op met een kleur die gelijk is aan het schuim maar wel wat donkerder. Vergeet niet de donkere plekken mee te nemen in de weerspiegeling.

Probeer de vormen van de golf zo goed mogelijk te spiegelen, maar het hoeft niet exact een kopie te zijn. In een weerspiegeling vertekent soms ook het een en ander. Daarnaast is de weerspiegeling meestal niet zo scherp als de golf zelf.

Golf details schilderen

Vervolgens ga ik de details schilderen met een dun penseel, ook weer met hetzelfde mengsel maar met meer wit erin. Die details zijn willekeurige vormen zoals halve cirkels, slingervormen, druppels, enzovoort Ook dit leer je wanneer je veel kijkt en studeert op foto’s van golven. Ik gebruik dunne penselen, maat 1, 2 of 3.

Deze laag laat ik ook weer drogen en de volgende laag wordt weer wat witter en ik leg accenten op die punten waar het licht vandaan komt, in dit schilderij van de linkerkant.

In het schilderij dat ik nu maak zie je dit niet, maar als een golf dicht aan het strand komt gaat hij weerspiegelen in het dunne laagje water of het natte zand.

Schuim voor de golf

Nu ga ik werken aan het schuim en de waterbewegingen voor de golf. Schuim mag nooit volledig wit zijn, dus meng ik het vaak met blauwgrijs, turkoois of gebrande sienna, maar met hele kleine hoeveelheden.

Schuim voor een golfbreker is uitgestrekt, dus daarvoor gebruik ik een plat penseel. De schuimkraag op strand schilder ik met ronde penselen en details met fijne penselen. Een dunne schaduwrand onder de schuimkraag maak ik met wat turkoois of blauwgrijs.

Resultaat

Hieronder zie je het eindresultaat van alle stappen. Als je dit artikel op een computer leest dan kun je op de afbeelding klikken om een grotere versie te bekijken. Op je telefoon kun je op de gebruikelijke manier met twee vingers inzoomen op details.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg. Als  je zelf aan de slag gaat, heb dan geduld en pas de uitleg aan aan wat je kunt. Ik heb er zelf enkele jaren over gedaan om te komen waar ik nu ben. Wees dus tevreden met ieder geslaagd detail en als het niet in één keer lukt, dan komt het de volgende keer.

Wanneer je het als beginner wat eenvoudig houdt, is zee schilderen is niet zo moeilijk als je denkt en het geeft al snel voldoening. Ik zou zeggen ga ervoor! Als je nog vragen hebt, stel ze dan hieronder.

Vriendelijke groet,
Ronald


Tot zover deze fantastische uitleg van Ronald Boon.

Als je meer van zijn werk wilt zien dan kun een kijkje nemen op zijn persoonlijke profiel op Schildervrienden. Je kunt zelf meteen ook gratis lid worden en in contact komen met Ronald en vele andere ervaren en beginnende schilders.

Wil je zelf beter leren schilderen en zien hoe ik alles stap voor stap voor doe? Kijk dan bij mijn superduidelijke online cursussen.

25 gedachten over “Zee schilderen van begin tot eind

  1. Zoals U reeds weet volg ik U raadgevingen op je werk op de voet. U bent een open schilder die zijn ervaring wil delen. Prachtig dit initiatief.

  2. Wat een prachtige werken. Je ruikt de zee bijna. Ik ga het zeker uit proberen. Bedankt, dat je dit met ons wilt delen. Jullie zijn twee toppers.

  3. bedankt om de uitleg en ook hoe je te werk moet gaan vaker geprobeerd nooit echt gelukt.heb nog ergens een schilderij dat ik niet afkrijg i.v.m de golven te maken ga dit beslist uit proberen.

  4. Bedankt voor de grondige uitleg, je hebt prachtige werken, het zijn net foto’s. Ik ben dol op de zee en schilder die graag! Met deze tips ga ik zeker aan de slag!

  5. Dank voor de duidelijke uitleg over de opbouw, ga het zeker ook een keer proberen.
    Tot nu toe heb ik water en zee gemeden, zag even niet hoe te beginnen:)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *